En seger för mänskligheten

12 jul / 10:58 av Anna-Maria under: Alex Schulman

Calle Schulman har gjort världen en tjänst. Han har dödat en huggorm. Händelsen har gått ett par varv på Twitter till paragrafryttarnas förtjusning. Det första folk säger/skriver. "Är inte den fridlyst?" De fortsätter sitt ordbajsande med att påpeka att huggormsdödande minsann inte är lagligt och insinuerar att Calle nu kommer åka dit så det visslar om det. VAD ÄR DET MED FOLK!? Vad tror de att Calle kommer att få för straff? Vad kan det vara för straff för att ha dödat en huggorm? Böter på 500:- efter en utredning som kostar staten flera tusenlappar? Dessutom är Calle ingen huggormsjägare. Han springer liksom inte runt och tuggar fradga och försöker ha ihjäl hela huggormsbeståndet på Gotland. Han gjorde sin familj en tjänst. Heder åt honom.

Dessutom har rättighetskämparna fel. Man får visst döda huggormar om de ligger på ens egen tomt. Man skall försöka flytta på eländet först innan man får döda den. Men eftersom ALLA kan skriva under på att de inte skulle våga flytta på ormsaten så är det ett dödande slag som gäller.

Vem gillar egentligen huggormar? Ni hör ju bara på namnet ormen har fått. HUGGorm. Inget positivt.

 

43 Kommentarer

Fast tekniskt sätt kan man åka in i fängelse för det där, så att Calle bara vet det. Inte för att jag tror att det kommer gå så långt men kanske bäst att ha all fakta på bordet innan man gör något man kanske ångrar sen... sen att det där var jäkligt impulsivt av honom är inte heller det bästa draget, som några har reagerat på så behöver inte ens den där ormen var en huggorm, ser mer ut som en hasselsnok. Och i sådana fall har han gjort ett litet större misstag.

12 jul / 11:22 av maria

Ibland är ni ju bara som småbarn i ert tänkande. Fy vad förbannad jag blir på det sätt ni slänger ur er kommentarer som den här som om det vore fakta. Är det bara söta djur som är viktiga? Hade ni tänkt likadant om han dödat en räv? En grävling? De kan ju också skada familjen.

Och sen när avgör straffet om det är värt att bryta mot lagen eller inte?

12 jul / 11:34 av Christina

Sen det hotar familjens välbefinnande?

12 jul / 11:57 av alice

Håller helt med! Är man så rädd för något så ofarligt som en svensk huggorm så bör man söka hjälp, förslagsvis KBT, inte låta sina ädsla styra en så att man börjar döda ofarliga djur. Seriöst, sök hjälp. Och de flesta vågar nog visst flytta på en orm, det är inte direkt en tiger vi pratar om...

12 jul / 23:33 av liv

En hasselsnok var det visst... Kan förstå att man först blir lite rädd men åker man ut till landet och man vet att det finns en risk att man springer på en orm så kan det vara bra att läsa på lite först: http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Naturvard/Jakt-rovdjur-och-vilt/Vilt/Rad-om-vilda-djur/Orm-pa-tomten/Lar-dig-kanna-igen-ormar/

12 jul / 11:40 av Anna

Säg nåt familjen Schulman gör som de inte får skit för. Spelar ingen roll om han hade skrivit att han smäckte en mygga, då hittar de på nåt jävulskap om det också. Idioti och för mycket fritid.

12 jul / 11:55 av alice

Jag blir så ofantligt trött på folk som inte bara kan förstå att naturen ibland kan vara farlig och att man helt enkelt får ha respekt för det liv som lever där. Huggormen är troligtvis inget hot så länge man inte skrämmer den. Man får ha ögonen med sig helt enkelt. Att tro att man kan gå runt och döda djur som befinner sig i sin naturliga miljö där vi människor tränger sig på är befängt. Och huggormar ÄR fridlysta.

12 jul / 12:24 av Åsa

Ja, de är fridlysta men man får döda dem om de härbärgerar på ens tomt. Så Calle har alltså inte gjort något fel. Jag hade också dödat ormen så att inte mina barn skulle bli huggormsmat. Om man har småbarn så förstår man.

12 jul / 12:33 av Anna-Maria

jaja huggormen i massor av delar men det är sådana här inlägg av alex som påminner en om hur bra han egentligen är på att skriva bakom allt sudd! "Det var så lustigt att se honom komma farande, som om han varit ormhatare från födseln, som om han suttit på en stubbe bakom knuten i många, många år i väntan på orm och plötsligt var det skarpt läge, .. " fantastiskt!

12 jul / 12:40 av julia

Vem bryr sig vad som är rätt och fel enligt lagen? Man DÖDAR inte att annat djur bara så där. Visst fan är det lätt att flytta på en huggorm, bara ta en pinne och peta till den så flyr den garanterat. Ormar är fantastiska djur och jag är mer rädd för att dö i rabies av ett hundbett än att dö av ett huggormsbett. Och om att något hotar ens välbefinnande är tillräckligt skäl för mord överstiger dödssiffran på bussen idag mer än vad jag kan räkna på både händernas fingrar.

12 jul / 13:03 av Emma Hå

Men allvarligt, "heder åt honom"? Är inte det att gå långt över gränsen åt andra hållet i stället? Skärp er! Och vadå vem gillar huggormar? Det hör väl överhuvudtaget inte till saken? De har ju sin funktion i ekosystemet. Jag skiter blankt i att Calle Schulman har dödat en huggorm, däremot tycker jag att ert raljerande över att folk bryr sig är vidrigt! Det är vi männsikor som ska respektera naturen och inte tvärtom.

