Moralpanik

19 jun / 12:15 av Mia under: Calle Schulman

Det blev ett jävla liv för att Calle kallade Anitha för "horan". Herregud. Ska man inte ens få kalla sin egen fru för vad man vill?

Allvarligt. Hur kan folk bli upprörda? Hur? Det är ett trött skämt, HUR kan man ens reagera på det? Om någon av er blev illa berörda, kan ni förklara på vilket sätt det är så upprörande? Av allt man läst på bloggar genom åren.

 

44 Kommentarer

haaha

"ska man inte ens få kalla sin egen fru för vad man vill?"

Skämtar du? Nej, man skall banne mig inte få kalla sin fru, eller man för den sakens skull, för vad man vill, för vissa ord och benämningar är kränkande, många kvinnor och män blir psykiskt misshandlade. Så jag tycker inte alls att det är konstigt att folk reagerar. Kvittar om det är skämt, det är ett väldigt osmakligt skämt om man väljer att kalla sin fru för hora.

19 jun / 12:24 av Eva

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Jag skulle ALDRIG acceptera att min man, eller för den delen någon annan kallade mig för det, skämt eller inte!

19 jun / 12:29 av Freja

Instämmer till fullo. Ibland verkar ni bloggkommentatorer inte riktigt kloka. Ni hyllar allt som Schulmansekten gör.

19 jun / 13:13 av Amanda

Skämtar och skämtar. Ja, den meningen jag skrev var inte helt allvarlig, för man får inte kränka sin fru hur som helst. Men faktiskt, om man har som jargong att man häver ur sig riktigt fula saker och den andra parten tycker det är roligt så tycker jag det är helt meningslöst av andra att predika och fördöma det. Man får faktiskt ha vilken humor som helst om den som "drabbas" också gillar den.

19 jun / 17:22 av Mia

Det ser väldigt illa ut att kalla sin fru hora tycker jag. Att kalla tjejer hora känns som nåt killar på högstadiet gör, och han är ju ändå vuxen.

19 jun / 12:27 av emma

Men båda de där patetiska Schulmanbröderna har väl bevisat gång på gång att de inte är vuxna. Dock vet vi ju alla att de kan göra vad som helst och Bloggkommentatorerna försvarar och hyllar dem i vilket fall.. hjärntvättade.

19 jun / 14:08 av Leah

Moralpaniken i sverige håller på att gå helt bananas...men samtidigt ökar tittandet på porr både på tv o internet lavinartat...dubbellmoral? Låt dom kalla varandra för vad dom vill

19 jun / 12:34 av freddan

Att folk tar upp porrtittande börjar bli tröttsamt i såna här sammanhang. Förhoppningsvis fattar folk att det är fiktion. Folk har blivit mördade på film i alla tider, men det betyder inte att det är ok att skada någon.

19 jun / 12:41 av issa

Vad händer om man inte är gifta då? Får man kalla sin sambo för hora? Om man inte bor tillsamman, får man kalla sin flickvän för hora? Om man inte är tillsammans, får man kalla sin vän för hora? Om man inte är vänner, får man kalla en bekant för hora?

Det är bara jävligt töntigt skrivet av honom. Har hon någon självrespekt så ser hon till att han får en utskällning. Men är det sånt där hon matas med så har hon väl tappat den för länge sen. Även om det är menat som ett skämt så börjar man ju tro på någonting om man tvingas höra det nog många gånger.

19 jun / 12:38 av issa

Vänta tills dina egna barn kallar dig eller mormor eller farmor för "HORA"! Någonstans måste väl ändå poletten trilla ner?

19 jun / 12:42 av eva

Jag och min sambo kallar varandra liknande saker varje dag på ett oseriöst sätt. Vi är väldigt duktiga på att svära åt varandra, fast alltid med ett skämtsamt humör. Jag vet att han inte menar allvar och han vet att jag inte menar allvar. Det FINNS faktiskt par där allt inte är superallvarligt hela tiden och jag kan mycket väl tänka mig att Calle&Anitha är sådana.

19 jun / 12:46 av Alex

Men vad får man ut av det? Hur kommer man ens på tanken att kalla varandra för liknande saker, om så ens bara på skämt? Enda gången liknande ord dyker upp i mitt huvud så är det när jag blir irriterad på någon. Jag är bara nyfiken. :)

19 jun / 12:57 av ?

Varför måste man få ut något av det? Vi har ett väldigt avslappnat förhållande och är bästa vänner och driver helt enkelt med varandra, skojar och retas, det är så vi är.

19 jun / 14:06 av Alex

moralpanik galore.... herregud manniskor, slappna av lite, uppenbarligen kallar inte calle anitha for hora for att han faktiskt tycker att hon ar en hora - det ar ett S K A M T .... skrattretande att ni blir sa upprorda.

