Att sätta sig över andra

15 dec / 11:30 av Anna-Maria under: Bloggkommentatorerna

Sånt här kan jag bli lite irriterad på. Jag förstår precis vad Alex menar. Men jag har aldrig upplevt några obehagskänslor själv (tack och lov) av alkohol på jul och därför kan jag tycka att det inte är någon fara att välja ett glas vin till julbordet. Jag skrev igår att jag tyckte att initiativet var bra, men det betyder inte att man måste följa det. Alla vuxna gör som de själva vill utifrån deras egna upplevelser och övertygelser.

Det obehagliga i en sådan här diskussion är att folk sätter sig över varandra. Vuxna människor skall tala om för andra vad som är det bästa. Det blir lite som den sociala biten i skolan. Gör du inte som de "tuffa" så degraderas du som människa.

Jag kan tala om för er som inte har skaffat barn än att när ni gör det så gör ni entré (vare sig ni vill eller inte) i världens största tävling om vem som är den bästa föräldern. Det gäller ALLT. Från när barnen skall börja på dagis till om man skall ha ullunderställ eller fleece. Det finns alltid någon som tror att de uppfostrar bättre än vad man själv gör. Det gäller att vara stark.

 

37 Kommentarer

Det är möjligt att du förstår, men det framgår inte av inläggen.

Det tidigare inlägget polariserade väldigt mellan de som har beroendeproblem med spriten, och de som dricker då andan faller på. Frågan verkade vara varför de som klarar av att dricka utan att planera in det ska avstå till julen.

Det är nog därför hon skriver att du inte verkar ha förstått, eftersom att inte själv ha problem med spriten innebär inte att den i vissa lägen är ett problem för andra.

15 dec / 12:06 av Mio

Om man vet om att en släkting har problem med spriten och barn är inblandade så är det självklart att man håller julen vit. Men det har inte varit något problem i min närmaste familj och därav min ståndpunkt. Om jag hade trott att mitt barn led av att jag drack ett glas vin så skulle jag naturligtvis avstå men med mina egna positiva upplevelser i bagaget så anser jag inte att det är nödvändigt.

15 dec / 13:59 av annamaria

Jag tror säkert att du har förstått vad Alex ville säga med sitt inlägg men det framgick faktiskt inte lika tydligt i ditt inlägg från igår.

Jag gillar dig och dina skarpa åsikter men i det här fallet handlar det inte om att folk sätter sig över andra för att tala om hur man ska uppfostra barn. I det här fallet handlar det om att barn ska kunna känna tryggheten i ett alkoholfritt hem. Det är inte översittarfasoner, det är sunt förnuft.

15 dec / 12:40 av Therese

Jag hade inte ens läst Alex inlägg då.

15 dec / 13:16 av annamaria

Det här med att sätta sig över andra syns på vissa mamma bloggar med, de som alltid har en åsikt om hur man ska uppfostra sina barn.

Ang. vit jul jag tycker det är ett bra intiativ om det kan hjälpa barn som har föräldrar som dricker väldigt mycket. Men tyvärr tror jag inte det är de föräldrarna som deltar i kampanjen, utan de som vill vara lite "moderna" och "inne".

Ungefär som att miss universum vill ha fred på jorden, det är liksom något man ska säga eller i detta fall bör göra för att det är "rätt".

Eller att man ska gå med i en Facebook grupp som är mot djurplågeri, visst det är en bra sak. Men HUR HJÄLPER man egentligen djuren genom att gå med i gruppen? Det enda man gör är ju att visa för andra, "ja, men jag är så duktig, jag värnar om djuren och går därför med i en internetgrupp"

Lite så är det med den här kampanjen också, går det verkligen ut till de barn som är utsatta?

Är man alkoholist så är man, och jag tror inte att en kampanj, under en dag, en högtid dessutom kan ändra det beteendet om man verkligen vill dricka, inte ens för barnens skull.

15 dec / 12:50 av EmmaS

tror inte den enbart syftar till högkonsumenter eller alkoholister, utan alla som dricker alkohol. man kan ju blir berusad utan att ha ett beroende, vilket barn ska slippa, speciellt under julen.

