Svåra gränsdragningar

23 nov / 16:56 av Anna-Maria under: Cravingz.se, Engla, Paow

Den senaste veckan har det handlat mycket om skönhetsindustrin i bloggar. Nu har även Paow förstorat läpparna, för att lägga ännu en oäkting till samlingarna. ;)

Det verkar som många tycker att det är helt normalt att förbättra sig genom stora operationer och att det är lika vanligt att spruta in botox och restylane som att raka benen. Jag har därför funderat var mina egna gränser går. Alla borde göra samma sak.

Smink. OK, Hårborttagning. OK, Bleka tänderna samt tandreglering. OK, Färga hår. OK. Nagel- och hårförlängning, OK, men jag fattar inte hur folk orkar och har tid. Där går mina gränser.

Jag vill också förtydliga att jag inte har något emot människor som gör förbättringar och operationer. Bara för att jag har tydliga åsikter som grundar sig på mina egna värderingar och den syn jag har på människor. Det skrämmer mig att synen på hur en normal människa ser ut förskjuts så att det normala blir att se ut som en retuscherad modell. Därför är det värre med alla småingrepp som inte "syns" än om någon opererar om sig till kattkvinnan.

För att reda ut en sak som jag har fått ett par mail om. Aggie som bloggar på Cravingz har silikonbröst. Ni kanske tycker att det är konstigt att Cravingz som står upp för all typ av utseendefixering har en bloggare med silikonbröst. Det tänkte jag också först. Skulle hon med eller inte? Jag känner Aggie sedan tidigare och har läst hennes blogg ett tag och tycker att hon är rolig, smart och vass. Varför skulle brösten hindra mig från att låta henne blogga på Cravingz? Varför skall man blunda för hur världen ser ut och börja sortera människor?

Jag är inte blind och döv. Jag förstår att det hela tiden sker förändringar. Aggie berättar HÄR hur hon har vuxit upp i en tid där det inte är något märkligt alls att operera sig. Jag är 10 år äldre än Aggie och det kanske är en förklaring till att vi har olika syn på skönhetsoperationer? Det är främmande för mig och just det är väldigt intressant och jag stänger inga dörrar för någon. Om jag hade beslutat mig för att inte ta med Aggie på Cravingz hade det varit ett konstigt beslut oavsett om en av Cravingz ståndpunkter är att stå emot utseendefixering. Om jag hade sållat så hårt hade vi inte kunnat skriva om någon som gjort en skönhetsoperation och då kommer vi återigen till frågan: Var går gränsen?

Är min generation den sista som tänker att skönhetsoperationer inte är det normala? Vad säger ni som är födda på 90-talet? Är det norm att operera sig?

 

47 Kommentarer

Nu är jag ju född -87 men jag tycker att det är rätt vanligt med ingrepp. Klart det tisslades och tasslades lite under gymnasietiden om någon förstorade brösten, men idag höjer jag knappt på ögonbrynen. Skulle inte alls bli förvånad om jag själv gör något i framtiden efter eventuella barn. (Fast egentligen hoppas jag på mammas gener så jag inte vill göra något, hehe).

23 nov / 17:05 av ulrika

En 90-talist speaking.

Jag tycker det är helt sjukt att kvinnlighet på något sätt ska ta sig formen av ett par fettklumpar på framsidan av överkroppen. Att de med stora bröst är kvinnliga och de med små vill operera sig för att bli mer kvinnliga. Vad fan? Det är två skinnpåsar med olika mycket fyllning som ska ge ert/era barn näring, det är ingenting som avgör vem du är som person.

Jag är absolut för att människor får göra vad de vill med sig själva. Detta gäller inte bara skönhetsoperationer, utan jag menar även knark, politiska åsikter med mera, men JAG kommer ändå att se ner på det som jag inte håller med om är rätt. Skönhetsoperationer tycker jag inte är rätt. Hur kan utseende vara så viktigt? Det är människor som opererar sig som pushar på den här utseendehetsen som redan finns, den kommer aldrig att försvinna så länge det finns människor som inte för något i världen skulle kunna tänka sig att göra något vettigt med 50.000 kronor än att lägga sig under kniven.

För mig är det helt makalöst, och då ska ni veta att min kropp är en fullkomlig misär (har inte ens fött barn än) som många nog skulle vilja ändra på. Men skit i det, det är bara en jävla kropp och jag har ju faktiskt en kickass-personlighet, har många vänner och får ligga ändå, behöver inte ankläppar och klotbröst för det. Det tackar vi för.

