Bara ben på Glenn Hysén?

16 apr / 07:59 av Anna-Maria under: Övriga bloggare

Tack för tips på mailen till Linda Jansson.

Lady Dahmer har gjort en rolig grej. Reaktionerna visar på hur normskadade vi är. Hon har skickat in sina ben till en tävling som hålls av Gilette och Mtv. Vi fattar alla att de tog bort benen för att de är håriga. Det passar sig inte i tävlingen som förespråkar rakade ben. Lite konstig egentligen för vad ett par håriga ben behöver är ju en rakhyvel. Gilette kanske var rädda att gå bet på hennes ben? ;)

 

56 Kommentarer

Och så har dom ändrat mer i reglerna i efterhand läste jag, innan LD la ut bilden så skulle det bli en omröstning med dom typ 5 mest populära bilderna. Nu plötsligt ska det vara en jury som bestämmer vinnaren. Tror inte dom andra länderna har med jury heller

16 apr / 08:19 av sahara

Innan man gnäller kan man ju försöka följa de regler de satt upp. Istället för att tycka synd om sig själv när man inte får vara med.

för det andra fattar väl vilket rikspucko som helst att Gillette inte vill ha med håriga ben. Det är knappast ett företag man ska gå på för att ändra folks uppfattning och människans normer. Företag vill tjäna pengar, då kan de inte förespråka nånting som går emot deras egen linje, vad det än handlar om.

16 apr / 08:56 av issa

Du, jag lovar att jag varken blev ledsen eller tyckte synd om mig själv! :-) Jag var helt på det klara med att min bild skulle ryka. (Dock så ändrade de regler i efterhand.)

Men jag kan glädja alla med att jag lagt upp ännu en bild, helt enligt de nya reglerna, och givetvis leder jag stort.

Fast just ja... efter att jag rusat upp i ledning igen så ändrade de igen: de tillsatte en jury. Hahaha. vad LÄMPLIGT!

16 apr / 09:09 av LADY DAHMER | genushäxan

Bara ett rikspucko skulle bry sig om vad Gillette vill.

16 apr / 09:20 av Mio

Mio: Word!

Jag hoppas att gillette har skjutit sig själv i foten nu. De gör bra rakhyvlar, men jag blev väldigt osugen på att köpa deras produkter. Hela tävlingen osar högstadieskola lång väg. Och det är ingen trevlig doft. Hejar på LD!

16 apr / 09:35 av Elin Maria

exakt! Populäritetstävling à la Högstadieskola. Bara de snygga och smala får vara med. "Vem inspirerar dig att våga visa benen?" eller vad fan det är de säger. Är det svårt att våga när man är smal och rakad?

Puta lite extra med röven och läpparna så är du garanterad en plats i toppen. Norges bidrag är sju resor värre; utvik för hela slanten liksom.

16 apr / 09:51 av LADY DAHMER | genushäxan

Jag förstår bara inte varför ni går på Gillette, som har en sån tydlig profil. De vill att man rakar sig, annars köper inga deras rakhyvlar. Jag ser fram emot ert ramaskri när männen ombeds visa upp deras babylena ansikten efter en rakning. Eller varför inte mustach-kampen? Där vinner den med störst mustach, stackars de som bara får fram några små fjun! Bryr er inte? Vad överraskande...

16 apr / 11:54 av issa

Har Mustachkampens tävlingar raderat bidrag?

16 apr / 12:05 av sahara

Lady D, älskar sådana här kupper-hejar på dig!

16 apr / 14:11 av lolo

för att gillette och mtv riktar sig mot väldigt unga tjejer med sitt snedvridna budskap.

16 apr / 14:29 av LADY DAHMER | primadonna

heja lady dahmer! :D du är grym!

16 apr / 09:30 av karin

Each to their own men jag tycker verkligen ben hår (allt hår under huvudet) är äckligt. På män också! Men att en man skulle raka benen lär ju aldrig hända. Borde sluta ha en sån hårfobi.