15 dec / 16:03 av elin linnea

Även fast den här kampanjen inte når ut direkt till de med alkoholproblem kan de ju indirekt göra det genom familjen. Jag har t.ex en avlägsen släkting som alltid firade jul med oss och som hade alkoholproblem. Hade någon annan i familjen (utan egna alkoholproblem) bestämt att julen skulle vara vit skulle det antagligen "hjälpt" hela familjens julfirande. Men finns det inga tendenser till att alkohol leder till fylla eller obehag så får man väl fira som man vill. Om man vanligtvis dricker vin till maten på familejträffar varför ta bort det nu bara för sakens skull. Det behöver inte vara svart eller vitt...köp inte hem så stora mängder alkohol bara, finns det bara så det räcker till 1 glas vin per person så är ju inte risken så stor att det spårar ur.

15 dec / 12:57 av Lena

Jag reagerar på detta:

"Men finns det inga tendenser till att alkohol leder till fylla eller obehag så får man väl fira som man vill. "

Man får fira jul hur man vill trots att det leder till fylla och obehag. Att man inte har alkoholproblem och kan välja att inte skapa kaos är dock en annan femma.

15 dec / 14:04 av annamaria

Att allt är en tävling har du nog rätt i. Folk jämför sig alltid. Likväl som det är enn tävling om vem som ser bäst ut. Vem som är den bästa flickvännen. Den bästa partyprinsessan. Vem som har snyggaste lägenheten. Och vem som är smalast. Vad man än sysslar med så finns det alltid folk där att jämföra sig med samt folk som finns där och jämför sig med dig. Tävlingen finns alltid där. men det är upp till var och en att aktivt delta.

15 dec / 13:15 av Alexandra, KAKHUSET

Gällande vissa saker anser jag det finnas något som är bättre och sämre. Jag funderade över detta med alkohol i min blogg tidigare idag och jag anser det vara bra om man delvis lägger sig i andras barnuppfostran. Kanske får personen råd åtminstone. Det är svårt att säga vad som är rätt och fel men en sak som är säker är att det finns många olämpliga föräldrar.

15 dec / 13:35 av sovereign

Bloggkommentatorerna har väl alltid blivit kinkiga när nån sagt emot de?

15 dec / 13:45 av Adam

Det handlar inte om kinkighet. Det handlar om att man inte vill bli missförstådd.

15 dec / 14:05 av annamaria

Jag förstår att man inte vill bli missförstådd. Själv blir jag helt OCD-fixerad när någon försöker gå vidare i en diskussion efter att ha missuppfattat något jag sagt. FÖRST reda ut, SEN gå vidare. Men det får jag gorma om någonannanstans (trots att det är ett oskick när folk gör så).

Det jag tänker när jag läser det ni skriver om det här är att debatten missar sitt mål. Läs kommentarerna så ser man vad jag menar. Någon skrev: " Ang. vit jul jag tycker det är ett bra intiativ om det kan hjälpa barn som har föräldrar som dricker väldigt mycket."

Vad man inte verkar fatta är att bara för att den som dricker inte har problem, betyder det inte att det inte är ett problem för barnen. Det handlar inte nödvändigtvis om rödnästa skåpsalkoholister, utan också om alla de vuxna som har ett helt problemfritt förhållande till alkohol.

Jag önskar att diskussionen skulle handla mindre om att skänka en medlidsam tanke till de andra, och mer om att se över sin egen situation.

15 dec / 14:24 av Mio

Det var jag som skrev meningen du hänvisar till. Men tagen ur sitt sammanhang så funkar det inte, eller som du uttrycker den missar sitt mål. Det handlar inte om att jag inte förstår debatten utan om att jag har en åsikt.

Men jag måste ju självklart fråga, vad är det jag inte fattar?

Om jag förstått dig rätt (jag har inte läst mycket av kommentarerna i förra inlägget) du tycker att man ska se till var och en och att var och en ska tänka över hur mycket de dricker? Vare sig det påverkar barnen eller ej, eftersom det finns de barn som inte far illa?

Är det så du menar?

Men om det är så du menar, den här kampanjen handlar ju just om barnen. VIsst kan man överväga en vit jul ändå för att skona sin egen kropp. Men den är ju inte det den här kampanjen har som huvudsyfte.

