Politik och bloggare

29 jul / 15:03 av Anna-Maria under: Kenza

Kenza nämner att hon gillar ett band som heter Anti Flag som är väldigt politiskt. Jag kan inget om det här bandet men vet att de inte är åt höger i alla fall. Blondinbella är moderat det vet alla och att hon älskar pengar. Det finns liksom inga konflikter i det. Många som tjänar mycket pengar eller som är rika har sina sympatier åt höger vilket inte är så konstigt eftersom den politiken gynnar dem mest.

Kenza uttalar sig inte ofta om politik och man kan förstå att om hon gillar det bandet så är hon mer åt vänsterhållet än höger. Hade jag intervjuat Kenza så skulle jag frågat henne om detta. Hur hon tänker kring det faktum att hon numera är en höginkomsttagare vilket innebär en konflikt om man ser på de politiska intressena. Hon har gått ifrån punkare till rik, glammig modell som gör "utvik" i Café på ett par år bara. Förändras ens priciper och värderingar av en sådan resa skulle jag vilja fråga henne?

 

73 Kommentarer

Fråga Avanna det oxå då, hon är vänster med eget företag... En ekvation som inte går ihop hos mig...

29 jul / 15:14 av Frågande

men vadå, så bara för att man är vänster så ska man jobba för kommunen eller?

29 jul / 15:56 av Sanna

Hahahaha! Wtf! :D Dummaste kommentaren på länge. Har man eget företag betalar man en hel del i skatt, det gillar ju vänstern. Om man verkligen ville fly från allt vänstrigt skulle man ju starta företaget i ett land där man betalar mkt mindre skatt än här.

29 jul / 17:18 av Ania

Politik för mig handlar om vilken samhälls-och människosyn man har.

Jag har aldrig förstått varför jag skulle bytt från rött till blått bara för att jag nu har en f-skattesedel??

Jag har inga anställda, det är bara jag som ska jobba på mitt företag.

Men JAG VILL ha ett sammhälle där det finns ett skyddsnät för de som är sjuka, arbetslösa eller på annat sätt hamnat snett.

Jag vill att alla ska kunna gå i skola från lekis till gymnasiet utan att behöva tänka på kostnader.

Jag vill inte ha ett försäkringssamhälle.

Jag vill inte ha ett samhälle som går ut på sköt dig själv och skit i andra.

Jag tycker inte att den hårdare borgerliga politiken har gjort nåt åt de som utnyttjar bidragen. För de som lärt sig utnyttja ssytemen ja de kommer alltid att göra det oavsett vem som styr..tyvärr drabbar det istället de som behöver bidragen mest.

Och jag fattar fortfarande inte hur borgare kan leva i den tron att man lever ett lyxliv på bidrag.

Har ni nånsin haft a-kassa?

Nånsin behövt gå till socialen och böna och be om pengar?

JAg kan inte se det som en möjlighet att om jag nu skulle bli rik att jag helt plötsligt skulle byta värderingar. Inte en chans.

A-kassa har man dessutom i mångt och mycket jobbat ihop och betalat in till själv vilket inte nån annan gör åt dig. Har du inte jobbat så får du minimumnivån vilket är mellan lite mer än 4000 i månaden..hur lyxigt lever man på det?

29 jul / 18:15 av Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

Anna! Enligt sossarna så lovar dem att max a-kassan kommer ligga på 21000 efter skatt år 2012 (tror jag). Det är 3 tusen mer för att gå hemma med tummen i arslet än en sjuksköterska som jobbar 100% på sjukhuset, och som dessutom läst 3 år på högskolan. Hur jävla rätt är det på en skala?

Dina röda skattepengar går rakt in i klorna på en släkting till mig som får a-kassa för att hon inte orkar jobba. men hon KAN. Men orkar inte. förstår inte hur du kan känna att det är helt okej?

Dessutom fungerar inte kommunismen i Sverige då folket utnyttjar systemet. Som att ta med en vodka till ett AA möte. ;)

30 jul / 00:06 av amilia, annas favorit moderat

Amilia:

Max a-kassa får man om man uppfyllt alla kriterier för a-kassa dvs att man betalat in till sin a-kassa och har jobbat innan. Det är INGEN som inte jobbat som får så hög a-kassa, då får man minimumnivån.

Och jag tycker det är rätt med högre a-kassa.

Vi kan ta min pappa som exempel.

Han är 55 år och har jobbat sen han var 16 år gammal och betalat in a-kassa och skatt sen dess. Sedan februari är han arbetslös då Lear Corporation här i Tidaholm, Saab instrumenbrädetillverkare, lades ner.

Hur man än vrider och vänder på det kommer han aldrig få ut 80% av sin lön som a-kassa sägs vara.

Han är inte i nån attraktiv anställningsålder, han har ingen utbildning på pappret och han har ichias.