16 apr / 09:56 av mira

varför är det äckligt? Och varför tycker du inte att håret på huvudet är äckligt? Det är ju äckligare än kroppshåret om man ska se det så - tänk på allt skit som fastnar där! BLÄ!

16 apr / 10:07 av LADY DAHMER | genushäxan

Alltså jag vet att det är världens töntigaste fobi någonsin, men jag kan inte förklara, tycker bara det är sjukt äckligt. Håret på huvudet har jag ju haft sen jag föddes så det är jag van vid, men sen så fick man hår under armarna och det vara bara... death.

16 apr / 10:21 av mira

Du kan ju flytta till Spanien. De spanska killar jag träffade där rakar benen :)

16 apr / 10:17 av Elin Maria

Och det var alltså menat som ett svar till mira.

16 apr / 10:18 av Elin Maria

Jag visade bilderna för min bästa vän som haft lite svårt för LD innan, och hon utbrast ''JAG ÄLSKAR HENNE!''.. Hon, precis som jag, tyckte det var hysteriskt kul! Hennes nya tävlingsbidrag är ju ännu bättre, vi håller alla tummar för att hon ska kamma hem detta!

16 apr / 11:56 av jis

Äsch, sluta hyckla folks. Har man snygga ben med lätta hårstrån så är det ingen som kommer finna dem nasty. Har du bleka ådriga saker med svart hård borst på så är det knappast estetiskt tilltalande. Man behöver inte jobba på Gilette för att inse det, men då krävs det att man går utanför svart-vitt-tänket. Jag rakar nästan aldrig mina ben och har aldrig gjort en stor grej (eller en stor blogg) av det... Lady Dahmer borde testa det, så skulle hon kanske bespara världen ännu en subjektiv debatt och kunde få tid till annat istället, varför inte läsa en bra historisk bok? :)

16 apr / 12:02 av Katja

Nej, för debatter och uppmärksamhet har aldrig ändrat på saker och ting. Bra att du inte var med under tiden då kvinnor kämpade för rösträtt..du hade antagligen gått omkring och tyckt (!) att vi borde ha rösträtt men inte känt något behov att skylta med det. =)

16 apr / 12:13 av L

L

Vem behöver rösträtt när man kan få lite tid över och läsa en bok

16 apr / 12:16 av sahara

You go L!

16 apr / 14:13 av lolo

You go K!

16 apr / 14:15 av Fiffi

jo jag har provat det också Katja, men upptäckte ganska snart (tack vare dagliga mail och kommentarer från kvinnor i alla åldrar) att det är mycket roligare och framförallt mycket mer konstruktivt att vara en inspirationskälla istället.

Men det är ju jävligt lätt att sitta och tycka att det inte är en stor grej om man, som du säger, har snygga ben med ljus och lätt behåring på.

16 apr / 14:32 av LADY DAHMER | genushäxan

ps. dessutom kan jag glädja dig med att jag har massvis med tid till allt möjligt; blogga, läsa böcker, måla, leka med mina barn, designa, träffa vänner och snart börjar jag även att plugga. :-)

16 apr / 14:35 av LADY DAHMER | genushäxan

Ja men debatten är ju skev. Istället för att debattera för kvinnors rätt att göra som de vill debatterar man mot det fria valet, genom att framställa rakade ben som uttryck för nåt slags förtryck. Det intressanta är att benen oftast är orakade i de länderna där förtrycket är som störst. Min antydan till historisk bok var en påminnelse om att man ibland behöver lite kött på benen (höhö) innan man uttalar sig om saker och ting. Innan man skriker ut att alla som rakar benen minsann lever under idealförtryck och är synd om. Lady Dahmer har förstås en poäng - men i Sverige handlar det inte om att män dikterar sanningar utan om att kvinnor tävlar med varandra genom att bejaka de rådande idealen och få uppmärksamhet. Och att skicka in ett par pälsiga extremiteter till Gilette och kräva förståelse är ungefär lika kissnödigt som att försöka tävla med hemlagad köttlimpa hos ett veganföretag. Nästa debatt för allvetande s k "feminister"? ;)

16 apr / 13:13 av K

Alla påverkas av normer. Du, jag, alla. Det är fakta. Att erkänna att man är ett offer för sin kulötur är inte detsamma som att erkänna att man är enn viljelöst eller passivt offer.