12 jul / 13:55 av Elsa

Att flytta på den innebär ju i princip att stampa runt lite, då brukar den dra av sig själv. Men om den verkligen ligger kvar så får man döda den, ja. Ingen förväntar ig att du ska lyfta upp den i svansen.

12 jul / 14:35 av den rabiata feministen Fanny

Så tänkte jag, också, ända tills jag stod öga mot öga med en orm och stampade ett par gånger i marken... Och ormen med ett väsande gick upp i anfallsställning. Det blev gummistövlar för mig resten av den sommaren.

13 jul / 12:45 av A

Ni är ju helt dumma i huvudet. Varför är det ok att döda ett annat liv? Hade detta handlat om en människa då hade han åkt in för mord. Men bara en orm då ska man inte bry sig.

Vad är det som gör ormens liv mindre värt än människornas?

Vidriga människor resonerar så. Hitler resonerade så, vissa mer värda än andra. Bra.

12 jul / 15:09 av Maria

Vad som gör ormens liv mindre värt än en människas? Eh ja, för att det är en orm, kanske?

Klart som fan att ett människoliv är värt mer. ´Nej, man ska aldrig plåga djur för skojs skull men ett djurliv är aldrig lika mycket värt som ett människoliv. Säger jag med risk för att få all världens djurälskare på mej.

12 jul / 15:20 av Majsan

Ormen är inte värd mer än något människoliv kan jag säga. Man blir rädd när man ser en orm. När man har barn blir man ännu mer rädd när man ser en orm. Vad har Hitler med ormar att göra? Ingenting.

12 jul / 15:46 av Anna-Maria

Hela jag riktigt ryser av välbehag när jag såg bilden på den där äckliga ormjäveln i upphackade delar. MMMMM. Lätt värt 500 spänn om de nu skulle vilja sig illa.

Ärligt talat, vem försöker "flytta" på en orm? Hugg ihjäl den innan den hugger dig. Folk verkar ha glömt bort att huggormar faktiskt är giftiga på riktigt. Giftet kan relativt snabbt ge nervskador.

12 jul / 15:11 av elsa

Och ännu fler människor verkar ha glömt bort att i naturen finns djur. Ja, även i trädgården. Kan man inte acceptera det tycker jag att man ska hålla sig inomhus eller i stan.

12 jul / 15:52 av Elsa igen (några inlägg upp)

Men hjälp. Alla surpuppor som tycker att ALLA djur förtjänar att leva: dödar ni inte spindlar, getingar, fästingar om de sitter på er och/ eller era barn? Beror kanske djurets värde på dess storlek? Mygga vs. Orm. Att döda en mygga = okej. Att döda huggorm = inte okej? Jag fattar inte. Är alla här vegetarianer?

12 jul / 16:19 av Fanny

Men alltså det du räknar upp är inte djur. De är insekter. Fästingar och getingar är en "fara" som man inte kan skrämma iväg. Du kan inte stampa i marken och insekterna försvinner. De har inte det intellektet. Dessutom, alla har väl någonsin fått ett myggbett? Men jag känner då ingen som blivit biten av en huggorm. Det finns miljontals myggor i Sverige just nu, men huggorm (ser iofs ut som hasselsnok) är fridlyst. Skillnaden mellan fästingar, mygg och orm är att ormens föda är inte människor. Ormen vill inte äta upp oss/bita oss, men den gör det om vi stressar eller oroar den. Hugger för sin överlevnad.

13 jul / 16:24 av Cecilia

Jessies inlägg ovan sammanfattar allt jag vill ha sagt i denna diskussion. Instämmer till fullo - beklämmande var ordet!

Och för att svara skribenten ovan, nej jag dödar inte getingar och spindlar. Att döda en fästing kan ju för övrigt knappast jämföras med att döda en huggorm. Äpplen och päron liksom.

12 jul / 16:25 av Anette

Alltså, klart man inte dödar fridlysta djur i onödan, men det är väl ganska mänskligt att göra det i panik om en orm närmar sig ens relativt nyfödda barn, not?

12 jul / 16:26 av sofie

Herregud.

Ni som raljerar om att det aldrig är okej att ta ett liv och att djur är lika värda som människor. Har ni aldrig smällt en mygga? Klivit på en myra?

Att småbarn inte är så dumma att det inte fattar att en orm är farlig är ju också ett fånigt argument. Att man förstår att någonting är farligt gör det inte mindre farligt.

12 jul / 16:27 av emma

Jag smäller bara myggor som sitter på mig, likväl hade jag kunnat döda en orm om den hade ATTACKERAT mig (om det inte finns tillfälle att springa fort som fan därifrån). Jag går alltid och kollar ner i marken om jag är ute i naturen för att inte trampa på något djur, varken sniglar, myror eller skalbaggar. Hade jag bara SETT en orm hade jag försökt att få bort den på annat vis, hade aldrig i mitt liv bara gått fram och dödat den. Jag får panik och blir fly förbannad på människor som slår ihjäl getingar (om de inte sticker personen) och spindlar istället för att släppa ut dem eller bara gå iväg. Jag klarar inte av sådana människor som har sådan respektlöshet mot djur.

12 jul / 18:25 av Kattis

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av åtta och ett med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 7
Torsdag 24 maj - 42
Torsdag 24 maj - 62
Torsdag 24 maj - 96
Torsdag 24 maj - 83
Onsdag 23 maj - 150
Onsdag 23 maj - 105
Tisdag 22 maj - 133
Tisdag 22 maj - 83
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Magenta
Magenta
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.