Socker överallt

04 feb / 10:19 av Anna-Maria under: Prinsessan

Jag älskar socker. Förmodligen för att jag är beroende av det på något sätt. Jag vet inte om det är någon forskning som har bevisat att socker är beroendeframkallande? Vet ni? Det fanns/finns? ett behandlingshem för sockerberoende personer, men det var ej subventionerat av staten vad jag minns pga av att socker inte klassas som beroendeframkallande. Man blir glad av socker men man blir också fet om man äter för mycket. Många som vill lägga av med socker gör det antagligen för att de vill bli smalare. Hade de varit smala och personer som inte behövt kämpa med vikten så tror jag inte ens att de hade tänkt tanken att de skulle vara sockerberoende.

Prinsessan funderar på att låta hennes familj bli sockerfri. Det är beundransvärt ifall hon klarar av det. Det finns socker i allt. Mer än vad man tror. Det är inte bara det synliga sockret som bakverk och godis. Man får utesluta frukt, majs, ketchup, korv, hamburgare, köttbullar, kaviar, bröd, kryddor osv. Det man kan äta är vissa grönsaker, kött, smör och grädde.

Problemet i Norge tror jag är att de inte äter lagad mat utan bara en massa mackor. Ge barnen riktig lagad lunch i skolan och på dagis så att de lär sig att det är så man blir mätt.

Har man inga barn kan jag förstå för då är det lättare att utesluta socker. För hur skulle jag kunna hindra mina barn från att få i sig socker på ställen där vi vistas? När barnen är på barnkalas skall de få ett blomkålshuvud i fiskedammen? Skall de andra barnen inte få äta godis när mina barn är med och vad skall jag säga till barnen när de frågar varför de inte får tårta på sitt eget kalas? Hur gör man när man är ute och reser? På sommaren när alla barn vill äta glass? Osv.

Den där Annika Dahlqvist är jag väldigt skeptisk till också. Hennes idéer är inte vetenskapligt förankrade någonstans. Jag väntar tills Livsmedelsverket förbjuder mig att äta socker. Tills dess kommer jag äta på och vara glad.

 

42 Kommentarer

Men Livsmedelsverket är ju inte direkt en pålitlig källa... dom håller ju på med uppfostran av svenska folket (istället för att bara hålla sig till fakta) med sina regler om att ammande kvinnor får dricka 1-2 glas vin om dagen men säger inget om den andre föräldern.

Men jag håller med dig om att socker är nog nästintill omöjligt att utesluta om man har barn... speciellt om dom redan har upptäckt socker!

04 feb / 10:35 av BAMBI - nygift i Thailand

"ammande kvinnor får dricka 1-2 glas vin om dagen men säger inget om den andre föräldern"

vad menar du? att en förälder som inte ammar inte skulle få dricka? jag fattar inte?

04 feb / 10:44 av Stina

Alkohol går inte över i bröstmjölken, vilket gör att ammande kvinnor kan dricka alkohol ur den synvinkeln. Rekommendationen är dock att ammande kvinnor inte bör dricka mer än 1-2 glas för att man inte ska hantera sitt barn när man är berusad. Detta borde gälla för alla föräldrar, inte bara ammande, men SLV säger det bara till ammande kvinnor.

04 feb / 11:25 av Helena

Jag fattade inte heller men kan det vara att den andre föräldern inte heller bör dricka då personen i fråga kan riskera att tappa/lägga sig på ungen? Men jag antar att Livsmedelverket fokuserar på det som rör mat.

04 feb / 12:00 av Fia Fit

Det är ju så att det inte är farligt för en ammande kvinna att dricka alkohol (vem som helst som kan matte på en nivå av årskurs 5 kan räkna ut detta), men ändå rekommenderar Livsmedelsverket att ammande kvinnor ska begränsa sitt alkoholintag till 1-2 glas.... utan någon som helst vetenskaplig belägg. (Ska inte en myndighet basera sina råd på vetenskap??)

Men då säger vissa att det handlar om HANTERINGEN av barnet... men varför rekommenderar dom då inte att den andre föräldern också ska begränsa sitt intag?? Och varför håller Livsmedelsverket på med att uppfostra föräldrar??