15 dec / 16:02 av EmmaS

Jag tycker att man kan dricka alkohol men inte bli full. Tyvärr är det många "vuxna" som inte klarar att hålla den gränsen och förstår när nog är nog. Jag känner igen mig i alex beskrivning och tyckte själv det var obehagligt när jag var barn med fulla människor.

Klarar man att hålla att dricka utan att bli berusad så är det okej tycker jag.. annars kör en vit jul om det är barn med. för deras skull.

15 dec / 14:37 av shira

Jag har växt upp i ett hem där man varit mycket ansvarfull med alkoholen, det har aldrig funnits starksprit hemma utan enbart lite öl och vin och oftast inte det heller. Jag har aldrig sett mina föräldrar fulla, inte ens berusade eller påverkade. Just för jag växt upp så så fick jag en chock när jag som 12åring började inse att andra föräldrar inte var likadana. Jag tycker det är väldigt obehagligt med fulla vuxna och då är jag ändå 18, vet att det är värre när man är yngre.

Våra jular har alltid varit vita, eller nästintill vita. En snaps, ett glas vin eller öl och sen inte mer. Mina släktingar har alla samma inställning tll alkohol som mina föräldrar och därför har det inte ens behövts diskutera det. Jag tror inte kampanjen syftar på att alla som tar ett glas vin är oansvariga föräldrar, utan att vuxna inte ska vara berusade framför barn. speciellt inte under julen. Och om det är så extremt viktigt att få dricka att man inte kan hålla sig ens några dagar kring julen, då behöver man nog tänka över sina relation till alkohol...

15 dec / 16:01 av elin linnea

Varför skall man hålla sig om man inte har problem? Om man inte har några problem med det så tänker man ju inte på det överhuvudtaget. Då dricker man ett glas om man känner för det just då. Det är planerandet som är farligt.

15 dec / 19:25 av annamaria

Om man ska diskutera Annamarias hållning tycker jag att det är "jag hade inga problem med det, alltså har inte mina barn det heller" som jag reagerar på. AM, hur vet du att dina barn inte har andra känselspröt än du hade? Eller att du beter dig annorlunda än dina föräldrar gjorde?

Själv är jag en sån där som blir lite jobbigare än vanligt långt innan jag blir full (eller ens "salongsberusad", om det finns ngt som heter så) och därför är jag väldigt försiktig med att dricka när mina barn är med, just för att jag minns hur läskigt det var. Och då växte jag ändå upp med en nykteristförälder och en som drack mycket måttligt.

Cloun i den här kommentaren blir att just vid jul kan det nog hända att jag tar mig ett glas vin efter glöggen, just för att mina barn tex har sin pappa och sina andra släktingar runt sig, personer som inte dricker och alltså inte blir särskilt förändrade. Så det kan vara!

15 dec / 16:07 av Anna

Detta hör inte riktigt hit. Det känns som ni går över gränsen när ni ifrågasätter min uppfostran av min son. Men jag skall lugna er.

Jag är mycket mer ansvarsfull än vad mina föräldrar och släktingar är/var när det kommer till alkohol och barn. Jag kan säga att jag och min bror har den sundaste alkoholrelationen av mina släktingar långt tillbaka i tiden. Tyvärr finns det många alkoholister i släkten. Det är kanske därför jag inte tycker att det är så farligt när normalkonsumenter dricker måttligt? Jag har själv ett ansvarsfullt och normalt sätt att hantera alkohol på. Jag vet vad spriten kan göra med folk och därav sätter jag mig inte i den situationen och inte heller mitt barn. Jag har förmodligen varit med om saker som människor som vuxit upp i hem med mycket lite alkohol skulle tycka vara obehagligt. Jag vet att jag inte har några problem och därför vet jag också att min son inte tar skada om jag dricker ett glas vin.

15 dec / 19:39 av annamaria

Annamaria jag håller med dig till 100% i både ditt förra och detta inlägg. Jag förstår även meningen med "vit jul" men om mamma och pappa tar ett glas vin eller en kopp glögg på julafton kan väl inte skada mer än om dom gör det på midsommar? Jag vet att julen är barnens högtid men om barnen mår så dåligt av att mamma och pappa tar ett glas vin och kanske en kopp glögg på julafton så ligger nog problemet lite djupare. Sen förstår jag med att barnen inte tycker det är kul när faster Beata ska kramas med Whiskeyandedräkt. Men så behöver det ju inte heller bli? Alla med sunt förnuft vet nog om dom måste ha en helvit jul eller om dom kan ta ett glas vin eller två.

