Kenza har fötterna på jorden

02 jan / 10:54 av Anna-Maria under: Kenza

Fint gjort av Kenza det här och bra att hon skriver om det i bloggen. Åker man till ett land som Sydafrika där det finns en massa problem går det inte att undvika att skriva om det. Man kan inte låtsas att man inte ser eländet. Det hade varit konstigt om hon bara hade skrivit om när hon åt god mat och solade.

Kenza känns som en av de mest godhjärtade bloggarna med fötterna på jorden. Hon har sin bakgrund och uppväxt att tacka för det tror jag. Bloggfenomenet Kenza är verkligen en solskenshistoria. Har man läst hennes blogg från starten så förstår man att hon inte har haft det så lätt. På något sätt kanske det var meningen att det skulle bli såhär så att hon kan hjälpa andra?

 

41 Kommentarer

Som du säger går det inte att blunda för eländet, fint gjort av Kenza att köpa glass till killarna. Jag blir lite sugen på att läsa igenom hennes blogg nu, har inte följt bloggen och vet inte så mycket om henne.

02 jan / 10:58 av Apan satt i granen

Jag tyckte det var så fint gjort/skrivet att jag läste det högt för min man igår!

Hon får en lite att se världen genom andra ögon när hon uppmärksammar detta =)

02 jan / 11:03 av FruSofie

Läser bara hennes blogg sporadiskt. Men hjälpa folk med vad? Hon ägnar sig väl inte åt något välgörenhetsarbete? För enligt mig är det inte att hjälpa andra att ha en modeblogg.

02 jan / 11:04 av prinsessanadia

Kenza är en av bloggarna som ger pengar till välgörenhet väldigt ofta. Hon har räddat bloggen Våra skitungar vid ett flertal tillfällen och skrivit om dem.

02 jan / 11:19 av Anna-Maria

Herregud, för att kunna hjälpa är det en fördel att ha pengar (dock inte ett måste, alla kan hjälpa på något sätt bara man vill) och då bör man helst ha ett jobb. Om det råkar vara en modeblogg, vad är problemet? Man kanske inte ska kritisera någon som man knappt vet ett skvatt om... A-M har rätt, Kenza är en av de mest godhjärtade bloggarna och med fötterna på jorden. Och har man följt henne från början kan man inte bli annat än glad över att det går så bra för henne.

02 jan / 11:53 av Leah

Am: För mig är det inget konstigt att skänka pengar eller om man har makten att då uppmärksamma saker som är viktiga. Tycker det hör till vanligt vett att skänka det man kan eller hjälpa de sätt man kan. Förstår inte varför Kenza skulle vara bättre än alla andra som hjälper till på de sätt de kan?!

Leah: Nu fattar jag inte riktigt din kommentar. Men jag förstår att du inte vill att jag ska kritisera Kensa. Detta har jag inte heller gjort. Jag tycker det är jättebra om hon nu skänker pengar, eller hur hon nu hjälper. Det jag inte förstod av det A-m skrev är på vilket sätt hon hjälper. Hade förstått om hon helt plötsligt vigt sitt liv åt att åka till någon u-land för att hålla på med hjälparbete. Men att skänka lite pengar eller hjälpa till genom att skriva ett inlägg i sin blogg, ser inte jag som något stort, utan mer som vanligt vett. Och sen tycker jag som sagt att det tillhör vanligt sunt förnuft att hjälpa på de sätt man kan.

02 jan / 12:06 av prinsessanadia

Du skriver att du läser hennes blogg sporadiskt och att du inte vet på vilket sätt hon hjälper. Och om ditt inlägg inte var kritik, då vet inte jag... Du tycker ju uppenbarligen att hon borde göra mer än att blogga, vilket hon gör, bara det att du inte är medveten om det. Det var det jag menade, du kritiserar utan att veta vad du pratar om. Hade du läst Kenzas blogg så skulle du veta att hon skänkt stora summor vid ett flertal tillfällen till olika hjälporganisationer, cancerfonden etc. Hon hjälper också sin familj med pengar.. Och visst hör det till sunt förnuft att hjälpa till om man kan, men alla gör det ändå inte. Lighten up och var lite glad över att Kenza är vettigare än många andra bloggare med pengar i överflöd.

