Mogi köper en svindyr väska

31 okt / 09:06 av Anna-Maria under: Mogi

Mogi skriver att hon är på jakt efter en svindyr väska. Jag kan ingenting om de här väskorna.

Ni får gärna hjälpa mig med informationen. Är det Hermés som är de dyraste eller har alla dyra väskmärken en modell som kostar över hundratusen? Vad är det som gör att den kostar så mycket? Vad är skillnaden? Köper man en högtalare t ex så är det innehållet i högtalaren som är gjort av äldrare metall och vad det nu kan vara, men en väska av skinn hur kan den vara mer handsydd och mer gjord av skinn? Jag fattar verkligen inte? Förklara gärna ni som vet.

Mogi försvarar sig och hävdar att om man har pengar så är det inte konstigare att lägga pengar på en dyr väska än på en resa. Jag håller med henne. Har man pengarna så varför inte? Men det som Mogi faller platt på är att hon konsumerar kvalité som det vore kvantitet.

 

26 Kommentarer

En Hermés Birkin är väl inte unik med att kosta så mycket, utan det handlar mer om status. För att köpa en ny så kan du få stå på väntelista i ca 20 år om du inte är känd. De som äger en birkin verkar se sig själva som medlemmar i någon slags liten elitklubb.

31 okt / 09:52 av k

Dom har inte kvar väntelistorna längre..

31 okt / 19:14 av emilia

Hermés väskor brukar vara väldigt dyra speciellt Birkin, tror det är för att de vet att de kan ta så höga priser just för att det är en sån "ikon" väska som många vill ha och är villiga att betala för. Men det finns nästan lika dyra väskor hos t.ex. Mulberry, som brukar vara lite billigare, "bara" ca 10-30 tusen för en fin väska. Priset brukar variera på vilket skinn och vilka detaljer väskan har. Tydligen blir priset dyrare om man köper den direkt utan att stå i kö, efter lite google sökning så verkar det som om priset dubblas!

Själv så tycker jag att om man har pengarna så är det inga problem men jag tycker inte birkin är så snygg, skulle nog valt en annan väska som är lite mer speciell.

31 okt / 09:57 av Charlotte

Om Mogi vill köpa en sådan väska tycker jag att hon har rätt till det utan att bli påhoppad (tonen i kommentarsfältet i mogis blogg var dock otrevlig på bägge sidor tycker jag)

Däremot tycker jag själv att det är sjukt mycket pengar att lägga på en väska och själv skulle jag personligen aldrig köpa en sådan dyr väska. Det kan liksom aldrig vara värt det, jag förstår en väska för 10 000 kr mer men det här är för min del alldeles för mycket pengar.

Tycker ändå att det är så konstigt att mogi med flera av sina läsare nte tycks förstå varför människor reagerar på det här. Det är ju ändå ngt sjukt i at lägga så mycket pengar på en statussymbol oavsett om det är en väska, senaste högtalarna osv. Men som sagt hon är vuxen och bestämmer själv!

31 okt / 10:16 av Daniela

Kolla på det elfte avsnittet av fjärde säsongen av Sex and the City, så får ni en idé om hypen bakom Hérmes Birkin väska.

31 okt / 10:18 av XiaoWu

Haha, ännu ett fan som kan exakt vad som händer i varje avsnitt :D Jag är precis likadan. Coulda woulda shoulda, eller hur?

31 okt / 13:44 av Annie

Liten parentes, det stavas Hermès med en grav accent. Självklart finns det en gräns för hur mycket bättre en Birkinväska är kvalitetsmässigt än tex en Mulberryväska. De tiotusentals kronorna över den gränsen kan Hermès ta för att de har ett exklusivt varumärke som folk är villiga att betala för. Kundgruppen upplever att metaupplevelsen av väskan är värd så mycket pengar; status, exklusivitet, känslan av att man delar något med Birkinbärare bakåt i tiden m.m.

31 okt / 11:10 av sandra

LOL

31 okt / 22:23 av Matilda

"Om man har råd att köpa en väska för 100 000 kr har man antagligen råd att resa utöver det, samtidigt som man donerar till välgörenhet, samtidigt som man sparar pengar till en bostad." Alla gör ju sina prioriteringar, men jag tänker som så att om jag ska slänga 120000kr på en väska så ska jag fan inte behöva SPARA till en lägenhet. Då ska jag redan äga den till 100%.

31 okt / 11:10 av jess

Haha, tänkte samma sak. Att betala 120 000 kr för en väska känns inte som ett speciellt smart sätt att spara...

31 okt / 12:26 av Anna

Alltså jag blir tokig när jag läser hennes kommentarsfält. Visst kommenterar hon själv under olika namn?? Vissa kommentarer skriver ju exakt som henne.

31 okt / 11:23 av Alex

Hon MÅSTE göra det. Dessutom ligger alla försvarskommentarer som skriver precis som Mogi typ två minuter mellan varandra.. Sammanträffande? Tror inte det. Blir seriöst lite illamående av vad som står i vissa av de kommentarerna som jag är hyfsat säker på att hon själv skrivit.

"Varför borde Mogi åka till ett fattigt område för att få “perspektiv” på saker?

Har dom som bor där ett perspektiv av hennes vardag? Nope, dom bryr sig inte. Så varför borde Mogi?

Fattiga områden innebär oftast en hög grad av kriminalitet osv, något man helst undviker..

Jag ignorerar helst den världen.

Vissa har det bättre än andra, tough luck."

31 okt / 11:43 av Moa

Det är uppenbart att hon gör det, och precis som någon annan skrev så låter hon sin vedervärdiga människosyn lysa igenom i de kommentarerna.. mår lite illa nu.

31 okt / 12:51 av L.

Hur fan ska dom ha råd att få perspektiv på hennes vardag?

