Snyft

08 jul / 09:01 av Mia under: Övriga bloggare

Den här texten läste jag igårkväll. Vilket resulterade i: krampaktigt kramande av ettåring i minst en timme innan sömn och förhoppningsvis lite extra eftertanke nästa gång stressen anfaller bakom ratten.

 

24 Kommentarer

Jag tycker det där var otroligt bra skrivet, precis sådär tänker jag varje gång jag är ute på vägarna med min 1-åriga grabb. Visst, folk kanske inte är lika stressade här uppe i Norrland, men trafikregler känner få till, man blir nästan mörkrädd över hur många gånger folk bara kör snabbt in i rondeller utan blinkers och allt dom har för sig. Hoppas många läser den där texten och tänker över sin körstil.

08 jul / 09:19 av Josefine

Men man ska inte blinka när man kör in i rondellen, bara när man ut ur den. I rondellen kör alla ändå åt samma håll, dvs. höger.

08 jul / 10:00 av Alexandra

Till Alexandra: Man ska visst blinka när man åker in i rondellen, men bara om du ska vänster eller höger.. Det får man lära sig på körskolorna idag iallafall!!

08 jul / 10:07 av Emma

Varför skulle man blinka när man kör IN i en rondell?

08 jul / 10:10 av emilia

http://www.ntf.se/kronoberg/default.asp?RecID=13852

"Du behöver inte blinka dig in, men väl inne i cirkulationen ska du ALLTID använda körriktningsvisare när du kör ut."

En rondell är i laglig mening en enkelriktad väg så att blinka när man ska in skadar inte men är inte nödvändigt.

08 jul / 10:18 av emilia

Nej, man får inte lära sig att blinka när man kör in i en rondell. Det finns bara ett håll man kan köra. ( EN RONDELL ÄR RUND och MAN KAN BARA KÖRA TILL HÖGER) Isåfall måste bilskoleläraren ha varit lite av ett plommon.

När man kör ut ska man däremot blinka. För att markera att "Hej, nu tänker jag svänga ut".

Det ser lite lustigt ut när tio bilar i en kö till rondellen alla står och blinkar åt samma håll. För vem skulle komma på att ta åt vänster?

08 jul / 10:20 av Alexandra

Man ska blinka när man kör in i rondellen för att berätta var man ska. Förebygger tråkiga missförstånd. Fast det viktigaste är egentligen placeringen och att inte kryssa hejvilt mellan filerna i rondellen. Som Emma sa, detta lär man sig på körskolan idag och även för tre år sen när jag tog körkort.

08 jul / 10:23 av Lois

Jag har lärt mig köra i rondellernas land - dvs Storbritannien, och där ska man alltid indikera ifall man ska ta första eller sista utfarten.Tänk efter ändå, för åker man i en rondell med 4-5 utfarter, då hjälper det ju att veta om bilen framför en ska av på första bästa utfart eller den absolut sista.

08 jul / 10:57 av Patricia

Jag fick lära mig att man bara behöver blinka ut ur en rondell (2003) men att det inte skadar att vara övertydlig =)

08 jul / 22:26 av michis

Jag larde mig ocksa att blinka nar jag korde IN i en rondell. Sen nar man behagar kora UT blinkar man ocksa for att visa VART man tanker kora ut eller byta fil.

08 jul / 10:28 av anna

Jag blinkar alltid när jag kör in i rondellen och tar det som en självklarhet, de flesta gör väl så också? Även om man bara kan köra åt ett håll så skall man kanske ändå köra ut till den 3dje avfarten, dvs. vänster. Och blinkar alltid när man kör ut. Så skall jag då svänga ut på en avfart så kanske jag först ha blinkat vänster och sen när jag kör ut blinkar jag höger. Blir knäpp på alla som inte blinkar i en rondell, rondeller är till för att trafiken skall flyta på och det gör den ju knappast när andra bilister inte vet när en bil skall köra ut...

08 jul / 10:38 av S

Alexandra: Du har missförstått. När man kör in blinkar man som om man skulle in i en korsning, dvs om man ska ta vänster i rondellen blinkar man vänster utan att för den skull gena och köra mot trafiken. Sedan blinkar man alltid höger när man kör ut. Det förstnämnda är inte nödvändigt enligt lag men lärs ut av trafikskolorna för att det underlättar för medtrafikanter att veta vart man är på väg.

För övrigt: Väldigt bra skrivet av Fredrik. Hoppas att folk som behöver läsa sånt läser hans inlägg.

08 jul / 10:39 av Elin Maria

Exakt!

08 jul / 10:45 av Andrea

Folk är verkligen vidrigt dåliga på det här att blinka. Hut mkt underlättar det inte när man blinkar höger när man ska ut eller vänster när man kör in i rondellen och därmed signalerar att man ska förbi den första utfarten? Men 90% av folk som kör bil borde ju inte ens ha körkort såsom de kör.

Annars var det ett underbart inlägg! Fredrik är min favoritbloggare, han kan det här med att skriva målande och förmedla känslor.

08 jul / 11:05 av Ally

Jag har medvetet inte gått in på BK den senaste veckan och nu förstår jag varför.

Seriöst, Mia länkar till vad som kan vara det bästa blogginlägget som någonsin skrivits och det enda ni gör i kommentarsfältet är att hänga upp er på en detalj i någons kommentar om huruvida man ska blinka när man ska IN eller UT ur en rondell. Typiskt för kommentarerna här, tyvärr, att man medvetet letar efter kommentarer/kommentatorer att störa sej på istället för att kommentera själva inlägget.

