Varning!!

26 okt / 14:34 av Anna-Maria under: Uncategorized

Tänkte bara varna er som inte vill gå in på Cravingz att det nu kommer två tips på artiklar att läsa där. Sluta läs nu!

Ni som är intresserade av att gå in och läsa får två tips här:

  • Fannys Feministskola del 3 är uppe nu. Fanny tar i veckans feministskola upp två olika inriktningar av feminismen. Alla feminister tror inte på samma sak utan åsikterna kan gå väldigt brett isär. Fanny reder som vanligt ut begreppen på ett pedagogiskt sätt. Hon har grundat den här delen av feministskolan på Amanda Schulmans inlägg om genus.

  • Veckans krönika är skriven av Julia på bloggen "Show by Julia". Hon var nominerad i årets Blog Awards i kategorin Guldpennan. Hennes krönika handlar om att man måste få lov att känna i en hård prestationsinriktat värld med inspiration av Quetzala och Blondinbella-debatten.

 

34 Kommentarer

Utan att gå in på egna åsikter i frågan igen, så är någonting som jag har väldigt svårt att förstå hur de här sk normerna om att kvinnor ska raka benen, jobba i vården/barnomsorgen, sminka sig, bry sig om utseendet osv ska kunna försvinna samtidigt som man INTE uppmuntrar kvinnor till att låta bli dessa saker. Det blir i mina ögon tomma ord, för vart vill man komma då egentligen? Att alla ska säga "det är ok att inte raka benen" samtidigt som de själva rakar? Isåfall är vi väl redan i mål, för jag tror nog att de allra flesta redan är av den åsikten.

26 okt / 15:22 av jess

De "allra flesta" är väl snarare av åsikten att det är skitsnuskigt med lurviga armhålor/ben/snippor/whatever, trots att många kanske säger att det är heeeelt ok att inte raka sig.

26 okt / 15:57 av sfj

Nej, det tror jag verkligen inte. De flesta skiter nog fullständigt i hur andra väljer att göra, jag har svårt att se att det skulle ha betydelse i något viktigt sammanhang typ "nej tyvärr, du får inte jobbet för du har håriga ben" eller "nej, hon får gå före i kassakön för hon är rakad" eller "nej, jag vill inte prata med dig för du är hårig". Däremot har folk givetvis preferenser när det gäller dem själva eller vad de tycker är snyggt hos en potentiell partner, men det säger sig ju feminister inte bry sig om (dvs det är helt ok att tycka att rakat är snyggare eller att välja att raka sig).

26 okt / 16:33 av jess

Ha ha, den här debatten om rakade ben är så urbota patetisk: Hur ofta visar man vanligtvis benen i Sverige? Kanske ett par veckor på sommaren om man har TUR med vädret..! Resten av året är det ju så urbota kallt att man måste täcka såväl ben som armhålor med lager av kläder :( . Tror inte någon kontrollerar om du rakat dig under jeansen. För det är väl inte så att du inte vågar slappna av och vara dig själv eller lite "slafsig" i ditt eget hem tillsammans med make eller pojkvän? Om så är fallet bör man nog söka hjälp på annat plan...

26 okt / 16:41 av A

Alltså, svara mig gärna de som går omkring med vältrimmade ben under jeansen/byxorna! Orka liksom...

26 okt / 16:44 av A

Jag vet inte vem du menar när du säger "du", A, men oavsett så var min mening inte att debattera just rakning ännu en gång. Min poäng är att jag har väldigt svårt att förstå hur feminister tror sig kunna åtstadkomma förändring i praktiken genom, för att ta ett annat exempel, resonemang av typen "jag vill att kvinnor ska kunna jobba med vad som helst, men det är helt ok att jobba med klassiska kvinnojobb". Som jag förstår det är det en attitydförändring de vill åt, men hur ska en sådan kunna ske utan att någonting händer i praktiken? Ska det vara ett mål att alla ska säga att "kvinnor kan också vara professorer i fysik" samtidigt som ungefär 1% professorerna i just fysik är kvinnor?

26 okt / 17:00 av jess

Ah, skrev jag "du"? Måste väl ha menat den ovan då ("sfj").

Förtydligande: Tycker hela benrakningsdebatten i allmänhet är otroligt skrattretande (oavsett om "sfj" eller någon annan tog upp den) eftersom 99,99 procent av alla kvinnor i Sverige täcker benen i princip året om pga dåligt väder.

Tja, jättcoolt och radikalt att inte raka benen under jeansen :) . Jag gör det själv inte pga lathet... Är jag cool och kreddig nu :-) ?

