Inte särskilt god jul

25 dec / 21:10 av Mia under: Paow

Jag utgår alltid från att det ligger något tragiskt bakom valet att inte fira jul. Om det inte handlar om religion, såklart. Det kanske är fördomsfullt att tänka som jag gör, men i Paows fall känns det som att jag har rätt. Hon verkar inte alls lycklig just nu, och att hon inte firar jul är bara en del av det hela.

Först lät det som att hon valde att inte fira jul för att hon inte ville träffa släkten som hon inte längre känner. Men nu i efterhand verkar det som att hon tycker att det har varit jobbigt. Det låter kanske som ett i-landsproblem att inte få någon julklapp när man själv tjänar bra med pengar. Men det är ändå så att hennes nära har tagit ett beslut att inte köpa någon julklapp till Paulina i år. Det kanske inte känns så bra.

Undrar hur det känns som förälder att veta att ens barn (vuxet eller tonåring) är helt ensam på julafton? Även om det är självvalt?

 

23 Kommentarer

Men så kan man ju även vända på det om att hon inte hört av sig, skickat julkort, ringt ett snabbt samtal bara för att fråga hur de mår, köpt julklappar åt dem. I en sån situation är det lätt att vara bitter och tycka att det är de andra som gör fel, utan att ta en sekund att reflektera över sin egen del i det hela.

25 dec / 21:34 av LILITH - mamma & borderline

Jo, fast jag tycker aldrig att det kan vara barnens fel till något sådant. Tycker på något sätt att det alltid är föräldrarnas ansvar att ha kontakt med sina barn om de inte hör av sig eller liknande. Jag hade ju inte direkt skitit i att höra av mig till mitt barn (har ej barn ännu, men kommande) bara för att "han/hon inte hör av sig"...känns lite lågstadienivå när man ändå är vuxen och förälder. Barn/tonåringar/ungdomar har så mycket annat i sitt liv och prioriterar kanske inte alltid familjen och släkten, men som förälder borde man väl ALLTID prioritera sina barn? Framför allt om man märker att de inte mår helt hundra. Tycker det känns helt fel att lägga över ansvaret på sitt/sina barn.

26 dec / 00:19 av Kattis

Jag håller med om att det framförallt är föräldrarnas ansvar att hålla kontakten. MEN jag har absolut NOLL förståelse för hur man kan strunta i familjen bara för att man är ung. En sjukt dålig bortförklaring. Kompisar kommer och går men familjen har man alltid kvar (så länge de lever). Jag har alltid och kommer alltid att prioritera familjen framför allt annat. Jag förstår inte hur folk kan sitta och klaga på att "tvingas" umgås med släkten på julen, det är helt sjukt. (Givetvis finns det undantag där familjen faktiskt är förjävlig, och då är det en annan sak, men de flesta har det ju faktiskt inte så tack och lov).

26 dec / 01:03 av jess

Jess: Nej, men det håller jag med om...det beror ju, precis som du säger, också på hur ens egna familjeförhållande ser ut. Mina har kanske inte alltid varit sådär JÄTTEBRA (och jag har heller inte varit guds bästa barn) om vi säger som så och utgår kanske därför från mina egna erfarenheter och applicerar de på Paows situation. Att inte prioritera familjen i vissa perioder av livet tror jag dock är rätt vanligt och helt normalt då man vill bli självständig, då är det dock viktigt att som förälder förstå att det inte ÄR som att barnet EGENTLIGEN tar avstånd eller inte vill umgås, utan att fortsätta att ringa och vara "jobbig".

26 dec / 14:26 av Kattis

Men jag tror säkert att de har köpt julklappar, bara att hon inte ville dyka upp på julafton, och inte ville ha några eftersom hon inte var med och inte köpt några själv. Tycker inte det är någon "big deal" (och hon var ju inte ensam för hon träffade en kompis och ska säkert festa idag), fast just i Paows fall verkar det ligga mer bakom. Hon verkar inte må bra just nu och kanske fastnat lite i drogandet igen (hoppas inte). Och alkohol är ju också en drog som man inte mår bra av att dricka varje dag när man är 18 (eller äldre heller). Hoppas det ordnar sig för henne, men jag tycker din beskrivning av julen är extremt trångsynt, konservativ och fördomsfull. Den bidrar till stigmatisering av de som (av olika anledningar) inte firar jul.

25 dec / 21:59 av A

Det är klart att det är tragiskt att inte vilja fira jul. Om man sedan väljer att fira med en kompis (som paow) och är nöjd med det (vilket paow inte verkar vara) så är ju det en annan sak. Själv hatar jag julen och ja, det är jättetragiskt. Men då får jag väl vara tragisk och bitter en dag per år då.. Det är ju inte mer med det.

