Att äta eller inte äta

19 apr / 19:11 av Mia under: Bingo Rimér, Katrin Zytomierska

Det här har vi skrivit om tusen gånger, men det kan nog pekas på en gång till:  ämnesomsättningen kanske inte är den allra största anledningen till att exempelvis Bingo Rimér är så smal. Han väljer broccoli framför Ben & Jerrys och han är ointresserad av bröd, pasta och piroger.

Katrin skriver att Bingo skulle kunna dricka grädde och käka formbröd morgon, middag och kväll, utan att gå upp ett gram. För det första lär de inte ha provat det under en längre period, och för det andra skulle det möjligtvis stämma om Bingo proppade i sig precis så mycket formbröd som han själv ville, nämligen inte ett enda.

Folk överdriver ämnesomsättningens betydelse. Tjocka människor sitter och tröstäter medan de tänker på hur synd det är att de har drabbats av en så bedrövlig ämnesomsättning. De magra tänker att de hade kunnat äta vad de ville, om de bara ville.

Och förresten var inte Katrin fulare än andra. Alla som var barn 1990 hade våfflat hår, och illusionen av barnfetma beror ju bara på de extremt illasittande kläderna. Allt var fult 1990. Kolla bilden. Kolla kläderna, möblerna, gardinerna, listerna.

 

74 Kommentarer

Fan, ni sätter alltid huvudet på spiken!

19 apr / 19:26 av Sara

Jag tror nog att generna spelar en liten roll, men visst är den överdriven.

Men sen så har kroppsidealet förändrats en del sen 90-talet... nu är modellerna mycket smalare än då!

Modellerna var smala på 90 talet också. Minimjölks Emma tex? Eller Kate Moss, hon började faktiskt på 90-talet.

Om man kollar på smala människor så är de oftast mycket mer fysiskt aktiva hela tiden. Inte bara ett träningspass och sen hem i soffan utan de är ofta, inte alltid, men ofta mycket med rörliga och har mycket mer sk "vardagsmotion".

Bingo passar inte in i det här, dels eftersom han inte är extremt smal utan väldigt vanlig storlek på en man av hans längd men dels för att han håller på med muskelbygge och både tränar och äter med detta som syfte. Skulle Katrin äta och träna som honom skulle hon också ha en kropp i samma stil som sin man.

19 apr / 19:59 av Anna

fast såhär är det för mig, ganska precis som i bingos situatiion... Jag har extrem jävla ämnesomsättning... Jag kan äta vad jag vill och gör det också.. Jag jobbar på mcdonalds och äter där stort sätt vare arbetstillfälle (5 dagar i veckan) min kropp är den samma.

Jag tror väl dock att det kommer en dag när jag inser att min livsstil inte kommer att fungera längre men fram tills dess kommer jag att utnyttja mina fantastiska gener.

19 apr / 19:35 av camilla

Samma här.

19 apr / 19:39 av Amanda

Det har faktiskt gjorts en undersökning på detta. Och de kunde inte se att någon hade bättre ämnesomsättning än den andra (hur fanken man nu kan se det vet jag inte). Det man dock kunde se var att naturligt smala personer lyssnade på sin kropps signaler väldigt mycket, var väl medvetna om vad de ville ha och hur mycket.

Sedan kan man även tänka såhär. Vad som är "äta vad som helst och hur mycket som helst" för mig kanske är något helt annat än för någon annan. Jag kanske menar två glasspaket som hur mycket som helst, medan en väldigt smal person menar två stora skopor. Och där kommer vi återigen in på att känna av sin kropps signaler och inte sockersug =P

19 apr / 19:47 av Kattis

Fy fan, McDonalds fem dagar i veckan? Du kanske inte blir fet men din insida är nog inte särskilt fräsch. Jag kan också äta det mesta jag känner för men jag vill inte ha en hjärtinfarkt.

19 apr / 20:14 av Emilia

Men det är ju inte normalt, du kanske har fel på tarmen eller någon matallergi som gör att du inte går upp i vikt.

