Amir nu och då

06 dec / 14:28 av Mia under: Amir

Konstigt, jag tänkte aldrig på att Amir var tjock för ett år sedan. Jag förstår ju nu att han hade problem med hälsan eftersom han var uppe på 115 kilo. Men dels såg det inte så mycket ut, och dels lyckades han hålla fokuset på annat håll. Han vågade ta plats och synas trots övervikten. Uppenbarligen går det att upprätthålla en fasad för omgivningen.

Nu i efterhand kommer det fram hur dåligt han mådde. Jag brukar också uppskatta Kenzas tillbakablicksinlägg, men de brukar inte enbart handla om hur hon brukade se ut. Hoppas Amir mår bättre nu och inser vad han har uppnått.

 

35 Kommentarer

Fast anledningen till att man inte såg på bloggen att han var (så) tjock var i och för sig för att han photoshoppade bort sin vikt på bilderna på bloggen. Kanske inte så svårt att upprätthålla en "fasad" då? De få gånger man såg honom på tv/film, som han ej själv redigerat, syntes det REJÄLT, tro mig.

(Kolla bara på det där gamla klippet med honom och Kissie intervjuade av Ekdal förra julen. Man kände inte ens igen honom från bloggen i TV-rutan!!)

Vore intressant om det togs upp mer hur även mindre bloggare (som har mindre "ytligt" rykte) redigerar sina kroppar på bloggen. Det är inte bara Kissie som fixar radikala förändringar i bilderna. Speciellt "tjocka" eller lite mulliga bloggare redigerar som attan.

Och alla bloggare verkar använda sig av tricket att pressa ihop fotografierna på tvären, så att allt blir "längre"/"smalare" i bilden (vilket ju inte tar någon tid alls, eftersom det inte behövs någon redigering alls). Exempelvis råkade Paow (som redan är smal) en gång lägga upp bilder som kunde synas i ursprunglig form om man klickade på dem: Bilderna var ca 30% "bredare" i verkligheten... (Just an example...)

06 dec / 14:51 av A

Fast jag träffade Amir i oktober förra året, och jag hade aldrig gissat på att han vägde över 100 kilo. Nu är ju inte utseendet särskilt relevant för hälsans skull, så det spelar inte någon direkt roll.

Själv fattar jag inte varför de där människorna photoshopar sig när de ändå syns så mycket ute som de gör. Inte så kul om alla tänker: "Shit, hon är mycket fulare irl än på bloggen!" Jag och A-M hade kanske vunnit på det däremot, för vi hänger inte så mycket på kändisfester :)

Men det har väl att göra med att vissa bloggläsare är så fruktansvärt dömande och tjatar om vikt i var och varannan kommentar. Det kanske är lockande då att förbättra sanningen lite.

06 dec / 16:32 av Mia

Jo, om man SER tjock ut har faktiskt stor inverkan på hälsan (den psykiska, som i sin tur starkt påverkar den fysiska), i alla fall för kvinnor:

Man har jämfört välbefinnande-nivåer hos smala och icke-smala kvinnor och smala kvinnor har högre välbefinnande än icke smala *trots att de smala t.o.m. rent kroppsligt kan befinna sig i sämre läge (lägre dompain-produktion i hjärnan, eventuellt sämre biologiskt)*. Detta p.g.a. den stora inverkan av socialt bemötande på människor. (Smala kvinnor bemöts med positivt än mulliga/tjocka.)

(Detta gäller dock inte för mulliga män, eftersom män bedöms mindre utifrån utseende än kvinnor. Där gäller istället att lite småmullighet leder till högre välbefinnande, eftersom fett påverkar dopamin-produktionen i hjärnan...)

(Amir var i och för sig man, men jag kan tänka mig att män bedöms mer efter utseende i homosexuella subgrupper än män i allmänhet, så för Amir påverkade det säkert också hälsan. ...dessutom var han ju mer än småmullig iofs...)

06 dec / 17:43 av A

Hahaha... Yeah, he was a really fat kid back then.

06 dec / 15:31 av Hanna - known from deviant art

Jag är nog jätteelak, men ofta när man ser folk som var överviktiga förut, och sen ser bilder när de gått ner i vikt, tycker jag de ser jättesjuka ut. Kanske är det för att de fått ett mycket smalare ansikte med mer markerade drag? Man vänjer sig väl kanske efter ett tag, men just nu tycker jag tyvärr han ser sjuk ut med sitt smala ansikte och plutliga läppar... =/

06 dec / 15:47 av Ida

Det beror på att huden har töjts ut så till den grad att den inte längre bara oproblematiskt kan "sjunka in" igen. Förhoppningsvis ändrar sig huden med tiden med tanke på att han fortfarande är relativt ung och därmed fortfarande ständigt producerar höga halter av förnyelse-hormon i huden.

