Hur elaka är folk innerst inne?

19 jan / 15:47 av Mia under: Ebba von Sydow

Jag säger inte att jag aldrig snackar skit, det gör jag förstås ofta. Men inte så personen hör!

Ebba von Sydow om hatkommentarer

Det uttalandet är som gjort att skratta ihjäl sig åt. Som om skitsnack bakom ryggen plötsligt är något moraliskt!

Hahaha.

Men ändå. Det är ju sant. Alla människor snackar skit om andra då och då. Jag har aldrig mött någon som aldrig deltar i sånt. (Men så känner jag heller inga helgon.) Däremot känner jag inte heller någon som oombett rakt upp i ansiktet säger: "Du är patetisk!", utan att det föregått av ett högljutt bråk.

Men Ebbas jämförelse stämmer ju inte riktigt, för att lämna anonyma kommentarer på nätet är inte som att säga något rakt i ansiktet på någon. Det är en blandning mellan brutal ärlighet (eller mobbing) och skitsnack. Budskapet går fram, men avsändaren är skyddad.

Det är skrämmande att tänka att om man bara hade kunnat mobba utan att avslöjas så hade utsattheten varit ännu värre i skolor och på arbetsplatser, än vad den redan är.

 

24 Kommentarer

Jag tror de flesta snackar skit om andra människor. Fast jag skvallrar nog mer, pratar om sånt som man har läst, hört eller man har upplevt om en person.

19 jan / 16:15 av Sandra (parole)

Prata skit om folk man inte tycker om inför människor som man vet inte för det vidare är ju knappast snällt men skadar å andra sidan inte personen heller. Det man inte vet har man ju inte ont av. Ogillar man någon kan det ju vara skönt att få prata av sig lite. Jag tror det minskar frustrationen och därmed risken för att man tappar humöret och börjar bete sig illa mot personen man ogillar.

Däremot kommer jag aldrig begripa mig på människor som pratar skit om sina vänner. Som snackar skit så fort vännen lämnar rummet och sedan är jättetrevligt när den kommer tillbaka. Det är falskt och vidrigt.

19 jan / 16:17 av Mella

Håller helt med.

Elaka anonyma kommentarer tycker jag är värre än "vanligt skitsnack" för det är riktat direkt till en person och menat att den skall läsa men personen i fråga får inte en chans att försvara sig eller veta vem det är skrivet av

19 jan / 16:27 av Freja

Jag håller med. Det är just falskhet som är irriterande. Att uppträda som om man gillar någon och sedan prata bakom ryggen direkt efter. Det är motbjudande. Vanligt skitsnack om läraren/kassören/en ytligt bekant osv tycker jag är ok så länge man inte sprider osanna rykten eller liknande.

19 jan / 17:28 av jess

Jag förstår inte det där att det skulle vara "rakare" och bättre att säga elaka saker TILL folk än bakom ryggen på dem. Ibland tycker jag till om folk. Ibland är jag irriterad eller arg eller så behöver jag bara spy av mig innan det går över. (för det går oftast över). Då gör jag det med min man eller en pålitlig väninna. Men att jag är arg eller irriterad eller vill spy av mig betyder inte att jag vill såra människor omkring mig och absolut inte personen jag kanske vill spy om. Även om jag verkligen ogillar denne. Vad tjänar jag på det liksom? Vem mår bra av det? Vad ska personen ifråga göra med den informationen? "Jaha, du tycker att jag är dum i huvudet". Nej.

19 jan / 16:24 av Lady Dahmer

Fast om man nu irriterar sig så mycket på en människa i sin omgivning varför då umgås med den? Är det en arbetskamrat eller liknande som man ändå tvingas att umgås med och vara trevlig mot så är det väl bättre att prata med personen ifråga? Att säga att vederbörande är dum i huvudet är dock inte rätt väg att gå, men att berätta för personen (på ett konstruktivt sätt) vad det är man irriterar sig på kan väl inte vara annat än bra, både för en själv och den andre? Jag gillar när människor är raka mot mig, för då slipper man just den där oron och ångesten över att jag KANSKE har retat upp någon och denna KANSKE sprider det vidare. Ibland krävs det faktiskt inte särskilt mycket för att få en person att tänka efter, ändra sitt beteende eller förklara sig och så inser båda att det var ett missförstånd. Men går man bara runt och säger det till någon annan och inte personen själv, så tycker jag inte heller att man har fog för att klaga, då man inte har gett personen en ärlig chans att faktiskt förklara sig eller ändra sig. Att vara rak och ärlig är inte detsamma som att vara elak, tycker snarare tvärtom.