Har du gått till läkaren och tittat upp vad det är för fel?

Är det fantastiska gener att inte kunna lagra energi?

20 apr / 08:15 av Madde

Wow... första inlägget från er som får mig att vilja kräkas lika mycket som när jag kommer på mig själv med att lusläsa Kissies blogg, och förvånas över hur fördomsfulla människor faktiskt är!

19 apr / 19:36 av ina-bina

Men allvarligt talat. Jag hånar inte folk som har problem med viken. Det finns massor av anledningar, men ämnesomsättningen är inte den allra största anledningen.

19 apr / 19:59 av Mia

jo jag vet en del. vet också många många många som ser promenader som bästa motionen, och bär på lite extrakilon... för övrigt så sa emmas annat bra. men ha det så svettigt på promenixen då, lycka till!

19 apr / 21:53 av sahara

Jag tror visst på bra/dålig ämnesomsättning, däremot tror jag inte på folk som säger att de inte kan gå upp i vikt. De har nog inte prövat tillräckligt hårt bara, ifall de skulle ligga hemma och trycka i sig konstant skulle de nog gå upp till slut, men det är inte värt det och förmodligen går man inte upp där man vill heller.

19 apr / 19:42 av zeth

Alltså jo, men då krävs det att man är sjuk i struma, har AIDS, lider av livsfarlig tarmsjukdom eller något liknande. Det går däremot inte alls att vara frisk och "inte kunna gå upp i vikt". Det är fysiskt omöjligt, så då bör man springa iväg till doktorn ASAP.

19 apr / 20:19 av Hanna Fridén

Brukar inte kommentera, men nu måste jag göra det. Jag har för hög ämnesomsättning vilket gör att jag inte kan gå upp i vikt. Ingen annan i min släkt har detta. Jag äter inte nyttigt för fem öre, jag vet ingen som äter så mycket godis, chips, pizza, mcdonalds eller dricker så mycket läsk som jag gör. Till på köpet motionerar jag inte mer än att jag går till bussen eller till & från bilen. Så ja, i vissa fall är väl detdär med hög ämnesomsättning överdrivet, men inte i alla fall. Jag skulle bli överlycklig om jag plötsligt gick upp 5-10 kilo, men det går inte. Men jag förstår absolut er poäng i inlägget.

19 apr / 19:54 av Karro

Ja, men det finns ju rubbningar som inte är normala, åt både det ena och det andra hållet. Men det är absolut inte det vanliga.

De allra flesta människor som har problem med övervikt har bantat hundratals gånger i livet, och då gått ner några kilo. Det är väldigt väldigt sällan man hör människor som aldrig har lyckats gå ner ett enda gram trots bantning. Sedan finns det olika anledningar till att det inte går att hålla den vikten.

19 apr / 20:01 av Mia

Du borde kanske fundera på att äta näringsrik och ordentlig mat och inte rakt igenom skit som som du verkar göra. Jag menar inte detta som någon taskig och klagande kommentar eller så utan bara att hemlagad näringsrik mat kombinerat med styrketräning kan hjälpa dig att gå upp lite i vikt, för det verkar du ju vilja.

19 apr / 20:26 av Emilia

Har du kraftiga problem med snabb ämnesomsättning så hjälper det inte att äta godis, dricka läsk och äta kolhydratrik skräpmap. Precis som Emilia säger så behöver du en bättre och mer mångsidig kost. Mer fett, protein och mineraler. Och äta OFTARE under dagen, framförallt! Då kommer humöret bli bättre, sockersuget mindre (folk med snabb ämnesmsättning har oftast problem med båda pga. konstant näringsbrist) och tänk vad pengar du kommer spara! Mycket bättre!

Om det inte hjälper så är det inte ämnesomsättningen det är fel på, då rör det sig om en annan problematik. Eller, om du har otur, en så pass rubbad ämnesomsättning att du ligger i riskfaktorn för struma och sånt är viktigt att kolla upp. Så om inget fungerar, gå till en ordentlig läkare som inte avfärdar det hela så oseriöst som "snabb ämnesomsättning".