Men med detta ville jag egentligen säga: Livsmedelsverket är ingen pålitlig myndighet

04 feb / 12:57 av BAMBI - nygift i Thailand

Jag har inte ätit en smula socker sedan nyår och sötsuget är helt borta... Men att gå så långt som att göra hela familjen helt sockerfri har jag inte tänkt. Tror inte att det är så himla farligt om de får lite glass och godis då och då. Så länge man inte går till överdrift. MEN om mina barn var kassa på att äta skulle jag tänka till en gång extra.

04 feb / 10:35 av Fia Fit

Jag förstår inte varför det har blivit så extremt det här med socker! När jag var liten fick jag på dagis/ fritids kräm med socker, gröt med sylt, varm

Choklad då och då osv. och jag har i princip aldrig sett ett överviktigt barn under hela min uppväxt! Nu har förskolor i vissa kommuner (iaf den kommun jag kommer ifrån och jobbat i) börjat totalförbjuda socker, t.ex så får vissa inte ens sylt till gröten längre! Tror ni barn äter gröt utan något till? Nej, oftast inte! Hade varit bättre om de satsar på att få barn att komma ut och röra sig istället.

04 feb / 10:42 av Rebecca

Håller med. Det råder någon slags sockerpanik i Sverige.

04 feb / 10:53 av Anna-Maria

WORD. Det är ju brist på motion som är problemet.

04 feb / 12:24 av Elisabeth

NEj, men du var säkert UTE och LEKTE istället för att göra som barn gör idag; se på tv och spela tvspel/dataspel...

04 feb / 19:03 av Johanna

livsmedelsverket ska man inte lita på. De vill att barn ska äta margarin och lightprodukter och tror fortfarande på allvar att mättat fett är farligt.

socker stimulerar belöningscentrat i huvudet. Ja, det finns gott om forskning. "hjärnkoll på vikten" är en bok jag rekommenderar som förklarar hur vår hjärna reagerar på maten vi äter.

Nej, men okej. Så vem skall man lita på då? Någon random bantningsguru? Eller på någon som har läst något i en bok? Livsmedelsverket är den mest tillförlitliga källa vi har för rekommendationer om kost. Jag använder Livsmedelsverket som riktmärke och sen tar jag egna beslut utefter det för mina barn men jag skulle aldrig lita på vad någon som inte är utbildad inom ämnet säger.

04 feb / 10:53 av Anna-Maria

Tyvärr kan man inte lita på nån egentligen. Men däremot så kan man ta reda på kunskap själv! Det finns massvis med bra litteratur och bra hemsidor som har tydliga referenser till seriös forskning. Livsmedelsverket baserar sina råd på den största forskningsbluffen genom tiderna. Ancel Keys "seven countries study".

Annika dahlqvist är eccentrisk och kläcker ur sig en hel del grodor, men hon har ganska bra och ordentliga hänvisningar på sin sajt. Kostdoktorn är också en bra "kostlära för dummies" med tydliga källor till forskning.

jag vågar påstå att lättmjölk och andra lågfettprodukter kan räknas som "lightprodukter".

04 feb / 20:38 av LADY DAHMER | genushäxan

Grejen är ju hur vi äter. Vi äter oregelbundet. Vi äter när vi känner oss uttråkade. Vi äter stora portioner och gärna flera omgångar. Om man till exempel jämför en tallrik idag mot förr så är våran tallrik idag gigantisk. Dessutom äter vi mer fabriksmat än hederlig tillagad mat.

Såklart man ska äta mat, kött,frukt,fisk och allt annat. Men i måttliga mängder och regelbundet! Äter man vettigt så kan man unna sig en godispåse på ett barnkalas utan problem.

Problemet är hur vi äter.

04 feb / 10:43 av Carro

Jag håller med. Väldigt vettigt det du skriver. Äta vettigt och röra på sig tror jag är lösningen.

