Liv i luckan

18 dec / 10:35 av Anna-Maria under: Bloggkommentatorerna, Prinsessan

Jag blir inte klok på vissa av er läsare. Jag kritiserar ett fenomen som jag läste om på Prinsessans blogg. Jag kritiserade inte Prinsessan utan det sjuka i att ge sina anställda utmärkelser på en julfest för hur man ser ut. Jag vet att man skall klä sig enligt vissa koder när man jobbar i ett representativt yrke, men det faktumet behöver absolut inte betyda att man ger sina anställda pris för det. Liten skillnad där. Jag kritiserade utmärkelserna och vad jag tror att det gör med människor. Jag tror inte att medarbetarna i stort mår bättre och gör att bättre jobb av sådant. Det sätter press och framkallar ohälsa och gör att folk bryter ihop. Jag menar alltså folk i stort och inte Prinsessan.

Vad gör ni då? Jo, ni går bananas över mig och kommer med personliga påhopp på mig. Skriver att jag har hemmablekt hår och inte fattar att man måste klä upp sig och att jag är en bitterfitta. Jag vill ju bara väl med mitt inlägg när jag skriver att jag inte tror att folk mår bra av mer press än vad det jobbet redan ger. Dessutom är det ni som skriver att Prinsessan har brutit ihop. Inte jag. Jag visste nämligen inte att det var det hon hade gjort. Jag trodde bara att hon hade varit sjuk och att hennes hjärta inte mådde bra och att det kanske har med stress att göra.

 

16 Kommentarer

Jag har inte läst kommentarerna, men kan ju bara gissa hur stämningen är..

Dock måste jag säga, angående själva ämnet, att jag tycker att du överdriver allvaret i den här frågan. Jag fattar inte att det ska vara så fruktansvärt mycket tabu över utseende. Jag tror knappast att någon på Prinsessans jobb ägnar det där priset en tanke under hela året, förutom just precis när priset delas ut. Det är förmodligen ett skämtpris och det kanske delades ut pris till "Årets skojare", "Årets friskis" etc. Och det är väl inte så fasligt hemskt med lite skojiga utmärkelser. Mår man, på riktigt, dåligt över det så har man nog större problem än prisutdelningen i fråga.

18 dec / 11:35 av airaM

Håller med till 100%. Det är med största sannolikhet ett pris som hittades på dagen innan då julfesten planerades.

18 dec / 12:31 av jess

Jag tycker det är otroligt löjligt att dela ut ett sådant pris. Och för min del tror jag att det finns en hel del som mår dåligt över ett sådant pris även om du airaM inte till hör denna skara. Onödigt hursomhelst tycker jag....

18 dec / 12:59 av Caroline

airaM: Jag håller med dig! Tycker också att det är konstigt om någon skulle gå och ha ångest hela året för att de vill vinna pris som "bäst klädda". Det är ju bara löjligt! Är det samma sak om en kille vinner? Har nämligen en killvän som blev utsedd till "årets bäst klädda" på sin arbetsplats där det jobbade både tjejer och killar. Eller är det som vanligt att det bara är ett problem när det handlar om tjejer?

På vårt jobb hade vi för ett par år sedan också prisutdelning. "årets snygging", "årets medarbetare", osv. Tror inte en enda av oss tog prisutdelningen på dödligt allvar. Det var en rolig grej helt enkelt.

18 dec / 13:47 av prinsessanadia

Lol, exakt likadan kommentar som jag skrev i ursprungsinlägget... Lustigt sammanträffande? =).

Kul också hur AM reagerar på varje elak kommentar i det inlägget. Varför försvara sig mot ngn som kallar ens hår hemmablekt? Och med att man spenderar massa pengar på det...?! Haha. Vem bryr sig? Personangrepp ignoreras bäst...

18 dec / 15:00 av Helena

Är man väldigt fåfäng kan man nog bli ledsen om man inte vinner priset. Är man väldigt fåfäng kan man också ta illa vid sig av en kommentar om ens hårfärg. Speciellt om man betalat "en jävla massa" för att bleka det.

Men de allra flesta rycker nog på axlarna åt sådana saker.

18 dec / 12:14 av Agge

Jag kan förstå båda sidorna i det här. Det känns väldigt skämtsamt med ett pris till bäst klädda, men samtidigt kan det bli en större grej. Att man känner pressen att ALLTID ha något nytt och fräscht, som i skolan att det inte duger med kopior utan man måste ha det riktiga. Klart det kan bli en hets bland de anställda av det, men det beror på hur man lägger fram det av företaget.

Och om jag ska vara elak mot prinsessan och inte fenomenet, känns det som att man kan ge henne det här priset som ett hån också (inte för att hennes företag skulle göra det) med tanke på att större delen av kläderna hon använder är sponsrade från Lindex/Kappahl eller Creative Lounge. Jag menar, vem ska man annars ge priset till? Någon som har haft samma handväska hela året och/eller har tre skjortor man varierar mellan hela tiden? Det kommer ju inte i närheten av prinsessans samarbeten.