Lycka till, Karro! Däremot så tycker jag att du ser frisk och kry ut så du ska inte känna att du behöver gå upp i vikt på grund av några estetiska krav. Sånt ska man skita i. Det viktigaste är att man mår bra.

20 apr / 01:56 av Hanna Fridén

det är ett jävla klag på oss smala människor tycker jag

19 apr / 20:14 av tilda

Till skillnad mot feta överviktiga människor som ständigt hyllas i samhället... Eller nej, vänta nu.

19 apr / 20:31 av E

Så klokt så klokt. Det där med att det skulle kunna ha att göra med vad man äter som gör hur man ser ut...

Mindre klok känner jag mig dock när jag återigen lyckas skriva i fel kontrollnummer här ovan, för att få lägga denna kommentar. Suck.

19 apr / 20:14 av Annikasan

Jag tror att det i slutändan inte handlar om vad man äter utan hur mycket, dvs kcal. Många säger att de inte kan gå upp i vikt trots att de äter skräpmat, men frågan är hur mycket av skräpmaten de äter? Att man äter en pizza till lunch och dricker dricka till säger inte så mycket, det är mängden som är avgörande.

19 apr / 20:16 av EmmaS

Hah jag tänkte faktiskt precis som du när jag läste det!

19 apr / 20:18 av Emma

Att folk har så pass olika ämnesomsättning att vissa inte går upp ett gram hur mycket de än proppar i sig är bara en myt.

Det är hur effektivt kroppen tar upp energi som spelar roll.

Mitt ex var smal som en sticka och levde på enbart pizza, friterat, cola och annat sjukt onyttigt. Han kunde äta enbart massa chilicheese (friterad ost med jalapeños i) och ändå gå ner i vikt. Och nej, han har ett extremt stillasittande jobb, tränar inte och rör ytterst lite på sig.

Nu är han ett extremfall men läkarna konstaterade att han helt enkelt tar upp extremt lite energi så han var tvungen att äta konstant bara för att orka fungera normalt.

19 apr / 20:24 av bambi

En tjocktarmsskada med andra ord.

19 apr / 20:25 av Hanna Fridén

Det här påminde mig om en bloggläsare som blev skitsur på mig. Jag tog upp att det faktiskt inte går att ha en ämnesomsättning åt varken ena eller andra hållet som gör så att varken viktuppgång eller viktnedgång var omöjlig utan att man var sjuk i en ämnesomsättningssjukdom och då blev det katastrof i lådan!

Då började den "naturligt smala" som inte kunde gå upp i vikt oavsett prata om hennes kost som tydligen skulle motsvara en bodybuilderns och hennes muskelträning som både var till för viktuppgång. Problemet var att den kosten bara var på 2000 kalorier om dagen vilket garanterat är svältkost om man tränar så mycket som hon gjorde. Hoppsan, så det kan gå!

Så visst, allt är relativt, som ni säger!

19 apr / 20:24 av Hanna Fridén

Sen är det ålder också, unga verkar förbränna mer än äldre, kanske bland annat pga att unga är mer rörliga, skoljympa, osv. Men en dag fyller man 25 år och då jävlar kan man inte äta pizza längre. Detta märks i synnerhet hos killar tycker jag

19 apr / 20:48 av Lolo

Ni har verkligen så rätt! Har en skitsmal kompis som kallar sig "matvrak" och kan "äta hur myyycket som helst" ändå kan hon komma på klockan tio på kvällen att hon inte ätit nått på hela dagen och går och tar en macka. WOW (;

"klagande på oss smala" Vafan? Vem skulle inte vilja ha det så? haha

19 apr / 20:55 av Helena

Om man har problem/sjukdom med sköldkörteln spelar det ingen roll vad man äter om man har för låg ämnesomsättning. Likadant om det är tvärtom.

Förutsätt inte att tjocka människor är lata. Övervikt kan bero på sjukdom, gener, livsstil osv. Men att överviktiga människor tröstäter sig tjockare stämmer inte. Om man är deprimerad, eller har ett matmissbruk av något slag kan ju vikten spela roll. Men säg inte att tjocka människor tröstäter!