19 jun / 12:55 av johanna

Men vart är skämtet i ordet hora, är det bara jag som missar det roliga? För meningen med ett skämt är väl att det ska vara roligt?

19 jun / 13:05 av ?

Undrar om ni, era horor, hade haft samma åsikt om han inte hade hetat Schulman i efternamn. (Kallar aldrig folk hora, skrev det i förra meningen enbart för att visa på hur fel det faktiskt låter).

19 jun / 12:55 av jess

Det är väl ändå en sjukt stor skillnad på att kalla någon man inte känner för hora (som du gör) och säga det till sin fru som man vet inte tar illa upp?

19 jun / 13:09 av Liza

Jag menar givetvis inte att de är horor om det nu inte framgick av min förra mening. Dessutom kan man ju förutsätta att de inte tar illa upp med tanke på den liberala inställning de visar upp i inlägget. Jag har svårt att se bloggkommentatorerna skriva samma sak om någon annan bloggare än A eller C Schulman hade skrivit hora om sin fru. Senast här om dagen sa de ju att Hugo Rosas hade psykopatbeteende för att han hade "tvingat" Paow att ha stringbikini. Det ligger väl minst lika mycket skämt bakom det uttalandet isf, för inte fan tror jag att han har tvingat henne på riktigt.

19 jun / 14:46 av jess

Skämtar du när du skriver "Ska man inte ens få kalla sin egen fru för vad man vill?"? För det hoppas jag inte, annars är det ett tecken på att något är fel där inne i lilla hjärnan.

19 jun / 12:56 av Rebecka

Min första tanke var att hon själv kanske lever i ett osunt förhållande och säger därför att det är ok, för att intala sig själv att det är ok att bli kränkt i ett förhållande. Säger inte att det är så, men det låter misstänksamt som ett försvar.

19 jun / 13:03 av Eva

Hade det varit jag hade jag inte tyckt det var roligt, eller okej. Men det känns lite som att han försöker dra lite that bitch is going down, på svenska, som inte riktigt lyckas..

19 jun / 12:59 av maria

Exakt så är det ju. De ska spela ett spel och han försöker skoja till det lite. Kan inte tänka mig att Anitha tar illa upp, även om det är osmakligt i vissas ögon att skriva så, så nej. Så länge ingen tar illa upp i förhållandet behöver inte alla vara så jävla PK (shit, får panik på duktigheten i detta när få säkert lever som de lär i andra sammanhang), håller med Mia, låt de får kalla varandra vad de vill.

19 jun / 13:10 av Moa

Håller med här.

Blir för övrigt förvånad av många kommentarer som inte verkar tycka att det är skillnad på att kalla någon man står nära och känner väl (och vet att inte tar illa upp) för hora och att säga det till någon man inte känner.

19 jun / 13:14 av Liza

men oj oj OJ hahahaha! min pojkvän kallar mig bitch och liknande grejer och jag driver lika mycket tillbaka. kan vi, samt calle och anitha, få ha våra sjuka inside jokes eller på vilket sätt upprör det ANDRA? Jag förstår verkligen inte varför ANDRA MÄNNISKOR ens BRYR sig vad ett helt främmande par gör och säger till varandra.

19 jun / 14:59 av Emma

"Sen ska jag pulvrisera den jäveln i Bezzerwizzer. Ska krossa horan" I den här meningen finns en underton av ironi och humor från författarens sida. = jag är en dålig förlorare och Anitha vinner alltid!

19 jun / 15:03 av Biggan

är det okej att din man kallar dig hora? dina egna barn kallar dig det? en hora säljer sex, det är vad det betyder.

19 jun / 15:29 av malin

Varför blev ni själva upprörda över att Hugo Rosas "tvingade" Paow att ha stringbikini häromdagen? Psykopatbeteende kallades det då. Det var väl också ett uppenbart skämt, för inte fan tror ni väl att han _tvingar_ henne till det på riktigt.

19 jun / 16:00 av jess

Den ENDA som bör ha en åsikt om ifall det är okej eller ej för Calle att kalla Anitha för "horan" är Anitha själv. Alla andra kan väl typ gå och moralpanika någon annanstans..

19 jun / 16:57 av airaM

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av åtta och två med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 7
Torsdag 24 maj - 42
Torsdag 24 maj - 62
Torsdag 24 maj - 96
Torsdag 24 maj - 83
Onsdag 23 maj - 150
Onsdag 23 maj - 105
Tisdag 22 maj - 133
Tisdag 22 maj - 83
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Magenta
Magenta
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.