Selena Gomez nytt ansikte för Coach

Det amerikanska lyxvarumärket Coach skriver kontrakt värt $10 miljoner med den amerikanska sångaren och skådespelaren. I det ingår bland annat en kollektion designad av Selena Gomez själv.

För drygt en vecka sedan firade Coach sitt 75-årsjubileum i New York. De senaste åren har man valt att sprida sina vingar och 2014 presenterade man sin första herrlinje med kläder och valde ut Kid Cudi att fronta kampanjen. Att man nu ingått i ett samarbete med Selena Gomez är ett uppenbart medvetet val för att locka den yngre generationen till ett märke som kanske inte är lika namnstarkt som andra lyxvarumärken som Gucci och Prada. 

Enligt stylisten Arabella Greenhill, som intervjuades i The Telegraph, är värvningen av Gomez ett smart val:

– Coach is like the Mulberry of America and Stuart Vevers (Coach’s creative director) has done a great job of making it young and fresh. Signing Selena is another smart move. Every teenager in the world will want her bag.

Det krävs inget pr-geni för att förstå att Gomez personliga varumärke har en enorm genomslagskraft; med hisnande 104 miljoner följare på Instagram är hon antagligen en av världens just nu mest inflytelserika personer. 

Vidare detaljer kring samarbetet är sparsmakade, men Gomez ska enligt källor framträda i reklamkampanjer för Coach och dessutom designa en egen kollektion för märket. Om det rör sig om kläder, smycken eller andra accessoarer är oklart. 


Fakta Coach

Grundades 1941 av Lillian och Miles Cahn.

 

Tillverkade inledningsvis läderplånböcker för hand. 

 

Debuterade 2014 med den första herrkollektionen; tidigare tillverkades endast damkläder och accessoarer.