Om du dessutom läst min blogg (?) så vet du att jag flertalet gånger sagt att jag både själv fäljer normer ibland samt att jag inte ställer rakade mot orakade. Jag IFRÅGASÄTTER. Det intressanta är då dock att väldigt många tar det som personliga påhopp.

Jag kan min historia. Jag har dessutom aldrig påstått att det är män som dikterar allt. (manliga normer är inte detsamma som att män bestämmer) utan tvärtom påpekat flertalet gånger att kvinnor är sina egna bästa (och största) fångvaktare. Jag får nämligen själv väldigt sällan negativitet från män. Det är just kvinnor som ofta har ett behov av att påpeka hur äckligt det är med t.ex hår.

16 apr / 14:38 av LADY DAHMER | genushäxan

Vad har tagit åt Linda Rosing? Hon har tagit bort bilderna på barnen och föräldrarna på dagiset! Har hon gjort bort sig igen??

16 apr / 13:30 av eva

Om man kan kan älska en bloggare så ÄLSKAR jag Lady Dahmer!!

En sådan underbar motpol till allt konstruerat,tillgjort och gullinuttigt som finns.

16 apr / 15:41 av AJ

känner snarare att hon är mer konstruerad än de flesta bloggare. hon måste ju bara vara tvärtemot precis hela tiden. snart slutar hon väl duscha också, människan behöver inte tvättas!! vi föddes med lukt osv osv.

16 apr / 18:10 av mhm

jag är inte speciellt tvärtemot alls. Jag är jävligt svensson och jävligt normaltråkig. Men man ser och upplever det man vill se och uppleva, utifrån sina egna förväntningar och fördomar.

16 apr / 18:28 av LADY DAHMER | genushäxan

Normskadade? Jag föredrar rakade ben på mig själv, att raka dem tar mig kanske sammanlagt 2 minuter i veckan, jag får inga problem med huden eller liknande så vad är egentligen problemet? Vill någon annan ha orakade ben så ha det, jag kunde inte bry mig mindre, men att påstå att rakade ben har något med jämställdhet att göra (vilket kanske ingen heller har påstått, vad vet jag) är enligt mig skitsnack.

16 apr / 18:43 av jess

Men problemet består ju i att det är så inprogrammerat i huvudet på oss vad som skall anses vara socialt adekvat och inte. Hade inte vi haft ett sådant snedvridet ideal idag så hade ingen fått för sig att raka av hår som är fullkomligt naturligt på kroppen. För dig personligen är det uppenbarligen inte ett problem eftersom att det tar dig två minuter i veckan och du reflekterar inte närmare över det som något som stör dig. Men alla de som inte har fjun på kroppen som tar 2 min att raka bort, som har kraftig behåring som idag anses vara "äckligt" på kvinnor att man helt enkelt mår dåligt över sin behåring. Det är helt sjukt att man skall behöva må dåligt över något som är naturligt och inte kunna se det som ett alternativ att inte raka sig! Problemet är ju hur samhället ser på det, det är inte bara till att "låta bli att raka sig"; gör man det får man åtskilliga kränkande kommentarer efter sig precis som Lady Damer eller andra kvinnor som går barbenta på stan med flera centimeters hår. Det är inte socialt acceptabelt idag att vara naturlig, och det är sjukt.

16 apr / 21:06 av Emmy

Sluta borsta tänder då ffs om du ska vara så naturlig. Inte tänkt på det, va? Ojdå. Naturen ÄR inte alltid fräsch och alla är inte födda snygga på alla ställen. "Det är inte socialt acceptabelt idag att vara naturlig, och det är sjukt." Fel, fel, fel. Idag MÅSTE man helst berätta om alla sina tarmproblem, visa hur man klämmer finnar (i mammabloggen då förstås, var annars?) och förpesta Internet med utförliga förlossningsberättelser (no shit) för att bli socialt accepterad. Nåväl, vissa av oss är av åsikten att vi människor skiljer oss från djur på den punkten att vi inte bökar i gyttjan utan att avsevärt bry oss. Vi SKYLER vår nakenhet och vi finner vissa saker MINDRE estetiskt tilltalande. Det ÄR tyvärr socialt accepterat (i vissa kretsar) att gruppmobba plastikbrudar som Kissie och älska sådana som huvuddamen här i debatten, annars är man FEL.

