Lägg ner Blog Awards så blir de som klagar nöjda

11 sep / 22:37 av Anna-Maria under: Blog Awards 2010, Bloggkommentatorerna

Jag fattar verkligen inte varför det är så mycket negativt snack om Blog Awards. Det som bara är en rolig bloggala. Hur kan det röra upp så mycket negativa känslor? Jag är inte köpt som många tror, jag tycker bara att det är så kul med en bloggala. En fest för bloggande helt enkelt.

Det är väl lika bra att Blog Awards läggs ner. Då blir alla som gnäller nöjda. Så kan de som tycker att Blog Awards är idioti sitta hemma och slå sig för bröstet och tycka att de är bra för att de har stoppat något roligt. Medan vi som faktiskt tycker att det är kul och ser det som en chans att träffas och ha roligt och som en tillställning för att höja statusen för bloggar vara ledsna. Jävligt tråkig inställning många har faktiskt.

Är det inte roligare med en fest än ingen fest alls? Nu kan dessutom alla gå dit de som vill och har råd att resa dit. (För mig och Mia kostar det 5000:- i resa och hotell och då är inte 200:- någonting i sammanhanget.) Jag vet att alla givetvis inte har råd att resa dit men det kostade lika mycket att resa till Stockholm för 2 år sedan och då fick bara utvalda bloggare gå och nu kan alla gå som köper ett inträde. Så varför var Blog Awards bättre för 2 år sedan? Ni som säger det. Har ni ens varit där och upplevt det?

Jag tycker att det är askonstigt att inte bloggare vill gå på Blog Awards. Det känns som de som är negativa till galan gräver bloggandets grav.

 

33 Kommentarer

sen kenza började med den här blogawards-bojkotten så har resten liksom hakat på, och nu är det nästan som att vissa bojkottar blogawards bara för att.

jag undrar hur det hade sett ut om inte kenza hade valt att fördöma galan.

11 sep / 22:44 av jenny

Det har inget med Kenza att göra, jag är bara så trött på allt tjat och gnäll runt omkring. Det var kul en gång, men världen kretsar inte kring bloggar och bloggare. Det finns så många dryga bloggare nu som inte fanns/märktes för två år sedan; Dessie, Paow, Baby S, Amir och framförallt Hugo. Orkar inte höra deras tjat och gnäll.

11 sep / 23:56 av Nellie

det har ALLT med Kenza att göra. knappt något ont ord hördes om blog awards nya påhitt innan hon påpekade och fördömde det. det finns andra bloggare som gick i hennes fotspår, men de är inte alls tillräckligt mäktiga inom bloggvärlden för att skapa kedjereaktioner som kenza gjorde.

det är dessutom inte alls ofta som kenza ryter till, så det fick alltså en större effekt.

12 sep / 00:41 av jenny

1. Jag utgick från mig själv, för mig har det INGET med Kenza att göra. Jag skiter i blog awards vilket som. Är sjukt trött på att höra allt tjat och gnäll. Aftonbladets stora bloggpris känns dessutom 1000 ggr proffsigare.

2. Det var väl ändå Pyttis som drog igång det hela...

12 sep / 11:14 av Nellie

Ja det är trist. Men hoppas nu då att dom "småbloggarna" som är nominerade blir dom nya storbloggarna så kan dom nuvarande sätta sig i nåt hörn och sura/gnälla/bojkotta. :)

11 sep / 22:49 av s

Jag är en liten bloggare som aldrig någonsinn skulle haft en chans att bli bjuden tidigare år. Notera att jag trots detta, och trots att jag är en riktig bloggnörd, tycker det är FEL att vem som hellst ska kunna köpa sig in som i år. Jag har en liten blogg = alltså hör jag inte hemma där. Enkel ekvation! För att citera Paow. Det ska inte vara som en stor läsarträff. Det ska vara exklusivt. Man vill läsa i bloggarna om andra bloggare som man vet vilka de är. Inte att de skriver hur de träffat massa randoms. Precis som vilken läsarträff som helst.