02 jan / 12:24 av Leah

Jag förstår vad prinsessanadia menar och jag läser Kenzas blogg regelbundet. Självklart är det jättebra att hon skänker pengar och hon gör mycket mer än de andra storbloggarna (fast de kanske också skänker utan att skriva om det, så det vet vi ju egentligen inte), men jag håller med om att det blir lite fel göra henne till en symbol för någon som gör extremt mycket för att hjälpa andra. Det blir lite av ett hån mot de som jobbar heltid med att hjälpa folk. Det betyder inte att man kritiserar Kenza för att göra/skänka för lite, för hon gör nog mer än en genomsnittlig människa, utan bara att det här inlägget fick det lite att låta som att Kenza vore någon sorts välgörenhetsguru.

02 jan / 12:39 av jess

Prinsessan: Det är ju ingen som skriver att hon är speciell eller unik i det hon gör, utan att det var snällt och godhjärtat av henne. Man måste också kunna berömma folk utan att människor tycker att det är att höja personer till skyarna, annars kommer vi ingenstans i den här världen.

02 jan / 12:39 av L

Kenza har många gånger skänkt större summor till många olika organisationer. Sedan är hon också världsförälder och skänker månadsvis pengar till UNICEF. Dessutom tar hon gärna hand om sin familj och vänner och unnar dom gärna något extra. Håller med att om Kenza är en utav de bloggare som är mest givmild. Förstår inte riktigt ditt argument med att det inte är konstigt att skända pengar. Det är (tyvärr) långt ifrån alla som skänker större summor eller månadsvis. De flesta kanske skänker en mindre summa någon gång om året. Därför tycker jag att Kenza är ett bra föredöme som skänker pengar oftare (och mer) än oss flesta.

02 jan / 12:40 av Sandra

Jag läser vad ni skriver. Men ni verkar inte riktigt förstå min poäng. (Alla utom jess). Jag tycker

A-M´s mening "På något sätt kanske det var meningen att det skulle bli såhär så att hon kan hjälpa andra?" är väldigt konstig. Som att man måste vara känd för att hjälpa andra. Nu har Kenza mer pengar än de flesta, och det är bra att hon skänker bort en del av dom, men man måste inte vara känd eller rik för att kunna hjälpa.

02 jan / 13:00 av prinsessanadia

Återigen du förstår inte det A-M skriver eftersom du inte vet tillräckligt mycket om Kenza. Vet du hur hennes uppväxt varit? Det är väl det A-M menar skulle jag tro, att det kanske var meningen att just Kenza skulle få möjlighet (genom bloggen) att hjälpa eftersom hon på grund av allt hon varit med om är mer medveten än vissa andra storbloggare. Orkar inte dividera med dig mer för du ändrar dina argument helt tiden.

02 jan / 14:05 av Leah

Leah: Lite OT kanske, men vad vet någon egentligen om hur Kenzas uppväxt har varit? Hon har väl aldrig skrivit speciellt mycket om det? Visst har det ju framgått att hennes pappa är alkis, men aldrig mer än så vad jag kan minnas. När skildes hennes föräldrar? Vad har hans alkoholism fått för konsekvenser? Vad är allt det hemska hon har varit med om (bortsett från att se honom full, vilket självklart är väldigt påfrestande för ett barn i sig)? Jag har aldrig läst något om det och jag har följt hennes blogg i många år.

02 jan / 14:24 av jess

Hon har skrivit flera gånger om hur hon fått "fly" hem till vänner mitt i nätterna, gråtandes. Hon har skrivit om när polisen kommit. Hon har skrivit om hur hon haft dåligt samvete för att hon flyttade och lämnade sin mnamma och bror men att hon gjorde det för att själv överleva. Hon har skrivit om sin uppväxt många gånger, i olika sammanhang, men hon skriver ju inte om det varje dag så följer man inte hennes blogg är det inte konstigt om man inte vet det. Men då kanske man också ska låta bli att tycka så himla mycket (syftar inte på dig).

