Solidaritet när det passar

03 aug / 22:28 av Anna-Maria under: Blog Awards 2010, Kenza

Nu har Kenza bestämt sig för att inte gå på Blog Award. Detta av solidaritet för dem som behöver betala för att få komma in.

Frågan är: Har Kenza aldrig gått före i krogkön när alla andra får frysa röven av sig i timmar innan de får betala 200:- för att komma in? Har Kenza aldrig tagit emot gåvor för att hon är en storbloggare medan andra har fått gå och köpa dessa kläder/smycken/skor/what ever för skattade pengar? Har Kenza aldrig fått fördelar för att hon är en känd person och uttnyttjat det?

Kenza skulle aldrig ställa sig och gapa åt alla som stod i kön för att komma in på College att bojkotta stället för att hon själv kommer in gratis (och förmodligen får betalt för det? Precis som hon skall ha. Det tar jag inte ifrån henne.)

Varför är det här annorlunda? Vem har bestämt att VR är en jävla välgörenhetsinrättning?

(VR har haft Kenza på omslaget fem gånger. Om inte det är gratisreklam för hennes varumärke så vet jag inte.)

 

83 Kommentarer

Men vänta nu, vaddå välgörenhetsinrättning. Det är väl ingen som har förväntat sig det. Men återigen ställer jag frågan, hur mycket ni egentligen tror att VR måste punga ut för detta? Alla de bloggrelaterade fester och evenemang jag varit på har man inte behövt betala lokalhyra eller i alla fall fått den kraftigt reducerad då restaurangen i fråga tycker det är bra PR. Sedan är det ju inte heller så att du får stå med som sponsor för att du bara ger produkter till goodiebagen. En sponsor lämnar generellt sett ganska rejäla bidrag för att täcka eventuella kostnader som lokalhyra, porto för inbjudningarna där deras logga syns etc. Så jag tror inte för en sekund att det kommer bli något annat än en ren vinstaffär för VR att ta betalt av de inbjudna.

Eller tar ni parti för VR på grund av att ni själva sitter i juryn för Blog Awards?

03 aug / 22:31 av Katta Kvack

Kanske vill de ta ut en avgift för att kunna förbättra evenemanget i år? Mindre reklam och mer upplevelse för deltagarna. Vi har ingen aning! Kanske är det en möjlighet för dem att utöka och låta fler komma dit. 200 kr är inte mycket pengar för en fest. Sedan får varje individ avgöra om de tycker det är värt pengarna. Men att det alltid är gratis att bli bjuden på något? Har ni inte hört talas om kurvertavgift?

03 aug / 22:48 av johanna

Det är klart jag har hört talas om kuvertavgift men aldrig när jag har blivit bjuden till något. Brukar du ofta få betala när du ska på födelsedagsfester eller bröllop som du blivit bjuden till.

Det är klart de inte har minskat på sponsorerna - sponsen kommer aldrig minska, snarare tvärtom. Det är väl klart som korvspad att VR inte skulle sätta sig ned och säga: "nej vet ni, vi tar emot mindre spons och tar betalt istället" - detta är bara

ytterligare en inkomstkälla för en tidning som gör allt för att tjäna pengar.

03 aug / 22:56 av Katta Kvack

Kuvertavgift - javisst, men då brukar det vara en ordentlig middag och grejer som ska betalas. Här handlar det om en goodiebag som är säkerligen 100% sponsrad, drinkar som säkerligen också är sponsrade och lite tilltugg (som kanske också är sponsrat). Vad ska "kuvertavgiften" gå till har ni tänkt???

//Bambi- som slängde sin "inbjudan" illakvickt när hon öppnade den igår

04 aug / 12:27 av BAMBI

Kuvertavgift, visst. Men då betalar ju ALLA som blivit inbjudna och vill komma. Det är faktiskt riktigt fult att låta vissa betala och andra inte - till precis samma fest.

04 aug / 16:00 av Evelina

Och dessutom har VR Kenza på omslaget för att Kenza säljer. Jag fascineras oerhört av att så många verkar tro annat. VR vill tjäna pengar, VR vill ha gratis reklam, VR vill att bloggare ska betala för att gå på ett reklamfinansierat event som sponsorerna redan betalar för - det är ju där skon klämmer.

03 aug / 22:33 av Katta Kvack

Exakt. Plus att jag tycker att det är ett problem att skicka ut inbjudningar när det vill ha betalt. En inbjudan borde vara gratis.

03 aug / 22:39 av Agnes

HAHAHAHA fy fan så bra, ni är så roliga och har helt rätt!!!

03 aug / 22:34 av anna

Ni har helt rätt i det ni säger! Dubbelmoral Kenza

03 aug / 22:50 av Martina

Jag håller med Katta. Era argument faller ganska platt eftersom ni sitter med i juryn.

03 aug / 22:50 av Veronica

"Era argument faller ganska platta eftersom ni sitter med i juryn."

