Ytterligheter

12 okt / 13:15 av Anna-Maria under: Uncategorized

Vi har fattat galoppen Quetzala. Emoboost är inte en tidning som jag skulle köpa mer än i nyfikenhetssyfte. Inte för att den någonsin kommer att komma ut på marknaden. Men om jag tänker på min dotter så hade jag hellre velat att hon kom hem med Egoboost än Emoboost. Jag vill hellre att hon blir en vanlig nöjd Svensson med foppatofflor, gäddhäng och sönderslingat hår än någon pillerknaprande, anorektisk mediahora som tror att hon måste skilja sig från pöbeln för att vara någon.

Egoboost är inte hetsande på något sätt. Den kan nog hjälpa en del tjejer att våga göra och inte bara tänka. (Jag vet av erfarenhet att äldreomsorgen hade blivit kvitt en hel del bittra tanter om alla hade vågat förverkliga åtminstone en av sina drömmar någon gång i livet.) Man behöver inte göra succé. Det är inte det som är poängen. Alla kan inte bli Blondinbella. Huvudsaken är att man gör det man själv vill och det kan Egoboost hjälpa till med tror jag.

 

75 Kommentarer

Haha Anna-Maria, jag fullkompligen ÄLSKAR humöret du är på idag! "någon pillerknaprande, anorektisk mediahora som tror att hon måste skilja sig från pöbeln för att vara någon." och "Han har kämpat länge nu. Inte i samma klass som Peter08 tack och lov." så jävla rappt och rätt. Skrattade rakt ut! Mer sånt!

12 okt / 13:20 av Jessica

Ahhh, håller med! Skrattade jag med!

12 okt / 18:03 av Linn

När det kommer till provokation är du ett rätt tacksamt offer va?

12 okt / 13:56 av Nat

Men vilken löjlig kommentar av er/dig. Jag fullkomligt älskade INTE "någon pillerknaprande, anorektisk mediahora som tror att hon måste skilja sig från pöbeln för att vara någon". Ehh, var fan kom det ifrån? Utforma kommentaren liiite omognare snälla!! Plötsligt blir era s.k. bloggkommentarer jävligt bleka, för så blir det ju så fort man sänker sig till en nivå av hädelser, eller hur? Det är ju en av de intressantaste debatterna som förs i den svenska bloggvärlden just nu och förtjänar väl således lite snyggare uppmärksamhet från er än såhär. Eller ingen alls, det vore fan bättre än ett sånt här inlägg.

12 okt / 14:00 av trött

Nu vet jag inte om jag missupfattar det du skriver men beskrev du precis Quetzala som en pillerknaprande, anorektisk mediahora? I så fall blir jag jävligt besviken.

12 okt / 14:08 av Fia

Jag skrev att jag inte vill att min dotter skall bli en missnöjd människa. Det är ni som drar paralleller till Q.

12 okt / 16:10 av Anna-Maria

Ha ha, du har nog missat att det hela är ett skämt :)

12 okt / 17:41 av A

A-M: Drar paralleller? Undra varför, ditt inlägg är ju riktat till henne...

12 okt / 17:58 av Nat

Vad menar du med (medie-)"hora"? Står inget om det i layouten. Lite väl elakt slag under bältet att kalla annan kvinna "hora"!

Blondinbella är ansiktet utåt för ett vinstdrivande varumärke med högervriden agenda, som hennes pappa och en rad andra aktörer står bakom. Ger hon/de sig in i debatten, samt gör reklam för eget varumärke i tv-program, måste hon tåla kritisk granskning. Även vänstern och humanisterna måste få blogga och uttrycka sig. Att skildra en annan verklighet än fina medelklass-flickornas måste också få tillåtas. Att stämpla kvinnor som avviker som "hora" och "dålig förebild" är bara uttryck för sexism och klass-förakt.

Den som inte ler åt Q:s idé måste var totalt humorlös.

12 okt / 14:08 av A

Så så så så så trött på folk så tror att det är Isabellas pappa som står bakom hennes framgångar. Det är FEL. Hon har skapat sitt varumärke SJÄLV.

12 okt / 15:05 av Lovisa

Förklara är du snäll!