23 nov / 17:11 av Jonna - Au pair i England

Håller helt med. Jag tänker heller inte "lägga mig i" eller peka med hela handen åt någon som tar det beslutet, men jag kommer alltid tycka att det är svagt, sorgligt och ja,..jag kommer nog tyvärr se ner på en människa när jag får veta att den gjort något sådant. För det krävs en hel del konsekvensanalys, och om en människa är villig att lägga flera tusen på att en läkare ska skära upp en och knöla in något plastigt som garanterat gör ont efteråt och kan orsaka hälsovådliga komplikationer, ibland med dödlig utgång, och detta inte av medicinska skäl utan för att NORMEN SER UT SÅ och man har blivit påverkad av det(allt annat är bara bullshit, klart de inte fått idén från det blå sådär bara) så känner jag inte så mycket respekt eller tillit för den personen, utan mest medömkan, för det låter väl inte förjävla smart att göra något sådant. Och jag väntade mig nog mer av er än att "okej:a" den här företeelsen, men som ni säger, det hade väl varit en slags utseendehets också att inte anställa henne pga det. Tack och hej.

23 nov / 18:20 av Lill

Oj vad du satte ord på mina tankar. Jag är född -88. Min syster som är 19 gjorde en skönhetsoperation förra året och jag stöttade henne aldrig i det beslutet utan sa att hon inte behövde det och borde lägga pengarna på något roligare och mindre läskigt. Hon lyssnade inte utan opererade hakan (hon tyckte hon hade dubbelhaka (?)). Hon var svullen en månad och sedan gick huden tillbaka till det normala. Väl spenderade 19 000:- kan man ju tycka NOT.

Kan tillägga att ingen av mina föräldrar direkt stöttade henne heller mer än att de lät henne bestämma själv. Och by all means är hon ju vuxen men ändå inte... om det är logiskt :)

Så min slutsats är att jag är väldigt emot skönhetsoperationer och denna utseendehets som råder. Visst att folk kan tycka det är kul med nagellack och sminksorter etc men att frivilligt låta någon skära i en kropp och spruta in okända föremål - där är gränsen långt passerad.

23 nov / 21:45 av Alex - modestudent i Barcelona

Jag är 90-talist och håller helt med dig. Sjukt tycker jag att det är och även jag ser ner på de personer som frivilligt riskerar sitt liv för fåfängans skull.

24 nov / 13:34 av Emma

Jag är född 92 och jag har aldrig sett det som en norm att operera sig. Jag är visserligen uppväxt på mindre orter, det kanske är annorlunda i storstäder?

Jag kommer ihåg första gången någon i min närhet gjorde en bröstförstoring, jag blev helt chockad och tänkte att "sånt gör väl ändå inte helt vanliga människor?". Nu de senaste åren har dock fler och fler av de jag känner gjort någon typ av skönhetsingrepp, så det börjar bli mer "normalt" i min värld. Men jag skulle inte säga att det är en norm.

23 nov / 17:15 av Mella

Samma här, bor också i en mindre ort. Är född -91 och en enda tjej som jag känner till har silikonbröst. Hon fick sina pattar i present av sina föräldrar när vi gick i typ tvåan på gymnasiet, och det var det sjukaste vi någonsin hade hört... De flesta snackade skit om henne och tyckte att hon var riktigt udda. Så jag skulle verkligen inte kalla det norm.

23 nov / 23:08 av jellis

Jag är född 89 och jag tycker inte att skönhetsoperationer är det normala. Det gör mig väldigt ledsen att många känner sig tvingade till sådant för att kunna vara nöjda med sig själva. Samtidigt tror jag inte att det i längden löser problemet att en inte tycker om sin kropp, det är som att sätta plåster på ett stort och blödande sår.

23 nov / 17:22 av Anna

Jag är född 89 och sitter här med min dotter på 1.5år och jag blir ärligt talat lite rädd för hur samhället kanske kommer se ut när hon växer upp, för just nu tycker jag att det är skrämmande hur det utvecklar sig....

Kan inte riktigt sätta ord på hur jag känner, men oroar mig för hur de unga påverkas av att "det onormala normaliseras" om ni förstår vad jag menar???

23 nov / 17:32 av Neea s

Finsk 90-talist right here. Trenden har åtminstone inte nått Finland i samma grad.

