Äkta eller oäkta fasad

05 okt / 11:55 av Mia under: Amanda Schulman, Blondinbella, Stina-Lee, Övriga bloggare

I bloggarna pratas det fortfarande om debatten mellan Blondinbella och Quetzala från i måndags. Stinalee tycker att folk som inte drivs av samma "gogogo-mentalitet" som Blondinbella ska kunna ha andra förebilder. Det är egentligen självklart. Blondinbella menar väl, och vill peppa alla att våga satsa på det de brinner för. Men faktum är att alla inte är i närheten. En del brinner inte, och kommer aldrig brinna för någon karriär. En del drivs av andra saker. Och en del orkar faktiskt inte. Den som inte orkar ta sig upp ur sängen känner sig inte inspirerad när Bella tipsar om Europas bästa universitet eller den coolaste svenska entreprenören.

Amanda Schulman skriver att hon blir mörkrädd när hon hör att Blondinbella säger att man som tjej inte ska skriva om mörka, destruktiva tankar, eftersom den romantiserade bilden riskerar att locka ner andra. Jag såg inte hela programmet så jag hörde aldrig vad Bella sa om Quetzalas blogg, men det låter som att Amanda har lika självklart rätt som Stinalee. Vi har också flera gånger skrivit om att det ärligt talat är bättre att vara öppen med sina ätstörningar, än att låtsas som att fått sin superslimmade kropp som en gåva från Gud, och att man tackar för det medan man frossar i kanelbullar.

Alla mår inte bra, måste det numera börja hycklas om? De som mår dåligt ska visa upp en falsk fasad, de hittar inga att identifiera sig med, och alla som läser får sitta och undra vad som döljer sig bakom ytan. Det låter inte vettigt någonstans. Det är jättebra att Blondinbella gör så mycket för att unga tjejer ska må bra, och hon kan säkert hjälpa många. Men att tro att hennes sätt är det enda rätta, och att alla som avviker bör tystas ner är bara konstigt.

Någon som såg programmet Efter 10 i måndags som har en åsikt? Någon som inte såg som ändå har en åsikt?

 

32 Kommentarer

Jag kan förstå om Blondinbella tycker det hon tycker, hon är ju trots allt där hon är idag just för att hon har drivet, hon trivs med att göra karriär och jag är nog bara en av många som tycker hon är otrolig på många sätt. Jag kan också förstå resonemanget med att "romantisera" för det är trots allt lite så.. Jag menar, titta på bilder som en del bloggare här på STUREPLAN lägger upp, det ska föreställa romantiska men i det stora hela blir det mest sorgligt! Sen tycker jag att man FÅR blogga om vad man vill, det kan ju ändå vara en form av "terapi" att få ur sig det man mår dåligt av även om man te x går hos psykolog, MEN man behöver inte utmåla sig som offer, eller romantisera bilden av det! Och som sagt, jag är jäkligt driven, vet vad jag vill, har lagt ut tusentals kronor på utbildningar/kurser och jag kan säga att drivet spelar ingen roll när 100.000 andra vill jobba med samma sak! Man måste hitta sin nisch och det har jag nog inte gjort än!....

05 okt / 12:35 av Anna

Jag tittade och höll med Blondinbella. Dels hävdade Q att B bara visade upp en glad fasad, en "låtsasvärld". Det stämmer inte tycker jag, jag vet att jag flera gånger har läst i Blondinbellas blogg att hon mår dåligt, är stressad, inte kan sova osv.

Sen tycker jag absolut man kan skriva att man mår dåligt, men Q romantiserar det. Inget snack om saken.

05 okt / 12:36 av Karin

Lite av det här ni skriver om nu försöker vi förmedla med vår nya tidning Tjejliv. Den riktar sig främst till tjejer 13-18 år. Man ska få känna det man känner. Och är det jobbigt så är det det. Vi tycker att det är bättre att vara öppen och ärlig och ge en rättvis bild av hur det faktiskt kan se ut än att måla upp fasader. Vi dömer inte, kastar inte skit, vi lyfter fram både vanliga och ovanliga tjejer för att motivera och inspirera.

05 okt / 12:37 av Jessica

Hej Jessica,

Såg ett reportage om er tidning igår på Kulturnyheterna (tror jag det var), och heja er! Ni behövs så mycket och jag hoppas verkligen det kommer gå fantastiskt för er. Har absolut ingen er i målgrupp i min omgivning, men finns ni kvar den dagen kommer jag gladeligen teckna en prenumeration. Lycka till!

