Lite ordkunskap på eftermiddagen

29 nov / 15:27 av Anna-Maria under: Bloggkommentatorerna

Ojdå, det var väldigt vilket liv det blev kring mitt ordval tattare. Ingen jag känner använder ordet tattare när de menar Romer. Jag menade absolut inte Romer när jag skrev tattare. Om ni tolkade det så så ber jag om ursäkt. Tattare är vid sidan av den nedsättande benämningen på resandefolk, ett dialektalt ord som används i västra Sverige för någon som beter sig ohyfsat, respektlöst och dumt. Ni kan ju kalla mig för tattare efter detta om ni vill. ;)

Ord kan ha flera betydelser och ordet tattare faller bra i mun när man pratar göteborgska. Kanske därför det har blivit avdramatiserat dialektalt sett eftersom det används relativt ofta här?

 

83 Kommentarer

Ordet tattare används på samma sätt i Blekinge, i alla fall i mina kretsar. Inser nu att man måste vara lite försiktig med när man använder det...

29 nov / 15:59 av Mella

I Stockholm är det inte heller ovanligt att säga tattare, och då inte syfta på romer. det är väl ett ord som har fått en lite annan betydelse nu för tiden eftersom att folk använder det på ett annat sätt än vad det ursprungligen betydde. men det finns ju alltid folk som ska gå i taket över varje litet felanvänt ord och tolka allting så himla negativt istället för att se sammanhanget och läsa mellan raderna, för då skulle de se att det var uppenbart att det inte var romer Anna-Maria syftade på. duh!

29 nov / 16:14 av Josefina

Fast det handlade inte om vad hon syftade på utan att hon använde ordet överhuvudtaget. Eller menar du att man kan använda vilka otrevliga och nedsättande ord som helst bara man inte syftar på den utsatta grupp som ordet ursprungligen handlar om? DUUUUUH!

29 nov / 16:24 av Susanne

Susanne: Men du, har du aldrig pluggat svenska? Alla vi som gjort det vet att språket ändras hela tiden, så även innebörden av ord. Så antingen får du gå och lägga dig under den där stenen som du verkar bo under, eller så får du förstå att samhället ändras. Bara för ett ord för länge sedan betydde en sak, så behöver det verkligen inte betyda samma sak i dag.

29 nov / 17:15 av prinsessanadia

Fast du, poängen är ju att ordets betydelse inte förändrats i resten av Sverige. De enda som inte ser något som helst nedvärderande i ordet(ett ord som resten av världen alltså använder för att snacka skit om romer) verkar vara WT-bloggare. WT är för övrigt ett uttryck som ändrat betydelse. Förstår du skillnaden?

29 nov / 18:18 av Susanne

Susanne: även i Norrland används ordet tattare på samma sätt. Vilket betyder att i såväl Blekinge, Göteborg, Stockholm som Norrland så kan ordet användas på det sätt som Anna-Maria gjort.

29 nov / 19:20 av Malin

Ska vi göra en enkät? Jag tror nämligen att de som säger tattare även blir sura när någon påpekar att det heter chokladboll. Det är kanske en demografisk fråga mer än geografisk. Att det finns okunniga människor även norröver är ingen ursäkt.

29 nov / 19:45 av Susanne

Susanne: För mig får man säga både chokladboll eller negerboll. Många med mig är nog uppväxta med att kalla det negerboll. Och det hade verkligen ingen rasistisk betydelse. Själv är jag inte ens svensk.

