Oönskade par

01 aug / 12:39 av Mia under: Dennis

Dennis M är beredd att ta strid för homosexuellas rätt att gifta sig i moskéer och synagogor. Jag kan förstå att homosexuella känner sig diskriminerade när de inte får viga sig som alla andra. Och jag tycker det är helt fel att de inte får det.

Men jag förstår samtidigt inte hur bögar och lesbiska orkar strida och kräva det. Själv skulle jag inte vilja kämpa mig in i en församling där de inte vill ha mig. Jag valde själv att inte gifta mig i kyrkan av alla möjliga skäl, så för mig är det förstås inte något problem eftersom jag inte har den önskan. Men det känns som att det hade varit väldigt trist att tvinga sig in i en kyrka med en motvillig präst på den viktiga och lyckliga dagen, bara för att man har lagen på sin sida.

Eller hur tänker ni där? Ni homo- eller bisexuella, eller ni andra som har förmågan att sätta sig in andras situation.

 

33 Kommentarer

Jag tänker som så att det är ganska sorgligt att det inte rean är en självklarhet att indivdier - oavsett kön - får gifta sig var de vill. Vi ska ju vara så upplysta och framåt här i Sverige enligt ryktet i världen men så är inte fallet.

Vore det den självklarhet det egentligen är att få vara bi- homo- trans- eller vatusamsomhelstsexuell så skulle dessutom Pridefestivalen inte "behövas". Den är i mitt tycke egentligen ganska förskräckligt onödig - en gång om året ska det outas och firas vilken individ oavsett kön eller typ som man råkar tända på...har vi verkligen inte kommit förbi det stadiet då man ska behöva ens höja på halva ögonbrynet åt det?

Nä just det - det hade vi ju inte. Synd!

01 aug / 12:54 av Kerstin

Man kämpar väl oavsett om man drar nytta av det eller inte? Jag tänker så här, tänk om alla rödhåriga var förbjudna att handla på Coop. Du tänker att det rör inte mig för jag är varken rödhårig eller handlar på Coop. Men en person som bryr sig skulle kämpa för att alla, oavsett hårfärg eller matvaruleverantör, skulle få handla överallt. Att kämpa för en rättighet får aldrig bli långtråkigt eller en börda även om det gäller en rättighet som inte berör dig direkt.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Tänk om det var förbjudet för alla blondiner att blogga!

Hur skulle denna blogg se ut då?

/Jan

01 aug / 13:14 av Jan

Hur kan du jämföra homosexuella giftermål i kyrkan med hårfärg på Coop? Det är så långt ifrån varandra man kan komma. I Bibeln står det tydligt att man ska leva som leva som man och kvinna i ett äktenskap och kristna människor tror på Bibeln som Guds ord och de ledord man lever sitt liv efter (sen gör varje kristen sin tolkning av orden). Ett lämpligt jämförelseobjekt för din jämförelse hade tex varit "invandrare med i nynazistiska grupper", "konfirmation som ateist" eller "moderat med i socialdemokraterna". Kyrkan har en ideologi man står för men det tillåts inte av resten av samhället så jag förstår inte varför kristna ska tvingas viga homosexuella par när det går emot ideologin. Framförallt förstår jag inte varför homosexuella vill gifta sig i kyrkan. Tilläggas bör att kristna inte har något emot människorna som är homosexuella, utan den homosexuella handlingen.

Detta är min uppfattning om kyrkans hållning och alla kristna håller förmodligen inte med om allt.

01 aug / 19:57 av Johanna

Jag tycker att det är konstigt att man vill det, det är ju bara att ge religion onödigt mycket makt. Av samma anledning tycker jag inte att man inom Svenska Kyrkan heller skall "behöva" viga homosexuella. Vi har trots allt religionsfrihet.

Vill de inte viga homosexuella så skall de inte behöva göra det, man skall aldrig tvinga människor att gå emot sin tro. Men, naturligtvis, ta bort det automatiska medlemskapet i Svenska Kyrkan och ta bort kyrkoskatten. Gör kyrkan till vad det är helt enkelt, en grupp människor i samhället med liknande tro som samlas under en gemensam föreställning om livet och dess mening. Förstora inte upp kyrkan och dess symbolik, det är onödigt och det gör att människor blir sårade. Att äktenskap mellan homosexuella skall ha samma vikt i samhället som mellan heterosexuella borde jag inte ens behöva skriva, men vad i all sin dar har Lutherdom med saken att göra?

