Bli tvingad till motion på jobbet

06 dec / 15:26 av Anna-Maria under: Tyra Sjöstedt

Jag får "The office-vibbar" av det här. Tyra går och köper stegräknare till sina anställda och är hur peppad som helst och tävlingsinriktad. De anställda suckar och himlar med ögonen och tänker: -Oh nej, inte en sak till att göra, kunde hon inte köpt oss varsin flaska vin istället. (De kanske blir asglada, men det är inte lika roligt.)

Jag tror dock att detta är nästa grej. Efter att folk som röker har jagats med skärbrännare på arbetsplatser så kommer motionstvånget. På arbetsplatser som kräver att man är i form som brandman, polis osv är det ett måste. För egen del tycker jag att det är bra om jag hinner träna när jag jobbar för då är jag klar när jag kommer hem. Men alla vill inte träna. Det var som när vi fick stegräknare och gåstavar i julklapp ett år på mitt jobb. Det kändes som ett hån. Vad skulle jag med skiten till? Det året saknade jag det sedvanliga presentkortet på Bokia.

Om arbetsplatser skall köpa in något så tycker jag att det är tv-spel där man rör sig när man spelar. Jag har precis köpt ett sådant och jäklar vad kul och jobbigt det är. Man tänker inte på att man rör sig för man är så inne i spelet.

 

23 Kommentarer

Vad är det för tvspel? :)

06 dec / 15:35 av elvira

XBox 360 Kinect.

06 dec / 19:21 av Anna-Maria

Ni har väl inte missat att Forni har lagt upp två bilder på enbart Cimon i hennes kategori "Vad är kärlek"? ;) Kanske är det som ni säger något igen..

06 dec / 15:46 av Johanna

Jag hade hellre haft träning på arbetstid än redskap. Det hade varit bra. Eller, om nu jobbet ska ge redskap och tillbehör, att jag i alla fall hade fått välja själv.

06 dec / 16:15 av Helena

Ja, GUD så hemskt att bli "tvingad" till motion. Det är ju inte alls bra för hälsan... Allvarligt?

06 dec / 16:34 av airaM

Vi hade en stegräknartävling på jobbet, frivillig, men alla på vår avdelning var med. Man skulle gå 7000 steg per dag vilket inte är mycket tror det rekommenderade ligger på 10-15000, om jag inte minns fel? Men i alla fall, om man någon dag inte gick sina steg fick man böta (minns inte vad det var nu men, 5-10 kr/dag tror jag) och bötespengarna vann sedan den som gått mest i slutet av månaden. Eftersom jag jobbar på kontor tycker jag det var ett bra intiativ. Folk gjorde saker under arbetsdagen som att hämta kaffe på andra våningen eller skriva ut från en skrivare längre bort etc. Små saker men som kan vara bra när man sitter hela dagen. Sedan kan jag ju tillägga att vi har tillgång till annan friskvård också, billigare gym medlemskap, frivillig pausgympa etc. så det här var mer än kul grej och att få de som inte motionerar efter jobbet att tänka till eftersom de sitter så mycket.

Den här är nog ingenting som funkar på alla arbetsplatser många skulle nog ta illa upp också. Men på mitt jobb var det är rolig grej och folk såg det inte som en förolämpning.

06 dec / 17:08 av EmmaS

Jag tycker hälsosatsningar är toppen på arbetsplatser! I Singapore har man hälsodeklarationer med dietplan, träningsplan på företagen - hur bra är inte det?!

06 dec / 17:59 av pilla

"Storebror ser dig" säger jag. Lika bra att införa böter mot överviktiga och att de börjar görs hembesök och gå igenom våra kylskåp och soppåsar också så att man inte lever "fel" och därmed blir en sämre arbetare. Det handlar inte om omtanke om de anställda, utan om att maxa vinsten.

06 dec / 18:49 av TDE

TDE: Så kanske det är, men den största vinsten kommer man ju ändå själv att dra hem, eller hur?