Jag tycker det känns onödigt av Josefine att ta upp det här överhuvudtaget, särskilt efter hennes senaste inlägg och kommentaren hon mailade hit. Det är svårt att veta vad hon vill när hon å ena sidan njuter av det men å andra sidan pratar om att det är hemskt med den press kvinnor har över sig idag. Det ena behöver ju inte utesluta det andra, men herregud vad hon uttrycker sig dåligt/förvirrande ibland.

Att det här var ett skämt/rolig grej har hon ju skrivit i sitt försvarsinlägg nu. Men jag tycker det känns löjligt att hon nämner hur duktig hon är på sitt arbete, det är väl ingen som tror att om man vinner ett pris för att man klär sig snyggt är man inte bra på sitt arbete?

18 dec / 12:24 av EmmaS

Hela den här diskussionen säger ju rätt mycket om den tid vi lever i - yta betyder mer än kunskap och erfarenhet. Tycker inte du ska ta åt dig av enfaldiga kommentarer av människor som väljer att misstolka det du skriver. Du har ju rätt!!

18 dec / 13:05 av K

Men snälla nån, tror du själv att arbetsgivaren värderar utseende högre än kompetens?!?

18 dec / 13:34 av jess

Jag blev rätt chockad när jag läste kommentarerna, jag tyckte inlägget var hur tydligt som helst.

Antingen är folk inte läskunniga eller så missuppfattar de men flit för att ha något att bli förbannade på. Just att missuppfatta för att få en anledning att ösa lite skit över någon är ju rätt populärt på nätet.

18 dec / 13:07 av Mella

Jag läste en krönika av en erfaren krönikör. Själva krönikan handlade om läsares oförmåga att läsa ;) Typ att hälften av alla reaktioner var de som inte höll med om hans åsikt, den andra hälften kom från folk som höll med honom men trodde att han argumenterat för det motsatta.. Så det ser nog ut så överlag helt enkelt, det är inget personligt.

Håller med Mella om att det var tydligt att det var fenomenet du kritiserade, inte Prinsessan. Och jag tycker det är jättelågt att ta till personangrepp. Faktiskt.

18 dec / 13:35 av Ina

Men det var ju bara en sådan kommentar! Varför tillägnar du henne ett helt nytt inlägg....?

18 dec / 15:14 av Sofie

Jeg tror Josefine misoppfattet poenget deres, igjen...

18 dec / 16:38 av alice

Jag kan inte begripa att ett sådant pris kan delas ut på en arbetsplats där inte en av arbetsuppgifterna är att vara snygg. tex fotomodelljobbet, melodifestivaldeltagare, mannekäng. Men om det inte står i tjänstebeskrivningen "försök vara så pffig som möjligt" eller "alla sedvanliga arbetsuppgifter samt sträva mot att vara så smal, trendig och fräsch som möjligt" kan man väl inte premiera det? Jag har aldrig riktigt förstått vad prinsessans jobb är men jag hade förstått om de delat ut en award för "trevligt bemötande" eller "fantasktiskt deskriptiv utredning" men snyggast klädd? det känns ju som om de inte kunde ge henne för något annat. Men kvinnor ska alltid bli glada över komplimanger för sitt utseende. Tänk er en man istället, som hade jobbat i flera år med någon utredning, genomfört en massa förbättringar och så på julmiddagen tackats med "bäst klädd"!!! Hade alrig skett!

18 dec / 19:47 av Anna

Jodå det händer. Om du läser min kommentar i det här inlägget så har du ett sådant exempel. Och för att förtydliga så är min killkompis väldigt framgångsrik inom sitt yrke inom computer science, och han blev vald till bäst klädda under någon tillställning hans jobb hade. Dock började han inte grina och känna sig värdelös på sitt yrke bara för att han fått den utmärkelsen. Han har lite bättre självkänsla än så och vet att han är duktig på det han gör, och såg bara utmärkelsen som en rolig grej.

18 dec / 20:26 av prinsessanadia

prinsessanadia: för det första är det DU och enbart du som har sagt att det skulle vara någon skillnad när det kommer till män, det är ett lika löjligt pris att få som man i min åsikt. Men det är väl ganska självklart att din vän inte började lipa över det priset, vem skulle göra det? Det handlade ju om pressen det kan skapa kring för de som inte vinner. Jan tänka mig att de flesta skulle värdera en utmärkelse för sin arbetsinsats högre än för sin klädsel.

19 dec / 12:36 av C

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av sju och tre med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 26
Fredag 25 maj - 0
Torsdag 24 maj - 48
Torsdag 24 maj - 70
Torsdag 24 maj - 103
Torsdag 24 maj - 89
Onsdag 23 maj - 155
Onsdag 23 maj - 115
Tisdag 22 maj - 139
Tisdag 22 maj - 88
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.