12 okt / 15:07 av A

Finns tjejer med samma förutsättningar som inte gör det Blondinbella gjort och det finns tjejer utan samma förutsättningar som gör liknande grejer och ändå blir framgångsrika.(Hör och häpna, tjejer kan göra det utan en man som står bakom och hjälper till!!!) Tyck vad ni vill om Blondinbella men att ge pappan allt cred är ren avundsjuk bullshit.

12 okt / 15:43 av Emma

Ja, visst finns det det. Men i hennes fall var/är det ju faktiskt hennes pappa och några andra aktörer som styrde upp företagen och lät henne agera ansikte utåt.

(Varför skulle det vara annorlunda bara för att hon är kvinna förresten?)

12 okt / 15:51 av A

A, Tycker du att hon ska skämmas över att hon har en bra pappa?

12 okt / 16:33 av nej

Nej inte alls. Varför skulle hon göra det?

12 okt / 16:45 av A

Men, varför glider alla diskussioner in på Blondinbella och huruvida hennes pappa gjort det ena eller det andra? det är väl helt irrelevant nu? Det handlar väl inte om henne och hennes karriär? Jag tycker hon är grymt duktig på det hon gör och det är fina fisken att småtjejer (och vuxna kanske också) tycker hon är bra, men stör mig enormt på att hon o varje (verkligen varje) intervju ojar sig över alla som hatar henne för att hon är duktig och gör karriär. Har fnyst varje gång och tänkt att det måste fan bara vara i hennes huvud som folk tänker/tycker så. Men...jag kanske haft fel? I s f, lägg ner!!!! Man får vara skitduktig, samtidigt som man måste få vara ledsen, förvirrad, förtvivlad, orolig, ohanterlig etc etc etc. Quetzala är Blondinbellas motsats, därav alla dessa olika dispyter, beroende på vem man sympatiserar med. Personligen är jag mer en Quetzala än en Bella, det är bara så landet ligger, hade säkert varit trevligare på andra hållet, men nu är det inte så. Därmed skulle jag aldrig förneka Blondinbella att få vara sprudlande glad, präktig (hennes egna ord) och karriärlysten - och om det någon gång stör mig handlar det ENKOM om en sorg över att mitt liv inte känns så lätthanterligt och spännande som hon får det att låta att hennes är. Samma borde gälla för de som är med Blondinbellor, vissa människor och handlingar och våra reaktioner på dessa speglar duktigt våra känslor och, i de flesta fall, även våra spöken, de vi kanske inte vill att andra ska få se.

12 okt / 17:43 av trött

Nu började ju ofs det hela med att BELLA predikade för Q att man inte fick vara som hon var om man bloggade, och inte tvärtom. Bara för att BB är "duktig" kan hon väl inte slänga ur sig vilka kränkningar som helst utan att vara beredd på att personen försvarar sig?

Vekar lite konstigt i mina ögon..

12 okt / 17:59 av A

Håller med "trött" däruppe, inte alls nån rapp eller smart kommentar på nåt sätt. Kan inte fatta att hon som kommenterade, Anna -Maria, ska vara över 30? Man kallar inte andra tjejer för hora, det är världens tröttaste men samtidigt onödigt hårda nedvärderande skällsordet man kan använda.

12 okt / 14:26 av SARA

Vill bara inflika att mediahora inte har något att göra med att sälja sex. En mediahora gör allt för att synas i media.

12 okt / 14:46 av Mia

Att använda "hora" som skällsord mot kvinnor som går mot strömmen är aldrig annat än ren sexism, i vilket syfte man än brukar termen.

Dessutom blir det konstigt när Blondinbella jobbar mycket mer frenetiskt på att synas i media än Q.

12 okt / 14:52 av A

Men SARA och A: Mediahora är reserverat för kvinnor? Som "går mot strömmen"? Tror ni missupfattat helt vad det betyder. Så ni skulle inte hålla med om att Robinson-Robban var lika mycket mediahora som Linda Rosing?

12 okt / 18:28 av Linnéa

Linnea: Men då kan man ju lika gärna använda bög som skällsord eftersom de flesta inte syftar på en homosexuell person när de skriker "jävla bög"?

12 okt / 19:06 av jess

Nej, där har du fel. Rent lingvistiskt (och kulturellt för den delen) är "hora" ett nedsättande ord med feminin, ej maskulin, åsyftning (som så många av våra svenska skällsord är).

