Bra med abort i vissa fall

04 jan / 13:08 av Anna-Maria under: Bloggtips, Micah

Ojdå. Den "14-åriga" mamman är gravid igen. Hon frågar oss läsare om hon skall behålla barnet. Det kanske är bäst att inte göra det eftersom hon själv säger att hon inte klarar av två barn. Hon blev gravid för att hon inte trodde att hon kunde bli med barn så snabbt efter dottern fötts. Ibland är det bra med abort.

Jag hör ofta att folk har blivit gravida trots skydd. Ibland verkar det som man kan bli gravid bara någon pekar mot en med en snopp. Superhjältespermier som kan ta sig igenom all materia typ. Jag misstror ingen som säger att de har blivit gravida trots skydd utan blir mest rädd själv. Det räcker med två barn än så länge kan jag säga. Sen är det så fruktansvärt orättvist att vissa blir gravida mot alla odds medan vissa inte ens kan bli gravida.

Har ni blivit träffade av de här superhjältespermierna någon gång och blivit gravida trots spiral, kondom och dubbla pessar?

 

79 Kommentarer

Jag blir också rädd ibland. Har en kompis som nyss blev gravid trots p-piller (och hon lovar att hon inte slarvade), och har träffat folk förr som blivit gravida trots p-piller. Min lillebror kom till när min mamma hade spiral. Ska man börja leva i celibat?

04 jan / 13:11 av Malin

men sen är det ju allmänt känt att p-piller inte är ett 100%skydd heller.. kondom är det enda. om det inte går hål på den då.

:)

11 jan / 16:14 av moa

Fick ett missfall när jag gick andra året på gymnasiet, ovetandes om att jag ens var gravid. Då hade jag ätit p-piller i två år.. Och inte missat ett enda piller! Förra sommaren fick jag operera bort min ena äggstock pga en tumör, och kommer ha svårt att bli gravid enligt gynekolog. Livet spelar en ett spratt ibland..

04 jan / 13:16 av jis

Jag opererade också bort en tumör/cysta plus en äggstock men lyckades bli gravid utan några svårigheter alls. Så helt kört är det förhoppningsvis inte. Iaf var det inte det för mig.

04 jan / 15:04 av Kim

Min mamma opererade också bort en äggstock när hon var yngre och möttes av samma besked, att hon skulle få svårigheter att bli med barn. Hon fick fyra :)

04 jan / 15:45 av Jenny

Min pappa blev till trots att farmor var 45 år och hade genomgått en sterilisering. (Uppenbarligen en misslyckad sådan men ändå)

04 jan / 15:48 av A-C

Oj, sa de så till dig?

Min gynkirurg samt 2 olika gynekologer som jag besökte efteråt (då jag var orolig och ville ha second opinions) sa att fertiliteten bör inte påverkas nämnvärt.

I vanliga fall så släpper tex vänstra äggstocken ett ägg ena månaden, nästa månaden släpper högra ett ägg osv växelvis.

Men när ena äggstocken försvinner så brukar den kvarvarande ta över arbetet helt.

Så, kanske en liten försämring av fertiliteten men ingen dramatisk försämring.

Oroa dig inte. Är det något som påverkar fertiliteten så är det oro och stress.

04 jan / 16:42 av M

Jag blev till då mamma hade en pessar... Och tur var väl det?!??!?!!1

04 jan / 13:17 av HanaPee

ehhhh, JAAA.... klarre manneN

04 jan / 22:05 av ellensnällen

Jag blev gravid trots kondom! Fattar fortfarande inte hur det gikk till, men vi fikk varldens harligaste lilla pojke, så det var ju tur :)

04 jan / 13:36 av Alice

Min kompis bror låg med en tjej EN gång och hon säger att hon åt piller och de blev ändå med barn. Så visst känns det lite orättvist när man själv är inne på tredje försöket och räknar ut ägglossning och hela köret för att man verkligen VILL ha ett barn.

Jag missunnar verkligen inte de som blir oplanerat gravida deras barn. Däremot tycker jag att alla som vill ha ett barn och kan ta hand om det ska kunna få det också (utan en massa trassel).

