Kvällsöppet

26 okt / 22:15 av Anna-Maria under: Bloggare på tv, Calle Schulman, Cissi Wallin

Om exakt en timme kl 23.00 är det Kvällsöppet på tv 4. Den här veckan skall det pratas om jämställdhet mellan småbarnsföräldrar. Lite synd att programmet sänd så sent för det är nog inte många småbarnsföräldrar uppe då och om de är uppe med sina kolikbarn så hör de ändå inget om de inte är bra på att läsa på läppar. Tur att man kan se det på tv4-play sen.

Cissi Wallin är bisittare och Calle Schulman skall tydligen släpa sig dit och lämna frugan hemma med ungen.

 

25 Kommentarer

Nu kollade inte jag på programmet och vet inte vad de skulle diskutera, men direkt tänker jag på föräldrarledigheten. Jag kan inte för mitt liv förstå att vissa politiker vill lägga sig i hur föräldrar väljer att dela upp sin ledighet med barnet/barnen? Är inte det upp till varje familj? Många pappor är hemma med barnen nu för tiden jämfört med förr, och det finns säkert de som tyvärr väljer bort sina dagar p.g.a ekonomiska skäl. Men de flesta jag känner har delat upp ledigheten grundat på ammningen. Om mamman ammar 1år som många barnexperter rekomenderar att man gör om man kan, för barnets hälsa och utveckling, så är det omöjligt att dela upp föräldrarledigheten jämt. Såvida inte mamman pumpar ut varje dag. Kan mamman å andra sidan inte amma (som verkar vara vanligare nu, har många vänner som inte kunde amma) så är det väldigt mycket lättare att dela upp dagarna. Men som sagt så är det väl upp till var och en, och inget som någon annan har att göra med. Är båda föräldrarna överens, så är det deras ensak. Vad man däremot borde ändra är Försäkringskassans konstiga regler med föräldrarledigheten. Båda föräldrar borde lättare kunna ta ut dagar under samma period (inte samma dagar så klart) utan att det ska påverka något! Känns orättvis för mig som ammade länge, då vår dotter vägrade ta något annat fram till 8de månaden, och jag inte fick någon sömn de första fyra månaderna... att min man sedan skulle vara hemma när hon började krypa och göra roliga saker. Varför kan man inte få dela tiden ihop? Ta några dagar var. Det gick iaf inte för oss, då började försäkringskassan direkt gnälla och pratade om att då började man en ny period om den andra föräldern tog ut dagar mellan. Så idiotiskt! Låt varje familj välja själva hur de vill dela upp tiden, utan massa dumma regler!

27 okt / 00:28 av mamma82

staten lägger sig inte i hur du delar upp ledigheten. Du får vara hemma i flera år om du vill. Däremot så bör staten inte BETALA för det. Föräldraförsäkringen är ett jävla privilegium. Ingen rättighet. Vi ska vara glad och tacksam att du bor i fina sverige där barn har rätt att få vara hemma med sin förälder.

Inget barn helammar i ett år. De flesta är redo för mat runt 8 månader. Amningen är inget skäl att inte dela lika. Och som sagt, man måste inte ta ut alla 7 dagar första året. Då räcker dagarna gott och väl.

27 okt / 06:52 av LADY DAHMER | feministfitta

Word, Lady D.

Att livet styrs av ekonomiska villkor torde väl vara rätt uppenbart. Vi bör skilja mellan rättigheter och privilegium.

27 okt / 08:58 av Annapanna

Det finns visst ettåringar som helammar. Min till exemepel. Men jag tycker ändå att föräldraförsäkringen ska delas lika på båda föräldrarna.

27 okt / 09:08 av Emma

JO jag vet att det finns större barn som inte kommit igång med ätandet. Man får försöka jobba runt det. T.ex inte ta ut 7 dagar i veckan första året. Kanske borde man kunna söka lite extradagar med ett läkarintyg på att maten inte kommit igång osv.