Detta är dock en anledning till att jag känner mig lite skeptisk vad gäller att förändra sitt utseende med fillers och retylane etc: Man sprutar ju in något i ansiktet som fyller ut (gör ansiktet "tjockare"/mer utputande/ på vissa ställen). När denna utfyllnad Sen försvinner borde ju huden just där har töjts ut så att ansiktet blir *ännu hängigare* (d.v.s. det man ville undvika om man tex sprutade in fillers i kinderna) än innan. Kissie har ju tidigare använt sig mycket av fillers, och jag tycker mig se att hudvecken mellan näsa och mungipor hänger ovanligt mycket hos henne för att vara på en tjej i 20-års-åldern. HAR JAG FEL? VET NÅGON? KANSKE KAN T.O.M. NÅGON MED ERFARENHET ELLER EXPERTIS BERÄTTA?! // TACKSAM FÖR KOMMENTARER OCH SVAR

06 dec / 16:11 av A

Haha, jag vet exakt hur du menar! Jag tycker nästan alltid att deltagarna i Biggest loser såg bättre ut innan de blev smala :D

06 dec / 22:30 av Jonna - Au pair i England

Roligt att Amir verkar tro att "med jämna mellanrum" betyder "sällan" och inte "ofta" :p

Sen GÖR han ju ingenting förutom att hänga med sina kompisar typ. Inget fel med det egentligen, men då försvinner lite poängen med tillbakablickandet eftersom han gör exakt samma sak idag, jämfört med Kenza då som visar upp massa projekt och resor som man glömt bort.

06 dec / 16:40 av Malin

Fast det betyder ju inte ofta... Det är ju mer att något händer regelbundet (med det inte sagt hur ofta/sällan). Återkommande med samma tidsintervall mellan gångerna. Typ "jag går till frisören med jämna mellanrum"(var tredje månad), eller "jag får kallelse till tandläkaren med jämna mellanrum" (januari och juli). För övrigt så tycker jag att "med jämna mellanrum" är ett dumt uttryck.

07 dec / 13:56 av Nat

Fast nej. Det har kommit att betyda ofta. Den EGENTLIGA betydelsen är förstås "regelbundet", vilket kan vara vilken tidsintervall som helst, men i vardagligt tal så betyder det ofta. Så som han säger det, "jag dricker med jämna mellanrum" låter helt fel om han menar väldigt sällan, vilket det borde vara eftersom det återföljs av "då jag jobbar på viktminskningen"

http://sv.wiktionary.org/wiki/med_j%C3%A4mna_mellanrum

07 dec / 18:25 av Malin

Jag har träffat amir när han var tjock. jag upplevde honom bara som en stor kille, inte fet.

06 dec / 16:49 av LADY DAHMER | bra blogg

LadyDahmer: Hur kan du säga det när du hävdar på din blogg att storlek 40 ses som tjock?

06 dec / 22:26 av A

A: varför kan hon inte få tycka att Amir bara var en stor kille och inte fet? Vad jag kan se så skrev hon bara om det rådande skönhetsidealet som råder där folk som bär stl.40 anses tjockare än "normalt" eftersom utbudet av kläder är betydligt mindre i större stl, än mindre. men jag kan ju ha missat nåt...

06 dec / 23:12 av sandramaria

Jag tycker hon sprider osunda ideal när hon skriver att rådande skönhetsideal ser storlek 40 som "tjockt" hos kvinnor, och skulle medföra svårigheter att hitta kläder. Detta är helt enkelt bara lögner, och genom att sprida sådana lögner bidrar hon till att normala, sunda tjejer kan börja tro att de är "tjocka" och måste ändra sig. Detta är helt galtet(!) eftersom storlek 40, tillsammans med 38, är den absolut lättaste storleken att hitta i klädaffärer -- den finns överallt -- och eftersom storlek 40 faktiskt är den *vanligaste* storleken hos kvinnor i Sverige.