04 jan / 13:44 av Ida

jag har en kompis som blivit gravid säkert tre-fyra gånger trots att hon alltid varit noga med p-piller osv... dessutom har hon en p-stav inne nu, men inte hjälper det för hon är gravid igen. jävligt jobbigt för henne eftersom hon bara är 18 och inte kan göra så många aborter till...

04 jan / 13:52 av fia

Usch vad jobbigt, man vill ju inte direkt behöva sterilisera sig när man är 18. Men en grej, har hon aldrig funderat på kondom?

04 jan / 15:47 av emilia

Men nej... inte fråga läsarna om en sådan sak!

Nej det verkar skumt. Sådana spermier skulle inte jag vilja träffa på. Om de tar sig igenom kondom och pessar kanske de fortsätter in i kroppen och demolerar mina tarmar. Läskigt!

Som värsta skräckfilmen "Pansarspermierna attackerar"

04 jan / 13:52 av Fia fit kör hårt!

Min moster blev gravid med tre av sina barn trots p-piller och det fjärde med spiral. Efter det fjärde steriliserade hon sig :)

04 jan / 13:53 av Juliana

Livet är orättvist, så är det.

Vi behöver mer sexualupplysning, tidigare. Och allvarligt, får man ingen info när man är gravid om att jo, du kan bli gravid trots att du ammar och jo, du kan bli gravid även om du inte fått mens än, så vill du inte bli gravid på studs så kom hit och få p-medel utskrivet? Jag har svårt att förstå att så många lever så i det blå och helt lyckats missa fakta, men jag kanske plöjde för mycket KP och VeckoRevyn när jag var yngre. Men för de som inte vet, upplys dem, trots att man tror att de redan vet.

Och sen ja, man kan bli gravid trots skydd, inget som finns är ju 100%, inget (utom celibat), och det går också att läsa sig till.

Och då är det väl jättetur att man bor i Sverige så att abort finns, och att man i de allra flesta fall blir väl mottagen när man uppsöker en sådan mottagning.

Jag tycker det är värre med barn som kommer till världen utan trygghet. Och utan någon som är beredd att ta hand om dem. Det finns redan tillräckligt med barn som far illa.

04 jan / 14:01 av Alex

Så du menar att det vore bättre om barn som har det svårt inte hade funnits överhuvudtaget? Jag har svårt att tänka så. Jag är inte mot abort såtillvida att jag skulle vilja lagstifta mot det (verkligen inte!) Men tycker att det är lite skrämmande hur det lovprisas ibland. Tycker att det är en mer komplicerad, filosofisk, fråga än att man bara kan säga "ja men det är väl bra att hon gör abort barnet skulle ändå haft det svårt" (även om det beror på vad man menar med svårt också..) Och nu vet jag ju inte om du är samma Alex som skrivit kommentaren nedan också men ja, jag tycker att det är egoistiskt att göra abort om man är 25-30, det är väl knappast för barnets eller någon annans skull man gör aborten? Det handlar ju ändå om att man tar sig rätten att bestämma över om en annan person skall få finnas till eller inte. Sen kan man fundera i evigheter på vad som är/vad man tycker är ett liv/en människa men något som är helt säkert (om man inte får missfall) är ju att det KOMMER att vara en människa inom en snar framtid. Ja jag vet inte men jag tycker att det är så mycket mer komplicerat än vad folk oftast framställer det som.

Skulle man fråga personer som haft en svår barndom om de hade föredragit att deras föräldrar gjort abort istället för att sätta dem till världen tror jag att de flesta skulle svara nej. (Vet jag ju inte förstås men jag gissar på det.)

04 jan / 17:23 av Anna

Men nu är det ju inte direkt retroaktiva aborter jag pratar om.

Ja, jag tycker mer synd om födda barn som far illa under sin barndom och som kanske får tiotalet ledsamma, otrygga och/eller kärlekslösa år än embryon som funnits någon eller två månader innan de aborterats.

Jag tycker dessutom att det är väldigt egoistiskt att skaffa barn från första början, för jag tror inte att särskilt många gör det för världens eller sammhällets skull eller? Inte sagt att jag inte förstår människor som skaffar barn, man hoppas ju att det som oftast är en akt av kärlek och de flesta älskar ju såklart sina barn, dock är det fortfarande egoistiskt. Och jo, jag tror att många gör abort lika mycket för det eventuella barnets skull som för sin egen. Hur schysst är det att föda någon som man sen inte orkar/klarar bry sig om?