19 jan / 17:07 av Kattis

Skulle jag bara umgås med människor som jag aldrig blev irriterad eller sne på så skulle jag vara en mycket ensam människa! Självklart så hänger jag inte med människor jag ogillar, men även de jag tycker mycket om kan gå mig på nerverna då och då. Är du förskonad från detta så avundas jag antingen ditt enorma tålamod eller dina fantastiska vänner. ;-)

Är det något som är viktigt som tynger mig så tar jag givetvis upp det med vederbörande, men vardagsirritation? Nej. Det tror jag snarare bara leder till onödiga konflikter och sårade känslor.

Människor jag tycker illa om har jag heller inget behov av att såra. Faktiskt. Jag skulle må skit om jag råkade säga nåt som fick nån att må riktigt dåligt.

Osv.

19 jan / 17:21 av Lady Dahmer

Jo, det är klart att man blir irriterad och sne på sina vänner ibland, men börjar jag tycka att de är dumma i huvudet eller ogilla dem (som du skrev) så hade jag inte direkt velat umgås med dem :-P Precis som du säger så går ju ofta småbråk/irritation över och då känns det bara onödigt att "spy av sig" till någon annan. Man kan väl vända på det, vad får man SJÄLV ut av det? Visserligen lättar man på sina känslor, ja, men varför kan man inte göra det till vännen? Varför tror du att det hade uppstått konflikter och bråk? Jag har snarare märkt av det motsatta, men ja, det beror ju självklart på HUR man tar upp det också :-P

Jag tycker snarare tvärtom, tycker det är jätteskönt om någon säger saker rakt ut istället för att jag VET att den kommer att säga det till någon annan. Hur kul känns egentligen det? Att någon går och säger att man är "dum i huvudet" eller något annat för att personen SJÄLV ska få avreagera sig, spy lite och bli av med vardagsirritation? Om det nu endast rör sig om det och då INTE vill ta upp det med vederbörande...varför då ta upp det med någon annan? Jag hade aldrig velat umgås med en sådan person. Behöva vara rädd för att irritera upp den för att den sedan ska "spy av sig" om mig till en nära vän. Nej, då hade jag hellre tagit personens irritation ansikte mot ansikte...så hade det varit ur världen sen :-)

19 jan / 19:42 av Kattis

Jag håller med dej, Kattis. Om personen säger det direkt till mej, så behöver jag inte gå och tro att h*n tycker bra om mej, för att sen gå och säga något annat till alla andra. Människor som snackar skit till mej om andra, snackar med all säkerhet skit om mej till andra också. De personerna är icke önskvärda i min närmsta vänskapskrets. Dock är det ju omöjligt att inte umgås med folk som snackar skit, så är det ju. Jag snackar också skit. Men då bara sån skit som personen i fråga redan vet att jag tycker.

19 jan / 20:24 av airaM

Jag är med Lady Dahmer på den här. Jag kan dra ett personligt exempel; i min klass går en kvinna som är hemskt olik mig. Hon är inte otrevlig och det egentligen inget "fel" på hennes beteende, men den typen av person stör mig oerhört. "Heeeeej, gumman! Men guuuuuud, vad söt klänning" kvider hon med sin überljusa röst, och det är inte alls så att jag tror att hon fejkar det, men jag klarar fan ta mig inte av att vara i närheten av det. På varje hemmafest ska hon vrida upp musiken till förbannelse och sedan står hon och hennes vänner och skrevar mot varandra på ett par stolar. Jag förstår mig inte på den typen av umgänge.

Vi umgås inte på fritiden, men vi hamnar stundtals på samma projektarbeten eller födelsedagskalas. Jag är såklart trevlig mot henne, för människan har ju inte gjort mig någonting ont, men hon irriterar mig. Hennes typ av person irriterar mig. Skulle det någonsin komma någonting konstruktivt av att jag sa till henne att jag tycker det skitjobbigt att hon pratar onaturligt ljust och istället för att socialisera vill stå på en stol och jucka på sina vänner under festligheter? Nej. Människan gör inte illa någon, alltså är hon fri att göra som hon vill.

22 jan / 12:35 av Amelia

Kolla in Blondinbellas nya projekt!

http://www.bellaclub.com/

19 jan / 17:22 av anonym

Att "snacka skit" menar de flesta inte så mycket med, iaf inte de jag känner. Man säger dumma saker ibland, men som man inte menar. Man kan ha en dålig dag, vara lite irriterad eller störa sig lite för tillfället, men man vill absolut inte såra någon. Finns ju massa sådana exempel i filmer, där någon överhör hur några sitter och pratar, de säger dumma saker som sårar, men de menade inte så mycket med det. Är inte rätt för det, kan man hålla sig från att snacka skit helt och hållet är det ju jätte bra. Tyvärr faller de flesta av oss dit lite då och då!