30 nov / 00:02 av prinsessanadia

@Prinsessanadia: Och med tanke på hur du och andra uttryckt er här så spelar det ingen roll om någon tar illa upp över att du säger rasistiska saker, för för DIG betyder det ju inget rasistiskt. Jo, vi har fattat det nu. Fortfarande inte OK. Särskilt inte när x antal personer förklarat gång på gång på gång var ordet tattare kommer i från. Det spelar ingen roll hur man själv uppfattar ett ord, blotta vetskapen om att ett ord från början var (och är) nedsättande borde räcka för att man ska sluta använda det. Det borde inte vara så svårt att förstå. Att en del ord får annan betydelse har liksom inte med saken att göra när det handlar om ord som från början använts för att kränka, hajar du? Att ordet har gått från att användas för att kränka romer till att betyda smutsig och ovårdad person är alltså inget positivt och framför allt ingen ursäkt för att bete sig korkat.

01 dec / 00:21 av Susanne

Precis, jag använder själv ordet och många jag känner, och det finns inte en tanke på Romer när vi anväder det. Vi använder det istället för ovårdad kan man säga. Om jag har på mig fula illasittande mysbyxor, omatchande topp, uggs, stor jacka och ruffsigt hår i en knut när jag går ner till affären en morgon så skulle jag säga att jag ser ut som en tattare. Om man beteer sig som en tattare är det som ni skriver någon som är ohyfsad. Hade blivit jätte ledsen om någon tog illa upp för att jag använde ordet och verkligen be om ursäkt, för för mig och de runt mig har det ingen koppling till Romer alls, och inte menat att trycka ner dem.

29 nov / 16:32 av mamma82

Ha ha, oj....

Den här kommentaren var så ignorant att man inte ens orkar svara...

Fattar människan vad hon just skrev...?!

29 nov / 16:36 av A

oj, dessutom har personen länkat till sin egen blogg, så hon är inte ens anonym.... (jag skämms å hennes vägnar... :/ )

"Mamma89": Din text kommer att FÖR ALLTID finnas kvar på internet, och komma upp när man googlar dig/din blogg.. Stackars dig.. :(

29 nov / 16:39 av A

Tattare ÄR resande. Kravallerna i Jönköping fick t.ex. benämningen Tattarkravallerna. Genom att använda ordet Tattare när man menar någon som är dum, respektlös och ohyfsat förstärker man fördomar, man accepterar fördomar och man sprider vidare fördomar.

29 nov / 17:49 av Tahira på Londonsvenskar.com

Jag förstår att ni inte menar romer när ni använder det ordet men för mig klingar ordet så himla fel. Folk i min närhet använde det när jag var liten, nedsättande mot en viss grupp människor (white-trash kanske man skulle kalla det idag). Jag skulle aldrig kunna använda det när jag vet hur det har använts tidigare. Känns onödigt att använda ett sådant laddat ord när det finns andra ord man kan använda. En liten historielektion: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2519&artikel=4402313

29 nov / 16:35 av Sofia L

Susanne: Som sagt så har ordet fått en ANNAN BETYDELSE nu än förr. att många i det förra inlägget inte ens visste att det ursprungligen är ett nedsättande ord mot romer är väl ett bra bevis för det? sånt har ju hänt med många andra ord som tidigare var nedsättande för vissa grupper. ordet idiot är ju ett bra exempel där. things change, you know! duh igen! ;)

29 nov / 16:36 av Josefina

Fast det är tydligen bara i vissa delar av landet det har en annan betydelse, för de allra flesta är ordet fortfarande ett nedsättande sätt att beskriva romer. Jag har lite svårt att tro att folk år 2011 lever så isolerat att de missat detta, alltså ser jag ingen anledning i att försvara någon som fortfarande använder ordet, oavsett vad personen ifråga försöker beskriva. Om man inte bor under en sten måste man veta var ordet kommer från.

29 nov / 16:50 av Susanne

Nej, ordet har inte fått en annan betydelse.