Eller någon annan religion för den delen?

01 aug / 13:21 av Tahira på Londonsvenskar.com

jag tycker rent spontant utan att ha tänkt igenom det att man ska ta bort rätten att viga för kyrkor, moskeer och synagogor. Låt staten sköta den biten så kan varje församling sen ha nån slags ceremoni utöver det. om de vill.

01 aug / 13:33 av LADY DAHMER | bra blogg

Fast nu är det så att många troende människor ser vigsel i kyrka/syna/moské som något mer än en ceremoni. Och absolut som något mer än borgerlig vigsel ger. Så jag förstår absolut de troende heteros/homos önskan om att få göra något som betyder mycket för DEM utifrån DERAS föreställningar/trosåsikter. Däremot så håller jag med om att staten borde svara för vigslarna rent juridiskt, för égaliténs skull :)

01 aug / 14:28 av Katja

Här i Belgien måste man gifta sig borgerligt för ett giltigt äktenskap. Efter det kan man ha en kyrklig vigsel om man vill det.

01 aug / 16:12 av Alexandra

Det handlar om att kämpa för sina rättigheter, grejen är att homosexuella inte är "välkomna" i synagogor och moskéer, men isvenska kyrkan är de nu det och det har vi KÄMPAT för! Man måste kämpa och aldrig ge upp för att få sina rättigheter, hur skulle det annars se ut? De konservativa skulle vinna. Vill att alla i Sverige jobbar för att ha ett öppet och jämställt samhälle, men det är ju inte så. Då måste man stå upp för sig själv. Och man kan vara homosexuell och religiös. Det finns inget som säger att man inte kan vara det.

01 aug / 14:13 av b

Framför allt så är det väl inte själva religionen som "utövar makt", utan istället de människor som tolkar den. Då finns det t ex de som har tolkat bibeln så att det är onaturligt att vara homosexuell och att det t o m går att bota. Kontroversiellt? Ja Politiskt inkorrekt? Definitivt. Men fortfarande måste de som tror så få göra det så länge de inte bedriver häxjakt på homosexuella.

Att sedan bli vigd av en präst som är helt emot homosexuella och gör det för att han eller hon måste, det kan väl inte kännas bra? Ungefär som att prästen har fördomar mot blondiner (för att ta hårfärger som exempel, som någon gjort ovan)inte fasiken skulle jag vilja att den prellen vigde mig och kärestan.

01 aug / 14:38 av Pernilla

Nu kan jag inte svara för hela den muslimska världen, men i varje fall Iran finns inte någon tradition att viga sig i moskéer. Möjligheten finns säkert men i praktiken är det nog väldigt få som gör det.

01 aug / 14:49 av sarah

jag tror du har helt rätt. som jag uppfattat det krävs det varken någon speciell lokal eller vigselförrättare, utan bara typ två vittnen (muslimer). eller om vigselförrättaren kan vara vilken muslimsk man som helst? någonting sånt. problem solved.

01 aug / 15:48 av sofia

Jag tror också det är så att en imam "viger" paret, Det gör man inte i moskéen har jag också för mig!

01 aug / 16:22 av FATIMA

Jag tror också du har rätt. Vigseln äger väl ofta rum i hemmet med paret, en mulla och ev. familjen närvarande? Sen tittar de ner i en spegel för att för första gången se sig som ett gift par. Eller är jag helt ute och cyklar?

Om det stämmer känns det ju i detta fallet konstigt att kämpa för få göra något som egentligen inte tillhör religionen, dvs vigsel i moské.

01 aug / 17:18 av Clara

Det är en väldigt svår fråga faktiskt. Man vill ju helst att alla ska ha lika rätt till allting. Men då kan man ju inte samtidigt tvinga en grupp människor ändra på hela sin religion och tro... De får väl tro på vad dem tycker är det rätta, precis som alla andra. Så länge de inte går runt och mördar homosexuella osv. Man MÅSTE ju inte gifta sig i en kyrka om man inte är religiös. Och vill man verkligen vara i en religion som säger att deras liv är fel :P Fast samtidigt finns det ju kristna homosexuella och man kan ju tolka religionen på olika sätt. Jobbigt fråga, helt klart.