19 jan / 17:36 av mamma82

Jo visst gör man det, men det är också lite skillnad på att säga "oj, hennes nya tröja var inte snygg" när Lisa går ut ur rummet och att jämt prata om vilken slampa Lisa är och att hon dessutom är korkad varje gång hon inte är med. Den första sortens "skitsnack" är väl bara naturligt, medan den andra är extremt motbjudande.

19 jan / 18:57 av jess

En tankeställare till oss alla som är aktiva på nätet.

Over and out

19 jan / 18:35 av Leo

Jag är helt ställd. Snackar aldrig skit om nån. Skvallrar om folk typ "visste du att den o den ska flytta" osv. Men aldrig elakt.. Aldrig! Är jag knäpp på något sätt? Bör jag tro att mina kompisar snackar skit om mig? Det verkar ju himla vanligt..? Helt ställd. Är för övrigt helt normal.. :)

19 jan / 18:51 av Emma

Ja, du är nog väldigt ovanlig i alla fall (hehe, inte "knäpp"). Jag bara undrar: Tycker du aldrig att folk är dumma eller beter sig märkligt (exempelvis), eller pratar du bara aldrig om det med någon?

19 jan / 19:32 av Mia

Emma åh vad jag önskar att fler var som dig! I min klass, herrejesus vad det snackas! Jag är ingen ängel själv men de tar liksom aldrig slut! Känns som att det är för att vi har för lite annat gemensamt och prata om..? (högskoleutbildning med folk i olika åldrar)..

19 jan / 19:26 av Rebecca

Jag diskuterar gärna både bloggare, vänner och bekanta tillsammans med min pojkvän eller en nära vän. Ibland kan det vara lite elaka saker som sägs kanske men jag tycker inte att det gör något så länge man inte sårar personen. Jag skulle t.ex. aldrig lämna elaka kommentarer i en blogg, varken anonymt eller som mig själv. Jag vill inte göra någon ledsen.

19 jan / 19:32 av Alexandra

Jag skvallrar nog mer än snackar skit. När jag var yngre, beklagade jag mig inför vänner om mamma, och det var väl att snacka skit. Men nu är det ner "Men har du hört att..." istället för "Alltså hur dum får man bli, hon kan ju inte...."

19 jan / 21:48 av EmmaS

"Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people." Tänkvärt citat av Eleonor Roosevelt. Apropå skitsnack.

19 jan / 22:39 av Tess

Jag snackar aldrig skit om mina VÄNNER. Kanske för att jag aldrig någonsin kan tänka mig att det skulle finnas någon anledning till det! Förstår inte hur man ständigt kan umgås med folk man stör sig så mycket på. Jag skulle aldrig klara av det. Det finns en tjej i min närhet som jag aldrig umgås med på fritiden men hon har många gemensamma vänner, som jag verkligen inte tål. Orkar inte ens försöka umgås med henne eller vara hennes vän. Finns det anledning att snacka skit om någon anser jag inte att jag kan bli kompis med den personen.

20 jan / 00:26 av Emma

"Det är skrämmande att tänka att om man bara hade kunnat mobba utan att avslöjas så hade utsattheten varit ännu värre i skolor och på arbetsplatser, än vad den redan är."

Men det är ju precis så det är idag. Anonym mobbing är ju jättevanligt, hur kan ni ha missat det?

20 jan / 09:54 av Maria

Så bara för att man inte snackar skit så är man ett helgon? Rätt enkelspårigt tänkt. JAG snackar inte skit för att jag vet hur det kan såra. Folk har snackat så mycket skit om mig(när de trott att jag inte hör) att jag helt enkelt väljer att strunta i att snacka skit. Det finns väl för fan annat att prata om?

20 jan / 13:12 av Johanna

jag säger aldrig ngt om ngn annan som jag inte kan säga till personen face to face.. Jag har många gånger sagt till folk vad jag tycker som de inte varit beredda på.. Om jag har mage att säga nåt elakt mot en annan person så kan jag nog säga det till dennes ansikte också. Jag har inga personer som står mig nära som jag pratar illa om, varför skulle jag göra det?

21 jan / 18:41 av sara

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av två och fem med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 26
Fredag 25 maj - 18
Torsdag 24 maj - 48
Torsdag 24 maj - 70
Torsdag 24 maj - 103
Torsdag 24 maj - 89
Onsdag 23 maj - 155
Onsdag 23 maj - 115
Tisdag 22 maj - 139
Tisdag 22 maj - 88
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.