26 okt / 17:10 av A

Men, måste man själv göra allt man tycker skulle vara mer accepterat? Då skulle ju verkligen alla bli stöpta i samma form, vore ju trist.. Eller?

26 okt / 18:03 av sahara

Just nu sitter och orakad och sminkad. Är allt tomma ord från min sida från och med nu?

Och själv påpekar folk otroligt ofta om dom ser att jag är hårig, men aldrig om min kille är det. Så, det är inte så himla öppensinnat det där med orakade kvinnor

26 okt / 18:11 av sahara

Va´, jag går alltid orkakad på vintern, och ingen jävel har påopekat något för mig..(?)

Kanske inbillar du dig?

26 okt / 18:18 av A

A: Va? Var din kommentar riktad mot mig? I såna fall fattar jag ingenting.

26 okt / 18:20 av sfj

Svårt att påpeka något om du har jeans på dig, eller hur? Kanske är det du som inbillar dig, ALLA påpekar dina håriga ben men du har förträngt det pga trauma

26 okt / 18:21 av sahara

ha ha, vet inte längre. Jag svarar i princip på den som skrivit precis ovanför mig. Mina kommentarer är dock av ganska allmängiltig art som tur är, så de kan läsas av vem som... :)

26 okt / 18:22 av A

Ha ha, ja så kan det förstås vara!

26 okt / 18:23 av A

Sahara: Det säger jag inte, men jag tycker att feminister faller i sina argument när allting alltid ska gälla "alla andra". Jag tror inte att det hjälper att klaga på att kvinnolöner är låga samtidigt som man som kvinna väljer arbeten som man på förhand vet är lågavlönade. Jag tror inte att man förändrar några "ideal", om man nu vill det, genom att sitta välsminkad i högklackat och klaga. Jag tror inte att man förändrar sammansättningen i företagsstyrelser genom att gnälla, utan genom att som kvinna jobba sig uppåt och att som man uppmuntra kvinnor som gör det. Jag tror inte att kvinnor och män kommer att ta ut lika mycket föräldraledighet genom att någon sitter och pratar om att det borde vara så, utan genom att man helt enkelt ser till sin egen verklighet och får det att ske där. Jag tycker att feminister sysselsätter sig med för mycket prat och alldeles för lite verkstad.

26 okt / 18:51 av jess

Jess, jag är feminist och jag jobbar på att lära mig själv att det är okej att ha orakade ben och orakade armhålor. Jag har alltså i år ofta visat mig med orakade ben och orakade armhålor. Så din kommentar om att det är "mycket snack och lite verkstad" gäller verkligen inte alla feminister. Jag jobbar hårt för att ta mig fram och nå höga positioner.

Jag blir så ledsen när alla feminister klumpas ihop, eller alla "genusmänniskor". Hallå, bara för att man kallar sig feminist har man inte exakt samma åsikter och gör exakt samma sak som alla andra som kallar sig feminister. Precis som en som kallar sig svensk inte har exakt samma åsikter som någon annan som kallar sig svensk.

Din kommentar om att kvinnor söker sig till lågavlönade jobb gör mig också ledsen. Det handlar inte bara om att typiska "kvinnojobb" är lågavlönade, utan att kvinnor ofta får lägre lön för exakt samma jobb som en man får högre lön för. Så då är det ju svårt att söka sig till jobb med högre lön - eftersom man hade varit tvungen att vara man för att få den högre lönen.

Sen handlar det ju inte om att vända på könsrollerna, det handlar om att alla ska ha möjlighet till alla sorters jobb, alla sorters rakningar, alla färger, osv. Därför är det viktigt att påpeka att det är helt okej för feminister att använda nagellack och raka benen, annars strävar man ju efter en omvänd extrem. Det TAR lång tid att genomföra en sån här attitydförändring i ett samhälle, så det är väl bra att det finns tappra människor som orkar jobbar på det.

26 okt / 23:39 av Emilia

Emilia: Givetvis finns det folk som både är feminister och lever upp till dessa saker och du är tydligen en av dem, men min uppfattning är att de som hörs och syns mest är de som själva har gått i varenda "kvinnofälla" man kan gå i, trots andra valmöjligheter. Om jag påpekar att jag i mitt liv i princip aldrig har känt mig diskriminerad eller illa behandlad pga mitt kön eller känt press på ur jag ska se ut (vilket är helt sant), så får jag höra att det faktiskt bara är ett specialfall och att man måste se till "strukturer" osv. Detsamma gäller väl åt andra hållet med? Om jag tittar på aktiva feminister som grupp så är det inte direkt ett gäng karriärinriktade kvinnor i mansdominerade branscher, utan snarare kvinnor med klassiskt kvinnliga yrken och intressen.