06 dec / 20:57 av Kattis

Det spelar ingen roll, det är en integritetsfråga. Det måste finnas en gräns för vad arbetsgivare får gå in och peta i. De bestämmer det allra mesta på jobbet, men hur jag gör med min egen kropp är mitt val och det ska de ge tusan i. Man ska inte behöva vara livegen bara för att man behöver ha ett jobb. I den här takten har vi snart inga rättigheter kvar alls, bara skyldigheter.

06 dec / 21:07 av TDE

Hälsodeklarationer med dietplan kan jag hålla med om är lite overkill. Men träningsplan, vilket det finns på de flesta företag även i Sverige, är väl inget som helst fel med? De uppmuntrar ju bara personer att leva hälsosamt.

Sedan kan jag hålla med dig om att hälsohetsen är något sjuk, ja. Men, att träna ca 3-4 dagar i veckan och äta bra mår då ingen dåligt av (tvärtom) och jag hoppas att fler blir uppmuntrade till att leva så.

07 dec / 00:44 av Kattis

Bra skrivet. Kräks på den överdrivna sundhets- och präktighetspressen. De tar snart all integritet ifrån de anställda. Upphör man att vara myndig och att bestämma över sig själv i samma ögonblick som man blir anställd? Allt för att smörja kugghjulen så att de presterar mer. Vi är inga människor - vi är arbetsmaskiner. Det är bra med motion - men det ska vara ett eget val.

06 dec / 18:45 av TDE

Men det går bra att få gratis vård (som alla andra fått betala) sen när man är fet, för att man inte orkat träna..?

07 dec / 14:19 av airaM

Missade att man kunde svara här. Har svarat längst ner.

07 dec / 14:44 av TDE

Det är mera än fem år sedan friskvård och stegtävlingar och betald motion på arbetstid blev mycket vanligt på stora arbetsplatser i Sverige. Helt Ok om det är frivilligt och det fick igång mig så nu tränar jag.

06 dec / 21:51 av Monika

Ja, är det frivilligt är det en helt annan sak.

06 dec / 22:13 av TDE

Det är det som är själva problemet. Att "uppmuntra personalen att leva hälsosamt" är, som jag ser det, fel. Vi har uppnått myndighetsåldern och behöver inga" renlevnadspoliser" över oss som talar om hur man ska leva.

Sverige har blivit konstigt de senare åren och jag känner inte alls igen mig. Vi ska vars perfekta på alla sätt, träna, äta rätt, det är hetsjakt på rökare (nej, jag röker inte), vi sopsorterar, decinficerar våra händer, motionerar och är så härligt lutherskt duktiga och präktiga - och tittar snett på de som inte är lika välanpassade. Vet de inte sitt eget bästa? Vad ska ARBETSGIVAREN säga om personalen sitter och sunkar i soffan med chipspåsen och drar på sig fetma och igenproppsde blodkärl som eventuellt kan kosta pengar i framtiden? Sådana människor vill vi inte ha. De ska ANPASSAS och leva rätt - annars ska de fasiken inte ta skattebetalarnas pengar i anspråk sen heller.

Feta människor tar för mycket plats i flygplansstolen - då ska de också betala för det. Arbetslösa och sjuka är tärande och dränerar samhällskroppen - dra in pengarna! Vill man så kan man, en sund själ i en sund kropp, det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder -hepp, hepp, i takt vi marschera!

Ja, jag överdriver en del, men inte alltihop. Det är i princip dit vi har kommit, och jag kommer aldrig att heja på sådant. Om folk som dog på 80-talet skulle vakna upp till vår tid skulle de bli chockade över hur samhället har blivit, över vad Sverige har blivit. Kallt, fordrande, elitistiskt och perfektionistiskt.

Man kanske kan tycka att jag drar för stora växlar pga "lite motion" - men många bäckar små. Det är just dessa saker sammantaget som är farligt. En inskränkning här, ett krav där.