Hon sprider alltså lögner, vilket bara medverkar till att helt normala tjejer, som kanske aldrig ens reflekterat över sin vikt, kommer att få vikt-ångest. Detta är *väldigt* destruktivt och ofeministiskt. Det verkar som att LD själv vuxit upp i ett hem där hennes pappa (som är från Latinamerika tror jag) har sagt till henne att hon måste vara smal och vacker för att behaga killar, samt att hon omger sig av människor med mycket osunda och ytliga ideal, som kommenterar hennes vikt och utseende. Detta är dock inte *normalt för de flesta kvinnor*. Det är *mycket* ovanligt att en förälder säger något sådant till sitt eget barn. Jag tvivlar på att någon helt frisk förälder någonsin skulle göra det, och jag har aldrig tidigare hört något sådant, mer än i extrema undantagsfall. Det flesta vanliga, sunda kvinnor omger sig heller inte med människor som kommenterar utseende eller vikt, eller ens sätter så oerhört stort värde vid detta (speciellt i hennes ålder). Därför representerar hon ett extremt undantag som verkar leva i och ha vuxit upp i mycket destruktiv och ytlig miljö. Hon propagerar dock för att detta är normalt för "kvinnor" (underförstått "alla kvinnor"/"majoriteten kvinnor"), vilket det *absolut* inte är. Därmed medverkar hon till att förskjuta normerna för det "normala".

07 dec / 09:54 av A

A - MIN åsikt och normen är två skilda saker. Jag skrev att JAG uppfattades som överviktig av min omgivning och rådande ideal, när jag hade strl 40. Idag har jag strl 44 och ses som fet. Jag ÄR fet enligt bmi.

Jag skrev inte att man ÄR tjock när man har strl. 40.

07 dec / 10:40 av LADY DAHMER | feministfitta

sen "A" måste jag fråga varför du låtsas vara nån annan i min blogg samtidigt som du postar under ditt vanliga nick? Du vet att jag kan se ditt IP va?

07 dec / 10:44 av LADY DAHMER | feministfitta

LD: Ha, ha, jag skrev två kommentarer hos dig och postade den senare, idag, under "A", eftersom jag hänvisade till min kommentar i BK. Trodde inte det spelade någon roll(?) eftersom jag ändå bara postar under nic, alltså inte kopplat till blogg eller email. (Jag heter egentligen inte "A", hör och häpna... :) ..lite kort för ett namn ändå kanske.. :-) ...Ja, jag vet att du kan se IP-adress...so what?).

Anyway, du försöker ju föra ut åsikten om att "rådande ideal" anser storlek 40 vara "tjock" och att det medför att folk med storlek 40 har svårt att hitta kläder. Detta är ju bara lögner och skitsnack, eftersom stlk 38/40 är vanligaste storlekarna i klädaffärer, och eftersom stlk 40 är vanligaste storleken hos kvinnor idag!

Du borde istället skriva att "i min närmaste omgivning, med familj, jobb-miljö och vänner *abnormt starkt präglade* av kroppsfixering och ytlighet betraktad det som 'tjockt' när man når storlek 40". Detta är nämligen INTE "rådande idealet". Genom att istället på stor blogg skriva att det ÄR "rådande idealet" MEDVERKAR du till att det blir detta; vilket är extremt destruktivt och anti-feministiskt.

Gör om gör rätt!

mvh, A aka Olivia (aka Estetica? :-) )

07 dec / 11:37 av A

Varför är din verklighetsuppfattning mer riktig?

Att det finns en norm som utesluter alla över strl 40 är inte ett påhitt. Jag kan inte låtsas om att det inte är så för att bespara någon ångest. Majoriteten av mina läsare verkar dock må BÄTTRE av det jag skriver så jag känner inte att din kommentar har någon egentlig relevans. Du är den ENDA som kommenterat det negativt. Och då får jag hundratals kommentarer om dagen av människor som upplever samma sak som jag.

07 dec / 12:25 av LADY DAHMER | bra blogg

och har man ett nick så är det trovärdigast att man håller sig till det och inte hittar på ett nytt för att låtsas om att man är nån annan. Bara oärligt.

07 dec / 12:26 av LADY DAHMER | bra blogg

jag menar alltså att OM det är så att några få får ångest av det jag skriver så får det vara så, för i jämförelse med alla de som känner sig stärkta av mina inlägg så är det värt det.

Jag gör mer hundra gånger mer nytta än skada alltså och det är ju det som är viktigast.

Att som du sitta och skrika TVÅ att jag MÅSTE TA BORT DET DÄR INLÄGGET!!!!!!!!!1 om och om igen med caps lock på och hävda att jag förstörde din dag och att du aldrig känt sån ångest är ju bara kontraproduktivt. Vad är det egentligen du vill att jag ska göra? Om det inte är en norm hur kan du må så jävla dåligt av ETT inlägg på EN blogg?