Såg en dokumentär om en kristen församling där typ alla var gay. Det var fint.

01 aug / 15:06 av Emma

Hela äktenskapet är en föråldrad, patriarkal, bedrövlig institution, jag tycker det känns fullkomligt omodernt. Stå och lova nån nåt om nöd och lust, då i princip alla skiljer sig efter 5-15 år. I Sverige kan man leva lika bra som sambo, och har samma juridiska rättigheter om man skriver testamente och samboavtal. Den enda anledningen jag ser till äktenskap, är om det behövs för att få t ex uppehålltillstånd i något annat land.

01 aug / 15:51 av Cookie

NEJ - ni har INTE samma juridiska rättigheter! Speciellt inte om någon av er har barn eller om den ena partern dör. Det skiljer sig ganska mycket då om man är gift eller inte, oavsett om du har testamente.

01 aug / 16:07 av Freja

Det håller jag verkligen med dig om. Tyvärr har man inte samma juridiska rättigheter om man "bara" är sambo. Det kan man kalla för både förlegat och tycka att det borde ändras omedelbums. Se bara på vad som hände med Stig Larssons sambo/änka (vad sjutton heter hon nu igen?).Hela den här rättsliga och offentliga processen hade aldrig ägt rum om de varit gifta.

Okej nu frångår jag kanske lite från ämnet, men jag kan förstå att det är en jättefin upplevelse att så att säga befästa sin kärlek inför varandra, sin familj och sina vänner och kanske inför Gud om man är troende. Trots detta är det inte en enda ceremoni som gör ett äktenskap/en relation.

01 aug / 16:50 av Pernilla

Det handlar inte bara om rätten att få gifta sig i valfritt heligt hus, utan det handlar om en kamp om människors lika värde.

01 aug / 16:35 av T

Jag förstår verkligen inte varför många homosexuella o andra är så puckade? om dem nu väljer bort religionen, vrf kämpar dem då för att kunna gifta sig i en kyrka, synagoga, moske?. Jag förstår inte! Om man själv inte tror på Gud, vrf vilja och tjata om viljan att gifta sig i gudshus? Jag fattar inte! Kan någon homosexuell förklara? Vilken rätt menar ni? att alla behandlas lika? Jag hade förstått dock om den homosexuelle fortfarande har tron på gud. Men tror knappast att så är fallet med den puckade Dennis M. Tycker även att det är onödigt att diskutera hans inlägg då det är det han vill åt. Han leker Kissie o paow nu.

02 aug / 09:41 av S

På tal om något helt annat så har Alex har skrivit om er i sin blogg: "Borde skriva, men slösurfar istället. Besatt i att läsa bloggkommentatorerna. Oklart varför, de skriver ju mest om spån. Eller, det var väl onödigt sagt. Omoget."

01 aug / 17:02 av Julia

Säg mig i vilken bibel och vilket kapitel det står bokstvligt talat att homosexuella inte får gifta sig i en kyrka, att det är en sjukdom och att det måste botas? Nej precis, jag har inte heller läst det. Det är något människor med homofobi valt att tolka till sin fördel. Jag tycker inte att man gör sitt jobb som präst när man väljer att neka människor. Det strider totalt emot vad kristendomen handlar om.

Det är förnedrande att inte ha samma rättigheter som alla andra år 2011 bara för att man inte älskar det motsatta könet.

Jag vet inte hur det är med islam och judendomen, kanske står det att homosexuella inte har samma värde? Kan inte yttra mig. Står det t ex i koranen att det är fel - är det svårt att skriva om den. Då tycker jag att det är en annan fråga.. Då strider ett homogiftemål emot religionen och då kanske man ska fråga sig om man verkligen vill vara del av det..

