Kontroversiellt

03 dec / 12:29 av Mia under: Allmänt, Bloggkommentatorerna, Mammabecka

Man kan ha många intressanta diskussioner om välgörenhet. Vad gör välgörenhet med mottagaren? Vad innebär det när välgörenhet blir en storindustri? Hur kan välgörenhet bidra med något konstruktivt, och motarbeta att mottagaren blir ett passivt offer? Hur vänder man mottagarens passitivitet till aktivitet och förmåga att försörja sig själv? Det är jätteintressanta frågor som vanligtvis dyker upp när man diskuterar välgörenhet.

Det är däremot sällan en diskussion blir så urbota korkad som under det här inlägget från igår. Man baxnar när man läser!

Men jag måste lugna ner mig och påminna mig om att många av er som kommenterade är väldigt väldigt unga. Hur skulle någon annars tycka att 5000 kronor är alldeles för MYCKET att ge till Mammabecka? 5000 spänn för en barnfamilj sugs ju upp av bara farten. Min familjs bensinräkning kan inte ens betalas med 5000 kronor.

Unga människor är väldigt fixerade vid rättvisa. Kanske kan det förklara hur en del av er reagerade när någon själv väljer att skänka pengar till en medmänniska? Diskussionerna kring att det finns folk som behöver det mer är ju fullkomligt meningslösa. En enskild människa kan inte lösa världens lidande. Den enskilda människan har rätt att bidra med precis vad den vill till precis vem den vill. Mammabeckas läsare tycker om henne, och vill hjälpa henne. Det är inte konstigare än att man hellre ger en julklapp till sin lillebror som redan har dator, digitalkamera och iPhone än till valfri uteliggare man inte känner. Alla ni som gapar om att andra behöver mer! Lovar ni att ge fan i att köpa julklappar till era släktingar och vänner i år? Och att ni ger alla pengar till fattiga barn istället (obs! inte vilka fattiga som helst, det måste vara de allra fattigaste, de som inte ens flugorna bryr sig om)?

En del börjar även gnälla över att det är typiskt svenskar att tigga pengar. Det tror jag inte alls att det är. Det finns människor som inte kan försörja sig i alla länder i världen (jag säger INTE att Mammabecka inte kan försörja sig!) och i väldigt många av de länderna finns inga skydd alls. Där är det enbart tiggeri eller kriminalitet som räddar dessa människor från döden. Här i Sverige finns det skyddsnät. Därför behöver inte Mammabecka tigga. Därför är det fritt fram för hennes läsare att frivilligt hjälpa henne som tack för en fin blogg exempelvis. Det är ju jävligt bra att det finns ett skydd, för vad gör välgörenheten med Mammabecka? Hur många kommer från och med nu lägga sig i vad hon skriver om, och hur hon väljer att spendera dessa pengar nu när hon har fått dem av välvilliga människor? Jag tror det är en väldigt massa som kommer lägga sig i det. Redan nu har ju de som gissningsvis valt att INTE skänka några pengar börjat bry sig om vilka preventivmedel Becka använt sig av.

Jag hoppas att jag aldrig kommer att bli beroende av andra människors välvilja, för det kan lika snabbt vändas till motvilja. Enligt en del kommentarer av er läsare kommer jag aldrig hamna i den situationen eftersom jag först nu vid snart 30 valt att bilda familj, tillsammans med en man som jag varit tillsammans med i många år, i ett hus som vi själva äger, som vi betalar med jobb som vi båda har. Men något säger mig att man inte helt kan lita på att allt kommer flyta på felfritt resten av livet bara för att det ser ut så nu. Konstigare saker har hänt än att en människa har blivit sjuk eller arbetslös.

 

56 Kommentarer

Väl rutet!

03 dec / 12:33 av Sara

Skriv av mig ilskan under det inlägget!

Nu är dock länken till insamlingen bruten...

Det känns inte bra att veta hur missunnsamma folk kan vara! Stackars Becka i detta fall:)

Kram

03 dec / 12:38 av kristina

I think what you just wrote sums it up really good. Your thoughts on this are what the vast majority of the grown up population thinks and feels. Thank you!

03 dec / 12:51 av Alien

Jag tycker att folk ska fan ge sig det var jag som startade insamlingen men becka får all skit för det :S??????

Kan ni inte vara glada åt att folk hjälps åt?