30 nov / 18:30 av Eva

Såhär jävla enkelt är det för er som uppenbarligen inte kommer orka läsa böcker eller avhandlingar:

"Resandefolket eller resande är en etnisk grupp som i äldre tid, och till viss del även idag, stod utanför det etablerade svenska samhället. Fram till slutet av 1900-talet gick de även under benämningen tattare, en term som idag anses nedsättande och har starka kopplingar till rasbiologiskt grundad diskriminering." FRÅN WIKIPEDIA http://sv.wikipedia.org/wiki/Resandefolket

29 nov / 16:43 av Felicia

Ja, för det som står på wikipedia är skrivet i sten? Eller vad menar du? Eftersom att vem som helst kan gå in och ändra det som står på wikipedia, så får wikipedia inte ens, många gånger, användas som källa när du gör rapporter, eftersom att det inte är säkerställd fakta.

29 nov / 17:09 av prinsessanadia

@nadia

Tröttaste.....kommentaren.... någonsin.....

Här kommer ett urval av texter som du kan kolla på om du vill ha lite bakgrund:

http://www.avhandlingar.se/avhandling/46f8a352f7/

http://www.avhandlingar.se/avhandling/9d14aa60de/

http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/8291/Microsoft%20Word%20-%20Examensuppsats.pdf?sequence=1

http://cadmus.eui.eu/handle/1814/15405

http://www.skolporten.com/art.aspx?id=DgLto

29 nov / 17:19 av FELICIa

Felicia: Tröttsamt.... med... någon... som... skriver... såhär...

Men tack för att du letade upp lite styrkt fakta. Jag vet att samma sak som står på wikipedia kan stå på andra sidor med. Men jag tycker bara att det är så roligt när någon måste övertyga med stora bokstäver att faktan faktiskt kommer från WIKIPEDIA. Som att allt som står på wikipedia är det alla människor ska rätta sig efter, och att det är fakta som är hugget i sten.

29 nov / 17:34 av prinsessanadia

Prinsessan, eller vad du nu kallar dig:

Det har gjort undersökningar på detta och faktiskt bevisats att det som står i Wiklipedia är lika trovärdigt som det som står i NationalEncelypedin och andra välrenommerade uppslagsverk. Anledningen till detta tros vara att det granskas av så oerhört många människor (dvs alla som läser), så felaktigheter rättas till meddetsamma.

29 nov / 17:58 av A

A: Och jag har precis skrivit en rapport där jag kom fram till att lokal demokrati inte verkar funkar speciellt bra ute på skolorna. Men bara för att jag har gjort en undersökning i ett ämne så betyder det knappast att det är så i alla fall.

Sen får du kalla mig precis vad du vill. Nadia, tattare, prinsessan, idiot, prinsessanadia.. Ja, kalla mig vad du vill.

29 nov / 18:06 av prinsessanadia

Men snälla nån, alla verkar överens om att ordet ifråga är nedsättande mot romer. Att använda det för att beskriva människor som klär sig fattigt och ovårdat gör inte direkt saker bättre. Vad som står på Wiki är liksom inte det viktiga här, folk länkade dit för att understryka det alla redan vet(förutom bloggare med noll koll): Ordet tattare är en nedsättande term för att beskriva romer och borde inte användas. Det tillhör allmänt kunnande helt enkelt. Visste man det inte förut så vet man det nu. Vad är problemet, "prinsessannadia"? Detta verkar vara en mycket öm tå för vissa.

29 nov / 18:24 av Susanne

Susanna: Nej, vi alla är inte överens om att det är nedsättande mot romer, för i så fall skulle inte det här inlägget ha närmare 70 kommentarer.

30 nov / 00:05 av prinsessanadia

Du menar över 80 kommentarer där ca tre personer fortfarande hävdar sin rätt att kränka andra människor? För det finns ju inga okunniga människor på internet? Intressant argument...

01 dec / 00:24 av Susanne

Ja, ni kanske inte menar romer när ni säger tattare, men samtidigt kan man inte heller skriva att ordet har fått en annan betydelse än förr, eftersom ordet betyder resandefolk. Tattare används nedsättande om resandefolk, bl. a. romer. Sen om man menar white trash lr något annat är en annan femma, men ordet betyder vad det betyder. Det resandefolket behöver inte heller vara romer, utan en samhällsklass som haft liknande yrken som romer.