Jag är ledsen, Anna-Maria och Mia, jag gillar er blogg och tycker ni gör ett bra jobb, men jag blir alldeles lamslagen av hetsen bland kommentarerna, så jag går nu. Inte för att ni bryr er, kanske, men ändå. =) Ta hand om er!

08 jul / 12:52 av airaM

hahahahaha!

08 jul / 16:35 av Stina

Det var tråkigt att höra airaM.

Ja, jag är också lite förvånad över att kommentarerna här främst handlar om hur man bäst blinkar i en rondell. Det var inte det jag först kom att tänka på när jag läste inlägget.

08 jul / 17:54 av Mia

Haha airaM, ibland är du bara för mkt. =) Av alla inlägg BK har skrivit, väljer du att göra dramatisk sorti under det HÄR? Bekräftar bara vad jag alltid trott (förutom de uppenbara lite läskiga fördomsfulla åsikterna), att du är en dramaqueen. Don't get me wrong, jag älskar dina kommentarer ibland.. men ja..

08 jul / 19:19 av L

*drar en lättnadens suck*

08 jul / 19:23 av C

Men ni pratar ju om större rondeller, med flera filer. I en enfilad rondell blinkar man inte när man ska in. I en flerfilig rondell blinkar man enbart när man byter fil.

Och nej, det underlättar inte det minsta när alla blinkar och håller på. Det gör det enbart virrigare, speciellt när folk inte kan blinka rätt.

Och btw allt prat "om att man ska ta vänster" i en rondell. Jag bara undrar hur det går till i praktiken. Att gruppera till vänstrfilen det kan jag förstå. Men att köra åt vänster när man kommer in i en rondell?? Om man inte vill uppleva en frontalkrock...

08 jul / 12:58 av Alexandra

VÄLDIGT få rondeller är enfiliga, speciellt i storstäder. Oftast är det tvåfiliga med fyra exists: direkt till höger, rakt fram, vänster eller tillbaka i motsatt rikting (på ett ungefär). Alla som har lyssnat på sin köskolelärare vet att när man "tar vänster i rondellen" (som för övrigt är ett väldigt vanligt uttryck för att kunna ge vägbeskrivingar) så kör man in i den innersta filen, blinkar gärna vänster så att de som ska in i rondellen vet att man inte är på väg att köra ut, och sen blinkar ut strax innan man korsar ytterfilen och kör ut ur rondellen. Piece of cake. Man kan även säga "kör rakt i rondellen" och jag lovar, det betyder INTE att man ska göra rakt igenom rondellen, det betyder bara att man tar av vid andra avfarten. Och nej Alexandra, man MÅSTE inte blinka vänster om man ska vänster i en rondell men det är ett sätt att kommunicera och få andra bilister att förstå vart du är på väg, och sånt är väldigt tacksamt i trafiken. Om du vill vara en bra bilförare det vill säga.

08 jul / 21:08 av Lina

Vad löjliga ni är som bråkar över rondell-regler?

Har ni helt missat poängen med texten? Det handlar inte om att följa regler, det handlar om att respektera varandra och sluta vara hetsiga i trafiken.

Själv har jag varit med om en olycka, bilen kvaddades, men jag fick inte en skråma som tur var och det var bara min bil som var inblandad. Men sedan den dagen insåg jag att jag och alla andra på vägen är dödliga. Alla har ett ansvar. Och egentligen borde alla få känna på vad en trafikolycka egentligen innebär. Vi tar för mycket för givet.

08 jul / 13:30 av Elin

Fan vilken fin och bra text. När jag får barn kommer jag vara evigt rädd att något ska hända det lilla livet. Är ni också det? Måste vara himla jobbigt egentligen.

08 jul / 14:25 av Lovisa

Mycket vackert skrivet av Fredrik. Jag grät och mindes med fasa när jag själv stannade på en femtioväg för att en tankbil stod rakt över vägen. Jag stannade som femte bil, men den sjätte hann aldrig ens nudda vid bromspedalen innan han satt som ett klistermärke i vår Saab-rumpa.

Smällen blev stenhård och med mig i bilen hade jag mina två oändligt värdefulla och ömtåliga barn, då ett och tre år gamla. Min oro och ångest över hur skadade de var går inte att beskriva och oron över vad som skulle kunna ha hänt eller vad som fortfarande kan hända dem i livet har plågat mig oerhört i många år. Själv kämpade jag med en nackskada, yrsel och illamående konstant i flera år efter olyckan, men känslan av livets bräcklighet när det gäller barnen var ändå det värsta. Som tur är har nio år förflutit sedan olyckan och jag börjar tro att läkaren som undersökte oss hade rätt; jag var den som var värst skadad och barnen hade varsin vakande skyddsängel som fällde ut sina mjuka vingar över dem.

I trafiken måste det råda full koncentration och stor ödmjukhet inför det ömtåliga livet vi alla har fått, för det hjälper bara delvis att jag kör försiktigt och korrekt. Jag är ändå helt i händerna på mina medtrafikanter.

08 jul / 16:09 av Joanna

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av sex och fyra med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 7
Torsdag 24 maj - 42
Torsdag 24 maj - 62
Torsdag 24 maj - 96
Torsdag 24 maj - 83
Onsdag 23 maj - 150
Onsdag 23 maj - 105
Tisdag 22 maj - 133
Tisdag 22 maj - 83
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Magenta
Magenta
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.