12 okt / 19:08 av A

Mia, det spelar ingen roll. Äckligt ordval.

13 okt / 10:09 av Sofia

haha! vad ni är roliga! denna kommentaren var "spot on". :)

12 okt / 15:19 av es

Omman vill börja blogga, gärna anonymt, har ni tips på vart man ska ha soin blogg?

Tacksam för svar!

12 okt / 15:40 av undrande

det vill jag också gärna veta!

12 okt / 16:02 av greta

Wordpress är min favoritbloggplattform. Väldigt lättanvänt och snygga teman.

13 okt / 00:30 av den rabiata feministen Fanny

Bra skrivet!Tänker man på hur man vill ha sin egen dotter så blir det enkelt.

12 okt / 17:12 av Helena

så fint för ditt barn att hon/han inte kommer duga i dina ögon om han/hon växer upp och blir ledsen, destruktiv och utåtagerande.

12 okt / 17:45 av nina

Logisk slutsats, nina. Själv hoppas jag att mina barn alltid kommer få vara friska. Alltså duger inte sjuka barn för mig. De går fetbort. Som tur är kan man alltid sätta ut barnen i skogen i fall något går snett.

Herregud.

12 okt / 17:56 av Mia

Och när alla ändå är inne på Blondinbella. Hennes "karriär" började med att hon på sin blogg ljög, manipulerade, såg ner på andra människor, och mobbades/var elak. Nog för att hon har gjort en tväromvändning nu, men är det verkligen vad ni letar efter i er framtida dotter (eller son)?

12 okt / 17:55 av Nat

WORD

12 okt / 18:12 av Lollo

Ja precis men nu har alla glömt bort det och ska hylla henne. Lätt för BB att spela egoboostande helgon när hon egentligen varit raka motsatsen. Om nu hennes blogg inte provocerat sig till denna storhet hade hon antagligen lekt i samma sandlåda som kissi, dissi o co.

12 okt / 19:06 av sandra

ni är ju för värdelösa för att finnas

men vi ses

12 okt / 19:43 av elin

vilka e ni ens

ha d gött. glenn

12 okt / 19:51 av joke

Instämmer med överstående. Vilka är ni ens?

Världen är inte svart och vit, det finns plats för alla nyanser.

Quettans är definitivt nödvändig. Jag identifierar mig mycket mycket mer med Q än Bella,

även om jag kanske inte skriver under på precis allt hon säger/gör. Gör man det med nån?

Nej, mindre prestationshets och mer acceptans för problem som de flesta faktiskt har.

Alla vågar bara inte stå för dem, tack och lov att fröken Q gör det.

12 okt / 19:59 av Michaela

pinsamt jävla inlägg, knappt värdigt katrin zytomierska.

12 okt / 20:05 av annahita

Väldigt provocerande inlägg som folk tydligen tar åt sig av och identifierar sig med. Mer sånt här! Alldeles för många som också tror att Blondinbellas blogg och tidning EGOBOOST handlar om att alla ska bli förmögna karriärister. Det handlar om att lära sig älska sig själv och göra vad man vill i livet vare sig det är att jobba inom äldreomsorgen eller som högtflygande VD på H&M. Hur någon kan tycka att Quetzalas verklighet med depressioner, Atarax och bitterhet på både liv och människor kan vara bättre än självkänsla och lycka är bortom mitt förstånd.

/Oskar W

12 okt / 20:14 av Oskar Wernersson

Med det menas alltså att om man har ett problem så accepterar man det och försöker förbättra sin livssituation istället för att luta sig tillbaka och bli en bitter gnällkärring som suger åt sig andras tid, energi och pengar.

12 okt / 20:20 av Oskar Wernersson

Skojar du? Bläddrade i EGOBOOST inne på Pressbyrån för någon dag sen. En tunn tidning med en stor bild på Blondinbella, lite mode och ett reportage om hur man boostar sin karriär. Hur många unga tjejer har en karriär idag? Hur många har ens ett jobb? Hur ska den tidningen lära mig att älska mig själv?