29 nov / 16:47 av Ella

vad tycker ni om dessies egendesignade FELSTAVADE t-shirt?=) riktigt pinsamt...

29 nov / 16:48 av lottie

Alltså, att säga tattare är ungefär som att säga neger eller lappar (om samer). Jag kan säga neger eller lapp utan att mena något negativt med tattare är enligt dig alltid negativt. Alla ord som man vet att andra människor kan bli kränkta av ska man undvika att använda (i alla fall om man vill bli omtyckt och inte idiotförklarad). Med tanke på att det finns romer i västra sverige som inte har det mycket bättre än vad romer i sverige hade det för femtio år sedan så är det ganska osmakligt att det ses som en del av dialekten.

29 nov / 16:53 av music for ballerinas

Att be om ursäkt för att någon "tolkade det så" är att be om ursäkt för de som kommenterade, inte att be om ursäkt för vad man sa. Alltså är det inte en riktig ursäkt utan ett sätt att smita undan. Förstår du inte varför det är fel att använda ordet trots massor av kommentarer som förklarar varför det är ett nedsättande ord med rasistisk bakgrund?

29 nov / 16:54 av Maran

Jag har inte läst inlägget där du skrev, men blev folk upprörd för att du skrev tattare? Jag tänker inte heller på romer när jag hör det. Här i Västernorrland använder man det ordet till folk precis som du beskrev. Tycker inte att man kan ta illa upp för det. En tattare i mina ögon är en smutsig person, som låter barnen hjälpa till att göra chokladbollar utan att tvätta händerna (och efter att ha klappat hunden så ungen har hundhår fulla händerna). Det är ett exempel på tattare för mig. Eller de som har det riktigt sunkigt hemma.

29 nov / 16:55 av Emma

Skulle vilja veta i vilken del av sverige man använder ordet tattare enbart om romer. Använder man det om en rom så har den väl gjort nåt. Precis som man använder det om en svensson som gjort nåt.

Som nån skrev ovan, ibland ser man ut som en tattaare själv men smutsigt hår eller smutsiga kläder. Man menar då inte att man ser ut som en rom :-)

Jag vet en typisk tattarfamilj. De har en hund som får stå ute och skälla dagarna i ändå, barnen är kriminella och de har skräp fulla tomten. Det är en riktig tattarfamilj. Och de är alldeles svenska icke romer :-)

29 nov / 17:00 av Emma

Usch, jag får verkligen rysningar av BK:s läsarkrets. Helt plötsligt framstår Kissies läsare som tämligen sympatiska och intelligenta....

Emma och ni andra hatiska, inskränkta människor:

INSER NI ÖVERHUVUDTAGET ATT PRECIS DE HEMSKA BESKRIVNINGAR SOM NI TILLMÄTER ORDET "T*TTARE" ÄR EXAKT DE HEMSKA STEREOTYPER OCH FÖRDOMAR SOM FÖRFÖLJT ROMER I ÅRTIONDEN I DETTA LAND!

*jag ryser*

29 nov / 17:08 av A

"A", du skrämmer mig. Dels er du sjukt otrevlig i dina kommentarer och dessutom undrar jag varför du hakar upp dig så mycket på vad folk anser? Det är väl POSITIVT om folk betraktar ordet "tattare" som ett generellt begrepp istället för en nedsättning av en folkgrupp. Vi borde uppmuntra att ordet blev neutraliserat i förhållande till folkgrupper. Det är sådana som dig som predikar ordets "riktiga" betydelse som gör att tankarna ens förs till Romer. För mig har ordet blivit så vanligt att det bestämt inte syftar på en folkgrupp, men på ett objektivt beteende som vem som helst kan uppvisa.