Jag har själv valt att stanna hemma med ungarna, men inte tagit en endaste dag av makens. Nu inser jag att jag är privilegiad som har råd att göra så, men poängen är ju inte att man inte får stanna hemma som kvinna. Bara att staten inte ska betala för det. Den ska inte finansiera ojämställdhet. Lika många dagar till vardera förälder borde vara självklart. Lika självklart som att man inte kan skriva över socialbidrag, sjukpenning eller a-kassa.

27 okt / 10:17 av LADY DAHMER | feministfitta

Bra på twitterfeeden.

"jud79

och tyckte han att det var olyckligt när politikerna mot folkets vilja lagstiftade mot aga? #kvällsöppet"

Nä, ibland så vet inte föräldrarna bäst. Och ibland måste politiker lägga sig i

27 okt / 10:05 av sahara

Nej, svenska folket kan inte bestämma själva för då kör de i gamla spår. Det som är bekvämt. Det som funkar. Det de är vana vid. De kunde ju inte bestämma sig för att sluta aga barn liksom ("det borde vara upp till föräldrarna själva att bestämma hur de ska fostra sina barn!") Viket jävla liv det blev då.

Om vi låter föräldrar bestämma själv i den här frågan så kan vi räkna med att det tar sjuttio år innan pappor börjar ta ut ledighet i samma utsträckning som mammorna. Om ens alls. Och ungefär så länge och lite till kommer det dessutom ta innan vi är jämlika på arbetsmarknaden. Om ens då.

Så nej, vi kan inte bestämma själva.

Och säger man som förälder (pappa) att man har lika bra kontakt/relation/närhet till barnet som den som varit hemma mest (vilket nästintill alltid är mamma) fast man själv jobbar hela jävla tiden så snackar man skit. Eller så lider man av taskig verklighetsförankring. Eller så ljuger man helt enkelt för sig själv och andra. Liksom lite la-la-la-la intala sig själv att det här är bra, det här funkar och ingen lider av det la-la-la-la-laaa.

Klart som fan relationerna blir lidandes. Och det kan ju vara ett val man är beredd att ta av olika anledningar.

Men staten ska inte betala för det.

27 okt / 10:21 av LADY DAHMER | postpatriarkal

LD: Jag kanske har missuppfattat något, men har inte du själv varit hemma mest med dina barn? Varför var du det om du nu anser att båda ska vara hemma lika mycket? Det enda skälet måste väl, med tanke på ditt resonemang ovan, vara att du inte "vågar tvinga" din man att vara hemma? För jag kan inte se på vilket annat sätt du skulle ha kunnat dra nytta av att staten skulle ha bestämt att han skulle ha varit hemma istället för du. En sådan lagstiftning skulle ju inte ha hjälpt er ekonomiskt jämfört med hur det hade blivit om han hade tagit ut ledigheten frivilligt, eller hur?

27 okt / 10:58 av jess

lagen skulle inte göra nån skillnad för oss. Jag har inte tagit ut hans dagar. Han har dem kvar. Våra skäl är irrelevanta egentligen, eftersom att jag diskuterar sakfrågan. Inte individer. Alla har skäl. Det är en del av problemet.

27 okt / 11:14 av LADY DAHMER | bra blogg

På bekostnad av att han har fått en dålig kontakt med barnen, som du skriver ovanför? (Fast nej, just det, just din man har säkert fått en jättebra kontakt, till skillnad från alla andra som inte är hemma.) Nej, det är inte irrelevant att ta upp att du försöker tvinga på andra människor någonting som du själv uppenbarligen inte vill ha eller som inte fungerar för dig. Varför är era sk "skäl" viktigare än alla andras? Kul för dig att du har råd att vara hemma på egen bekostnad, men varför ska de som inte har det inte ha samma valmöjlighet när det innebär samma kostnad för staten att ge alla samma valfrihet som att inte ge det?