Han har sökt jobb minst trettio mil härifrån och är beredd att pendla, veckopendla.

Men att se hans dagar rinna ut i sanden och se hur lite han får ut i jämförelse med vad han bidragit med under alla dessa år det är tragiskt.

Det är även tragiskt indeed att vårdyrkena har så låga löner,men det tycker jag knappast har med a-kassan att göra.

Och det är en sååååå väldigt liten del som hellre går hemma med a-kassa än vill jobba. Den "lata delen" är ett så litet antal..

och som sagt a-kassa har man betalat in till.

Man har den inte för alltid heller

och man blir inte rik på a-kassa.

Varför tror alla ni moderater att alla arbetslösa är lata jävlar som snikar till sig pengar de inte har rätt till?

30 jul / 10:46 av Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

Amilia:

Max a-kassa får man om man uppfyllt alla kriterier för a-kassa dvs att man betalat in till sin a-kassa och har jobbat innan. Det är INGEN som inte jobbat som får så hög a-kassa, då får man minimumnivån.

Och jag tycker det är rätt med högre a-kassa.

Vi kan ta min pappa som exempel.

Han är 55 år och har jobbat sen han var 16 år gammal och betalat in a-kassa och skatt sen dess. Sedan februari är han arbetslös då Lear Corporation här i Tidaholm, Saab instrumenbrädetillverkare, lades ner.

Hur man än vrider och vänder på det kommer han aldrig få ut 80% av sin lön som a-kassa sägs vara.

Han är inte i nån attraktiv anställningsålder, han har ingen utbildning på pappret och han har ichias.

Han har sökt jobb minst trettio mil härifrån och är beredd att pendla, veckopendla.

Men att se hans dagar rinna ut i sanden och se hur lite han får ut i jämförelse med vad han bidragit med under alla dessa år det är tragiskt.

Det är även tragiskt indeed att vårdyrkena har så låga löner,men det tycker jag knappast har med a-kassan att göra.

Och det är en sååååå väldigt liten del som hellre går hemma med a-kassa än vill jobba. Den "lata delen" är ett så litet antal..

och som sagt a-kassa har man betalat in till.

Man har den inte för alltid heller

och man blir inte rik på a-kassa.

Varför tror alla ni moderater att alla arbetslösa är lata jävlar som snikar till sig pengar de inte har rätt till?

Och när har vi nånsin haft kommunism i Sverige???

30 jul / 10:49 av Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

Anna; Men vilken TUR att din pappa betalt sin avgift i alla år då, hur skulle det annars gå för honom? Han kan ta busskort, det behövs alltid folk till att köra buss. Och han är i perfekt ålder!

30 jul / 16:09 av Anna2

Anna2, jag tycker du ska dra ner på spydigheterna och hålla tummarna för att du själv aldrig blir arbetslös.

30 jul / 20:09 av sandramaria

Anna2: Du verkar inte ha läst allt. Hennes pappa har ICHIAS, jag tror inte att man vill sitta och köra buss hela dagarna då, eller hur? Och varför ska man tvinga ut människor i arbetslivet, varför MÅSTE man jobba på ett arbete man inte vill jobba på? Ska man inte få kunna söka och jobba vart man vill? Om man nu har skattat och betalat in till a-kassan i hela sitt liv så kan man fan i mig få gå på a-kassa (du kan inte bara sitta på röven när du har a-kassa, de flesta vill inte heller bara sitta på röven) ett tag för att UNDERTIDEN söka de jobb man vill ha! Människor ska väl inte behöva slita ut sig på jobb och må dåligt därför att man inte trivs bara därför att MAN MÅSTE JOBBA!

04 aug / 20:31 av Kattis

Vad less jag blir på uppfattningen att inkomsten skulle styra vad man röstar på! Var under många år låginkomsttagare men har alltid röstat åt högern.. Vet många som tjänar dåligt som röstar åt högern, likaväl många höginkomsttagare som röstar åt vänstern. Sen kan man faktiskt gilla en musikgripp utan att dela deras politiska åsikt... Jag har växt upp och avgudat Ebba Grön, men inte röstar jag som dem för det...

29 jul / 15:35 av Freja

Det är klart att inkomsten inte spelar någon roll om man inte vet vad politiken innebär i grund och botten. Folk kan ju rösta på vad fan som helst utefter vad som är "inne" för stunden. Gällande musikgruppen så hade Kenza inte nämnt att de var väldigt politiska om hon inte menade något med det. Hon hade kunnat skita i att skriva det.

Okej, så när Ebba Grön sjunger "Staten och Kapitalet sitter i samma båt....." så sjunger du med för full hals och tänker inte ett skit på vad det innebär för att du gillar melodin?!