Ni kan läsa mer här kring sköldkörteln http://www.netdoktor.se/overvikt/?_PageId=582 och http://www.netdoktor.se/kvinnlig-halsa/?_PageId=619.

19 apr / 20:56 av Fia ♥

Smart att spä på fördomar om överviktiga.

Det finns en hel del personer som har problam med ämnesomsättningen och när de får medicin för det så går de ner i vikt.

Nu när ni ändå är så fördomsfulla kan jag ju påpeka min fördom. Att ni är två desperata och patetiska människor. Som måste fråga om det är normalt att aldrig ägt ett djurmönstrat plagg. Vad hade ni väntat er? Att folk skulle bli förvånade? Nej, ni höjer er till skyarna och skriver om era "världens underbaraste barn". Det är patetiskt! När ska mammor fatta att det bara är de som tycker att deras ungar är fina? Vi andra kanske tycker att era barn ser ut som fula kryp.

19 apr / 21:39 av J

Eh, är du på riktigt...?

19 apr / 21:51 av Tove

HAHAHAHA what??

19 apr / 22:13 av Alex

Aj. Jag känner mig otroligt träffad.

20 apr / 07:53 av Mia

Jag hade aldrig våfflat hår, å andra sidan födes jag 91. Men det sjuka är att det finns folk i min ålder som har det frivilligt. Sjukt. De är ju inte ens förblindade av skönhetsidealen de växt upp med.

19 apr / 22:32 av Fanny

Exakt! Visst tror jag nog att generna kan spela viss roll, men viktigast är ändå hur man själv lever och äter. Jag har inga problem med vikten, äter väl "vad jag vill" (nu menar jag mat och en del onyttiga saker, men inte fem påsar chips, ett kilo godis och en princesstårta om dagen), men viss fan märker jag skillnad på om jag har varit i en period när jag har rört mig mycket och har ätit mindre av någon anledning (minus ett par kilo) eller om det har varit jul- och nyårshelg (plus ett par kilo)... Att skylla allt på ämnesomsättningen är bara bullshit (utom för ett extremt litet antal personer som verkligen har fel på ämnsomsättningen). Ämnesomsättningsbortförklaringen tror jag på när jag ser läkarintyget...

19 apr / 22:39 av jess

Det är som "grov benstomme". Skelettet skiljer något hekto på sin höjd när det gäller vuxna människor. Ändå kan man höra människor som säger "jag har grov benstomme" och därför väger de mer.

19 apr / 23:26 av EvaP

Jag kan ingenting om det rent medicinska, men jag själv väger 50 kg, är 170 cm lång och ser smal ut. Detta trots att jag äter godis (typ 2 hg kanske) nästan varje dag. Själva maten jag äter är nog rätt nyttig och i rimliga mängder, men godiset... tränar gör jag aldrig någonsin. Hur ska man förklara det, om inte genom att jag måste ha bra gener/ämnesomsättning/vad det nu är? Jag passar ju definitivt inte in i någon av de kategorier ni har skapat för människor, "smal men äter lite" eller "tjock och äter mycket".

20 apr / 08:01 av anna

Maten är i rimliga mängder förklarar nog en hel del. Du får ju energi och kcal av godis, tar du bort det och inte ökar maten kommer du garanterat gå ner i vikt. Ökar du maten och fortsätter äta godis så går du upp. Inte så svårt, klart man kan äta godis varje dag utan att gå upp i vikt.

Kanske det beror på bra gener/ämnesomsättning men annars, har du ätit på det här sättet länge och stått stilla i vikt beror det ju på att du får i dig "nog".

De som går ner/upp i vikt gör det ju oftast för att matvanorna ändrats på något vis.

20 apr / 08:42 av EmmaS

Fast hur många äter inte godis varje dag men är ändå inte överviktiga? Himla många och jag gissar på att de flesta har en ganska normal ämnesomsättning.