01 aug / 17:34 av Jag

Nej det står inte vad jag vet i någon s.k. helig skrift att homosexuella inte får gifta sig e t c. MEN problemet är att folk tolkar dessa skrifter på olika sätt, kanske så som de önskar att verkligheten ska vara, vad vet jag. Därför är jag inte emot religionen som sådan, men jag känner att skrifter såsom t ex bibeln och Koranen förmodligen blivit redigerade under de år som gått...

Annars förmodar jag att det i alla religioner och bland alla folkslag och i alla tider alltid funnits de som ansetts som annorlunda som blivit utstötta.

01 aug / 18:00 av Pernilla

Konstigt? Hela bibeln är ju skriven av olika människor som återberättar vad de har hört och fått sagt av Jesus. Tror du verkligen att de inte med meningen/icke med meningen har ändrat vad som det skulle ha stått?. Det är bevisat inom psykologin att man inte kan återberätta det som har blivit sagt från andra och att människor tolkar samma händelse på flera olika sätt. Jag är säker, på att kristendomen, precis som andra religioner är emot homsexualitet. Varför? Låt alla vara homosexuella, kommer världen att fortsätta då? Vem skall föda barn då? Bortsett från det mest onaturliga i värlen, surrgoatmammor. Inbilla er ett liv med bara homosexuella. Hur många generationer tar det innan alla människor dör? Homosexualiteten är det mest onaturliga, och därför är det inte accepterat. Visserligen känner jag homosexuella och acccepterar deras val, jag har inget emot dem. Men kom inte och säg att det ÄR naturligt att vara homosexuell, eller att kristendomen inte har något emot det onaturliga...Bullshit

02 aug / 09:48 av S

Det finns många religiösa människor som även är homosexuella, däribland präster. Ens tro är något personligt och något man får tolka själv. Vill man gifta sig i kyrkan med den man älskar ska man få göra det. Vidrigt hur människor diskrimineras. Jans jämförelse var förresten bra.

01 aug / 19:32 av Sofia i London

Både ja och nej känner och tänker jag.

Jag har pratat, skrivit och diskuterat mycket om detta. Blev även ombedd att komma till SVT:s Debatt och föra en diskussion om liknande (HBT-dagis) med RFSL:s ordförande då jag är strongt emot det. Men jag tackade nej. Nerverna.. Haha.

Jag är ju homosexuell, bög, gay. Duh. Men jag orkar inte strida om allt. Jag tycker om att få upp saker i luften. Få folk att fundera, analysera och själv ta tag i sina idéer och tänka till: "är det här rimligt?" För i slutändan kommer det hela till EN sak - KÄRLEK.

Men detta är ju deras religion. Hur ska vi få en hel religion att tänka om? Det krävs inte bara EN Dennis M till det. Utan hela bögkolonin.

Detsamma gäller Svenska Kyrkan. Visst. Vi får gifta oss nu. I VISSA KYRKOR. Där prästerna själva VILL viga oss. Hur kul är det? Antagligen därför jag aldrig kommer eller vill gifta mig. Rätt ska vara rätt. Och rätt är att alla är lika mycket värda och önskas lika mycket. Inte om jag är tillsammans med en samkönad eller inte. :)

Oj så flummigt det blev. Men ja. HBT-frågor, det kan jag. :D

01 aug / 19:38 av Gaymasen

Precis som det står skrivet tidigare, det är inte deras religion, det är allas. Homo, bi- eller hetero. Få det inte att verka som om det bara är heterons religion.

Och samtidigt, varför skulle man vilja viga sig i ett heligt hus där man "inte är välkommen"?. Jaa, varför ville och kämpade kvinnorna för rösträtt när de absolut inte var välkomna in i politiken? Man kanske inte är välkommen i början men det finns alltid någon som välkomnar en och de konservativas åsikter ändras med tiden. Är det tillåtet börjar människor tänka i andra banor och efter en tid är det helt naturligt.

01 aug / 19:53 av Desire

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av fyra och nio med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 7
Torsdag 24 maj - 42
Torsdag 24 maj - 62
Torsdag 24 maj - 96
Torsdag 24 maj - 83
Onsdag 23 maj - 150
Onsdag 23 maj - 105
Tisdag 22 maj - 133
Tisdag 22 maj - 83
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Magenta
Magenta
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.