29 jul / 16:06 av Anna-Maria

Anna-Maria - vilket jäkla påhopp! "Det är klart att inkomsten inte spelar någon roll om man inte vet vad politiken innebär i grund och botten"

Läser man dina inlägg här så kan jag garantera att både jag och ett flertal andra här är mer politiskt insatta än dig!

Och när det gäller musik - ja jag lyssnar på mycket musik som jag tycker är väldigt bra och sjunger med i texterna, men jag behöver för den delen inte hålla med om textens innehåll! Jag tvivlar på att du står för varenda ord i texterna som du lyssnar på...

29 jul / 18:37 av Freja

Eh vad har ni för syn på människovärde egentligen? Bryr man sig om människor röstar man "vänster". Eller man behöver väl iaf inte byta politisk åsikt bara för att man tjänar mer pengar, undrar vad det gör en till för typ av människa egentligen.

29 jul / 15:37 av Emma

Vad har du för syn på politik egentligen? Jag bryr mig till 100 % om människor och deras värde, fast jag röstar åt höger! Sen kastar jag inte skit på de som röster åt vänster, alla får ha en egen åsikt tycker jag!

29 jul / 15:41 av Marie

Många byter åsikt när de börjar tjäna pengar. Se på Linda Skugge. Förr var hon vänster och nu när hon tjänar pengar så är hon höger. Hon har svängt totalt och utgår ifrån sig själv till hundra procent.

29 jul / 15:58 av Anna-Maria

Själv har jag älskat Ebba Grön sen jag var liten för min storebror lyssnade på dem. Texterna sitter i än idag och hör jag en låt med dem vrålar jag gärna för full hals om staten och kapitalet, sen skiter i låtens budskap, det är bara en låt jag gillar! Sen att jag kanske skulle gå runt på stan och vråla texten och tänka "tralala, skiter i texten", men det är ju en annan femma. Jämför detta lite med annan musik jag lyssnar på - typ hiphop & rnb. Hur skön är inte Sexy Bitch av David Guetta? Sjunnger gärna med i den. Men det betyder inte att jag tycker det är PK att gå runt och säga "she's nothing like the girl you ever seen before, nothing you can compare to you neighbourhood whore". Lägger man för stor vikt vid låttextar bli det då fan inte mycket kvar att lyssna på :)

29 jul / 16:47 av Cicci

Fast varför skulle man inte kunna vara vänster bara för att man börjat tjäna mycket pengar? Och "Frågande", varför skulle man inte kunna ha eget företag och rösta vänster? Bara för att man är emot stora privatiseringar av sjukhus och dylikt så betyder ju inte det att man inte tycker att det är bra med småföretag! Jag är också vänster och jag skulle gärna vilja starta eget.

29 jul / 15:43 av Stina - Obsessive Cuteness

Gör det då... rösta åt högern så kan du oxå starta eget mkt lättare... ;-)

29 jul / 15:52 av frågande

"Fast varför skulle man inte kunna vara vänster bara för att man börjat tjäna mycket pengar?"

Det är just där konflikten ligger enligt mig. Om man röstar vänster när man har mycket pengar så motarbetar man sig själv. Vänstern vill jämna ut klyftor och de vill att alla skall ha det ungefär lika bra dvs tjäna ungefär lika mycket pengar. Att ha eget företag är inga bekymmer i det här fallet så som jag ser det.

29 jul / 15:56 av Anna-Maria

Fast bara för att man själv tjänar mkt pengar så betyder det väl inte att man inte vill jämna ut klyftorna, eller att alla ska ha det lika bra. Eller blir man automatiskt superegoistisk och bara tänker på sig själv och alla de pengar man har för att man har hög lön?

29 jul / 16:07 av sandramaria

Från A-M kommentar, "Vänstern vill jämna ut klyftor och de vill att alla skall ha det ungefär lika bra dvs tjäna ungefär lika mycket pengar."

Usch vad jag hatar detta. Det är ju här jantelagen kommer ifrån, eller har jag fel?

Att man inte ska göra något, inte sticka ut, att allt alltid ska vara lika, som hela jävla IKEA. Jag hatar det! Jag hatar att folk tittar ner på mig för att jag inte nöjer mig och håller käften.

Det är andra gången jag får rösta i år, första gången röstade jag blankt. Nu vet jag inte vad jag ska välja, men jag funderar höger, trots att jag inte är särskilt rik, utan enbart för att jag hatar snacket att alla ska vara lika. Jag vill inte skämmas för att jag vill göra karriär.

Jag är inte alltför insatt i de politiska ideologierna ärligt talat, jag bara hatar vänsterns "alla lika politik", men samtidigt tycker jag man ska hjälpa de som har det dåligt och att alla ska ha tillgång till sjukvård etc. och det är väl mer vänster?

29 jul / 17:43 av EmmaS

Till Frågande:

Jag startade mitt företag ett år efter borgarna kommit till makten och då var allt mycket svårare för att få starta företag...om man nu inte hade en jävla massa pengar i egen ficka att starta med.