16 apr / 22:00 av Katja

oj Katja, du måste verkligen umgås i märkliga kretsar om du fått för dig att man måste prata tarmar och annat privat för att bli socialt accepterad.

Sen är det nog ingen som propagerar för att man ska vara 100% naturlig. Inte jag iallafall. Men man ska definitivt tillåtas vara det OM MAN VILL. (och nu pratar vi inte om ohygien, det blir så jävla larvigt när man ska dra in argument som "borsta tänderna" eller "bajsa" eller vad det nu är som folk gärna vill jämföra orakade ben med)

Eller tycker du inte att det är något fel när vi kvinnor uppmuntras att känna skam kring våra kroppar?

16 apr / 22:26 av LADY DAHMER | genushäxan

Att raka benen behöver inte ta någon mer än en halv minut i duschen med en bra rakhyvel, oavsett hur kraftig hårväxt man har, så tidsåtgången tycker jag inte är ett giltigt argument. Hade vi inte haft ett "snedvridet ideal" så hade ingen klippt (huvud-)håret i frisyrer heller, utan bara låtit det växa, vilket är det enda naturliga. Eller? Nej, och på samma sätt kan jag inte se problemet med rakning heller.

Att folk skulle kommentera ens val att vara orakad (i verkliga livet, inte på nätet där folk slänger ur sig vad som helst) tror jag bara är en tanke som sitter i folks egna huvud. Jag har själv struntat i att raka mig någon gång ibland och inte fan har någon sagt något om det eller ens tittat. Jag har noll förståelse för hur folk kan gå runt och må dåligt över sådana saker. "Åh, jag rakar mina ben men skulle vilja ha håriga men jag vågar inte det" eller "Jag har inte rakat mig och nu tycker alla att jag är konstig". I båda fallen har man ett eget val att förändra sig och det handlar ju knappast om någonting livsavgörande, så varför gå runt och bry sig så himla mycket hela tiden?

16 apr / 22:27 av jess

Seriöst Jess vad är det för fel på dig? Skitkul för dig om du nu har en sån hårväxt att ingen bryr sig men för mig som är halvitaliensk och därför kraftig hårväxt så för jag ett ständigt krig mot min hårväxt. Nej det är inte bara en bra rakhyvel som gäller, ledsen att göra dig besviken och förstöra din världsbild. Jag tycker det Lady dahmer gör är bra. Visserligen kan jag inte lova att jag kommer ge upp min epilering, vax och rakhyvel men hon visar att det är ok med hår på benen och får folk att ifrågasätta idealen och jag förstår inte hur ni kan sätta er emot det. Fan jag blir nästan rädd för er och ert sätt att resonera

17 apr / 19:35 av Sanna

Fel på mig för att jag inte har samma åsikt som du? Hår är inte en så stor sak i mitt liv att du kan förstöra min världsbild med något sådant, sorry.

17 apr / 22:22 av jess

och nej, alla är inte född snygga på alla ställen. Men va fan, måste man vara det då? Måste man ha snygga ben? Snygga pattar? Snygg kropp eller ansikte? Och måste man känna ett outtalat krav på att åtgärda det som är fult eller fel eller det som inte passar in?

Fan, kan inte jag få vara fet, hårig, ful och ÄNDÅ bli behandlad med samma respekt som alla andra? Varför måste jag alltid känna att jag måste fixa till det som är fel för att duga?