15 dec / 16:37 av Anna

Jag håller med dig, en glas vin är inga problem. Det handlar nog mer om traditionen att hälla i sig snappsar och annat som gör att man blir precis faster berta :P

15 dec / 20:44 av elin linnea

Det som jag kan tycka är lite skenheligt i denna kampanjen är alla som kommer att följa den på julafton eftersom det är baaarnens högtid men en vecka senare på nyårsafton supa skallen i bitar även om det då är barn med som kan se dem. Jag tycker att föräldrar alltid ska uppträda "nyktert" runt sina barn. (I alla fall då de är små). Om man vill festa till det kan man skaffa barnvakt.

15 dec / 16:39 av Moa

Precis!

Ingen skulle komma med en kampanj vit nyårsafton. Även om det också kan ses om en högtid för barn.

Vilket också bevisar det jag skrivit tidigare, man gör en sådan här kampanj för att det känns rätt och riktigt och man känner sig duktig. Men egentligen spelar det ingen roll när barnen kan utsättas för det andra gånger på året med. Vill man göra något borde man väl istället försöka få folk att dricka mindre kring barn, generellt sätt.

15 dec / 18:28 av EmmaS

Jag tror åsikter kring alkohol är väldigt olika beroende på om man varit med om någon som missbrukat eller ej. Jag själv har varit med om en förälder som inte varit tillräckligt nykter för att ens kunna öppna julklapparna jag köpt åt denne. Då det alltid varit lite för mycket alkohol kring högtider för min familjs del kan jag inte tala för andra, men jag tror precis som Anna-Maria att de som skyltar med att de minsann ska ha en vit jul för barnens skull inte är de som behöver skära ner på alkoholen, utan att de går med i såna grupper/föreningar endast för att det ska se bra ut.

15 dec / 17:25 av Emelie

Emma, jag skrev: "Visst är det en åsikt, men jag uppfattar dig som att du baserar den på att det finns de föräldrar som dricker väldigt mycket och de som vill vara lite moderna, och att det är de förra som behöver nås."

Du skrev:

"Du uppfattar mig fel. Jag tror att kampanjen kommer att LOCKA de som vill vara moderna och hänga med i trenderna."

Jag förstår inte varför du väljer att ifrågasätta den biten, det är inte det vi diskuterar. Det jag skrev ovan, som du hävdar inte stämmer överens med dina åsikter, är dessutom en sammanfattning av vad du själv skrev i ditt första inlägg.

Det verkar som att du hängt upp dig på att jag skriver "nås", att LOCKA skulle stämma bättre. I ditt ursprungsinlägg skrev du om att delta i kampanjen.

Det är möjligt att du lägger för mycket fokus på räknaren på vit juls hemsida, eller liknande yttre yttringar. De spelar ingen roll i sammanhanget, de är pr-verktyg. Det viktiga är de som ser kampanjen, oavsett om det är räknare eller banners, får sig en tankeställare kring sitt drickande till jul.

16 dec / 01:30 av Mio

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av ett och fyra med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 3 februari - 17
Fredag 3 februari - 38
Fredag 3 februari - 34
Torsdag 2 februari - 60
Torsdag 2 februari - 130
Torsdag 2 februari - 96
Torsdag 2 februari - 91
Onsdag 1 februari - 117
Torsdag 2 februari - 87
Torsdag 2 februari - 89
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 3 februari
Magenta
Magenta
Fredag 3 februari
PUSH
PUSH
Fredag 3 februari
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Fredag 3 februari
Laroy
Laroy
Fredag 3 februari
White Room
White Room
Fredag 3 februari
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Fredag 3 februari
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Torsdag 2 februari
Suite/Sturecompagniet
Suite/Sturecompagniet
Torsdag 2 februari
Laroy
Laroy
Onsdag 1 februari
White Room
White Room
Onsdag 1 februari
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.