31 okt / 17:56 av elin

När det gäller Mogi så tror jag det först när jag ser det.. Hon har senaste året (?) pratat om att köpa lägenhet i New York, köpa lägenhet i Stockholm, visat ringar a' 200 tusen som hon vill ha och gissa vad? Inget har hon köpt. Det handlar bara om att provocera för att få fler läsare, that's it!

31 okt / 12:47 av Ella

Amen to that! Man minns ju alla turer kring klockor och lägenheter. Hon shoppade till och med inredning till en lägenhet som aldrig köptes =P. Har aldrig förstått det där med att hon "jobbar hårt med bloggen", men med tanke på att hon skriver både inlägg och kommentarer så kan det nog ligga nåt i det.

31 okt / 14:22 av Buttersmurfen

Jag undrar verkligen hur hon jobbar med bloggen. Hon skrev

"Du tror du vet så mycket, men i själva verket vet du precis INGENTING om vad allt jobb bakom bloggen består utav. Förra måndagen drog jag in 30 000 kr till företaget, innan lunch. Men jo, jag satt nog bara och fikade när de pengarna rullade in?"

varpå jag undrade:

"Mogi, förra månaden drog jag in 1,9 miljoner åt företaget jag konsultar åt, på ETT uppdrag=) Det du=) (...) Jag hade också tyckt att det var intressant att veta hur du jobbar med bloggen.

En del av arbetet är ju att hitta ämnen att skriva om, dvs fika, äta middag, shoppa osv. De aktiviteterna gör ju att du får intressanta inlägg = lockar läsare (mig bl.a). Många läsare = fler annonsörer. Men sen då? Vad gör du mer? Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig? Som t.ex. när du tjänade 30 000 innan lunch, hur/vad gjorde du?"

Har jag fått något svar? Nej! Istället får man sura kommentarer att man inte ska lägga sig i hennes ekonomi....

31 okt / 15:46 av Alex

håller med alex. skulle vara jätteintressant att veta vad hon egentligen tjänar pengar på? Kenza drar ju in 100 000 i månaden, men hon gör ju saker förutom bloggen + att hon väl 100 000 läsare medan Mogi har runt 10 000? Tycker det är rätt sällan det ens finns annonser på hennes blogg.

31 okt / 17:59 av elin

Jag tycker ärligt talat att Mogis blogg typ är definitionen på hemska modebloggar. Visst får man köpa en dyr väska om man vill men i hennes fall är det ju inte bara den här väskan. Allt hon köper är svindyrt och det är helt uppenbart att det inte handlar om kvalitet, utan om märken. Hon är en märkesjunkie helt enkelt och det får hon vara om hon vill men jag tycker att det är ganska sorgligt att hon har en så stor blogg som bara går ut på att "skryta" om hur rik hon är. MEn det är min åsikt.

31 okt / 14:05 av Emma

Hermés är väl åtminstone bland de dyraste... den Birkin Mogi vill köpa är ganska billig med de i strutsskinn etc som går på det dubbla. Och skall jag vara helt ärlig så ser jag det som att om man väljer att spendera pengar på ingenting (dvs de 119 700 kr du lägger till jämfört med en H&M-väska) så är det 119 700 kr du INTE kommer att spendera på mer konsumtion, vilket skonar miljön på väldigt många sätt. Så låt henne hålla på.

//Emma Hå

31 okt / 17:01 av Emma Hå

Är hon på riktigt, den här Mogi? Är hon miljardär? Vad jobbar hon med? Är hennes farsa saudisk oljeshejk? Hur kan en 20-åring kunna köpa en beg väska för 90 papp utan att heta Kashoggi, Kennedy eller möjligtvis Onassis i efternamn? Jag hade ingen aning om att vi hade så oerhört rika människor i vårt lilla land!! Själv skulle jag köpa en beg (svart el brun)Mulberry Alexa, och ge 83 000 till välgörenhet.

31 okt / 18:54 av Cookie

Alltså usch, hon är fan vedervärdig. Och NEJ jag är inte avundsjuk. Verkar vara bloggarnas nya bortförklaring till kritik.

31 okt / 21:22 av Lina

Så sant!

31 okt / 21:25 av Fanny

Ha ha, alltså alla dessa märkesväskor börjar bli så jäklar tacky. De enda jag ser på stan som går runt med sånt trams är fjortisar som liknar Kissie, och så nu sist en kvinna som tycktes arbeta med sexförsäljning...

Jo förresten, det roligaste är ändå studenter som går i slitna luffarkäder och sen en LV-väska (kanske "mirror-replicate" men, ah, de ser ju exakt likadana ut) på ryggen -- med armarna i handtagen som en ryggsäck... LOL, så classy!

31 okt / 21:50 av emoEmma -- vem är jag?

Haha, av just den anledning kan jag inte med att gå med min dyra väska (äkta) eftersom det förmodligen SER UT att vara fake just för att jag är student. (Den är ärvd).

31 okt / 22:11 av ulrika

Ni inser hur sjukt mycket träffar hon får på bloggen bara av att sitta och filosofera om sin kommande Birkin va? Plötsligt dräller det in högar med människor som ska tycka till om hennes lyxkonsumtion och det kan ju inte direkt vara dåligt för hennes annonsförsäljning. Vips så kanske allt tyckande om väskjäveln i kommentarsfältet har betalat en rejäl bit av den ;)

31 okt / 21:55 av like a bad girl should

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av sex och nio med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 7
Torsdag 24 maj - 42
Torsdag 24 maj - 62
Torsdag 24 maj - 96
Torsdag 24 maj - 83
Onsdag 23 maj - 150
Onsdag 23 maj - 105
Tisdag 22 maj - 133
Tisdag 22 maj - 83
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Magenta
Magenta
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.