13 okt / 00:02 av Kajsa

+ Oskar Wernersson, din ignorans är pinsam. En människa som är deprimerad och fast i destruktiva beteenden, oavsett om det är självskadande, droger, ätstörningar, är inte en människa som kan "förbättra sin livssituation" bara genom att bestämma sig för det. Vilken värld är du född i? Ta en annan människas perspektiv någon gång! Det finns människor som inte orkar kliva upp på morgonen! Jag har själv varit där. På vilket sätt ska EGOBOOST hjälpa i en sådan situation? Det behövs människor som visar att det är mänskligt att inte alltid vilja leva. Hur ska människor våga söka hjälp när det enda samhället visar är att det är tabubelagt att må dåligt, det är ju bara att "förbättra sin livssituation". Ryck upp dig! Ät en bulle! Säg det till de människor som behöver starka droger bara för att ta sig igenom en dag. Det behövs människor som Q som visar att det finns andra sidor av livet. Alla är inte som, alla kan inte vara som och alla vill inte vara som Blondinbella. Det är patetiskt att tro något annat.

13 okt / 00:12 av Kajsa

Kajsa: Det är just för att jag varit där själv som jag vet vad som krävs. I 9 år blev jag trakasserad på skola, jobb och mer eller mindre i varenda situation i mitt liv. Jag försökte ta mitt liv som tolvåring och skickades igenom varenda psykiatrisk avdelning och piller som du kan få tag på i Sverige mer eller mindre helt utan resultat. Det ENDA som gjorde någon skillnad och som gör att jag idag lever ett liv jag älskar att leva är för att jag SJÄLV bestämde mig för att det fick vara nog. All styrka måste komma inifrån och den som säger något annat är den som är naiv och trångsint.

Det jag säger är inte att man ska vara som Blondinbella utan det jag säger är att man ska våga älska sig själv då INGEN vinner på något annat. Varken du eller dina vänner.

Det jag säger är inte heller att Quetzala inte borde få uttrycka sin åsikt men hur i helvete kan man se henne som en bättre förebild än Bella? Quetzala skriver förvisso om den mörka sidan av livet men hon har aldrig försökt göra något åt det själv vilket jag tycker är för jävligt både mot henne och hennes läsare.

Det är såna som henne som ger röst åt alla människor både i Sverige och resten i världen som hellre sitter och gnäller och bortförklarar sig för allt och alla istället för att ta tag i sina liv. Det är DET jag reagerar på.

13 okt / 10:34 av Oskar Wernersson

Den stora skillnaden mellan Quetzala och Blondinbella är ju att Blondinbella vill vara en förebild och inspirera medan Quetzala bara skildrar sin verklighet. Nu har inte jag läst alla Quetzalas inlägg men jag tror inte att hon har skrivit att man ska leva som hon gör. Och om hon har gjort det så har det nog varit på ett väldigt ironiskt sätt.

13 okt / 12:05 av Fia

Grattis till att Du klarade av att ändra Din inställning. På riktigt. Grattis! (Hur stelt och ironiskt detta än låter - jag är medveten om att det gör det - så är jag glad för din skull). Men eftersom du själv har varit deprimerad borde du väl snarare försöka känna med och kanske till och med försvara dessa människor i stället för att barskt påstå att alla kan ändra inställning bara de vill? Jag vet inte om det beror på brist på empati eller bara allmän okunskap, men du om någon borde väl veta hur förbannat svårt det är att ta sig upp när man ligger längst ned på den djupaste botten? Om inte, nej okej, var glad för det då, men kom ihåg att alla inte är avbilder av dig. Människors psyken är, som du förmodligen och förhoppningsvis redan vet, uppbyggda på olika sätt vilket så klart leder till att alla inte heller kan tackla liknande situationer på samma sätt. Alla är inte lika starka i grunden för att klara av att ändra inställning så som du gjorde. Vissa kan gå i terapi i otaliga år men ändå aldrig bli friska, någonsin. Det är hemskt och sorgligt och frustrerande, men det är så det är. Alla är inte kapabla till att ta sig själva i kragen och rycka upp sig. Visst vore det enklare om det vore så, men det är inte så verkligheten ser ut hur mycket folk än försöker att vrida eller vinkla den.

13 okt / 22:22 av Frida

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av sju och nio med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 7
Torsdag 24 maj - 42
Torsdag 24 maj - 62
Torsdag 24 maj - 96
Torsdag 24 maj - 83
Onsdag 23 maj - 150
Onsdag 23 maj - 105
Tisdag 22 maj - 133
Tisdag 22 maj - 83
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Magenta
Magenta
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.