Jag fick kämpa i 7 månader för att ens få startaegetbidrag och det starta egetbidraget hjälpte att göra mitt företag til det det är idag eftersom alla pengar jag fick in under tiden kunde gå till investeringar och satsningar och inköp..Så jävligt dåligt av borgarna att de mer eller mindre helt tagit bort den möjligheten.

Och vad är detta med Mauds nya regler..7 dagars karens för egen företagare?

Hur är det småföretagarvänligt..???

29 jul / 18:19 av Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

EmmaS: Fast vänstern menar ju inte på lika som i att inte få sticka ut. Utan att alla är LIKA VÄRDA, att alla ska ha det bra ställt, alla ska hjälpas åt osv. Det är en stor skillnad. Jag förstår inte heller varför folk tror att endast jantelagen finns i Sverige, att det skulle vara något SVENSKT påfund...som du tom likställer med IKEA. Jag tror att det är ett rätt mänskligt beteende med jantelag, faktiskt.

04 aug / 20:41 av Kattis

Högerpolitik = rikemanspolitik, så jävla förlegat argument. Lägg av att diskutera politik om ni inte vet något om den, okej?

29 jul / 16:09 av pelle

Precis vad jag tänkte på. Det känns som att vi går åtminstone 20-30 år bakåt i tiden plötsligt... Jag röstar på högern och jag är en så kallad "fattig student" som verkligen får leva på marginalerna. Men jag styrs inte utifrån mitt ekonomiska utgångsläge, jag läser på lite mer än så.

29 jul / 16:20 av Maria

Det håller absolut inte jag med om. De som röstar höger tycker att det är förlegat såklart.

29 jul / 16:40 av Anna-Maria

.. och de som röstar rött håller fast vid sitt absolut äldsta argument.

29 jul / 16:44 av pelle

Herregud, vilken totalt idiotisk text! Man blir inte automatisk moderat för att man börjar dra in lite pengar. Och all cred till Kenza om hon står fast vid vad hon tror på. Om hon nu bryr sig om politik, vilket jag tvivlar på.

Skrämmande att det finns människor som resonerar på det här sättet!

29 jul / 16:28 av Sara

Det har jag inte skrivit att man blir heller. Jag bara diskuterar det faktum att det finns en konflikt i att helt plötsligt vara i en annan position i samhället. Man kan inte sopa under mattan att politik är pengar och mycket av det handlar om vem som skall fördela dem och hur de skall fördelas.

Varför skulle Kenza inte bry sig om politik? För att hon är snygg eller?

29 jul / 16:37 av Anna-Maria

En sak, jag är höginkomsttagare...och anser att bor man i Sverige så självklart skall man betala skatt, även hög skatt om det ska vara så.

Jag kommer ifrån fattiga förhållanden, åkte ALDRIG, på semester, då menar jag inte ens ut på landet, utan badade på det kommunala badet, fick tjata för att få de där mörkblå Levi's på 90'talet.

Men bara för att man har gjort en sk. "klassresa", tjänar numera 40 efter skatt kommer jag aldrig att ändra mina värderingar. Jag är en rak VÄNSTER, för alltid.

Dela med dig, jag gör. Hur fett är inte det, att kunna hjälpa andra.

-känner du dig osäker i ditt val så tänk på detta.

Om du säljer något till en närstående, då är du i hjärtat

-en rak höger.

29 jul / 16:40 av m

Håller med föregående kommentar. Skulle personligen tjäna pengar på att rösta höger men kommer aldrig i mitt liv att göra det. Ideologi går först, enligt mig. Jag anser att vi alla ska hjälpas åt, att sjukvård och skola etc ska finansieras med skatter och att alla ska få tillgång till samma service (och är därmed emot alltför stor privatisering). Behövs högre skatt för att hålla en god kvalitet, anser jag att vi (jag) ska betala mer i skatt. Jag vill leva så att jag delar med mig till andra, när jag nu har så gott ställt att jag faktiskt kan. Tror att samhället skulle se bättre ut om fler tänkte så. Alla höginkomsttagare tänker faktiskt inte bara på sig själva, vilket inte innebär att man motarbetar sig själv. F-e-l, bloggkommentatorer!

29 jul / 16:49 av karin

Jag tänker precis som du så jag förstår inte varför du säger att jag har fel? Jag tycker också att ideologi går före. Men frågan är vad Kenza tänker.

29 jul / 17:09 av Anna-Maria

Jag ställer mig alltid frågande till varför folk inte kräver att det händer MER med pengarna de betalar in i skatt. Hur kan folk acceptera världens högsta skatteservice utan att i utbyte kräva skola, vård och omsorg i världsklass?

En av de saker som retar upp mig mest är att vi så tydligt inte får vad vi betalar för, och ändå verkar vänstern tro att om man bara höjer skatterna lite till så löser sig allt.