20 apr / 10:21 av E

Bara för att du äter godis varje dag behöver du ju inte överstiga de ca 2500 kcal man ska ha i sig varje dag. 2 hg godis är inte särskilt mycket det heller. Inget man blir fet av direkt om man äter bra mat annars =)

20 apr / 17:26 av Kattis

Att vara överviktig, beror på dåliga vanor. Man kan tex ha ätit för mycket under en period för att sedan minska väldigt drastiskt = kroppen ställer in sig på svält och håller hårt i minsta fettdroppe. Eller också äter man för mycket mat med för dåligt måttnadsvärde per kalori. Man unnar sig för mycket, alltså man har ett belöningssystem med mat som många andra människor inte har.

Men nog kan vi komma överens om att människor har extremt olika kroppstyper och kroppsformer? Jag kan aldrig få min bästis smala höfter, jag har höftben i vägen, hon kan inte få längre ben. Hon ligger naturligt runt BMI 20, där trivs hennes kropp, min har nu funnit sig strax under 24. Nu bor vi ihop och håller undefär samma kost. Vilket för mig innebar att börja äta mer. Fast mer riktig mat, ordentlig frukost. Jag tror att där ligger felet oftast, inte i mängden just utan vad och hur, och att som andra skrivit, att lära sig lyssna till sin kropp, Är jag inte hungrig, nehej.

Jag blir alltid kommenterad som stor. Vilket jag är, men jag är inte fet om man ser till proportionerna, drar storlek 42 vilka många hellre skulle gnaga av sig armen än att erkänna. Men så är jag 1,88 också, vilket jag inte kan göra något åt (om jag inte bott i Norge där det räknas som handikapp och där landstinget sågat av mina ben 5 cm om jag velat.)

Kan vi inte bara acceptera alla olika former och typer som finns istället? Alla har ju sin charm. Sen önksar man ju såklart alla god hälsa...

(ursäkta extremt långt inlägg)

20 apr / 09:15 av Alex

Ämnesomsättning och stress m.m. har ju tyvärr inverkan på hur personer ser ut. Vissa har kass metabolism medan somliga begåvats med en racer-metabolism. En del är stressade och utsöndrar mer cortisol och bygger på så sätt lättare upp fettdepåerna...

Men ja... det är olika hur man ser ut. Och tur är väl det?! :)

Vissa överdriver inte sin ämnesomsättning, min morfar, mamma, syster och jag är pinnsmala, har alltid varit. Dock så äter jag inte vad ja vill jämt för ja mår inte bra av det även om ja är smal, man får inte glömma insidan. Min syster proppar dock i sig allt skit hon hittar, hon går inte upp ett gram men som sagt hennes insida mår nog inte så bra av det.

20 apr / 17:44 av Madeleine

Så klart att gener har en viss inverkan. Detta har, tvärtemot tidigare talare nämner, bevisats i vetenskapliga forskningsstudier. MEN kaloriintag och träning är det viktigaste. Personligen undviker socker och snabba kolhydrater så mycket som möjligt eftersom jag känner att jag mår dåligt av det. (Jag får också tydliga tecken från min kropp i form av mer eksem vid högt sockerintag) Vänner förstår inte varför jag är smal och de tjocka. Jag lovar att om de hade ätit som mig hade de rasat i vikt!

21 apr / 12:18 av Sanne

ÄTA FÖR FARAO!!! :D

21 apr / 15:26 av J & L

Tror absolut att många skyller ifrån sej men ämnesomsättningen har ju betydelse (men man kan ju inte bara skylle på den om man är väldigt överviktig). Men sköldkörteln är ju olika aktiv hos olika personer, har man hög aktivitet får man hög kroppstemperatur, blir mer rastlös och kan äta mycket och hålla sej smal, och tvärtom. Men det är ju sällan den avviker mycket om man inte har någon sjukdom. Men det är ju komplicerat med hur kroppen fungerar, man ska inte döma folk för mycket

21 apr / 17:00 av Erika

Det finns faktiskt de som är naturligt smala och faktikst ÄTER JÄTTEMYCKET(som jag tillexempel) och inte bara påstår det. jag tar minst dubbelt så stora matportioner som mina kompisar, och ändå så går jag knappt upp nåt.

väger 46-47 kg och är lite under 160.