04 feb / 10:48 av Anna-Maria

Socker är delvis beroendeframkallande eftersom det stimulerar lustcentrum, precis som centralstimulanta droger gör (obs kan ha fel här obs). Tycker dock att det är lite töntigt med att allt ska göras till "beroenden" hit och dit. Man kan vara beroende av shopping och dataspel också, man kan faktiskt vara beroende av nästan alla grejer i hela världen.

04 feb / 10:47 av fanny

Man kan ju minimera sockerintaget, det måste ju inte vara svart eller vitt. Ingen fara om barnen äter socker på kalas om de får desto mindre hemma. Fast, inga köttbullar? Jag har aldrig socker i mina, har ni? :) Annika är duktig, än än något fanatisk, men när det väl forskats mer i området kommer hon få belägg för sina påståenden. Problemet är att de stora socker- och spannmålsföretagen, som finansierat mycket av den forskning som Livsmedelsverket grundar sig på, de gör allt för att hindra ny forskning... Oh well, man får göra det man tror på helt enkelt!

04 feb / 10:50 av Sara

Jag tror inte att det är glass, godis och läsk som egentligen är det stora sockerproblemet. Visst det är nog nyttigt att minimera intaget av dessa men jag tänker på allt annat som innehåller socker. Nästan alla livsmedel som man köper innehåller ju någon sorts socker och sötningsmedel. Pulvermos ska visst vara en riktig sockerbomb. Att bli helt sockerfri tror jag är omöjligt om man inte lägger ner väldigt mycket tid och engagemang i det.

04 feb / 10:52 av N som i Norrland

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=939&tem=2

Min pojkvän har inte ätit socker på över ett år. Han har inget sötsug alls utan känner istället hur naturligt söta t.ex. frukter och sådant är. Själv älskar jag att baka så för mig är det inte aktuellt, men är intressant att höra hur han har påverkats utav att sluta med sockret och sötningsmedlet.

04 feb / 11:07 av Linnea

"Hennes idéer är inte vetenskapligt förankrade någonstans." Läs exempelvis Matrevoulutionen, där refereras det till tonvis med forskning om ämnet, som visar att jo, det är verkligen vetenskapligt förankrat.

04 feb / 11:11 av Terese

fantastiskt intressant och bra bok. Med ORDENTLIGA källhänvisningar till forskningsrapporter, fullständiga med länkar och allt så att man själv kan läsa.

Rekommenderas! Matrevolutionen!

Så vetenskapligt förankrad, det är hon.

04 feb / 12:40 av LADY DAHMER | hårig och cool!

Du tycker inte att Livsmedelsverket har tydliga källhänvisningar? Att du inte orkar läsa det tusentals forskningsrapporter som finns och som Livsmedelsverket bygger sina råd och rekommendationer på kan jag förstå, men påstå inte att det är för bristen på källhänvisningar.

04 feb / 17:17 av Dietiststudent

jodå. Livsmedelsverket baserar många av sina råd på 50 år gammal (och felaktig) forskning. Jag har tagit del av en hel del av den forskning som gjorts på t.ex fett och kolhydrater.

Dock så tycker jag att det är lite svårt att hitta några källhänvisningar på deras hemsida. Du kanske kan länka direkt?

04 feb / 20:42 av LADY DAHMER | genushäxan

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Om-fett-kostrad-och-Livsmedelsverkets-experter/Mattat-fett---vetenskapen-bakom/

04 feb / 20:59 av Dietiststudent

Ska kanske tillägga att vi lagar middag gemensamt så middagarna är sockerfria. Det är mycket som går bort och vi gör istället mycket ifrån grunden som pastasåser och sådant. Det är socker och sötningsmedel i det allra mesta tyvärr.Nästan i allt bröd, pastasåser, yoghurtar osv.

04 feb / 11:11 av Linnea

På grund av rädslan för fett uppmuntras fortfarande diabetiker att äta lightprodukter och kolhydrater. Jag är diabetiker sedan ett och ett halvt år, och för ca ett år sedan hade jag inte kontroll över mitt blodsocker längre, det gick upp och ner och jag mådde inte alls bra. Trots att jag höll mig till läkarens råd om fullkorn, mycket grönsaker och lite fett.