Sen känns det som juryn i år varit ganska gammal? Som att de vill höja medelåldern på galan typ. Har jag fel? Inte mycket av de nominerade bloggarna som tonåringar kan relatera till känns det som, och alledels för många man inte ens vet vilka det är. Detta trots att jag och de jag pratat med detta om är insatta i bloggvärlden rätt bra.

11 sep / 23:02 av E.

Bra sagt ! Håller med!

12 sep / 10:46 av Ninni

"gräver bloggandets grav"

Really?! Hänger bloggandet på om VR sponsrar en liten gala för en grupp av bloggarna? Bloggvärlden är så otroligt mycket större och äldre än den grupp av så kallade bloggkändisar som har uppmärksammats de senaste åren.

11 sep / 23:07 av Maria

Ja, jag tycker det är så töntigt att alla storbloggare dissar BA. Dom är nog för "fina" för att gå på spnt nu när dom är så stora.. :P

11 sep / 23:20 av analysduellen

Jag hänger på min kollegas kommentar här.

Såhär är det: Efter att Kenza gick ut med sin bojkott hakade resten på. Som vi redan vet så är Kenzas ord i stort sett lag. Det är extra spännande att läsa de bloggare som först blev GLADA för sin inbjudan, men sen läste de Kenzas inlägg och gjorde en kovändning. Intressant indeed. Plötsligt var de till och med KRÄNKTA av att ha blivit inbjudna. Ja, ordet "kränkt" har kommit upp. Verkligen fantastiskt. Jag undrar bara hur världsfrånvänd man egentligen är när man blir KRÄNKT av en galainbjudan.

Men det jag i grund och botten inte förstår är detta - Om man nu väljer att inte gå, varför kan man inte bara lämna det så? Alla väljer väl själva vad de vill göra. Stanna bara hemma då. Och ja, fine, skriv ett bojkott-inlägg där du poängterar vad du tycker är fel med arrangemanget. Men sen. Kan ni inte vara nöjda då? Måste ni driva en freakin' kampanj om er bojkott? Varför kan ni inte bara låta de som vill närvara få göra det och ni kan syssla med något annat? I det här läget väntar jag bara på att få se en demonstration på stan. "Upp till kamp, Blogawards!"

Känner ni er aldrig löjliga när ni beter er såhär? Bara en fråga.

11 sep / 23:47 av Analysduellen

Men det var väl Avanna som började bojkotten?

Kenza hade säkerligen större genomslagskraft men jag tror inte hon var först.

För övrigt håller jag med andra stycket, de som vill gå, gå, de som inte vill, stanna hemma. Att de som inte vill driver en kampanj emot är lika dåligt som de som skriver inlägg för, typ detta. Det är väl bara att göra det man själv vill, alla tycker inte lika det vet alla så varför skriva ändlösa inlägg och ifrågasätta varandras val?

12 sep / 11:15 av EmmaS

HAHAHAHA! Det här var ju roligt!

Men allvarligt talat, du låter faktiskt som en litet trotsigt barn som inte får sin vilja igenom "Det är väl lika bra att Blog Awards läggs ner. Då blir alla som gnäller nöjda"

11 sep / 23:20 av Freja

Agree. Lite löjligt inlägg. Och so what om stackars Mia och A-M lägger 5000 på att åka dit. Vad har det med saken att göra? Jag struntar i vilket, jag tänker inte gå och jag har aldrig tänkt gå. Sen alla som säger att det är Kenzas fel, vilken värld lever ni i? Pyttis var väl den som först började gnälla, och Hugos och Paows bojkott berodde ju på att Hugo inte blev bjuden. Suck...