22 apr / 17:10 av Olivia

Bra skrivet, er omvärldsanalys är nog rätt träffande, sen finns det nog undantag som bekräftar regeln, men i grund och botten är det bara matematik, äter man mer kalorier än man gör av med så blir man nog ganska säkert tjock vartefter.

23 apr / 18:01 av tove

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Ange summan av 2 + 9)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Torsdag 2 september - 11
Torsdag 2 september - 63
Torsdag 2 september - 135
Onsdag 1 september - 165
Onsdag 1 september - 180
Onsdag 1 september - 205
Tisdag 31 augusti - 278
Tisdag 31 augusti - 345
Tisdag 31 augusti - 422
Måndag 30 augusti - 467
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Veckans mest lästa
  1. "Skäms, Stureplan.se!"
    Artiklar - 27 aug / 10:58
  2. Stureplans 10 snyggaste
    Artiklar - 31 aug / 13:56
  3. Stureplan on tour @ PUSH
    Bilder - 28 aug / 05:42
  4. Sturecompagniet/V
    Bilder - 29 aug / 06:49
  5. Polar Music Prize 2010
    Bilder - 31 aug / 01:28
Veckans mest gillade
  1. Helgens hetaste hits
    Artiklar - 26 aug / 14:38
  2. Utecompagniet
    Bilder - 26 aug / 02:16
  3. NKs höstvisning
    Bilder - 27 aug / 14:26
  4. "Skäms, Stureplan.se!"
    Artiklar - 27 aug / 10:58
  5. Stureplan on tour @ PUSH
    Bilder - 28 aug / 05:42
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Christos Masters 2010
Christos Masters 2010
Torsdag 2 september
Laroy
Laroy
Onsdag 1 september
Level @ Nivå
Level @ Nivå
Onsdag 1 september
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 1 september
White Room
White Room
Onsdag 1 september
Rockbjörnen 2010
Rockbjörnen 2010
Onsdag 1 september
Dagens Media-mingel @ Gården
Dagens Media-mingel @ Gården
Tisdag 31 augusti
Polar Music Prize 2010
Polar Music Prize 2010
Måndag 30 augusti
Emmy Awards 2010
Emmy Awards 2010
Söndag 29 augusti
Loca Sessions @ White Room
Loca Sessions @ White Room
Söndag 29 augusti
Sturecompagniet/V
Sturecompagniet/V
Lördag 28 augusti
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 28 augusti
Laroy
Laroy
Lördag 28 augusti
Magenta
Magenta
Lördag 28 augusti
PUSH
PUSH
Lördag 28 augusti
Twitter
  1. STUREPLAN_se: Humor var det ja... http://tinyurl.com/399q5cm
    02 sep / 11:17
  2. STUREPLAN_se: Veckans bästa: http://www.thewildernessdowntown.com/
    31 aug / 13:33
  3. STUREPLAN_se: Nu vrider vi tillbaka klockan ett år och åker till Göteborg för den avslutande Stureplan on Tour-festen på Push ikväll.
    27 aug / 20:08
  4. STUREPLAN_se: Vad har Micaela Moreno, Johan Petré och Karolina Skande gemensamt? De får alla säga sitt i vår fredagspanel http://tinyurl.com/2w6jmba
    27 aug / 12:59
  5. STUREPLAN_se: Vad vi ska ägna oss åt i helgen? http://tweetphoto.com/41485914
    26 aug / 17:29
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsera: annons@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information på Stureplan.se skyddas av lagen om uppehovsrätt.
Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen. I Stureplansgruppen ingår även nattklubbarna Sturecompagniet, Hell's Kitchen, Ambassadeur, The Spy Bar, The Lab, Laroy, Push, Magenta, Le Bon Palais, Nivå och The White Room, samt eventbolaget Stureplan Event och Arnoldshuset Konferenser.