27 okt / 00:18 av jess

Snacka om att vara övertydliga! Jag gissar att många kommer reta upp sig på det här, men jag älskar det. Humor!

26 okt / 15:33 av Ida

varför skulle de reta sig på det om det är exakt vad de ville? (övertydlighet dvs)

26 okt / 16:26 av Alex

Krönikan var otroligt bra och tänkvärd! Håller verkligen med henne..

26 okt / 15:42 av Snigelpicka

haha, nu var jag ju bara tvungen att klicka mig in där och läsa :)

26 okt / 16:21 av izza

Tycker det är SKITBRA att ni tipsar och påminner oss om Cravingz, annars glömmer jag att läsa. Förresten är bloggduellen en favorit här!

26 okt / 17:34 av Julia

Älskar feministskolan!

26 okt / 18:05 av Matilda i Kalifornien

Tack så mycket!

26 okt / 18:24 av den rabiata feministen Fanny

Jag blir alltid så förundrad över varför det alltid är de med de mest pantade kommentarerna som är drygast? A, menar du att du verkligen inte förstår vad som menas i raknings debatten? Det är väl självklart att det inte är särskillt norm rytande och radikalt att inte raka benen för att man inte pallar på vintern eller hemma framför mannen/pojkvännen. Men på sommaren däremot, till korta shortsen lr kjolen, då är det något annat. Kommer en tjej med helt orakade, "mans håriga" ben. Alltså långa, tjocka och svarta hårdtrån, då kan jag lova dig att det inte är så accepterat längre. Folk stirrar och dömer. Många tycker det är skit äckligt med håriga ben och armhålor på tjejer! Alltså på riktigt orakat, inte oj jag har inte orkat på en vecka stubb. Sen är det klart att det kanske finns viktigare saker att debattera, men det är en annan femma.

26 okt / 18:40 av Jannicke

Ha, ha, tja kanske är det dags att byta signatur snart... (igen?).. :)

Ja, det är ju precis det du beskriver som rakningsdebattörerna står på barrikaderna för: Att få gå utan rakade ben till trendiga city-shortsen under två veckor på sommaren när det inte är svinkallt i Sverige. Ha ha, ja det känns ju himlar radikalt ! ! !

På vilket sätt är jag pantad för att jag har en annan åsikt än dig? Gör som jag -- skaffa lite självdistans... :p

26 okt / 20:13 av A

A, varför är det inte viktigt att få tjejer att känna att det är okej att ha orakade ben till korta shorts, även om det bara gäller en kort period (som i alla fall i min del av Sverige ofta är längre än två veckor...)? Alla sådana här onödiga sociala normer borde väl utrotas!

Plus att jag är helt säker på att det är jättemånga tjejer som inte känner sig bekväma med att ha helt orakade ben under jeans eller t.ex. tillsammans med en pojkvän/kille de dejtar. När jag har haft orakade ben har jag fått höra att jag är äcklig, eftersom många av oss lär oss från att vi är små att kroppsbehåring på kvinnor är äckligt. Jag har svårt att tro att jag är den enda som hört sådana kommentarer om kroppsbehåring, och att det inte har en påverkan på både killar och tjejer.

26 okt / 23:51 av Emilia

Emilia: Om du är feminist om medveten om strukturerna: Varför i hela världen väljer du då att bo med en kille som föraktar dig i ditt naturliga tillstånd? Kanske dags att göra slut? Finns faktiskt killar som kunde bry sig mindre om flickvännen har rakade ben. Jag förstår inte hur du kan "älska" någon som så radikal går emot dina egna ideal, eller ens intressera dig för en sådan människa. Om alla tjejer skulle ställa lite krav på de killar de träffar skulle sådana rötägg som du uppenbarligen slår dig ihop med tvingas leva ensamma istället.

Du medverkar tyvärr indirekt till att bevara status quo genom att acceptera och t.o.m. bli tillsammans med killar med sådana ideal.

27 okt / 00:36 av A

A, jag har ingen pojkvän? Och mina ex har alltid accepterat mig med håriga ben och utan smink etc. Det är från kompisar jag hört att hår är äckligt. Det jag skrev var att jag är säker på att det finns många tjejer som inte vågar visa sig med orakade ben för sina pojkvänner, inte att det handlade om mig själv.