Vänta nu, va? Argumenten faller alltså platta EFTERSOM de är med i juryn? Så ifall någon icke-jurymedlem hade skrivit samma argument hade de inte fallit lika platta? Argumenten har inte med det att göra, men den bakomliggande orsaken till vissa argument, möjligtvis. Det är en sak att tro att de är partiska på grund av sin juryposition, men det där var ju bara en sjukt skum formulering.

(Det här var inte ett ställningstagande, bara ett påpekande om hur platta vissa kommentarer faller. Hehe.)

03 aug / 23:38 av terezu

Håller helt med Katta Kvack. Vem har tjänast mest på att ha Kenza på omslaget, Kenza själv eller VR.

Tror Kenza slår läsarantal mot VR.

Och eftersom Kenza är med i modellagentur dessutom så tror jag nog hon får modellarvode för de där omslagen och således är omslagen ett JOBB.

Som sagt, hade VR skickat ett brev till mig med en FRÅGA " Vill du gå på bloggawards" Biljett kostar bla bla och då ingår blabla.

Helt ok. Då hade det varit er ERbjudande.

Men kalla det inte inbjudan och att de vill träffa mig..om jag betalar.

03 aug / 22:57 av Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

Ja Kenza slår VR i läsarantal just för att VR har satt henne på omslaget så många gånger. När de som första stora tidning hade henne på omslaget första gången var hon inte alls lika stor. Tror ni verkligen Kenza ställer upp och gör omslag (nej omslagsplåtningar ger inte betalt) för hon tänker att det är nog bra för VeckoRevyn då?? Då duger det utmärkt att utnyttja VeckoRevyn för egen vinning minsann.

04 aug / 00:51 av Johanna

Till Johanna: Nej men poängen är ju att VR skiter i huruvida det är bra för Kenzas varumärke eller inte så det argumentet har inget med hennes åsikter om Blog awards att göra. BK påstår ju mellan raderna att Kenza liksom skulle stå i någon slags tacksamhetsskull gentemot VR (genom meningarna " Vem har bestämt att VR är en jävla välgörenhetsinrättning? (VR har haft Kenza på omslaget fem gånger. Om inte det är gratisreklam för hennes varumärke så vet jag inte.)"). VR har aldrig gjort något för att göra Kenza "en tjänst", hur man än vänder och vrider på det.

04 aug / 09:28 av Sanna

Till Johanna: Och Kenza slog högst antagligen VR i antalet läsare första gången de hade henne på omslaget också.

04 aug / 09:32 av Sanna

Tror ni verkligen att VR har Kenza på omslaget för att det är bra för KENZAS varumärke??? Så fungerar inte kommersiella tidningar, tro mig. Att det är bra för Kenza är ju kul för henne, men knappast något VR bryr sig om. Tror ni verkligen de, eller några andra tidningar för den delen, tänker "Nu tar vi Kenza/Charlotte Perelli/Rachel Bilson på omslaget för det är nog bra för Kenza/Charlotte/Bilson". Är ni verkligen så naiva?

03 aug / 23:11 av Sanna

Det var knappast så de menade. Det skrev inte att VR har valt Kenza som omslagstjej för Kenzas skull, de skrev att det onekligen har varit bra reklam för Kenzas varumärke, vilket det har. Oavsett anledningen till att hon hamnade där.

03 aug / 23:32 av terezu

Känns inte alls som om ni har läst på om varför många bloggare väljer att bojkotta blog awards. Det är ju helt absurt att man ska betala för ett PR-jippo. Om det är 200 kr eller 20 kr spelar ingen roll. Det är en principsak. Dessutom är Blog Awards i dag långt ifrån vad Ebba von Sydow skapade. Då handlade det om att nätverka och mingla. Nu har det blivit en gymnasiefest där de värsta mobbarna får pris.

03 aug / 23:18 av Stina

Precis Stina!

03 aug / 23:19 av Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

Precis!

03 aug / 23:32 av Katta Kvack

Word!

04 aug / 00:06 av Stephanie

Håller med Stina! Dessutom tyckte jag Kenza förklarade på ett väldigt bra sätt varför hon bojkottar Blog award.

Får en känsla av att ni inte läst inlägget ordentligt utan bara rubriken och möjligtvis snabbt skummat igenom texten innan ni blev irriterade av nån anledning.

04 aug / 01:04 av Freja

hålller absolut med de flesta här. Ett öppet erbjudande vore en sak, men en inbjudan skall vara gratis; som sagt, inte skulle det falla nån in att ta betalt för ett brölop, födelsdagsfest etc. Att stora bloggare dessutom självklart inte måste betala gör ju inte det hela bättre precis. Kenza är inte perfekt; hon har absolut fått otroliga förmåner o sånt tack vare bloggen och har inte behövt betala inträde osv. Men detta hör absolut inte hit och jag anser inte att det är dubbelmoral av kenza . ytterligare, som många sagt, så är detta ett pr event med jätteföretag som sponsorer; tror ni verkligen att veckorevyn får stå för några kostnader själva? (de anställda måste ju vara på plats, stackarna). Och kenza SÄLJER därför har vr valt att ha henne på omslaget så många gånger, inte för att de av sitt hjärtas godhet vill se kenza lyckas och bli ännu framgångsrikare. Näe, tycker att ni haft fantasktiska inlägg många gånger som träffat mitt i prick men detta har ni skrvit i all hast utan minsta lilla tanke!