05 okt / 13:33 av Maria

Men är det inte väldigt uppenbart numera att BB endast tycker att hennes väg är ok och att alla andra människor har fel. Hon har mycket kvar att lära i livet och det märks alltför ofta att hon bara är 20 (snart 21), hon borde ta av sig skygglapparna och se hur andra har det och framför allt respektera andra människors asikter och tanker. Sen vad hon har astadkommit är nagot helt annat och det kan ingen ta ifran henne, men hon borde vara lite mer öppen, men det kanske kommer med aren.

05 okt / 12:53 av Anna

Michaela Forni skrev ett bra inlägg om detta som verkar tog orden ur munnen på mig!

05 okt / 12:57 av Lina

BB = Snuskigt farlig i sin framtoning, hon peppar faktiskt inte, hon driver däremot vissa/många unga till att (kanske) bli lika "svarta" som Quetzala!

Jag ser hellre den snuskigt svarta sanningen som Q står för än den rosa rosenskimrande värld som BB står för.

Alla unga har inte en pappa som kan ställa upp med ett STORT startkapital, en pappa som kan leda in på de "rätta" vägarna, alla har och lever inte i den lilla äckliga rosa sfären som BB gör.

Se på alla som studerar, de som kämpar med studielån för att komma någonstans, DET klarade inte BB, hon fixade pengar men inte betyg så det blev köpt utbildning utomlands. Köpta utbildningar utomlands bör ej räknas in som recept för typiska studenter som inte har ekonomi att köpa utbildningar.

BB skrämmer mer än vad Q gör. BB är lite "äcklig", främst om man ser till hennes ålder, jisses, hur ska den tjejen bli när hon får några år på nacken? Jag ser inte med tillförsikt fram emot att se när BB går in i både väggar och dörrar, det finns stora risker för det.

Tappar BB några miljoner så tror jag inte hon står pall och kan komma igen utan att gå till Q och få lite piller/linor.

05 okt / 12:59 av XXX

Jag kan inte annat än att instämma.

Om jag inte minns helt fel så var det inte alls Blondinbella själv gick in i väggen.

Hon mådde alltså psykiskt dåligt, och har gjort det flera gånger. Och hon har själv skrivit om det i bloggen. Borde inte hon själv då ha mer förståelse för att andra människor också mår dåligt, att livet inte är en dans på rosor för alla??

Om det är någon som romantiserar så är det nog Blondinbella själv. Att verkligen ALLT är tipptopp jämt, förutom några få dagar då hon måste "ta hand om sig själv".

05 okt / 13:30 av Marie

Jag kan väl tycka att BB inte kan ha rätt i allt. Hon lever ju i sin värld som i princip ingen i hennes ålder lever i (jag själv är lika gammal som BB). Alla kan lida av ångest och stress men vissa saker som "normala" behöver bekymra sig för (CSN, att uppnå tillräckliga studieresultat för att kunna betala hyra och mat o.s.v.) finns väl inte på kartan för BB. Därför känns det ibland svårt att ta till sig hennes pepp. Jag läser hennes blogg men det är mest som ett tidsfördriv, jag tar inte till mig hennes tips. De fungerar inte i den "normala" världen (i varje fall inte för mig)!

05 okt / 13:21 av Johanna

Jag såg programmet och tycker att Malou hade en poäng när hon frågade tjejerna om det inte är lika illa att glorifiera sin tillvaro oavsett hur den ser ut. Blondinbella (som gjort mycket bra, nog om det) inspirerar nog många, men för varje person som hon inspirerar så är det säkert lika många som får prestationsångest och mår dåligt över att inte vara lika bra. Jag gillar inte Quetzalas blogg för jag tycker den är alldeles för svart, men jag tycker hon har lika stor rätt att skriva som Blondinbella har. Dock ogillar jag verkligen attityden som Blondinbella hade i programmet, där hon på något vis tar på sig rollen som "allsmäktig" över vems blogg och vems texter som är okej och vems som inte är det. Oavsett ämne så är jag generellt väldigt trött på bloggar som glorifierar. Jag misstänker att Blondinbella har andra sidor än de rosaskimrande & peppande som framkommer i bloggen, men de är hon duktig på att hålla tillbaka i sin välregisserade blogg. På twitter tycker jag att bilden av Blondinbella blir mer mångfacetterad och ärlig. Alltså: Jag tycker varken att Quetzala eller Blondinbellas bloggar känns uppriktiga, men de har lika stor rätt att finnas till!