Jag har faktiskt aldrig stött på en enda person i min omgivning som skulle ha gjort något egentligt skönhetsigrepp, inte vad jag vet i alla fall. Vi hade en debattkurs förra året i vår skola där vi gick igenom allmänna åsikter kring skönhetskirurgi och många tyckte det var ganska extremt, även om de kunde hs godkänt att någon i deras närhet skulle göra det. Å andra sidan befinner sig min skola i en ganska liten stad vilket kan påverka saken eftersom man mycket lättare håller sig innanför "rimliga ramar" i mindre communitys. I storstaden är det lättare att smälta in som lite annorlunda och dessutom hittar man lättare grupper av mer alternativ sort.

Men jag själv känner, att speciellt det där med att operera in eller injicera främmande saker i kroppen är ganska främmande för mig. Jag skulle andrig sätta såna omfattande pengar på ett skönhetsingrepp som många av era svenska bloggare gör, fast de inte har något fel med sitt utseende. Det är förstås individuellt, jag sysslar med relativt dyra hobbyer och lever mest på studiebidrag, det gör inte dem vad jag tror..

Men jo, det blir definitivt vanligare, men absolut inte NORM. Norm är överdrivet, skulle föredra att använda ordet acceptans istället. Man kanske inte skulle göra något ingrepp själv men om någon annan gör det, blir det allt lättare accepterat.

23 nov / 17:47 av Cami

Jag är född -90 och har alltid varit emot skönhetsoperationer. Varför skulle en frisk människa vilja genomgå en riskfylld operation frivilligt? Tror starkt på att problemet sitter i hjärnan, snarare i den kroppsdel man är missnöjd med, och att man istället kan/ska spendera pengarna på terapi.

Samtidigt har jag blivit uppfostrad till att "var och en må bli salig på sin fason", och jag antar att det gäller skönhetsoperationer också. Om man alltså verkligen blir lyckligare av en operation, så fine. Det största problemet enligt mig är att många opererar sig alldeles för lättvindigt, från att den första tanken på operation dyker upp borde man vänta i flera flera år, och sedan se hur man känner.

23 nov / 17:52 av Mira

Född 91. I just min umgängeskrets är det absolut inte samma sak att färga håret som förstora läpparna. Men jag bor i ett del av Sverige där mycket folk har mycket pengar, det anses ganska white trash med operationer, därför tror jag sällan man får veta ifall någon gjort något. I såfall ser det naturligt ut och är mycket diskret gjort. Jag tycker inte unga bloggare på något sätt representerar hur vår åldersgrupp tycker och tänker, att man skulle springa på läppbehandlingar på samma sätt som man går till frisören.

Jag har samma gränser som du. Finns saker jag inte är nöjd med, men jag tror att ifall jag någonsin skulle passera den gränsen och göra en "liten" sak som läppar eller liknande, ja då skulle det vara svårt att veta när man ska sluta. Dessutom har jag småsyskon och kusiner, och det skulle vara svårt att försvara/förklara ett beslut om ett skönhetsingrepp för dom samtidigt som jag aktivt försöker få dom att inse hur bra och vackra dom är, precis som dom är.

23 nov / 17:56 av elin

Håller med! Tror de flesta jag känner anser det lite white trash med bröstförstoringar o dyl.

23 nov / 20:51 av a

Måste bara säga att jag reagerade på ditt argument när du skriver om varför Aggie bloggar hos er:

"Om jag hade sållat så hårt hade vi inte kunnat skriva om någon som gjort en skönhetsoperation och då kommer vi återigen till frågan: Var går gränsen?" Det är väl en jäkla skillnad på att skriva om en sak i debatterande/upplysande syfte mot att faktiskt ha en anställd som har genomfört en sådan operation tycker jag. Bara för att DN skriver om Sverigedemokraterna behöver de knappast ha Jimmie Åkesson på lönelistan. Så just DET argumentet haltade lite anser jag...

23 nov / 18:53 av Tanja

Jag är född 90. Har själv inte gjort något än. Men vet om flera som är i min ålder och redan fixat här och var. Fyllt läppar, bröst, haka, kindben osv osv. Känns som att utseendehysterin började redan för några år sedan när alla fixade lösnaglar, extensions mm. Därför blir jag inte förvånad längre när folk börjar ändra på sitt utseende. Folk vill ju hela tiden gå ett steg längre. Jag tycker det är SYND att det blivit såhär. Och att man känner mer och mer press på att själv "fixa till sig". Men jag är inte förvånad över att det blivit såhär. Funderar mycket på hur långt folk är villiga och gå, och om denna trend eller vad man ska kalla det någongång kommer vända?

23 nov / 19:11 av Malin

Jag är född 90 och skulle aldrig operera mig, spruta in botox eller fixa läpparna. Känner ingen i min omgivning som jag känner till att ska ha gjort det heller. Vi diskuterar knappt operationer heller och om vi gör det är det med en negativ syn.