04 jan / 17:45 av Alex

Jag tror inte att du pratar om retroaktiva aborter.

Men alltså de här barnen som har det svårt har ju också varit det där embryot, och det är förfärligt att de ska behöva lida och att deras föräldrar är idioter eller inte kan/vill ta hand om dem men jag känner såhär; om det skulle vara priset jag behövde betala för att leva så skulle jag göra det gladeligen (ok kanske inte gladeligen men utan att tveka)!

Det jag pratar om är ju att man tar ett beslut om en annan människas liv, även om den människan inte finns till/kan formulera en tanke om att finnas till ännu. Att det handlar om något så abstrakt som tid, att det får avgöra om det är okej eller inte att bestämma över en annan människas existens. Jag tycker visst att det är relevant att ta upp det faktum att även personer med en svår uppväxt är (tror jag) tacksamma över att finnas till. Hade någon som tycker att det är bättre att göra abort fått bestämma så HADE de ju inte funnits. ÄVEN om man när man tog beslutet inte visste vad de skulle bli för personer 30 år senare.

Ja, egoism kan man ju tycka vad man vill om (fråga Blondinbella) men för mig känns det ändå mer vettigt att skaffa ett barn av egoistiska skäl än att, tja, avbryta en graviditet för att man inte har lust att skaffa barn. Att man gör det för barnets skull är väl någonting man intalar sig.

Nej det är inte så "sjyst" att skaffa ett barn man sedan skiter i men JAG kan inte tycka att det är mindre sjyst än att göra abort helt enkelt.(Här talar jag alltså om vuxna människor som har alla möjligheter att behålla ett barn, gäller även det egoismen.)

04 jan / 18:33 av Anna

Jag tror visst att många som haft det skit tycker om sitt liv idag, och vill leva, men jag har svårt att förstå dina argument eller vad det nu är som gör att du spekulerar i att de skulle sakna sitt liv om de blivit aborterade...då hade de ju inte funnits och inte kunnat sakna det liv som de eventuellt skulle ha fått. Jag tycker inte man kan dra de jämförelserna. Med det sagt tycker jag verkligen inte att de människor som finns trots att deras föräldrar övervägt att göra abort inte har en talan eller att deras känslor inte ska tas på allvar, men jag vet ärligt talat inte vad du är ute efter med de paralellerna. Då kan man dra det hårt och långt och säga att allt preventivmedel är att hindra människor från att födas och få liv de är glada för. Vad ger en den rättten? Det är också ett beslut om liv. Och det finns ju dessutom en del människor som inte heller vill leva.

Att abort lovprisas, det vet jag inte om det gör, jag lovprisar att vi bor i ett land där en kvinna har rätten att bestämma över sin egen kropp och sitt eget liv i första hand.

Hur bra har man det och hur hel blir man som människa om man föds av någon som inte vill ha en? För tyvärr jag vet av egen erfarenhet att alla inte drabbas av någon större moderlighet bara för att man fullföljer en gravididet eller tar väl hand om det barn som kommer till dem oönskat.

04 jan / 19:33 av Alex

Nej, det har jag aldrig råkat ut för - och då är jag ändå en riktig slarver när det gäller att komma ihåg p-piller! Jag blev däremot snabbt gravid efter att jag slutat med mina p-piller, med andra ord en planerad och välkommen graviditet!:)

Kanske är det så att vissa kroppar helt enkelt inte "bryr sig om" allt man stoppar i sig i form av piller, spiraler och annat... vem vet!? Att bli med barn trots kondom kan väl bara hända om kondomen faktiskt går sönder, eller?

04 jan / 14:05 av Lina

En kompis blev gravid trots spiral. Det slutade inte lyckligt, hon fick utomkvedshavandeskap och det var väldigt dramatiskt.

04 jan / 14:12 av Ingela

Jag är inte bara pro-choice, jag är pro-action också

Jag älskar abort. Jag tycker abort är skitbra. Jag är nog abortrörelsens största fan, in fact, jag önskar FLER gjorde abort.

Det är helt vansinnigt hela situationen. Hört talas om preventinmedel? Varför har ingen talat med henne om detta? Vart är föräldraansvaret? (hennes föräldrar) och varför har ingen snackat med hennes kille om vikten av skydd? Inte bara när det gäller att förhindra graviditeter men också när det gäller könssjukdomar!