27 okt / 11:29 av jess

Men vore det då inte lite ironiskt, Nelin, om de som skrek högst om en lag om bilbälte var de som själva åkte utan?

27 okt / 11:53 av jess

Nej, det tycker jag verkligen inte. Dessutom är knappast alla överens om att argumenten håller heller (och nu pratar jag givetvis om föräldraledighet igen).

27 okt / 12:55 av jess

Jess, nej våra skäl är inte bättre än nån annans. Och det kommer alltid finnas människor som har råd att göra andra val än andra sämre lottade. Är det verkligen ett argument för att staten ska betala mellanskillnaden? Gäller det allt?

Varför inte diskutera sakfrågan istället för min person?

27 okt / 13:24 av LADY DAHMER | bra blogg

LD: För att jag har svårt att ta det på allvar när det kommer från någon som inte lever som den lär. På vilket sätt "betalar staten mellanskillnaden"? Det innebär ju samma kostnad oavsett vem som är hemma.

Nelin: Vad blir nästa steg då? Kan vi lagstifta om att exakt 50% av dagisfröknarna, sjuksköterskorna, bilmekanikerna och rörmokarna ska vara kvinnor också? Där har vi ju en "rejäl kvinnofälla", dvs att kvinnor väljer lågavlönade jobb och undviker att plugga ämnen som teknik, matematik och naturvetenskap.

Det är sjukt tröttsamt att feminister verkar vägra förstå att det är individerna som bygger upp det ni kallar "strukturer".

27 okt / 23:36 av jess

Fast bunta inte ihop alla oss feminister med LD är du snäll :)

28 okt / 01:02 av Susanne

Varför är det löjligare att lagstifta om det än föräldraförsäkringen? Staten tillhandahåller ju utbildning med, så att ge alla platser 50-50 till kvinnor och män vore knappast särskilt svårt att genomföra.

28 okt / 18:01 av jess

LD - varför lever du inte som du lär? Jag börjar bli less på att se dig argumentera för en jämnt fördelad föräldraledighet och svärandes över attt papporna minsann inte är så viktiga för jobbet att de inte kan vara hemma med ungarna. Samtidigt är det bara DU som är hemma med era barn och din make kommer hem sent om kvällarna för just HAN är så himla viktig på jobbet, enligt dina egna ord. Lev som du lär är inte riktigt din grej va? Det går inte riktigt att ta dina ord på allvar när du själv skiter i dom.

27 okt / 10:57 av issa

jag lever absolut som jag lär! Det fanns andra saker som vi tyckte var viktigare. Ibland krockar principer och då får man prioritera. Jämställdhet är inte alltid viktigast för mig.

27 okt / 11:12 av LADY DAHMER | bra blogg

Hur kan du då tycka att det ska vara viktigast för alla andra? Eller är det så enkelt som att nu har ni fått de barn ni vill ha så kommer det en lagstiftning så berörs ni ändå inte av den? Av vilka orsaker har ni valt som ni har gjort och varför tycker du inte att alla för göra likadant? Visst, du har inte tagit några av hans föräldradagar (men du har ansökt om vårdnadsbidrag) men den kontakten du tjatar om får de ju inte. Hur kan du försvara det?

27 okt / 11:30 av issa

Jag tycker inte att det ska vara viktigast för alla. Men jag tycker inte att staten ska finansiera alla som vill stanna hemma. En del kanske anser att barn inte ska vara på dagis ALLS: ska de få en förlängd fp?