Sedan 6 månader äter jag LCHF. Jag har inte upplevt några som helst nackdelar ännu, bara fördelar. Jag ser ju resultatet på mig själv, mitt blodsocker ligger stabilt, jag har tappat 10kg övervikt (från 74kg till 64kg på 165cm), min hy är bättre och jag mår jättebra! Mina föräldrar körde igång samtidigt fÖr att peppa mig och de har båda nått sin målvikt, mår jättebra och kör fortfarande.

Det finns mycket att läsa på kostdoktorn.se om någon är intresserad.

PS. 50g kolhydrater från potatis omvandlas till exakt lika mycket socker i kroppen som 50g kolhydrater från lösgodis

04 feb / 11:16 av Alexandra

Kan tillägga att jag som brukade vara fruktälskare inte ens är sugen på frukt och andra söta saker längre. Jag äter dessutom mindre då jag blir mätt fortare och klarar mig mycket längre mellan måltiderna (utan att känna suget att småäta). När jag blir hungrig kommer det en lugn hungerkänsla så att jag har tid på mig att fixa något, iställer för den irriterande panikhungern som jag kunde drabbas av innan (tror det beror på blodsockersvängningar).

04 feb / 11:30 av Alexandra

Jag tror att det handlar om att ata balanserat och ordentligt.

Under min tid i London sa har jag gjort en hel del intressanta observationer. Som manga redan vet sa ar ju britterna ett folkslag som ar mer overviktiga an svenskar och nar man ser pa deras kost sa ar det kanske inte sa konstigt.

Snadiwiches, chips, crisps, chocolate bars etc... Och det ar ungefar vad som ats av valdigt manga till lunch har.

Nu har jag varit pa ett foretag i ungefar 6 manader och har har vi lyxen att ha en valdigt trevlig personalmatsal med oredentligt lagad mat dar alla sitter ner och umgas over lunchen. Alla tar ett break.

I personalmatsalen serveras en hel del olika slags mat, en del som anses som valdigt nyttigt och en del som anses mindre nyttigt. Men det som sticker ut ar att inga eller valdigt fa av mina kollegor ar overviktiga. Ingen bantar, alla ater ordentligt och verkar vara allmant till freds med sig sjalva.

Det kanske inte ar sa konstigt att de som skippar chips och choklad till lunch mar battre an andra, men samtidigt sa ats det en hel del pa mitt jobb.

Jag tycker det bevisaar att riktigt lagad mat ar nyttigt aven om det innehaller en massa kcal och framfor allt sa ar det viktigt att ta den dar breaken.

Det ar battre att smalla i sig en maltid pa 600 kcal dar man sitter ner och smalter den ordentligt i lugnan ro an att ata en sandwich pa 300 kcal som man far i sig i farten.

04 feb / 11:58 av Stina i London

Jag försöker undvika socker så mycket som går eftersom jag är rädd om mina tänder. ingen annan som är det?

tandborstar och flour i all ära men sockret är ändå den största boven.

04 feb / 12:03 av Hanna

jag tror mer på att äta ALLT men med måtta

04 feb / 17:25 av izza

Tyvärr så är det att t.ex kolhydrater (socker) påverkar vårt sug och hur vi äter. Det stimulerar ätandet. Framförallt småätandet. Är man känslig så är det svårare att äta måttligt av just socker.

04 feb / 20:44 av LADY DAHMER | genushäxan

oj, det lät ju inte bra

förlåt om jag frågar, men gäller detta vitt socker, eller alla kolhydrater

(bröd, potatis, frukt, pasta etc) ?

05 feb / 14:52 av izza

ALLA kolhydrater tyvärr.

05 feb / 18:38 av LADY DAHMER | LCHF rockar fett

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av fem och ett med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 7
Torsdag 24 maj - 42
Torsdag 24 maj - 62
Torsdag 24 maj - 96
Torsdag 24 maj - 83
Onsdag 23 maj - 150
Onsdag 23 maj - 105
Tisdag 22 maj - 133
Tisdag 22 maj - 83
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Magenta
Magenta
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.