03 aug / 23:30 av nina

Det faller MÅNGA in att ta betalt både för bröllop och stora födelsedagsfester...det kallas dock för kuvertavgift.

Sedan tror jag att de flesta missar hela poängen med detta inlägget. Det handlar inte om Blog Awards särskilt mycket utan om Kenzas dubbelmoral. Det är kanske NI som kommenterar som borde läsa deras inlägg LITE noggrannare...

04 aug / 18:53 av Kattis

Gratisreklam? Enligt mina erfarenheter innebär ett omslag ofta en hel dags jobb för alla inblandade parter. Så jag förstår inte vad det är som är gratis? Och som ni själva skriver är det inte konstigt att Kenza går in gratis på collage eftersom hon är med och promotar stället. VR tjänar massor på "storbloggarna" som läget är nu, klart som fasen att de inte behöver betala eftersom VR inte vill riskera att de inte kommer till festen. De mindre bloggarna är inte viktiga för VR så de får betala, vilket de säkert gör - mer än gärna, för att få mingla med sina idoler. Och vips så har VR hittat ännu ett sätt att tjäna en massa på dessa storbloggare. Jag tyckte det kändes ganska uppenbart.

03 aug / 23:46 av emma b

Alltså nu ser ni bara åt ett håll va ? Ta och tänk igenom vissa saker innan ni skriver ner det. Titta lite på allas kommentarer här och jag håller med de flesta, en inbjudan är en inbjudan. Skulle ni bjuda folk på födelsedagsfest eller bröllop hade ni väll knappast låtit några "viktigare" personer komma gratis medan resten får betala ? Hur hade ni själva reagerat ? Så ful stil... Trodde de inte att det skulle komma fram eller ? Dessutom: att gå på krogen och bli bjuden på en tillställning är 2 olika saker, ni förstår det va ?

04 aug / 00:00 av Linda

Fast ibland när det gäller bröllop och det är en "kuvertavgift" så slipper en del betala den, t.ex. brudparets föräldrar och toastmaster. Dom är i detta sammanhang lite "viktigare", kanske motsvarande storbloggarna?

Men jag tänker inte betala 200 kr då dessa pengar går till en massa SPONSRADE saker. Ganska så stor skillnad på bröllopsfest och bloggfest...

04 aug / 12:33 av BAMBI

Hur är det ens samma sak? Självklart kommer hon in på Collage utan att stå i kön, hon jobbar ju med dem! Jag hade sett fram emot blogawards (har fått inbjudan) men jag tycker det Kenza gör är helt rätt. Hoppas även att BB och de andra gör samma sak!

Vad jag vet kostade det inget förra året och VR får ju hur mycket reklam som helst på det här och har en massa sponsorer osv. Det är faktiskt fult gjort! Och anledningen till att Kenza är på VR:s omslag är väl fan för att de vet att hon säljer bra! Mycket bra dessutom!

04 aug / 00:07 av Rebeca

Fast hon kommer nog in rätt så lätt utan att betala på andra ställen också, och BK menade, antagligen, att hon DÅ inte hade ställt sig och hojtat i kön. Samma sak med alla gåvor hon får hem, inte skriver hon väl ett helt inlägg om hur ORÄTTVIST och fel DET är, eller hur?

Som de flesta alltså har missat så handlar det inte så mycket om Blog Awards som folk verkar väldigt arga och upprörda över, utan de jämför hennes reaktion med eventet och hur hon annars är. Kan tänka mig att hon blir omåttligt populär hos alla mindre bloggar nu som får betala. SMART DRAG!

04 aug / 18:59 av Kattis

Jag är inte kenzas största fan men jag tycker inte alls det är dubbelmoral. hon står upp för sin sak och det hon tycker, sen spelar det väl ingen roll om hon utnyttjat sin position i andra sammanhang. Det är buisness. Men det här tycker hon helt enkelt är fel, vilket det är.

04 aug / 00:38 av Emma

Folk verkar tro att företagen bara öser hutlösa summor pengar över VR i spons men så funkar det ju inte. Alternativet eftersom de gick back förr var väl att ha en mindre gala och bjuda bara de största bloggarna men det vore ju trist för mellanstora bloggar eller håller ni inte med?

04 aug / 01:02 av Jo

BK det hade varit intressant om ni kunde länka till var man kan hitta kategorierna i Blog Awards samt vilka ni tror er kunna se bli nominerade? Så kan vi se om det stämmer sedan?

04 aug / 01:44 av Ferferi i Paris/Göteborg

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av sex och sex med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 7
Torsdag 24 maj - 42
Torsdag 24 maj - 62
Torsdag 24 maj - 96
Torsdag 24 maj - 83
Onsdag 23 maj - 150
Onsdag 23 maj - 105
Tisdag 22 maj - 133
Tisdag 22 maj - 83
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Magenta
Magenta
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.