Hör vad, de har redan provats i sverige under en längre tid, och jag tycker vi kan dra slutsatsen att det funkat sådär...

29 jul / 18:17 av Stephanie

Stephanie: Ja, för högern har ju verkligen lyckats så mycket bättre!! ?

29 jul / 21:45 av Maria

Vi har inte haft en blå regering i fyra år ens, det tar tíd att genomföra signifika ändringar.

F.ö. blir jag så himla arg, irriterad och lite lessen när jag läser om folks snevidrna syn på den blåa politiken. Det handlar inte om egoism, det handlar om att man tror att det finns ett bättre, mer effektivt och därmed mer gynnsamt, för alla, sätt, att styra Sverige.

Väldigt kort, är för trött just nu, ska upp tidigt till jobb imorgon.

29 jul / 22:22 av Stephanie

Men du Anna-Maria skrev ju "Om man röstar vänster när man har mycket pengar så motarbetar man sig själv." Så om du nu tänker precis som karin, vars inlägg går ut på att man kan rösta vänster utan att för den skull motarbeta sig själv, varför skrev du inte det från första början?

29 jul / 17:30 av sandramaria

blondinbella har väl skrivit nångång att hon gillar ebba grön, och är mer eller mindre uppväxt med deras musik i bakgrunden...så...

29 jul / 17:45 av saandis

Jag skäms så in i helvete av att läsa dessa satans kommentarer - både dom skrivna av läsarna och dom skrivna av A-M.

Jag kommer från en typisk vänsterfamilj när det gäller ideologi. Båda mina föräldrar röstade på vänsterpartiet på 80-talet då det hette någonting HELT annat, men båda var egenföretagare och min far är det än idag - fast nu röstar han på alliansen. Varför? Därför att han tycker att de rödgröna inte står fast vid sina ord, bl.a. Jag har alltid haft högerorienterade åsikter och det har ingenting med min uppväxt att göra, tvärt om. Jag grundar mina åsikter på det som jag kan se utifrån min egna synpunkt och därför kom jag fram till att S, V och Mp inte gynnar Sverige, den svenska ekonomin eller Sveriges befolkning för fem öre.

HUR SOM HELST. Kenza är så vänster som man kan bli, det har hon skrivit om flera gånger. Så alla ni som skrivit dessa kommentarer verkar inte vara direkt insatta. Dessutom är Kenzas storasyster Zahra och hennes numera make Johan två väldigt kända personer inom radikalvänstern - speciellt maken Johan.

Annars skulle jag vilja tillägga att ni är knäppa i huvudet när ni säger att man inte kan lyssna på viss musik när man röstar på högern. Jag gillar också Ebba Grön, vad spelar det för roll liksom? Musik som musik, man måste inte identifiera sig med alltid på allvar och anse låttexten vara ord man ska följa som de 10 budsorden i Bibeln, liksom.

Anna-Maria, dina kommentarer är absolut inte kloka någonstans. Du är 30 år gammal och skriver sådana saker? Som utbildad lärare? Det gör mig rädd och samtidigt lättad över faktumet att du inte jobbar som lärare, för då hade jag tyckt synd om barnen som skulle haft dig som sin lärarinna.

29 jul / 17:54 av Nathalie

Håller med, blir rädd att A-M så totalt missförstått ideologier och politik och dessutom är lärare?!

29 jul / 20:05 av Gerda

Ni verkar ha missförstått mig totalt. För mig är ideologin den viktigaste som jag hoppas att den är för Kenza. (Det spelar ingen roll vad Kenzas syster har för politiska åsikter så det förstår jag inte varför du tar upp förresten.)

Saken är den att Kenza numera tjänar en himlans massa pengar. Faktum är att röstar hon på moderaterna så får hon mer pengar i plånboken än vad hon får om vänstern skulle få makten. Det är fakta. Hur ställer hon sig till det skulle jag vilja fråga henne.

Kan du specificera vad jag har skrivit som du tycker är totalt fel så vore jag tacksam så jag har en chans att förklara/försvara.

29 jul / 20:37 av Anna-Maria

Nu känner jag att jag måste gå in och skriva något, även om jag försökt hålla mig borta från det. Att A-M är utbildad lärare har ingenting med saken att göra! Som lärare så lär man inte ut sina personliga åsikter ich framförallt inte på gymnasienivå, det var väl gymn.lärare båda är utbildade till? Jag kan inte ett piss om vissa ömem fast jag läst på lärarutbildningen. Lärare är inga övermänniskor men det är folks 'krav' på att de är det som ställer till det i skolan då man ofta lämnar ett alldelens för stort ansvar på lärarna istället för på eleverna och dess föräldrar. *muttermutter*

29 jul / 22:25 av issa

"Fast varför skulle man inte kunna vara vänster bara för att man börjat tjäna mycket pengar?"