03 dec / 12:55 av sabrina

Folk får väl skänka pengar till vem de vill. Det har ju ingen annan med att göra. Dock tycker jag att mammabecka är ett klockrent exempel på varför man INTE skall skaffa barn innan man är vuxen, det vill säga har en ordentlig EGEN ekonomi.

Visst kan man bli sjuk eller arbetslös. Men har man arbetat under flera år och kunnat spara lite så hamnar man sällan i mammabeckas situation ändå. Socialförsäkringssystemet finns ju faktiskt av en anledning.

03 dec / 13:01 av Hanna

Håller med. Dessutom är föräldrar försörjningsskyldiga tills dess att barnet har gått ut gymnasiet. Därför kan mammabecka, och andra i hennes situation, inte vända sig till soc, de ska vända sig till sina föräldrar. Samma sak hände denna tjej langtarefterdig.blogg.se . Och detta är inget nytt påfund, det har varit så länge. Man måste komma in i systemet för att få hjälp och det har man inte när man är så ung.

03 dec / 13:35 av Helena

Jag tycker att folk ska vara väldigt försiktiga innan de vill påstå att SOC och A-kassan rycker in när det är problem. Så är det inte för alla, utan det beror helt på.

Precis det FLUFF säger har jag sett hända flera personer, bland annat närstående. Och om ni tror att systemet alltid finns där för människor så har ni fel. Det är enklare än vad man tror att falla utanför, och om man då inte har några närstående som har möjlighet att hjälpa till ekonomiskt så kan allt gå åt helvetet.

Jag har ett antal vänner som växt upp i fosterfamiljer när deras vuxna föräldrar, som inte skaffat barn för tidigt, har hamnat i katastrof. Systemet är inte så perfekt som många tror. Långt ifrån.

03 dec / 17:45 av Hanna Fridén

Det jag reagerar mest på i det tidigare inläggets kommentarer är synen på hur barn tydligen "skaffas" och att man skall vänta tills dess att man har fast jobb etc. Det är nog mångas önskan att utan problem kunna försörja sina barn och lägga mycket tid och så på dem, men det blir ju inte alltid så. Graviditeter upptäcks sent, alla vill inte göra abort osv. Barn är en gåva, inget som alla kan få och varför döma någon som är ung och har barn? Nu har hon barn och har det svårt, varför ska hon då straffas för något som inte kan göras ogjort? Alla kan ju hamna i ekonomisk knipa, även de som har massor av pengar fast jobb och allt som man kan tänkas behöva.

03 dec / 13:03 av Evelina

Alla kan hamna i knipa, ja. Men man behöver inte skaffa (ja, skaffa barn är vad de 90% av befolkningen som inte lider av infertilitet gör vare sig du vill det eller ej) som man inte kan försörja.

Jag har själv gjort abort när jag var 19 just för att jag inte kunde försörja ett barn. I mina ögon är det egoistiskt att sätta barn till världen som man inte kan sätta mat på bordet åt.

Barn är inga leksaker! Barn är människor och förtjänar bättre än att vältas i knät på samhället!

03 dec / 15:57 av Hanna

Instämmer fullständigt. Jag blev så trött när jag läste kommentarerna till förra inlägget så jag orkade inte skriva något själv, litade på att ni skulle göra det i stället och det gjorde ni ju :)

03 dec / 13:14 av Elin

Bra inlägg!

Nån måtta får det vara med fjanterierna. Hoppas fina Becka och hennes barn får en underbar jul!

Att det ska vara så svårt att unna andra människor något gott...

Kram till er BK!

03 dec / 13:22 av Åsa

Folk reagerar och svarar enligt den diskussionsnivå som NI föreslår och utövar.

03 dec / 13:29 av Tiger Lily

Den nivå du ligger på blev vi alla medvetna om igår. Det var ju du som prickade in det riktigt låga i diskussionen. Du kallar en trebarnsmamma som har det svårt scam hora,(???!) tycker att BK håller otroligt mycket högre diskussionsnivå än dig. Skulle BK uttrycka sig så? Du, det går inte ens att jämföra, så det är konstigt att du uttalar dig om nivå, faktiskt. Nej, det var bl a du som gjorde nivån på diskussionen lägre än lägst.

03 dec / 13:41 av Belle

DU! Det var ju du som skrev "scam hora" som om du led av tourettes! Men att du skriver att VI föreslår och utövar den typen av diskussionsnivå är ÄNNU konstigare än den typen av argumentation du själv för.