27 okt / 09:36 av Emilia

Jo men nu är det ju oftast mer än två veckor om året man går barbent. Dessutom så är inte det relevant tycker jag. Själva grejen är ju att tjejer inte har rätt att se ut som de vill då folk som väljer att inte raka sig överallt ses som äckliga och okvinnliga. Det är en norm som vi tvingas in i pga vårt kön och det är något som många feminister vill ändra på. Alltså ge alla rätten att se ut som de vill och att normalisera orakat. Sen att jag kallade dig pantad, ursäkta, jag blev bara provocerad av ditt dryga sätt att utsla dig med massa haha och dumförklaringar. När det sen uppföljs med något som jag tycker verkar som att du inte riktigt förstått vad debatten handlar om, och säger att du absoluut inte förstår eller har märkt att det finns regler kring kvinnor och rakning. Aa du förstår. Men det kanske var onödigt att skriva så ändå :)

27 okt / 08:11 av Jannicke

Men hur ska det gå till i praktiken när man samtidigt säger att alla ska få välja själva? Hur ska det bli "ok" om i princip alla ändå går runt med rakade ben? Ska det bara handla om åsikter, dvs att man vill att alla ska säga "kvinnor får också vara orakade"?

27 okt / 10:22 av jess

Ha ha, ok jag skrattar istället för att gå till personangrepp och bli stött. Känns faktiskt som lite skönare inställning :) . Jo, Jannike, hör och häpna, trots att jag inte tycker precis som dig har jag faktiskt "förstått" "debatten" -- om man nu ska kalla det debatt. Min poäng är att dock att själva debatten är otroligt skrattretande. Du strider alltså för "rätten" att gå utan orakade ben i dina trendiga cityshorts i två veckor, ok en månad då, på sommaren (för du menar väl inte att du är så hjärntvättad att du även rakar benen när du är i stugan på landet, ha ha)?

Ok, om nu detta är en så central "feministisk" fråga: Hur vore det då att ta lite eget ansvar -- som jag gör :) -- och helt enkelt bemöta de kommentarer du får från dina vänner eller pojkvän eller vem det nu kan vara, eller att helt enkelt välja att rata att ha personer som är så urbota ytliga omkring dig att de bryr sig om rakning av ben?! Som sagt, om alla "feminister" skulle praktisera lite minimal feminism även på mikroplanet, i personliga relationer, skulle exempelvis de mest sexistiska killarna aldrig blir valda på partner-marknaden (och skulle därför gradvis tvingas ändra sig). Det är för mig häpndsväckande hur många "feminister" som väljer att okritiskt reprodcuera könsstereotyper på mikroplanet. Detta motverkar i förlängningen ett jämställt samhälle. Ja, visst finns det normer, men man kan som "feminist" faktiskt försöka vara lite stark och leva som man själv vill, och inte som ens pojkvän, "vänner", eller mannen på gatan vill att man ska leva.

Speciellt när det gäller en så minimal grej som att välja om man ska raka benen eller ej under ett par veckor på sommaren! Prova, det är inte så farligt :) Lycka till!

27 okt / 14:24 av A

Jannike: Ps, måste faktiskt rätta ett grovt sakfel i din kommentar:

Du hävdar helt felaktigt att kvinnor inte har "rätt" att se ut som de vill. Jo, det har de. I Sverige har alla rätt att se ut som de vill (frånsett att offentlig nakenhet är olaglig). Det är inte som i ex. Iran där det finns lagar som reglerar hur du ska klä dig osv. Du har all rätt i världen att gå med orakade ben! Det är bara att du inte vågar för att du är så rädd för vad folk ska tycka.

Jag går själv oftast med orakade ben, och har aldrig blivit stoppad av polisen eller bötfälld för detta :) . Prova!

27 okt / 14:32 av A

Varför håller ni på att spela dryg?

Ni kan ju bara sätta en kategori med Cravingz istället för uncategorized. Eftersom kategorin syns längst upp lägger man märke till den redan när man läser. För ni kommer ju inte att skriva Varning! varenda gång ni länkar dit.

27 okt / 19:44 av EmmaS

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av sju och fyra med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 7
Torsdag 24 maj - 42
Torsdag 24 maj - 62
Torsdag 24 maj - 96
Torsdag 24 maj - 83
Onsdag 23 maj - 150
Onsdag 23 maj - 105
Tisdag 22 maj - 133
Tisdag 22 maj - 83
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Magenta
Magenta
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.