02 jan / 15:03 av Leah

Och att se en förälder full är påfrestande ja, men att leva med en missbrukande förälder är outhärdligt. Du får det att låta som "har hon inte varit med om värre än att se sin pappa full?".

02 jan / 15:08 av Leah

Leah: Jovisst, jag känner igen det du räknar upp, men vi vet ju fortfarande inte vad det är som har hänt mer än att hennes pappa är alkoholist. Det är lite skillnad på att bli misshandlad och våldtagen av sin fulla pappa och därför ringa polisen och att ringa polisen för att han inte slutar ringa på dörren för att han är för full för att minnas att han har flyttat t ex även om också det senare är fruktansvärt. Vad hon menar med att hon flyttade för att överleva förstår jag däremot inte med tanke på att pappan väl inte ens bodde med dem då längre och att det borde vara lika farligt för hennes mamma och bror som för henne isf. Många får nog lite dåligt samvete när de flyttar, jag tolkade det inte som att det hade med pappan att göra. Jag förringar inte det hon har varit med om, men däremot har jag aldrig fått en uppfattning om vad det är som hon EGENTLIGEN HAR varit med om så det är svårt att sätta sig in i hennes situation. Jag vet inte ens när hon senast levde med en missbrukande förälder.

02 jan / 15:33 av jess

Oj, oj, oj... suck... Så det ska inte vara jobbigt nog att bo med en missbrukande förälder, man ska behöva bli misshandlad och våldtagen för att det ska räknas? Hennes pappa är alkoholist,det är svårt nog. Tro mig... Om det nu spelar någon roll när hon senast bodde med honom så var det iaf så sent som efter att hon skaffat Armani för jag minns en gång då hon tog honom med och sprang hem till en kompis. Pappan flyttade väl (stack?) och flyttade tillbaka. Och med att överleva menade hon nog psykiskt... Man orkar bara till en viss gräns.

02 jan / 15:54 av Leah

Leha: Va bra att du vet exakt vad A-M menade. Toppen! Du menar då att eftersom att hon har haft en taskig barndom och det nu går bra för henne, så börjar man instinktivt ge bort sina pengar? Jag håller fast vid att jag tycker att det inte spelar någon roll om vem man är, utan borde hjälpa andra ändå. Jag tolkar dock inte det hon skrev på samma sätt som dig. Bara för att man haft en taskig barndom så betyder inte det att man kommer hjälpa folk som själv är utsatta bara för att man tjänar pengar. Jag vet så pass mycket om henne att jag kan uttala mig. Jag vet att hon skänkt pengar. Men det har väl även t.ex Tyra gjort. Och uppenbarligen AnaGina också, som någon skrivit här under. Eller är man bara en bra människa om man skänker pengar om man haft en dålig barndom?

02 jan / 16:15 av prinsessanadia

Men som någon redan skrivit, det är väl ingen som sagt att Kenza är den enda som skänker pengar, engagerar sig i välgörenhet etc. "känns som en av de mest godhjärtade bloggarna" står det... Inte den mest godhjärtade eller den enda. Och jag skrev "skulle jag tro", inte att jag vet. Du har skrivit att du inte förstår vad A-M menar varför hetsar du då upp dig när man bara försöker hjälpa dig förstå?

02 jan / 16:31 av Leah

Prinsessnadia: En av de vanligaste anledningarna till att man väljer att exempelvis skänka pengar, men framför allt att arbeta med utsatta människor är faktiskt att man har haft det tufft själv. Var några som skrev en c-uppsats om vad folk som läste till socionom hade för bakgrund och det visade sig att en överväldigande majoritet hade haft egna problem. Med det sagt så är det inte så att folk utan större problem inte läser till socionomer eller skänker pengar, så klart. Men, jag förstår precis vad A-M syftar på, att Kenzas uppväxt har format henne till att bli en väldigt empatisk, ödmjuk och givmild person som vill hjälpa andra. Jag kopplade nämligen inte alls inlägget till Kenzas blogg, utan mer Kenza som person och vad hon kanske kommer att jobba med senare.