25 dec / 22:51 av Lilly

Mäh! Jag menade ju inte att DU är tragisk. Men jag tänker att det ligger något tragiskt bakom att du hatar julen. Fast det finns såklart undantag.

26 dec / 13:40 av Mia

Tycker det känns rätt sorgligt faktiskt, som hennes föräldrar inte bryr sig. Min mamma hade aldrig accepterat att jag satt själv på julafton. Även om jag hade påstått att jag ville det så hade hon tvingat sig på mig, haha. Ingen ska sitta själv på julafton, och att man som förälder accepterar att ens barn gör det känns inte helt okej...

25 dec / 23:30 av Mella

Jag tror att många halv vuxna och unga vuxna utAN egen familj glöms bort och speciellt skilsnässobarn. Det är synd att allt handlar så mycket omjulklappar. Det begränsar ganska mycket julaftonsakrivitetet. det är jul inte kul att sitta i 3 timmar ochtitta på hur alla ger varann julklappar och själv hör man inte till det. vi har skippat personila julklappar och bjuder ofta in icke släktingar och umgås i stllet för att byta pengar en hel kväll.

26 dec / 00:23 av Anna

Asså även om jag hade haft gott om pengar så hade jag ju tyckt att det vore trevligt med åtminstone en liten klapp, behöver ju inte vara något dyrt, det är ju tanken som räknas.

26 dec / 01:00 av Foofie

Det känns som om Paow bara är intresserad av att hänga i Thailand och festa på Grabbarna Grus, och det om något är riktigt tragiskt. Och för övrigt vet man aldrig vad som är sant av allt hon skriver. Så sent som den 18 dec skrev hon ju om alla hon skulle köpa julklappar till och att hon skulle få julklappspanik när hon kom hem fr Thailand...

26 dec / 12:12 av Nellie

Ja, så himlar dålig kontakt tror jag inte hon har med sina föräldrar. Hon åkte ju ner till Thialand med sin pappa och bodde först med honom innan hennes kompisar kom. Och hennes mamma sprider alltid en massa kärlek och föräldraråd till henne på FB. Hon var bjuden, men kände kanske inte för att gå. Julen är trots allt bara en släktmiddag och lite sak-byten. Allt tycker inte det är en så stor grej, speciellt inte om man ändå bor i samma stad/område och ändå träffar familjen så ofta (vilket hon vanligtvis gör).

26 dec / 12:19 av A

Hahahaha, typiskt svenskt att bli så crazy. firat jul ensam flera gånger och det är jävligt skönt. inget jobbigt folk, man gör vad man vill, tittar anka när man vill... ni borde prova!

26 dec / 12:24 av Hanna - Sexy girl gone super6y

Nja, tycker snarare att det är typiskt svenskt att skita fullständigt i sin familj och släkt och att sitta och klaga på att man "tvingas" sitta en "hel kväll" med familjen på julafton. Detta istället för att supa skallen av sig med en massa "kompisar" som man ändå träffar varje helg för att vingla runt med på någon bar.

26 dec / 13:23 av jess

Jag tycker inte att alla människor i min närhet är jobbiga, så jag står med glädje ut med dem på julen.

Jag håller med Jess om att det nog snarare är typiskt svenskt att dra sig ur familjesammankomsterna. Inte för att majoriteten gör det, men för att de flesta andra kulturer är ÄNNU mer släktbundna än vad vi svenskar är.

26 dec / 13:42 av Mia

Jag tycker att svenskarna är mest fixerade vid att det ska vara endast släkt och familj på julaftn. Jag vet familjer som får något stressat i blicken on man föreslår att man ska ta med en kompis på julafton. Och helst ska man sitta hemma i sitt eget hus på julafton. I många länder går man ut och äter julmiddag på restaurang. Vet inte ens om restauranger är öppna i sverige på julafton.

26 dec / 14:50 av Anna

Anna: Ja, men varför kan det inte få finnas högtider där bara familjen hör hemma då? Jag är övertygad om att du skulle bli lite stressad om din bästis sa att hon skulle ta med sin mormor och farbror på ditt födelsedagsparty också, så varför kan inte det få vara tvärt om då? Restaurangpersonalen kanske helst inte jobbar på julafton, så att hålla stängt tycker jag är helt rätt. (Om man nu känner någon stackare helt utan släkt att fira med så är det väl också ett undantag).