#troll

07 dec / 12:33 av LADY DAHMER | bra blogg

ok, lugna ner dig ett par hekto.. :) ta ett djupt andetag...

Det känns hedrande att jag har så stor betydelse i ditt liv att du letar upp mitt ip bland hundratals kommentarer, om du får så många på bara en dag! <3

Angående nicket så skrev jag "A" för att du skulle hitta min kommentar hos BK som jag hänvisade till. Annars brukar jag hitta på whatever nic som faller mig in om jag skriver en random kommentar i en random blogg. (Brukar ej kommentera hos dig annars.) Gör inte alla det? Varför har annars nästan alla kommentarer nics som "Anna", "Ann", "Ida" och andra supekorta namn som går snabbt att skriva? Tyckte personligen att "Olivia" var ganska orginellt, och dessutom ett längre nic, som tar mer kraft att skriva, så du borde vara nöjd med det! Andas..!

07 dec / 13:49 av A

Jag beundrar folk som sliter och kämpar för att gå ner i vikt, men inte folk som käkar olagliga bantningspiller för att de är för lata för att ta tag i sitt problem. Jag blev jättebesviken på Amir när han började med reducil, slutade till och med läsa hans blogg.

06 dec / 17:14 av Mella

Du har aldrig tänkt på att många sliter och kämpar med att gå ner i vikt men misslyckas gång på gång? Det är ca 80% (om det inte var mer) av dem som är överviktiga och bantar som efter ett år har gått upp igen. Det är med andra ord inte så lätt.... För vissa kan reductil vara en god hjälp på vägen, för tro inte att det är ett mirakelmedel utan enbart ett hjälpmedel och dessutom ett godkänt läkemedel. Så jag kan inte se nån anledning att se ner på de överviktiga som använder det. Då menar jag inte de personer som behöver eller vill gå ner ett par kilo, de får det inte ens utskrivet av läkare eftersom man måste ha en BMI på över 28

06 dec / 17:36 av Freja

Ja, jag håller helt med: Man borde istället vara glad att överviktiga kan få hjälp med tabletter att gå ner, eftersom övervikt ju leder till en rad hälsorisker.

Dock är risken med reducitil (stavning?) och andra preparat att viktnedgången blir onaturligt snabb, vilket i sin tur leder till att man får "hängande hud", som Amir i viss mån fått, eftersom huden inte hinner anpassa sig naturligt. Detta kan vara värt att tänka på (förutom att Retudicil kan leda till hjärtsvikt och absolut inte ska kombineras med alkohol etc...)

06 dec / 17:48 av A

De alldra flesta kan gå ner i vikt genom att äta hälsosamt och träna. Det kan Amir, eftersom han gjorde det först och gick ner mycket. Men sedan tröttnade han och gav upp.

Tillhör man den lilla skaran som inte kan gå ner i vikt genom bra kost och motion så vänder man sig till en läkare. Man beställer inte olagliga preparat på nätet som leder till en ohälsosamt snabb viktnedgång och som i värsta fall kan ge allvarliga häsloproblem.

06 dec / 20:47 av Mella

Det handlar oftast inte bara om att man tröttnar och ger upp, det sitter även psykiskt. Hade det varit så enkelt att bara äta normalt och träna så hade väl ingen varit överviktig, eller hur? Det är enkelt för oss att säga som är normalviktiga, som inte har något sockerberoende eller matberoende, äter bra och rör på oss. Hade du sagt likadant till en anorektiker? Att de bara tröttnade och gick ner i vikt igen? Hade du sagt så till en missbrukare? Antagligen inte. Så varför då säga så om en överviktig människa som nu (med lite hjälp) faktiskt har lyckats gå ner i vikt? Det är ju inte bara pillerna som gör det, han tränar ju även och äter bra.

06 dec / 21:34 av Kattis

Jag vet att det knappast är lätt att gå ner i vikt, jag har själv varit överviktig.

Jag vet inte hur Amir äter och tränar längre eftersom jag slutade läsa hans blogg för längesen. Det enda jag säger är att jag inte beundrar någon som använder sig av olagliga och farliga preparat för att gå ner i vikt. Det är inte bara dåligt för Amir själv, utan även för alla hans läsare som är unga och lättpåverkade. Jag minns hur enormt många kommentarer han fick från småtjejer som undrade varifrån han beställde sina tabletter.

Som sagt, det enda jag säger är att jag inte ser upp till personer som använder olagliga och häslofarliga preparat för att gå ner i vikt, och dessutom skryter med det. Folk som gör det är nödvändigtvis inte dåliga människor, men de gör ett förbannat dåligt val och det tänker jag fortsätta påtala.