29 nov / 18:39 av My

Näe My, det är inte positivt att ordet för vissa är ett allmänt begrepp för fattiga ovårdade människor som inte tvättar händerna. Fast enligt din retorik är det bara att ta en negativt laddat och kränkande ord och helt enkelt börja använda det om människor man ser ner på så försvinner den negativa betydelsen. Jag tror inte det funkar riktigt så.

Skrämmande att många inte ser problemet i att ta ett negativt laddat och fördomsfullt ord, skapat endast för att kränka och sålla ut romer, och använda för negativa egenskaper hos människor i allmänhet.

29 nov / 19:50 av Susanne

Susanne: Precis! Det är som att börja använda ordet "neger" för att beskriva lata, smutsiga, flabbiga och korkade personer av alla kulörer och sen vara nöjd över att "folk betraktar ordet som ett generellt begrepp istället för en nedsättning av en folkgrupp"... De egenskaper folk här verkar beskriva med ordet "tattare" är ju precis de man förr (och ofta än idag) förknippat med romer. Hur kan man då påstå att det inte ligger rasism bakom?

29 nov / 23:49 av Veronika

Susanne och Veronika: Jag förstår att ni inte håller med, men jag vill gärna förklara hur jag tänker. De flesta ord som är negativt laddade om folkgrupper, har ett gammalt ursprung. Men orden får först en verkan när folk tar åt sig av dem, om orden blir avdramatiserade når de inte det elaka mål de egentligen hade.

T.ex. kan vi ta Hitler och allt han stod för. Eftersom det blivit tabu att använda svastikan, så skyddas betydelsen av symbolen och alla nynazister får något att använda. Genom att låta Hitler få patent på en stil, en symbol, en hälsning etc, skyddar man hans upphöjdhet. Om folk istället använt symbolerna fritt (med andra betydelser), hade gått med Hitler-mustach (självklart under annat namn), så hade det inte längre förknippats med Hitler vilket lett till att hans starka "varumärke" hade urvattnats.

Jag tycker även det är skillnad på ordet "neger" och "tattare". Det första syftar på en färg och kan därför inte göras "objektivt" och borde därmed inte användas. "Tattare" syftar på ett beteende. Ni skriver att det är ett beteende som Romer har fördomar om sig att ha. Jag tycker det är kränkande att man fortfarande idag ska skydda just denna fördom om att Romer har detta beteende. Genom att påstå det håller man kvar ordets betydelse som ett påhopp mot dem som grupp. Men för mig (och många andra) har ordet blivit avdramatiserat. Det är fortfarande ett negativt ord, och såklart borde man inte tala så om människor om allt var frid och fröjd. MEN när det används tolkar jag det i alla fall som ett objektivt negativt ord, och inte ett ord riktat mot en grupp. Vilket jag anser är bättre. Speciellt då ordet redan är så utbrett och i princip används i hela Sverige och då vi alltså inte längre kan stoppa användandet av det.

30 nov / 09:56 av My

Dessie har designat en t-shirt för NK med texten "I don't read blogs I have to much to do". Kan typ inte sluta fnissa.. Jag förstår att Dessie kan blanda ihop orden "to" och "too", men borde inte NK dubbelkolla vad det egentligen står? Haha

29 nov / 17:03 av Daniela

Jag har tänkt på en sak, angående den här tattar-resandefolks-romer-diskussionen. Om någon (ex nyhetsrapportörer) benämner någon som arab el muslim så anses det inte nedsättande (mot dessa grupper). Men om nån benämns jude, så anses det plötsligt nedsättande. Hur kan det komma sig? Vem bestämmer att det ska vara så? Mycket märkligt.

29 nov / 17:03 av KK

Fast arab eller muslim har ingen värdering i sig. Tattare har en dålig klang, det antyder att Romer är på ett visst sätt. Jude har väl ingen värdering i sig, men vi idag förknippar det nog med andra världskriget och därför hellre säger judisk. Vet inte hur bra ni är på engelska, men kike är ett nedsättande ord om judar. (Eller chink om kineser). Där ligger en värdering som är negativ och som inte är okej att använda. Annars så har vi ju lapp, har också en nedsättande värdering om samer. OSV, finns hur mkt som helst.