Jag blir helt beklämd.

04 jan / 14:31 av LADY DAHMER

Håller med dig!

åh det är alarmerande att aborterna ökar...ehm, nej, det är alarmerande att tonårsgravidideterna ökar och att fler och fler barn mår dåligt.

Än värre är det när man bli kallad egoist när man gör abort. Särskilt om man är 25-30-plus.

04 jan / 14:44 av Alex

Jag tycker att det är skitbra att abort finns som en möjlighet i Sverige, det som skrämmer mig är att jag har märkt att okunskapen är så stor. Jag vet t.ex. flera som tror att akuta p-piller och abortpiller är samma sak. Jag vet även flera unga (vänners småsyskon) som resonerar som så att de inte behöver använda skydd, för skulle de råka bli gravida så är det ju bara att gå till umo och svälja ett piller. Sådana resonemang skrämmer skiten ur mig, vart har sexualundervisningen tagit vägen!

04 jan / 15:18 av sandramaria

Nu är det ju såhär att ett abortpiller inte är något man bara "tar". Visserligen går man till en öppen mottagning för att ta de första pillren, men två dagar senare blir man inlagd på sjukhus under dagen. Det är ingenting man gör i en handvändning precis, så nog är det stor skillnad mellan akuta p-piller och abortpiller. Det kanske är du som borde läsa på lite? Personer som uttalar sig såhär om aborter tror jag aldrig har varit med om det själva.

04 jan / 18:49 av Sanna

Sanna: Nu vet jag inte om det var mig du svarade men: Jag vet vad skillnaden mellan ett akut p-piller och abortpiller är, jag vet hur båda två fungerar och jag vet att de inte har samma syfte. Jag vet också att ett abortpiller inte är något som man bara tar. Jag har inte själv gjort någon abort och kan därför inte uttala mig om hur det känns (vilket jag inte gjort heller, det enda jag skrev var att jag tyckte det var bra att fri aborträtt finns i Sverige) Det jag ville få fram med min kommentar var att både i min bekantskapskrets och bland vänners småsyskon så är okunskapen stor när det kommer till sexualkunskap. Jag har hört vänner småsyskon säga att de inte tycker om att ha sex med kondom och att om de blir gravida så får de ”väl ta ett abortpiller då”. Det är det resonemanget som skrämmer mig, att DE inte vet bättre, att DE tror att det bara är att svälja ett piller, och det resonemanget kan inte komma från något annat än okunskap. Det var därför jag undrade var sexualundervisningen hade tagit vägen.

04 jan / 20:29 av sandramaria

På mig har både p-piller och kopparspiral funkat bra så det finns väl hoppa för att det ska funka också antar jag.

04 jan / 14:32 av Jossan

Att hon trodde att hon inte kunde bli med barn så snabbt efter dotterns födsel säger väl det mesta!? En fjortonåring ska inte ens ha ett barn, och absolut inte två barn!! Herregud, har bruden inga föräldrar som kan stoppa henne? När man är 14 år är man inte mogen att ta hand om ett barn. Tjejen har ju inte ens växt färdigt själv! Konstigt det där med att man inte får operera brösten, dricka alkohol, eller köpa cigg förens du är 18 år, men barn får du skaffa när du är tolv om du vill/kan. Dags att sätta åldersgräns på att skaffa barn!?

http://www.prinsessanadia.se

04 jan / 15:00 av Prinsessanadia

Fast det där med att man inte kan bli gravid snart efter förlossningen och när man ammar är en rätt utbredd myt. Tyvärr.

04 jan / 23:17 av Kattis

Att hon "vågar" vara så ärlig i bloggen...herregud, hon har fått ett svagt plus och skriver det på en gång så att hela sverige kan läsa om dom vill?

04 jan / 15:00 av michaela gravid v39

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av åtta och tre med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 7
Torsdag 24 maj - 42
Torsdag 24 maj - 62
Torsdag 24 maj - 96
Torsdag 24 maj - 83
Onsdag 23 maj - 150
Onsdag 23 maj - 105
Tisdag 22 maj - 133
Tisdag 22 maj - 83
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Magenta
Magenta
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.