27 okt / 13:25 av LADY DAHMER | bra blogg

Jag gillar normalt Calle Schulman, tycker att han är väldigt underhållande, men i gårdagens Kvällsöppet såg man hur flat han är och hur kort han tänker. Gång på gång säger han att han och Anitha "inte har något val", att han "inte kan" vara hemma, att Anitha "vill jobba, men inte kan", pga mönster och struktur i samhället. Tyckte det var fantastiskt när mannen (vad hette han? skåning?) på motsatta sidan undrade om Calle och Anitha är "mähän" och varför de, om de båda vill göra precis tvärtom, inte bara gör det. För det är ju så. Vill man göra på ett sätt med föräldraledigheten, så fixar man ju det. Både Calle och Anitha har ju laglig rätt att vara föräldralediga, vad är problemet?

Nej, Calle vill alltså att staten ska bestämma ÅT honom, så att han slipper. Och ja, då lämnar han ju direkt öppet för dem att bestämma ÅT honom även i de fall där han egentligen skulle vilja bestämma själv.

27 okt / 12:02 av airaM

jag tycker mig se lattepappor jämt och ständigt nu förtiden

27 okt / 17:06 av izza

Ja, det var ju bra att du läste igenom hela min text och fattade precis det där med att kunna vara hemma samma period??? Fattar inte vad du pratar om alls... jag skrev inget om att dagarna inte räcker till? Ditt svar är goddag yxskaft, du tar upp saker/kritiserar något jag inte ens skrivit om? Och vad kommer aggressiviteten ifrån? Känsligt ämne för dig eller? Och det är ingen GÅVA från staten att vara hemma med sitt barn, vi har bland de högsta skatterna i världen, bl.a för att vi ska kunna vara hemma längre med våra barn än i många andra länder. Både jag och min man betalar skatt och borde ha RÄTTEN att välja hur vi vill ta ut ledigheten, vill han ta 3 dagar i veckan och jag 3 samma vecka så borde vi få göra det! Staten lägger sig visst i och gör det krångligt att vara hemma varannan dag t.ex. Du kan ju läsa vad man skrivit nästa gång!

27 okt / 22:45 av mamma82

Blev nått fel, får inte detta där det ska hamna... Var iaf ett svar till L.D.

27 okt / 22:54 av mamma82

Var kommer diskutionen om att vara hemma längre eller kortare än 1år ifrån? Ser att många skriver om det, var det något som togs upp på Kvällsöppet? Eller är det LD's kommentar till mig? Jag vill bara klargöra att jag inte någonstans har sagt att jag tycker man ska kunna vara hemma en viss tid, det väljer man ju själv. Var precis det jag menade, att det är upp till var och en att välja hur man vill göra. Min man t.ex valde att vara hemma på deltid en väldigt lång period istället för att vara hemma heltid några månader. Han kände att han fick mer ut av tiden då, fick följa vår dotters utvecklig på ett annat sätt. Jag har kanske tur, men min man är väldigt "jämnlik" här hemma och har även under perioder då jag varit sjukskriven (innan vi fick barn) alltid gjort minst lika mycket hemma som jag. Samma gäller nu som pappa, har varit lika delaktig i allt förutom amningen som han naturligtvis inte kunde hjälpa med. Vi hade "tur i oturen" när vår dotter föddes oxå, p.g.a den traumatiska förlossningen (katastrof snitt) så blev jag sjukskriven 1månad för att få hjälp hemma av min man (jag kunde knapt resa mig ur sängen utan hjälp). Då fick vi vara tillsammans med vår dotter och hjälpas åt med allt och stödja varandra när allt var nytt, och dela den underbara tiden. DET önskar jag att alla föräldrar hade chansen att göra. Att välja att ta ut hälften av veckan var och vara hemma samma period om man vill. Blir mindre pengar så klart, men för oss hade det varit värt det!

27 okt / 23:58 av mamma82

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av åtta och två med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 7
Torsdag 24 maj - 42
Torsdag 24 maj - 62
Torsdag 24 maj - 96
Torsdag 24 maj - 83
Onsdag 23 maj - 150
Onsdag 23 maj - 105
Tisdag 22 maj - 133
Tisdag 22 maj - 83
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Magenta
Magenta
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.