05 okt / 13:30 av Helena

Håller med! Jag såg inte programmet, men jag är också djävuskt trött på glorifierande bloggar, och glorifiering är faktiskt en stor del av bellas varumärke.

05 okt / 14:11 av Elin Maria

Så man ska passa sig för att framhäva det man själv är bra på, så att de som inte är lika duktiga inte ska må dåligt?

Nej, där håller jag inte med.

05 okt / 19:04 av Alexandra

Men visst kan man romantisera destruktivt beteende, och det gors, mycket!

Som vanligt handlar det inte om att ett vis ar ratt och det andra ar fel, utan snarare att bada visen (att "peppa" och "vara arlig") kan goras pa bade ett bra och ett daligt satt.

Precis som det kan bli en tavling om vem som presterar bast, gor mest etc. kan det ocksa bli en tavling om vem som mar varst, vem som fortjanar mest sympati, eller att ses som hardhudad och tuff.

(Haromdagen klagade jag pa somnsvarigheter, att jag sallan sover mer an 5 timmar om natten nufortiden. Svaret jag fick var i stil me "5 timmar!? Det ar ju reena lyxen. Jag sover aldrig mer an X")

Sjalvklart ska man fa vara arlig mer hur man mar, men precis som vissa forsoker havda sig genom att tjana massa pengar, fa toppbetyg eller fa nagot jatteselektivt dromjobb, sa forsoker andra havda sig genom att vara bast pa att vara varst.

05 okt / 13:32 av S

Jag tycker BB har en poäng i att Q romantiserar det hela. Det är ok att må dåligt, men hur långt behöver man dra det i en blogg? Får man verkligen tröst av att se andra må dåligt, och om man får det orkar man vända på det om man omger sig av folk med sådant beteende hela tiden?

MEN, Q har också rätt i en sak och det är att BB hjälper till att sätta höga krav på tjejer idag. Det handlar inte om att motsvarigheten till att starta en massa företag är att man tycker det är jobbigt att stig upp ur sängen, utan "fröken duktig" symdromet hon bidrar till utan att förstå det själv. Man ska ha flera företag innan tjugo, plugga, vara nöjd med sin kropp etc. etc. Det ger dåligt samvete till någon som "bara" har ett jobb och kämpar för att gå ner de sista 5 kg vilket också känns fel. Visst vore det underbart om man i sann BB andra ALLTID mådde bra och aldrig blev arg och var nöjd med sin kropp, men så är det inte, och varför är inte det ok?

BB tycker det är idiotiskt att lägga ner tid på att må dåligt över sitt utseende, själv kan jag tycka det är idiotiskt att söka bekräftelse hela tiden som hon gör, vi gör alla olika prioriteringar men för BB är det bara hennes sätt som är det rätta.

05 okt / 13:33 av EmmaS

Håller med dig fullständigt!

05 okt / 18:34 av inabina

Jag kan förstå vad BB menar, självklart är det bra att människor vågar prata om psykisk ohälsa men det är skillnad på att vara öppen angående det och på att kokettera om det. Precis som om det skulle vara rockigt på nåt sätt. Team BB i den här frågan.

06 okt / 12:23 av Ess

Ess: Men det är alltså mer ok att BB propagerar som hon gör? Är det mer rockigt? Hon ställer krav på människor och gör precis lika fel som Q.

Team EmmaS i den här frågan.

06 okt / 12:53 av EmmaS

Självklart ska man inte behöva gömma detta och klistra på en falsk fasad uttåt för att man inte är "perfekt". Ingen är perfekt. Att inte vara perfekt, att inte kunna eller vilja göra karriär och älska sig själv i alla lägen är helt normalt och det ska det inte hymas med.

Att skada sig själv och vara stolt över det är inte normalt.Det är en stor skillnad mellan att stå för sina psykiskt problem/sjukdomar och att påstå att ens psykiska sjukdomar är något bra/normalt/eftersträvansvärt. Varje gång någon som har psykiska problem säger det, så romantiseras det för andra som redan har eller riskerar att själva drabbas.

