COMME des GARÇONS släpper emojis

Det japanska anrika klädmärket COMME des GARÇONS släpper lagom till att julkänslan börjar infinna sig ett paket med emojis inspirerade av bland annat julen. 

COMME des GARÇONS har funnits sedan 1960-talet och skapades av modedesignern Rei Kawakubo, som förutom CDG även ligger bakom Dover Street Market. Inledningsvis gjorde märket endast damkläder, vilket var en ironisk blinkning till namnet som betyder som pojkar. Det var inte förrän 1978 som en herrlinje presenterades, och tre år senare debuterade märket på Paris modescen i form av en modevisning. 

Linjen PLAY COMME des GARÇONS är förmodligen deras mest kända, som riktar in sig till en yngre målgrupp. Den bär den välbekanta loggan bestående av ett hjärta med glosögon, designad av den polska grafiska konstnären Filip Pagowski. Loggan har blivit en av mest igenkända ikonerna i modehistorien. 

Lagom till jul släpper alltså CDG ett paket emojis, som går att ladda ned från iTunes. Totalt består paketet av 24 stycken emojis, och består av den klassiska loggan utsmyckad till jultomte, baseballspelare och så vidare. 

Emojipaketet finns tillgängligt genom Dover Street Market Ginza nu.


Fakta COMME des GARÇONS

Grundades 1969 av Rei Kawakubo.

 

Känns ofta igen genom den numer ikoniska loggan, som består av ett hjärta med glosögon.

 

Gjorde 2008 en samarbetskollektion med svenska H&M.