Det är just där konflikten ligger enligt mig. Om man röstar vänster när man har mycket pengar så motarbetar man sig själv. Vänstern vill jämna ut klyftor och de vill att alla skall ha det ungefär lika bra dvs tjäna ungefär lika mycket pengar. Att ha eget företag är inga bekymmer i det här fallet så som jag ser det.

-Anna-Maria

-skämtar du, hur kan man motarbeta sig själv bara för att man skulle ha betalt mer i skatt när hela vänster-ideologin går ut på att fördela!

Ja, inte motarbeta...ger jag 400 kr av min 1000 lapp, så hjälper jag ngn inte motarbetar mig själv. Det är ju självaste grundideologin.

Grymt att även vänsterpartister tjänar €, bara då kan vi börja ändra på saker och ting.

Säg bara att du röstar blått.

Dio, varför skall det vara fult att tjäna pengar, när man kan tjäna det på rätt sätt, och använda det för att hjälpa andra som har det sämre.

BETALA DIN SKATT!

Man verkligen märker att Sverige inte har genomlidit ngn svår kris på de sista 60 åren, nya generationen är helt sabbad.

29 jul / 18:29 av Nora

Jag röstar inte blått och vi pratar om samma sak. Såklart att någon som vill tjäna pengar och inte dela med sig inte vill betala mer skatt och då röstar på högern som vill sänka eller behålla skatterna. Förstår du vad jag menar?

29 jul / 20:16 av Anna-Maria

Ibland brukar jag tänka att de flesta toppbloggarna är höger och det väldigt uttalat. Men jag vet inte om det stämmer, jag har liksom inte riktigt satt mig och räknat på det.

För övrigt så har Maggan satt huvudet på spiken igen, även i den här frågan. (Jag tipsade om när hon jämförde Blondinbellas självhjälpsbok med Mein Kampf tidigare.)

Rösta på Maggans bloggparti! "Förbereder mig inför valet": http://www.magdalenanordin.se/blog/?p=3679

29 jul / 18:38 av Sara-Vide

Ja du Anna-Maria du vet verkligen hur man trampar i klaveret.

29 jul / 18:51 av malin

Byter man åsikt efter inkomst så har man nog ingen speciellt stark övertygelse från första början. Att rösta vänster handlar för de allra flesta om att rösta för oss alla, som samhälle och människor, det är värderingar och inte egenintresse som ligger bakom det.

29 jul / 19:00 av Alexandra

Tack Alexandra för det!

bra sagt,

äntligen någon som förstår.

-my

29 jul / 19:08 av my

Jag tycker att det är så trist att politik(speciellt när den diskuteras) alltför ofta handlar om pengar och efter hur fet plånbok en individ har. Borde inte partiernas, och vi som röstar, hjärtefrågor handla om ett samhälle som samspelar istället för att bara finansieras.

Och sen tycker jag att det är mycket märkligt att folk inte inser hur bra vi har och har haft det i Sverige, väldigt mycket tack vare Socialdemokraterna. Det tycks vara ett gammalt argument att vänster politiken handlar om att bry sig om andra, medans högerpolitiken är mer självcentrerad och inriktad på pengar, men stämmer inte detta till en stor del? Om det är så att man tycker det viktigaste är att alla i samhället ska ha det bra, vill man då stödja Kd genom att rösta blått? Kd driver en sk ''familje politik'' som tycks bestå av en man och en kvinna och barn, men vad händer med dem som inte har en familj? Eller dem som inte lever enligt de gammla normerna? Jag anser att det inte är att värna och välkomna alla människor i samhället... Sen tycker jag att det är lustigt att en avgående moderat som självmant avgått vill ha en fallskärm på flera miljoner, när han i själva verket har haft en månadslön på ca 112 000kr.. Girigt? Nää verkligen inte.. Säga emot sin egen politik om att ha ett arbete istället för att gå på bidrag? Ja absolut.. Men samtidigt så talar det helt för den politik aliiansen bedriver, att ha en fet plånbok!

29 jul / 19:35 av Sanna

Men hallå! Hon lyssnade på det bandet under sin "punkperiod". När man är 13 bryr man sig inte om bandet har politiska åsikter, gör de bra musik lyssnar man på dem i alla fall.

29 jul / 19:55 av Emelie

Oj, såg nu texten under videorna.

29 jul / 19:59 av Emelie

A-M, du skriver alltså att Kenza var vänster förut, och nu har tjänar hon stora pengar och då går det inte ihop att hon är vänster längre. Mycket pengar = höger, lite pengar = vänster.

Du tror att det är så per automatik?

Tänk om det vore så enkelt! Vilken otroligt skrämmande tanke du har ang. politik.