02 jan / 17:51 av Kattis

Leah: Var skrev jag att man ska behöva bli våldtagen och misshandlad för att det ska räknas? Det enda jag skrev var att man (jag) aldrig har fått en riktig uppfattning om vad det är hon har varit med om.

02 jan / 18:03 av jess

Tack Kattis, äntligen någon som fattar grejen.

Och Jess, du skriver "det är skillnad på att bli våldtagen och misshandlad av sin fulla pappa.. blabla" Varför skrev du så i så fall? Räcker det inte med att du vet att hon vuxit upp i en missbruksfamilj. Läs på om hur det är så slipper du grunna exakt på vad Kenza varit med om.

02 jan / 19:37 av Leah

Just för att jag aldrig har fått klarhet i hur hon har haft det. På samma sätt som det är skillnad på hur man påverkas av en död pappa, en pappa i fängelse och en pappa som man aldrig träffar så måste det ju vara skillnad på hur en alkoholberoende pappa påverkar en beroende på vad han gör och hur ofta man träffar honom.

02 jan / 20:22 av jess

Jag tycker det var både fint och modigt gjort av henne! Har velat gjort liknande saker för hemlösa/alkoholister som sitter på bänkarna och ge dom fika eller en glass men jag vågar inte för dom kanske tycker att man vore helt störd och tog illa upp?!

02 jan / 11:17 av EmelieMaria Träning&Annat

När jag bodde i Stockholm gick jag ibland in på McDonald's och köpte hamburgare/cheeseburgare för någon hundralapp och delade ut till tiggarna i innerstan. De blev bara glada för det, så testa du. :) En gång när jag var på väg in på Donken stod det en A-lagare utanför och jag frågade om han ville ha lite mat. Han sken upp och sa att ja, det ville han ju. "Men det finns en pizzeria runt hörnet som är så jäkla grym, kan jag inte få pizza istället?". Haha. Farligare än så är det inte. :)

02 jan / 11:38 av airaM

EmelieMaria, så känner jag också! Jag är rädd för att uppfattas som nedlåtande, att få personen att känna sig liten liksom.

02 jan / 12:01 av Emilia

Emelie: Det man akn göra är ju att skänka pengar eller jobba ideellt på t.ex statsmissionen dit de utsatta kan komma och äta. Då behöver du ju inte känna att de skulle tro att du var konstig. Vilket de säkert inte tror. Men då kan du hjälpa utan att behöva gå fram till dem själva, om du tycker att det är jobbigt.

När jag var yngre gav jag ofta tiggare, alkisar och liknande pengar. Men ofta fick man höra att en femma inte var nog, de ville ha en tia. Och gav jag en tia, ville de ha en tjuga. Därför tycker jag att det är bättre att antingen göra som airaM, eller att skänka till stadsmissionen.

02 jan / 12:15 av prinsessanadia

så fint att ge dom glass =) Ana-Gina gick och köpte skolböcker OCH leksaker till barn i Libanon...tykr det bör uppmärksammas med!

http://anagina.blogg.se/2011/december/att-tanka-pa-andra.html#comment

02 jan / 11:34 av anagina-fan

Det är klart att det är fint. Men det jag undrar är, "det går inte att undvika att skriva om det". Jag tycker ALLA bloggare missar att skriva om misären och prostutionen i Thailand exmepelvis. Men när folk är Sydafrika tycker ni det är en självklarthet? Jag tycker självfallet att man inte måste skriva om misären, men nu var det ni som tog upp det.

02 jan / 13:23 av ulrika

Ett fint inlägg av henne tycker jag. Visar medkänsla

02 jan / 14:26 av Jag

det här inlägget gillar jag :)

02 jan / 17:02 av ..:Sarah:..