26 dec / 16:35 av jess

Jess: Skillnaden är att man inte har valt sin släkt och familj (och att vissa faktiskt inte har någon). Alla har heller inte släkt/familj som behandlar dem väl, och det finns inget som inte säger att du kan festa med dina släktingar även annars om du vill. (Vänner däremot, har man valt själv, och har även möjlighet att välja bort.)

Det viktiga är att inte stämpla folk som inte gör/lever som du själv. Var tolerant och låt alla välja själva utan att dra slutsatser om deras liv eller döma dem.

26 dec / 16:47 av A

Fast att man hoppar över att fira jul ett (eller fler) år behöver inte betyda att man hatar julen. Jag tycker inte julen de senaste åren har kännts lika viktig längre.. Alla i familjen är vuxna, ingen har hunnit skaffa barn. Jag led inte av att jag valde att inte lägga sjukt mkt pengar på att trängas på ett tåg till Norrland och ist jobba den här julhelgen. Men jag hatar inte julen.

26 dec / 14:00 av Alina

Varför tror så många att man skiter i sin familj för att man inte firar jul? Bara för att man väljer att inte träffa sin familj på julafton är det väl inget som säger att man hatar julen? Jag tycker det är mer tragiskt att ni gör den liknelsen! Jag sätter mer värde i att träffa mina nära och kära vilken annan dag som helst på året. Varför skall det alltid vara sån hysteri på julen? Allt måste vara så perfekt, man måste träffa alla i släkten, man måste äta så mycket mat, man måste ha så trevligt och mysigt och man måste ge och få så många julklappar... Faller man inte in i de ramarna så är man tydligen tragisk dessutom.

För mig har julen tappat all betuydelse den hade som barn, den är inte viktig helt enkelt - och nej, det ligger ingen som helst tragik bakom. Jag är dessutom inte kristen och har inte det skälet heller att fira jul. Fast i dagens sverige verkar de flesta ha glömt huvudbudskapet om varför vi firar jul...

Så kan ni inte bara låta dem som väljer att inte fira jul göra det utan att börja spekulera i hur tragiska dem är och vilka tragiska händelser som fått dem att göra det valet.

26 dec / 14:24 av Freja

Håller helt med den ovan. Tycker det bidrar till stigmatisering av folk som inte lever konservativt, konventionellt eller "svenskt" att stigmatisera människor som väljer att inte fira jul. Man ser inte precis att kyrkorna är så välfyllda på söndagsmorgnar, så så himlar kristna tror jag inte folket här i landet är. Och ja, att välja att stödja kommersialism (julklappsköp) och matfrosseri (julmiddagar) när folk omkring oss i världen svälter ser många inte heller som något självändamål.

BK måste inse att det finns människor som lever mindre konservativt och inrutat än de själva och att deras konservatism och trångsynthet i vissa frågor faktiskt bidrar till negativ stigmatisering och sterotypisering av dessa grupper.

Alla är olika och tolerans är en mycket viktig egenskap för att alla ska få möjlighet blomstra på egna villkor.

26 dec / 14:41 av A

Ja sluta stödja et så trångsynt och konservativt samhälle. Jag förvånas verkligen över hur snäva referensramarna är på den här bloggen. Alla måste inte leva exakt likadant. Tjejer är inte tragiska om dom inte gillar inte rosa och prinssessor : människor är inte tragiska om dom inte bor i bostadsrätt och har man och barn och tycker julen är jätteviktig att sitta och fira med enbart familjen. Suck...

26 dec / 19:48 av chrispy

Jag hatar julen, dels för att jag hatar julmat/julgodis, och dels för att det är en fejk jävla högtid när alla ska tycka så himla mycket om varandra och vara så himla snälla och mysiga och sociala.

Visst min familj är kanske lite tragisk, det blir alltid bråk på julen. Det har alltid varit och är fortfarande den tiden på året det bråkas mest i min familj. Bråken stör mig inte så mycket för jag försöker hålla mig utanför men det är ändå trevligare att mysa med pojken, äta sig mätt, sova hur jag vill och slippa va social.

Tycker folk ska få låta andra göra hur dom vill. Jag tycker inte synd om mej själv för att julen mest är ett onödigt ont i mitt liv, så jag är trött på att andra ser på mig som att det är synd om mej när jag säger att jag inte gillar julen.

26 dec / 18:04 av Maria

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av ett och sex med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 26
Fredag 25 maj - 0
Torsdag 24 maj - 48
Torsdag 24 maj - 70
Torsdag 24 maj - 103
Torsdag 24 maj - 89
Onsdag 23 maj - 155
Onsdag 23 maj - 115
Tisdag 22 maj - 139
Tisdag 22 maj - 88
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.