29 jul / 20:31 av Cicci

Klart att det går ihop. Det är inte det jag skrev. Jag skrev att det finns en konflikt där. Om hon är ute efter att skydda sina egna privata intressen så tjänar hon i den situationen hon är i nu på att rösta höger. Jag skulle vilja veta vad hon tänker om saken. Om hon funderar på sådant överhuvudtaget.

29 jul / 21:48 av Anna-Maria

och en sak till angående det här med företagare och rött vs blått styre:

Och en sak till: Vi hade socialdemokratiskt och rött styre större delen av 1900talet och en bit in på 2000talet med kortare mandatperioder med borgerliga regeringar på 70talet och en gång på 90talet.

Hur många storföretag skapades inte under socialdemokratiskt styre i Sverige? Har inte H&M, Ikea och sådana företag växt sig starka under denna tid?

29 jul / 21:16 av Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

Men lägg ner nu... We get your piont!

29 jul / 21:25 av monsterballen

Så du startade eget ett år efter de kom till makten, exakt hur mycket av deras ändringar hade då nått ut och trätt i kraft? Det tar längre än ett år, att det var svårare kan ju bero på att den vänsterregering vi haft har kört Sveriges ekonomi i totalbotten.

30 jul / 18:38 av Allis

Det var inte vänsterpolitiken som körde sverige i botten, det var finanskrisen om du har hört talas om den. Och jag kan hålla med om att alliansen har sett till att finanskrisen inte blev så dålig i Serige som i många andra länder. Däremot tycker jag att deras ideologi suger och utan sossarna så skulle Sverige aldrig blivit ett land som kunde köras i botten för vi var redan där.

30 jul / 20:17 av sandramaria

sen om man tycker statistik är roligt så kan man ju läsa den här fina listan på vad moderaterna har gjort för sveriges befolkning genom tiderna: http://jakopdalunde.wordpress.com/2008/05/20/moderaterna-genom-tiderna/

30 jul / 20:20 av sandramaria

Jag tycker faktiskt att det är en riktigt intressant frågeställning. Till ideologin ligger jag åt vänster, är totalt mot privatisering av sjukhus mm, även EU faktiskt. Men jag är högutbildad och kommer ha en lön som ligger rejält på den högre skalan. Dessutom är det ett typiskt "blått" yrke. Kommer jag byta värderingar? Kommer jag börja rösta med plånboken istället för hjärtat? Sägs ju att alla är vänster när de är unga, för att sen bli äldre och ser vad de själva tjänar mest på...

Så, jag tycker faktiskt att det är rätt intressant frågeställning som Anna-Maria ställer...om man läser hela inlägget istället för att dra slutsatser direkt ;)

29 jul / 21:33 av Sofia

Tack! Det är en mycket intressant frågeställning. Många som gjort klassresor har bytt från vänster till höger. Vad är det som gör det och när bestämmer man sig för att byta. Det kan inte ske över en natt tänker jag.

29 jul / 21:42 av Anna-Maria

jag håller med om att det är en intressant fråga. det har svängt ordentligt i kenzas liv, och att byta från vänster till höger skulle hon i så fall inte vara den enda som gjort när pengarna börjar rulla in. därmed inte sagt att just hon gjort det, speciellt inte när det verkar finnas vänsteråsikter i familjen.

men visst är det intressant!

29 jul / 21:56 av nina

Kenza har väl ett förflutet i ung vänster. Och som ni skriver så har hon gått från en extremt röd punkare till en modell som kan spara 70 tusen i månaden. Hon gick dessutom i friskola, något som vänsterpartister inte är helt förtjusta i. jag tycker fruktansvärt mycket om kenza som person - men det här tycker jag är dubbelmoral.

29 jul / 23:57 av millis

Är det dubbelmoral för att hon tjänar pengar idag? Eller vad menar du? Kenza har aldrig sagt att hon "bytt sida" från vänstersidan till högersidan. Det är Anna-Maria som påstår det....

Och vad har det att göra med om hon gick i friskola eller inte? Ett stooort antal friskolor startades under sossarnas år...

30 jul / 01:02 av Freja

Vänsterpartiet är emot friskolor. Om Kenza är vänsterpartist (vilket hon är) och gick i en friskola - vad tycker du att det är? Man bör leva som man lär enligt mig.

A-M , you rock.

30 jul / 16:17 av millis

Har jag missat något nu eller, för jag förstår inte hur Kenzas modellande spelar någon roll åt något håll?!?!

30 jul / 00:52 av Cicci

Men alltså, alla ni som säger att man inte bara byter parti/ideologi, ni beteer er ju som att det vore ett brott?! Att ni tycker att man inte ska byta från höger/vänster baserat på en ideologi som skapades långt bak i tiden kan jag tycka är lite trångsynt. Visst kan man ha starka åsikter av vad som är rätt eller fel, men det känns lite som "vi har röstat på samma sätt i alla år, det är så det ska vara" svårt att lära gamla hundar sitta?