12 sep / 00:01 av Leah

Leah: Poängen var ju den att det kostar de 5000 att åka på Blog Awards - alltså är de där 200 för biljetten inte mycket att tala om. Hade biljettpriset inte existerat, så hade det ju fortfarande kostat de relativt mycket pengar att vara på plats.

Ganska lätt ekvation.

12 sep / 11:25 av pelle

Förstår fortfarande inte vad det har med saken att göra...? Och det behöver inte kosta 5000...

12 sep / 20:26 av Leah

Men åhhh, kan ni inte bara sluta skriva om galan istället? då kommer iaf ingen att gnälla i kommentarerna. Nu har jag förvisso ingen blogg men jag har läst diverse bloggar i över fem år och jag kan bara säga så här: visst är det bra att "alla" kan komma och jag ser inget direkt fel i det konceptet men jag kan ändå hålla med den personen som skrev att det borde vara någonting exlusivt. Man kan ju direkt inte köpa någon biljett till Oscarsgalan, liksom. Så egentligen borde det vara så att själva galan är gratis men att t.ex. 100 biljetter lottas ut till bloggare. Då skulle galan fortfarande vara "exlusiv", ingen skulle klaga på de 200 kronorna som man som "småbloggare" måste betala för att komma in fastän mer okända bloggare ändå skulle kunna komma.

Själva konceptet med blogawards kan jag ju förstå. Det är ju ett otroligt bra sätt att knyta kontakter, lära känna folk och byta erfarenheter och tips i största allmänhet.

Att blogga är ju lite av ett jobb även om de flesta inte tjänar sådana summor som Blondinbella och Kenza på sina inlägg. Man träffar och umgås ju med folk som man jobbar med, så varför skulle man inte kunna tillbringa en kväll om året till att mingla och knyta kontakter med andra bloggare?

Hade jag haft en blogg och bott i Sverige (kommer från Stockholm men pluggar för tillfället utomlands) skulle jag lätt spendera 200 kronor på blogawards och träffa andra bloggare. För precis som A-M ser jag hela idén med en bloggala som en rolig grej där man kan träffa och umgås med andra personer som valt att skriva om sina liv alt. intressen på internet. Istället för att gnälla (har ni verkligen ingenting annat för er, haters?) kan man ju skicka iväg ett mail til VR-redaktionen och TACKA dem för att de ens orkar att organisera en sådan här sak.

Och ett sista ord - Kenza gör så otroligt fel i sin bojkott. Hade hon inte skrivit det hon skrev skulle hela den här historien inte blåsa upp alls. Hon har Sveriges mest lästa blogg och hennes fans är generellt sett helt tokiga och anser hennes varje ord som heligt. Skriver tjejen att det som VR gör är fel och att hon bojkottar galan är det SJÄLVKLART att hennes läsare hänger med. Medan det med största sannorlikhet sitter en massa tjejer (och killar) runt om i Sverige med biljetter till galan, helt uppspelta och glada att de fått chansen att gå på blogawards. Jättedålig stil.

11 sep / 23:47 av nathalie

Men BA är väl knappast i klass med Oscarsgalan ;-) På t ex Nobelfesten (vilket knappast kan ses som en B-fest) kan de som studerar vid högskola/universitet vara med i ett lotteri och vinna en biljett till festen. Inget som direkt gjort den mindre exklusiv...

12 sep / 16:39 av ella

Bloggawards hit och dit.. men hur är det med den största av dem allas kunskaper i Svenska när hon ofta skriver ex: "Jag gav honom min bok till sin dotter" kan man skriva så? och hon ska till Schewiz och gå på universitet...

11 sep / 23:51 av pilla

Säger hon som har ett grammatiskt fel i varje inlägg. Snacka om att kasta sten i glashus.

12 sep / 11:47 av Nikita

Hur är det med dina kunskaper i svenska (ja, svenska stavas faktiskt med litet "s")? Du kan varken bygga en mening eller förstå att en ny mening kräver stor bokstav.