Jag hävdar att det är allas rätt att själva leva sitt liv, med bra val och med dåliga, utan att bli styrd av vare sig chefen eller Socialstyrelsen. Uppmuntra till motion säger jag inget negativt om, men tvång ska det aldrig vara. Hm ... Blev visst en uppsats. Tror jag ger mig typ där. Vi får kanske enas om att vi inte kan enas i frågan. :)

07 dec / 02:28 av TDE

Ser att det ser ut som om jag motsäger mig själv i texten, måste förtydliga. Att "uppmuntra till motion" genom att tvinga dem eller upprätta obligatoriska träningsplaner är jag emot eftersom det är påtvingat, men inte uppmuntran i form av frivilliga aktiviteter. Så. Nu är jag klar. :)

07 dec / 02:50 av TDE

(Kommenterar från mobilen, därför konstiga styckesindelningar och så där. Ser inte det jag skriver så bra, försvinner i rutan när det blir för mycket text.)

07 dec / 02:32 av TDE

"Men det går bra att få gratis vård (som alla andra fått betala) sen när man är fet, för att man inte orkat träna..?"

Det var precis det jag beskrev i texten ovan. I dag ska vi "förtjäna" solidaritet. Varför ska vi betala för att folk inte är renlevnadsmänniskor? Varför ska vi betala för att folk är sjuka, arbetslösa, varför betala operation för en rökare????

AV DEN ENKLA ANLEDNINGEN ATT DET ÄR MÄNNISKOR DET HANDLAR OM och av medmänsklighet med andra. För att man genom att vara människa har ett värde, oavsett om man "förtjänat" det eller inte. Jag betalar GÄRNA skatt för att alla människor ska få vård, för fängelser, för härbärgen till uteliggare (jajemen, även till de som missbrukar) eller vad det nu må vara. Det gjorde de flesta i det här landet förut också, innan alla gick och blev moderater.

07 dec / 14:40 av TDE

Jag betalar också gärna för de som blir sjuka, men inte av de som GÖR sej sjuka. Om man inte vill ta hand om sej själv ska man inte kräva att andra ska vilja ta hand om en sen. Punkt.

08 dec / 10:23 av airaM

Jo då, det kan man visst kräva - och det precis vad man SKA kräva. Även feta, rökare, missbrukare eller vad det än må vara ska självklart ha rätt till vård och till att få hjälp.

Dessutom är det inga som GÖR sig sjuka med flit. Det som är enkelt för en person behöver inte vara lika lätt för en annan. Alla har sin historia med olika uppväxter, sociala bakgrunder, fysiska och psykiska förutsättningar och psykologiska bakomliggande orsaker till varför vi handlar som vi gör.

Delar man in folk i bärande och tärande och står som värsta överförmyndaren och kräver att personen ska ha levt "rätt" innan han eller hon får hjälp är det nåt riktigt, riktigt sjukt med det samhället. Då är det empatilöst.

08 dec / 15:09 av TDE

En annan sak: Vinsten samhället får av att betala för exempelvis vård för alla, oavsett om de "förtjänar" det eller inte är att vi tillåter ett samhälle med olika sorters människor, att alla är olika. Vi har "Pluror" (som kanske äter fel och drar på sig övervikt men bidrar på många andra sätt genom just sin unika personlighet) och vi har de som sköter sig exemplariskt med både kost och motion (men även sådana kan bli sjuka).

Man kan inte mäta människovärdet i produktivitet, i kronor och ören.

Vad jag försöker säga är att människor är inte stöpta i samma mall, alla är inte perfekta och lever perfekta liv - och det måste vi faktiskt acceptera om vi inte vill få ett extremt styrt samhälle med robotliknande medborgare.

07 dec / 14:52 av TDE

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av sex och tre med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 7
Torsdag 24 maj - 42
Torsdag 24 maj - 62
Torsdag 24 maj - 96
Torsdag 24 maj - 83
Onsdag 23 maj - 150
Onsdag 23 maj - 105
Tisdag 22 maj - 133
Tisdag 22 maj - 83
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Magenta
Magenta
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.