Det ska inte hymas om detta heller, dessa personer finns, Absolut! Och har precis lika stor rätt att finnas som alla andra. Men de behöver hjälp.

05 okt / 13:41 av Mia

Jag tycker att ni skriver riktigt bra. I min blogg tar jag upp saker som jag tycker är jobbigt och saker som jag tycker är bra. Jag skulle givetvis bara kunna skriva när jag mår bra men det skulle inte hjälpa någon tror jag. Andra som lever med panikångest skulle känna det som om de var de enda i världen som mådde dåligt. Och samma med allt annat. Jag tror inte att man ska gräva ner sig i negativa tankar men ibland behöver man få skriva av sig och att erkänna att man inte hela tiden kan tänka positivt. Det kan ingen och man ska inte behöva må ännu sämre över att man har en dålig dag.

BlondinBella är duktig men ibland får jag känslan av att det bara är en tidsfråga innan hon går in i väggen. Jag kan på något sätt känna att hon lever i förnekelse fast hon tror att hon har hittat sig själv. Hon är inspirerande men jag kan också bli trött av det, som ni säger har inte alla samma ork och förutsättningar som hon har.

05 okt / 13:46 av Emma

Dock har jag inte läst Quetzalas blogg så jag vågar inte uttala mig om just den. Jag tycker inte det är rätt att "romantisera" ett destruktivt beteende men man måste ändå acceptera hur man mår och det kanske inte alltid är så lätt att "göra något åt det"

05 okt / 13:53 av Emma

Jag har en massa åsikter om Blanco och vad hon skriver och hur hon lever och tycker väl inte alltid hon är den allra vettigaste stjärnan på himlen men jag älskar hennes blogg bara för att hon utvidgar det feminina spektrat av röster som hörs på nätet. Blondinbella kan bara gå och lägga sig med sitt jävla inspirerande för även om det finns kvinnor som enbart väljer Oprah-typer som ledstjärnor i sitt liv finns det andra som behöver se att det finns andra som delar den nakna ångestsvärtan de själv känner. För varför varför varför måste vi gång på gång på gång göra mallar där vi placerar kvinnor och diskutera de som inte passar in i dessa. Vi måste få vara fria att rita utanför alla ska vara förebild-linjerna och precis som männen få vara charmigt arroganta rövhål.

05 okt / 13:47 av burgschki

Intressant diskussion det här! Som många skrivit innan så har BB åstadkommit mycket och hon peppar säkert vissa tjejer men jag tror att det till stor del blir omvänt och att hon bidrar till mycket prestationsångest hos många. Sättet som BB framställer sig är att hennes väg är den enda rätta och att det hon säger är inte åsikter utan sanningen. I Efter tio satt hon som någon Bror Duktig och sa att så här ÄR det medan Quetzala pratade mer om "jag tycker.." och "jag tror..". Ingen av dem vet vilken effekt den andres blogg har men en ville framstå som att hon satt på sanningen.. BB behöver inse att det finns baksidor av hennes sätt att framställa sig också.

Sen tycker jag inte att Quetzalas blogg är romantiserande över självdestruktivitet. Hon skriver ärligt om hur hon mår och vad hon gör (fine, inte alltid bra det heller) men jag tycker inte att det är romantiserande. Snarare tvärtom. När jag går in på hennes blogg och läser känner jag ofta att fyfan vad jag aldrig vill må sådär dåligt och känna på det viset. Jag blir inte direkt inspirerad till att bli deprimerad. Det är bra att det finns människor som vågar prata om psykisk ohälsa istället för att hymla om det och göra det än mer stigmatiserat!

05 okt / 13:52 av Emma

"Det är bra att det finns människor som vågar prata om psykisk ohälsa istället för att hymla om det och göra det än mer stigmatiserat!" Så bra skrivet. Tack för att du kunde uttrycka det jag tänkte ;)

05 okt / 16:27 av Emma

Såg klippet. Jag tycker Blondinbella har svårt att sätta sig in i andras situationer, generellt.

05 okt / 14:19 av Kommunikatören

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av sju och sex med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 7
Torsdag 24 maj - 42
Torsdag 24 maj - 62
Torsdag 24 maj - 96
Torsdag 24 maj - 83
Onsdag 23 maj - 150
Onsdag 23 maj - 105
Tisdag 22 maj - 133
Tisdag 22 maj - 83
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Magenta
Magenta
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.