12 sep / 11:52 av Mini

Är det så att alla som vill kan gå, även om man inte är inbjuden? Nu fattar jag faktiskt inte.

Men jag håller med, det är så himla löjligt. Framförallt alla som tjatar om att det ju är sponsrat så därför borde det vara gratis, ungefär som om spons är något som ger alla pengar direkt, och att allt plötsligt blir gratis då.

Snacka om att vara verklighetsfrånvänd.

11 sep / 23:52 av fanny

Ni har iaf inte skrivit i närheten av lika mycket om Aftonbladets bloggala, utan för er verkar det ju vara just den här som är så viktig. Om det är "bloggandets framtid" ni menar ska säkras med hjälp av diverse galor så tror jag för det första att ni borde uppmärksamma ALLA bloggalor (i sammanhanget kan det ju vara av betydelse att Aftonbladet är Sveriges största tidning OCH webbplats vilket ger större genomslag) och för det andra att ni inte fattar bloggande för fem öre. Bloggandets framtid är på inga sätt beroende av galor, det är ju en helt befängd åsikt. Petsonligen bryr jag mig inte det minsta om vrs bloggala, gjorde det inte förra året och gör det inte nu heller. Och jag har bloggat i fem år.

11 sep / 23:57 av Johanna

Jag var på blogawards förra året och ska inte gå i år. Inte för att det kostar 200 spänn utan för att det helt enkelt inte är värt 200 spänn för det var inte speciellt kul. Man kunde köpa biljetter förra året också och det var lite den inre stockholmskretsen som var där och alla kända varandra i sina gäng. Så kände man ingen var det inte så skoj. Jag tyckte inte upplägget var så kul heller. Det var mest att stå och glo. Jaja. Men de som går dit i sina gäng med kompisar kan säkert ha skitkul och då är 200 spänn inte så mycket för en rolig fest med en väldigt generös goodiebag.

12 sep / 00:04 av Juliana

Fattar att ni som organiserar detta blog-awards är för och vill få folk att gå, men det börjar bli lite tjatigt att läsa om detta nu. Gör det ni är bäst på istället: kommentera bloggar!

12 sep / 00:34 av x

Många gnäller över just det här med att resan kostar och är lång.

Allra bäst vore ju helt enkelt om man hade skippat att bjuda dem och bara bjudit in dem som bor på gångavstånd till festen. Då hade DET problemet varit ur värden.

Alla som gnäller söker ju verkligen problemen och det det speglar ju verkligen av deras attityd över lag. Antingen är de så fruktansvärt löjliga att de inte vågar säga att de innerst inne hade velat gå, eller så är de verkligen bittra typer. Vem vill läsa sådana bloggar och varför hamnade de bland de som fick inbjudningar(större bloggar)?

För jag som läsare hade ju hellre sett nån som enkelt tackade nej eller nån som gick dit och hade kul. Snacka om att folk måste älska drama om de håller på och stödjer en sånhär bojkott.

12 sep / 09:03 av Mirka

Jag tycker mest det är ni som klagar hela tiden - på att andra inte tycker som ni. Låt de som vill gå, gå... o de som inte vill kan väl få stanna hemma om de vill!

12 sep / 10:08 av L*ina

som taget ur min mun

12 sep / 11:09 av FATIMA

Jag hör till dem som tycker att det är för mycket tjat och brok kring BlogAwards helt enkelt. Ha gärna galan, det ser kul ut och så, men måste det vara sånt ståhej runt den? Det är ju inte Oscarsgalan direkt.

12 sep / 10:24 av Mici

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av åtta och sju med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 7
Torsdag 24 maj - 42
Torsdag 24 maj - 62
Torsdag 24 maj - 96
Torsdag 24 maj - 83
Onsdag 23 maj - 150
Onsdag 23 maj - 105
Tisdag 22 maj - 133
Tisdag 22 maj - 83
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Magenta
Magenta
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.