Ser ni upp till dessa människor så får ni gärna göra det. Men detta är min åsikt.

06 dec / 22:03 av Mella

Om jag fattar det hela rätt - är det sättet han har skaffat reductil på som du är emot? För reductil är ett godkänt läkemedel som man kan få utskrivet av läkare samtidigt som man skall gå på regelbunden kontroll eftersom det kan ge en hel del biverkningar. Och precis som Kattis skriver så ligger det ofta andra problem också bakom övervikt, det handlar inte bara om att äta rätt. Hade det varit så enkelt hade vi inte haft så många överviktiga i västvärlden.

06 dec / 22:17 av Freja

Jag säger att det inte är smart att skaffa receptbelagd medicin på olaglig väg. Det finns nämligen en anledning till att den är receptbelagd. Sedan sänder det ut ett väldigt ohälsosamt budskap till folk också. "Skit i att träna och äta bra, piller gör dig smal utan att du behöver anstränga dig ett dugg".

ÅTER IGEN, det enda jag har sagt är att jag inte beundrar folk som tar till olagliga preparat för att gå ner i vikt. Det är ohälsosamt och kan vara farligt. Jag trodde det var en rätt normal åsikt.

06 dec / 22:51 av Mella

Mella: Jag får be om ursäkt, jag trodde att han hade fått läkemedlet från en läkare (och att du trodde att de var helt olagliga i den första kommentaren) och läste därefter din sista mening alldeles för snabbt (missade faktiskt helt det där med köpa preparat på Internet. Läste igenom hela nu och undrar hur fanken jag kunde missa det...). Jag har bara kikat in på hans blogg ibland och då sett att han har tränat och skrivit inlägg om vad han har ätit. Det är ju urbota korkat att beställa narkotikaklassad medicin över Internet (ja, medicin öht) och dessutom få unga tjejer och killar att göra detsamma. Nej, där håller jag verkligen med dig, Mella. Det är verkligen inte OK, och jag hoppas att de andra som kommenterade även de missförstod och skrev aningen förhastat.

07 dec / 19:56 av Kattis

Ingen fara Kattis, vi har nog alla läst lite slarvigt någon gång ibland :)

07 dec / 22:18 av Mella

Amir var så "stor" när han började sin viktnedgång att jag misstänker att han kunnat få det utskrivet t.o.m. om han gick till läkare. Det viktigast är ju hans hälsa, och han behövde verkligen gå ner i vikt. Om det fungerade med retudicil är det bra.

På vilket sätt leder viktnedgång med tabletter till sämre hälsa än "annan" viktnedgång menar du (förutsatt att man inte i undantagsfall drabbas av några biverkningar, vilket inte Amir gjorde)?

Förklara gärna, verkligen nyfiken..!

06 dec / 22:24 av A

Varför skulle han få det utskrivet av en läkare? Läkare rekomenderar alltid att man ska försöka gå ner i vikt på naturlig väg innan de skriver ut läkemedel. Amir lyckades ett tag med att gå ner i vikt genom hälsosam mat och motion, alltså kan han och behöver inga bantningspiller.

Som du själv skrev innan så leder reductil till en onaturligt snabb viktnedgång, vilket bara i sig inte är bra för kroppen. Dessutom finns det en hel del farliga biverkningar som man kan drabbas av, bara för att han inte har drabbats än betyder det inte att han kan drabbas senare. Jag trodde det var allmän kunskap att en långsam men stabil viktminskning genom motion och bra mat är den hälsosammaste metoden.

06 dec / 22:59 av Mella

reductil är inte godkänt läkemedel längre, det VAR men har tagits bort nu eftersom det är farligt.

BK, man behöver inte alls ha problem med hälsan bara för att man är fet, särskilt inte om man är ung. 115 kg finns det mååånga friska helt vanliga människor som väger.

06 dec / 22:46 av Fet

Brukar inte läsa Amirs blogg, har väl mest läst kommentarer om honom här, men gick in och kikade nu. Blev lite förvånad när jag såg Messi, trodde inte Blondinbella och Amir umgicks med samma personer!?

07 dec / 00:29 av Elenore

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av två och två med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 26
Torsdag 24 maj - 48
Torsdag 24 maj - 70
Torsdag 24 maj - 103
Torsdag 24 maj - 89
Onsdag 23 maj - 155
Onsdag 23 maj - 115
Tisdag 22 maj - 139
Tisdag 22 maj - 88
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Magenta
Magenta
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.