Och så skyller du på oss. Skämmes.

03 dec / 14:48 av Mia

skyller ingenting på er. JAG tycker det ÄR konstigt att du tycker att kommentarerna op ER blogg inte ligger på den HÖGA diskussionsnivå som ni INBILLAR er att ni håller på.

Det finns andra fora för att diskutera om välgörenheten är bra eller inte.

JAg menade skabbhora. Det tycker jag är adjektivet som tillämpas till en som älskar att knulla tydligen, men tyker att det är ovidkommande om man blir med barn.

Tourettes har jag inte, lite dyslexi kanske, men ingenting som jag skulle ta emot främlingars pengar för att åtgärda.

03 dec / 15:53 av Tiger Lily Heavenly

Det var nog bland det bästa ni skrivit! Tack, det var fint att läsa det.

03 dec / 13:44 av Belle

Bra skrivet. Jag blir så trött på allt vad människor heter när jag läser kommentarerna i förra inlägget. Varför kan inte alla bara vara glada och snälla och givmilda? Becka verkar vara så himla gullig och älskvärd mot sina barn och jag tycker att det är beundransvärt att hon klarar av att bo och ta hand om dem helt själv och det utan att leva på sina föräldrar (som faktiskt många vuxna, barnlösa människor med egen inkomst gör idag). Dessutom, Astrid Lindgren gav bort pengar till en familj i Finland för att hjälpa dem när de hade det knapert och ingen har väl dömt varken den familjen eller Astrid för att pengarna inte gick till barncanserfonden/unicef/WWo/någon annan förening? Var finns skillnaden?

03 dec / 13:47 av Ida

Ps. Jag tipsar alla missunsamma människor att kolla på Karl-Bertil Jonsson på julafton (efter Kalle Anka och Kan du vissla Johanna) för ni verkar ha missat denna fina matiné, och allra främst innehållet i den. Ds.

03 dec / 13:56 av Ida

Hej! Kan inte annat än att hålla med er. Att folk kan vara så missunsamma, jag kan inte förstå det hela. Att hjälpa en medmänniska är en underbart fin tanke och att själv få bestämma vem man vill hjälpa är väl ens eget val. Jag tycker att alla ni som klagar ska göra precis som BK föreslår och skänka alla era pengar till världens fattigaste och strunta i era nära och käras julklappar.

Jag tycker ni borde skämmas som inte unnar andra människor lite medmäsnsklighet såhär i juletider.

03 dec / 13:49 av Erica

Om jag själv hade haft pengar att skänka skulle jag kanske göra det. Nu har jag inte det för det är knappt så jag klarar mig själv. men skulle jag skänka till Becka skulle jag gör det ENBART för jag tycker så synd om hennes barn. De har inte bett om att födas av en oansvarig flicka ( ja hon är en liten flicka ) som uppenbarligen inte visste vad det innebar att skaffa barn. Jag tycker alla barn har rätt till en fin uppväxt. Låt de som vill skänka pengar göra det, och de som inte tycker hon förtjänar det behöver heller inte skänka. Jag tror heller inte det handlar om avundsjuka som många påstår. Snarare att de anser att man ska ta sitt ansvar och stå för konsekvenserna.

03 dec / 13:51 av Wictoria

Bra sagt.

Jag kan inte hjälpa alla, men jag kan relatera till Mammabecka och minns hur jag hade det när jag var liten. Så jag ger lite pengar och hoppas hon och hennes barn får en riktigt fin och förhoppningsvis guldkantad jul :)

03 dec / 13:51 av matilda

Jag förstår inte varför denna insamling gör en del så förargade.. Däremot kan jag helt förstå hur jobbigt den här Mammabecka måste ha det. Inte för att jag har barn, men för att jag pluggar och nu lever ungefär på fattigdomsgränsen. Det blir extra jobbigt vid jul, för då blir det blir väldigt mycket extra utgifter. Att varken ha råd med julpynt eller julklappar till de man älskar är skittråkigt, även om julen inte ska kretsa runt det materiella.

03 dec / 14:07 av Susanna

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av fyra och nio med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Torsdag 24 maj - 37
Torsdag 24 maj - 52
Torsdag 24 maj - 88
Torsdag 24 maj - 77
Onsdag 23 maj - 150
Onsdag 23 maj - 100
Tisdag 22 maj - 127
Tisdag 22 maj - 83
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Magenta
Magenta
Fredag 18 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.