öööh, foki någon?? http://fokis.se/category/valgorenhet/

men antar att det inte spelar någon roll om man inte haft en dålig barndom och inte har rika föräldrar.

02 jan / 17:40 av Emma

Om man läser bloggen "Våra Skitungar", så finns det flera inlägg som visar på allt som Kenza hjälpt till med. Hon har bl.a. skänkt pengar så att Emma & den övriga personalen kunde ordna en julfest för killarna. Men hon har även gjort så mycket mer för dem & andra förutom att ge pengar. Hon skriver om dem på bloggen & ger dem & flera andra projekt uppmärksamhet.

02 jan / 17:46 av Mimmi

Men detta är ju helt fucked up! A-M skriver om att kenza gjort något fint och så rasar ni mot att kenza inte är moder theresa osv. Skäms på er.

ska man få skit för att man gör något som ses som en god sak? istället för att se det positiva i gesten så tycker man att det inte är tillräckligt, antingen ska man bygga ett sjukhus åt de nödställda eller hålla käft eller?

02 jan / 18:13 av izza

Om du läser lite noggrannare så ser du att ingen tycker att Kenza har gjort för lite eller fel. Det är väl snarare hur hon framställdes i det här inlägget som diskuteras.

02 jan / 18:36 av jess

Kan bara instämma, hur kan folk klaga över det här? Det är svinbra av Kenza och alla andra som skänker pengar och liknande. Dessutom särskilt bra med bloggare som går ut med det, för jag tror att det inspirerar många andra att göra samma sak.

02 jan / 18:43 av Hellolinda

Jag håller med jess. Det är ingen som har sagt att det Kenza gör, inte skulle vara bra eller inte tillräckligt. Det jag "rasade" över var att det framställs som att man måste vara känd för att kunna hjälpa människor. Som att man inte kan göra det utan sitt kändisskap.

02 jan / 19:18 av prinsessanadia

Fast prinsessan, i det första inlägget du skrivit här är det inte direkt det du säger... "Men hjälpa folk med vad? Hon ägnar sig väl inte åt något välgörenhetsarbete? För enligt mig är det inte att hjälpa andra att ha en modeblogg". Det där med kändisskap och hur det spelar in vet jag inte var du har fått det ifrån.

Var lite glada över att A-M har skrivit om detta (det inspirerar säkert många att göra som Kenza) och sluta sura över att hon inte rabblat upp alla andra som också gjort fina saker.

02 jan / 19:49 av Leah

Men ärligt, vad vet någon av er om Kenzas uppväxt? Inte särskilt mycket, så sluta uttala er. Ni kan sitta & gissa & tro att ni vet någonting för att ni läst några få rader i hennes blogg, men det betyder inte att ni vet om hur det varit. & vad har det egentligen med någonting att göra?

02 jan / 20:21 av Z

Bra gjort av Kenza! Tycker också hon verkar vara en genomsnäll tjej, så får folk säga vad de vill.

02 jan / 21:18 av Mella

Läste nåt inlägg efteråt från henne. För det första åker hon ut till förorten MED EN GUIDE (varför man nu skulle behöva det..) Och tittar hur dom har det där. Känns väldigt rik tjej tittar på fattiga människor och hur dom bor, som om de skulle vara apor på en cirkus.

Finns grejer som sånt här även i Rio Brasilien. Man åker ut till kåkstäderna med en guide "bu huu bu huu stackars dom" 5 minuter efteråt går man på lyxrestaurang. Känns så sjukt motsägelsefullt bara. That's all I'm sayin.

04 jan / 19:55 av Emilia

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av åtta och tre med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 26
Fredag 25 maj - 0
Torsdag 24 maj - 48
Torsdag 24 maj - 70
Torsdag 24 maj - 103
Torsdag 24 maj - 89
Onsdag 23 maj - 155
Onsdag 23 maj - 115
Tisdag 22 maj - 139
Tisdag 22 maj - 88
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.