Jag vet att folk säger tattare, säger det dock inte själv. Alla dessa ord som folk här i kommentarerna beskrivit vad de menar med tattare, är precis samma ord som beskrev romer med just ordet tattare. 2008 var det dessutom hockeyspelaren Per Ledin som sa tattare till en annan spelare och blev anmäld för hets mot folkgrupp. Värt att komma ihåg.

29 nov / 17:36 av ulrika

Hm, att man blir polisanmäld säger väl egentligen inte så mycket? Det blev uppenbarligen inget av det, vilket säger desto mer.

29 nov / 19:27 av Malin

Nej, det vet jag väl, men det togs ju upp av en åklagare som kollar om de tycker det är värt att dra till domstol. Jag menade bara själva grejen att åklagaren ens tittar på det, betyder ju att det skulle kunna vara olämpligt att slänga med det uttrycket.

29 nov / 20:09 av ulrika

Hahaha nu har jag kollat på inlägget och att folk är så känsliga? Alla jag känner (ja även folk över 16 år..) säger tattare. Som sagt bor vi i norrland (vissa menade att det inte sägs så där de bor).

29 nov / 17:03 av Emma igen

ha ha ja oj vad alla är känsliga, men då kan ju jag kalla dig för fitta för det betyder egentligen våt ängsmark och det är ju nåt jättevackert, eller??

Tack gode gud för att det finns några vettiga läsare på den här bloggen som A och Susanne och Ulrika.

Till er andra hoppas jag att ni nu tänker efter en andra gång innan ni använder ordet tattare för att beskriva någon.

29 nov / 23:41 av Johanna

Hahaha kalla mig det du, jag lovar att inte ta illa upp :-)

Jag kommer inte att ändra mig, jag har svårt att tro att folk som kommenterat ska ändra sig för att DU och vissa andra är lite känsliga.

Det finns värre saker att bli upprörda över. Det är synd om er stackare som blir upprörd över att man säger tattare (utan att man menar ziggisar).

30 nov / 00:25 av Emma

Johanna: Du tog precis upp ett väldigt bra exempel på att ord faktiskt kan ändra innebörd.

30 nov / 02:55 av prinsessanadia

Ja visst kan ord ändra innebörd. Det gör de hela tiden. Men ni missar poängen genom att helt enkelt inte vilja tänka till, jag förväntar mig inte att ni ska ändra er men det är inte positivt att vissa inte ens vill inse problematiken som ligger i att slänga sig med sådana här uttryck. Okunskap är en sak men så är ju inte fallet nu när ni blivit upplysta.

I mina ögon är det fruktansvärt respektlöst att nonchalant använda ett rasistiskt ord bara för att ni glömt betydelsen av det. Och tycka att det är helt okej att fortsätta använda det nu när ni vet vad som ligger bakom det. Det är som att säga att förföljelsen dessa människor inte är något att bry sig om.

30 nov / 10:34 av Bell

Bell: Jag använder inte själv ordet tattare till varken romer eller som ett skällsord. MEN jag vet att det finns många som använder det som ett skällsord utan att det har något med romer att göra överhuvudtaget. Och det tycker jag är helt okey. För mig och många andra så förknippar man inte längre ordet tattare med romer.

30 nov / 13:23 av prinsessanadia

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av fem och två med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 17
Torsdag 24 maj - 42
Torsdag 24 maj - 62
Torsdag 24 maj - 96
Torsdag 24 maj - 83
Onsdag 23 maj - 150
Onsdag 23 maj - 105
Tisdag 22 maj - 133
Tisdag 22 maj - 83
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Magenta
Magenta
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.