Livet förändras och kanske man ändrar åsikter med, man formas ju hela tiden och tar in nya upplevelser. Man kan faktiskt göra det fast man har en stark övertygelse åt något håll. Kanske grundvärderingarna finns kvar men det är många andra frågor som spelar in också (partierna ändrar sig ju med) i och med att samhället förändras. Har ni aldrig ändrat åsikt i någon fråga?

Sedan, det blev ju faktiskt regeringsskifte för fyra år sedan, vilket betyder att några måste ha bytt åsikt/värderingar jämfört med tidigare val. Det behöver inte alls ha med pengar att göra utan att man kanske inte gillar vänster politik längre. Men, jag tycker A-M tar upp en bra sak, livet förändras, byter man parti då eller håller man kvar vid samma? Varför, varför inte?

30 jul / 08:12 av EmmaS

Varför skulle man automatiskt rösta vänster för att man är låginkomstagre och höger om man är höginkomsttagare? Det är ju bara fruktansvärt trångsynt att tro det. Själv är jag student och lever på csn och som timanställd servitris. inte så fett. Men jag röstar blått. För att jag tror på deras politik. Jag tror det är den rätta politiken för Sverige i nuläget. Det har ingenting med min personliga inkomst att göra.

30 jul / 22:10 av Victoria

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Ange summan av 2 + 3)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Torsdag 2 september - 11
Torsdag 2 september - 63
Torsdag 2 september - 135
Onsdag 1 september - 165
Onsdag 1 september - 180
Onsdag 1 september - 205
Tisdag 31 augusti - 278
Tisdag 31 augusti - 345
Tisdag 31 augusti - 422
Måndag 30 augusti - 467
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Veckans mest lästa
  1. "Skäms, Stureplan.se!"
    Artiklar - 27 aug / 10:58
  2. Stureplans 10 snyggaste
    Artiklar - 31 aug / 13:56
  3. Stureplan on tour @ PUSH
    Bilder - 28 aug / 05:42
  4. Sturecompagniet/V
    Bilder - 29 aug / 06:49
  5. Polar Music Prize 2010
    Bilder - 31 aug / 01:28
Veckans mest gillade
  1. Helgens hetaste hits
    Artiklar - 26 aug / 14:38
  2. Utecompagniet
    Bilder - 26 aug / 02:16
  3. NKs höstvisning
    Bilder - 27 aug / 14:26
  4. "Skäms, Stureplan.se!"
    Artiklar - 27 aug / 10:58
  5. Stureplan on tour @ PUSH
    Bilder - 28 aug / 05:42
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Christos Masters 2010
Christos Masters 2010
Torsdag 2 september
Laroy
Laroy
Onsdag 1 september
Level @ Nivå
Level @ Nivå
Onsdag 1 september
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 1 september
White Room
White Room
Onsdag 1 september
Rockbjörnen 2010
Rockbjörnen 2010
Onsdag 1 september
Dagens Media-mingel @ Gården
Dagens Media-mingel @ Gården
Tisdag 31 augusti
Polar Music Prize 2010
Polar Music Prize 2010
Måndag 30 augusti
Emmy Awards 2010
Emmy Awards 2010
Söndag 29 augusti
Loca Sessions @ White Room
Loca Sessions @ White Room
Söndag 29 augusti
Sturecompagniet/V
Sturecompagniet/V
Lördag 28 augusti
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 28 augusti
Laroy
Laroy
Lördag 28 augusti
Magenta
Magenta
Lördag 28 augusti
PUSH
PUSH
Lördag 28 augusti
Twitter
  1. STUREPLAN_se: Humor var det ja... http://tinyurl.com/399q5cm
    02 sep / 11:17
  2. STUREPLAN_se: Veckans bästa: http://www.thewildernessdowntown.com/
    31 aug / 13:33
  3. STUREPLAN_se: Nu vrider vi tillbaka klockan ett år och åker till Göteborg för den avslutande Stureplan on Tour-festen på Push ikväll.
    27 aug / 20:08
  4. STUREPLAN_se: Vad har Micaela Moreno, Johan Petré och Karolina Skande gemensamt? De får alla säga sitt i vår fredagspanel http://tinyurl.com/2w6jmba
    27 aug / 12:59
  5. STUREPLAN_se: Vad vi ska ägna oss åt i helgen? http://tweetphoto.com/41485914
    26 aug / 17:29
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsera: annons@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information på Stureplan.se skyddas av lagen om uppehovsrätt.
Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen. I Stureplansgruppen ingår även nattklubbarna Sturecompagniet, Hell's Kitchen, Ambassadeur, The Spy Bar, The Lab, Laroy, Push, Magenta, Le Bon Palais, Nivå och The White Room, samt eventbolaget Stureplan Event och Arnoldshuset Konferenser.