Kommer från en mindre ort i Finland.

23 nov / 19:25 av Liz

Då måste Aggi ha vuxit upp i ett väldigt speciellt och utseendefixerat umgänge - det handlar inte om att hon är tio år yngre än dig. "Lika vanligt som att gå till frisören" Reality check? I en liten del av bloggvärlden där kändis-wannabees som Dessie, Kissie, Paow mfl huserar kanske det är en norm att fixa det som fixas kan. Men det är inte lika med hur verkligheten ser ut.

23 nov / 19:26 av Nellie

word! sen förstår jag inte var pengarna kommer ifrån när man är så ung, eller vad jag inte förstår är kanske hur man prioriterar...

23 nov / 19:52 av Stina

Precis! Är själv 88 och känner inte alls igen mig. Ingen i mitt sällskap har fixat brösten De enda jag känner till umgås i ett gäng med varandra och förutom silikonbröst har de löshår och lite för mycket smink. Ungefär så har de sett ut sen de var 12år (förutom brösten klart). Och om de skulle bli tillfrågade tror jag med att de hade sagt att det är jättevanligt (för deras sällskap har ju det). Men över lag är det väl inte vanligt? Hur många är det egentligen i åldern 18-30? är det ens 1 på 50? Nej jag vet inte men tror som sagt aggie umgås med likasinnade

23 nov / 20:29 av sandra

92:a speaking

Tycker att det är sjukt och onödigt. Riskera liv och lem för något som inte borde spela så stor roll i någons liv.

23 nov / 19:38 av Elin

"något som inte borde spela så stor roll", typisk svensk "alla ska in i fållan" åsikt. Det är inte fel eller ytligt att älska utseende, estetik och en vacker yta. Man kan vara hur djup som helst och ändå ha sådana intressen. Var det inte Rousseau som var väldigt utseendefixerad? Har för mig det. Det finns alltså ingen motsättning mellan djup och ytlig. Eller mellan god och ytlig.

24 nov / 07:42 av sandra

Att bry sig om sitt utseende är inte detsamma som att lägga sig under kniven. Finns massor man kan göra utan att riskera sin hälsa eller hur? För visst går det överstyr om man är villig till att skära i sig för att vara snygg, så spelar det ingen roll hur djup man är för man är blåst i vilket fall

24 nov / 18:00 av sandra

Jag igen ;)! Det är skitkul att du placerar in ett par plasttuttar under estetik. Alla plastbröst jag sett på film har i alla fall sett, knöliga, ojämna ut,stått rakt upp vare sig man lutar sig bakåt eller framåt,er billigt och fult ut med kläder. Så att likställa silikonbröst med estetik tror jag du är rätt unik med. Där tror jag varken modefolk eller konstnärer håller med dig. Men kul att du känner till Rousseau men har du kollat in Hugh Heffner? Tror nämligen ni har mer gemensamt i "konstsmak" i alla fall

24 nov / 18:08 av sandra

Jag är född 94 och tycker inte alla att det är vanligt i min omgivning. Eller, jag trodde inte det, tills en mina närmsta vänner gjorde en.operation nyligen. Vi är alltså 17! Jag tror iofs att hon är ganska ensam med att vara så utseendefixerad i min umgängeskrets, och de flesta jag känner blev chockade när de hörde om ingreppet. Så normaliserat, nej, men om folk i min ålder hade tillåtelse och pengar, ja då skulle kanske några till operera sig.

23 nov / 19:47 av A

Många verkar ha något emot att operera tex, brösten eller läpparna större.

Vad anser ni om man opererar tex, brösten mindre, eller liknande?

Eller fixar til bröst/mage/(vad som helst) efter tex, en graviditet (tillbaka till vad det var innan)

(vad flummigt formulerat det blev, men hoppas ni fattar vad jag menar ;))

23 nov / 19:57 av Sara

Att operera brösten mindre gör man ju främst pga ryggont, tyngd osv. Så det går inte att jämföra tycker jag. Att förstora brösten ger ju ingen sådan effekt, snarare tvärtom... Det sitter i huvudet.

24 nov / 08:49 av Johanna

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av åtta och fem med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 7
Torsdag 24 maj - 42
Torsdag 24 maj - 62
Torsdag 24 maj - 96
Torsdag 24 maj - 83
Onsdag 23 maj - 150
Onsdag 23 maj - 105
Tisdag 22 maj - 133
Tisdag 22 maj - 83
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Magenta
Magenta
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.