16 apr / 22:29 av LADY DAHMER | genushäxan

Nej, självklart måste man inte det. Varje gång jag går ut ser jag mängder av feta människor, människor som ser ut att ha tagit på sig första bästa plagg i garderoben från 1998, människor som aldrig ser ut att ha besökt en frisör osv. Majoriteten är inga barbiedockor med bara senaste modet. Ser inte du också det?

På vilket sätt skulle man respekteras mindre för att man inte uppfyller någon typ av ideal? I vilka situationer?

16 apr / 22:56 av jess

Hm, diskussionen handlar inte om skam. Det jag menar är att du kan inte förbjuda folk att tycka bra/illa om ditt utseende. Det kommer i så fall sluta med att de ljuger rakt upp i ditt ansikte, och ett samhälle baserat på lögner vill vi ju inte ha? Jag håller helt med dig om att ingen ska behöva känna skam över sitt utseende. Alla är vackra på sitt sätt! Däremot så tror jag att det är högst individuellt, det där med att känna skam. Jag har aldrig känt skam över mitt utseende, inte ens efter att jag fått höra diverse kommentarer - och det har jag gjort, tro mig. Det är högst olyckligt om du känner dig bunden av dina inre skamkänslor - det ska ingen behöva. Men skilj på din individuella kroppsuppfattning och allmänhetens uppfattning. Seriöst, INGEN bryr sig om ett par håriga ben mer än ägaren själv.

16 apr / 23:01 av Katja

Jag har aldrig känt mig uppmuntrad till att känna någon skam kring min kropp och jag är kvinna.

16 apr / 22:32 av jess

Vad jag önskade att ni hade rätt. Att ingen brydde sig om fetma eller oönskat hår eller ideal överhuvudtaget och att kvinnor i alla åldrar kunde känna sig vackra och perfekta precis som de är.

Och det är underbart att ni två aldrig känt på skam eller osäkerhet kring era egna utseenden, men om ni tittar lite utanför er egna sfär så kanske ni upptäcker att normer är starka och påverkar de flesta av oss mer eller mindre. Då kanske ni även upptäcker att massvis med kvinnor och män faktiskt mår riktigt dåligt av de ideal och normer som vårt samhälle föreskriver. Det är liksom ingen jag eller andra feminister hittat på för att vi har så himla lite att göra.

16 apr / 23:33 av LADY DAHMER | genushäxan

Känner mig töntig som skriver detta men... WORD!

17 apr / 04:38 av hanna

Ok, det du skriver är helt rätt i tiden men totalt offtopic när det kommer till debatten om huruvida det är så smart att jävlas med rakningsföretaget Gilette genom att skicka in bild på dina naturligt håriga ben. Jag önskar dig lycka till med tävlingen - hoppas du känner dig nöjd som kört över alla dem som skickat in bild för att vinna. Jag står fast vid min åsikt att man inte får slänga sig med begreppet norm så fort det kommer till att någon dissar något som är så uppenbart UNIVERSALT osnyggt som ett par vinterbleka håriga ådriga ben. Nu lämnar jag diskussionen, leder ju ingenstans. Nu ska jag dra och fortsätta leva mitt normala borgerliga liv med orakade, rätt så fula men ändock kära vinterben. Hoppas jag får chansen att sola snart! Hej hej.

17 apr / 10:08 av Katja

det är inte ett dugg off topic. Gillette riktar sig mot unga tjejer med sitt budskap om att man måste vara slät för att vara en gudinna.

Och du, jag är varken ådrig eller vinterblek. Ba såru vet.

17 apr / 10:40 av LADY DAHMER | genushäxan

Men allvarligt talat, hur kan man gå runt och må dåligt över en sådan skitsak som ifall man har rakade ben eller inte? Då har man nog aldrig haft något verkligt problem att må dåligt över.

17 apr / 15:43 av jess

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av åtta och ett med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 7
Torsdag 24 maj - 42
Torsdag 24 maj - 62
Torsdag 24 maj - 96
Torsdag 24 maj - 83
Onsdag 23 maj - 150
Onsdag 23 maj - 105
Tisdag 22 maj - 133
Tisdag 22 maj - 83
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Magenta
Magenta
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.