Undermålig läsförståelse

23 jan / 10:41 av Anna-Maria under: Tyra Sjöstedt

Tyras inlägg om Guldbaggegalan får mig att tappa hoppet om vissa bloggläsare och om svenskundervisningen i skolan. Tyra skriver klart och tydligt att hon vet varför det heter Guldbaggegalan men att hon tycker att det är äckligt med skalbaggar och undrar varför priset är döpt efter en skalbagge.

De 20 första kommentarerna är i stil med:

Va! Skämtar du? Bagge som i SkalBagge. Fattar du inte det? hahahahahahahah

Vem är det som inte fattar undrar jag?

Herregud. På riktigt blir jag rädd för ungdomars svårigheter att ta till sig text. Läsförståelsen är verkligen under all kritik.

 

30 Kommentarer

Men nu måste detju vara du som inte kan läsa? Hennes sista meningar är ju en Edit, alltså hon har lagt dit det senare. Förmodligen efter alla kommentarer som har kommit in?

Om inlägget från början bara var "Hej jag sitter och kollar på inbjudan till Guldbaggegalan, och jag sitter och funderar på varför Det är massor av skalbaggar? Skalbaggar är vidriga jag är så rädd för skalbaggar, haha… Vet ni varför det är skalbaggar?"

Så tycker inte jag att de där kommentarerna är så konstiga.

23 jan / 11:01 av Hellolinda

det stämmer, hon har ändrat inlägget. det sista stycket har hon lagt till i efterhand, så jag tycker inte heller att kommentarerna är konstiga

23 jan / 11:06 av alexandra

Precis, jag läste originalinlägget och tänkte att Tyra var heeelt borta. Nu blev ju detta inlägg av BK det som är lika pinsamt som de tyckte att Tyras kommentarer var..

23 jan / 11:41 av mewlin

Haller med Hellolinda, det lat ju inte alls självklart att hon visste innan hon ändrade inlägget. Även om hon säkert vet varför galan heter som det heter sa framgick det inte direkt av blogginlägget (pa sin höjd mellan raderna)

23 jan / 16:56 av Emilie

Hon skriver alltså att hon vet varför det heter Guldbaggegalan men samtidigt undrar hon varför priset är döpt efter en skalbagge? Okej.....

23 jan / 11:08 av Emilia

Haha, ja det har blivit lite syftningsfel även i BKs inlägg. Det är lite komiskt att klaga på ungdomars läsförståelse, samtidigt som man uppenbart inte ens korrekturläser sina egna inlägg?

"Tyra skriver klart och tydligt att hon vet varför det heter Guldbaggegalan men att hon tycker att det är äckligt med skalbaggar och undrar varför priset är döpt efter en skalbagge." Om hon redan vet varför det heter guldbaggegalan, varför skulle hon då fråga om det i slutet?

23 jan / 11:43 av My

Och vem säger att det är ungdomar som har lässvårigheter? Det kan väl lika gärna vara en senil gammal tant. Varför är det alltid "dagens ungdom" det är fel på när folk är lite allmänt pantade?

23 jan / 11:32 av Marilla

Sista kommentaren är ju ditlagd i efterhand, EFTER de där IQ befriade kommentarerna du syftar på har trillat in. När Tyra själv förstod att hon uttryckt sig konstigt.

23 jan / 11:40 av Mia

Herregud ja, ska man skriva ett inlägg där man klagar på andra kanske man först ska läsa ursprungsinlägget ordentligt. Tyra har ju till och med skrivit EDIT, klart och tydligt. Och innan hon ändrade frågade hon bara varför det är skalbaggar på inbjudan, då är det inte så konstigt med de där kommentarerna.

För övrigt skriver hon ingenstans att hon vet varför det heter Guldbaggegalan, så det finns nog även andra som ska tänka lite när det gäller att formulera sig i text...

23 jan / 12:14 av Nellie

Vem är det nu som har svårt att ta till sig text egentligen? Kanske bloggkommentatorn själv eftersom du tydligen inte såg att Tyra skrivit "EDIT" och lagt till det sista stycket i efterhand, precis som flera före mig har kommenterat. Och hur i hela fridens namn vet du att det är ungdomar? Det kan lika gärna vara en man i 50-årsåldern. Alltid när någon gör något galet så är det ungdomarna som får skulden (inte för att jag är någon ungdom själv)

23 jan / 12:58 av Linnéa

Håller med, jag tror nog att många härinne skulle klassas som vuxna! :)

23 jan / 13:51 av Dan Syndrom

Om man läser det första stycken är det väl de som kommenterar som läser rätt. Jag tror att hon ville säga i förbifarten att hon var bjuden på Guldbaggegalan men inte saka gå, och för att vara lagom nonchig så kom hon på det där med skalbaggarna, men det blev inte riktigt som hon hade tänkt?

23 jan / 13:49 av Dan Syndrom

Dömer du på allvar ut alla ungdomar för att några av Tyras läsare missuppfattar ett inlägg?

23 jan / 14:23 av Mella

Jag läste inlägget innan hon fått alla hånande kommentarer, och då fanns det inte med att hon fattade varför det hette guldbaggegalan. Ni kan ju inte klaga på ungdomar när det är ni som missat att hon skrivit "edit". Hur tänkte ni nu??

23 jan / 14:53 av Lina

Jag håller med, jag tycker verkligen inte att problemet ligger i läsarnas läsförståelse utan att Tyra faktiskt skriver på ett sätt så att man först och främst tolkar det som att hon inte förstår kopplingen till skalbaggar öht. Om det finns något att anmärka rent språkligt vore det i så fall att Tyra skriver ett tvetydigt inlägg med syftningsfel. Jag hade inte tolkat hennes originalinlägg på något annat sätt, även om jag nog hade tyckt att det var konstigt att hon inte gjorde den kopplingen och således undrat om hon uttryckt sig klumpigt.

23 jan / 15:36 av Nelin - STOLT hårunderarming!

Sättet Tyra skrev på kan feltolkas. Sedan undrar jag varför Tyra betraktas som "ungdomars svårigheter att ta till sig text" tas upp i anslutning till Tyras blogginlägg? Om inte jag minns fel är hon en kvinna på 25 år, kanske 26, och kan väl sannerligen inte betraktas som en ungdom... ;)

23 jan / 16:03 av Linda

Uj, kommentaren blev konstig. Så här ska det stå: "Sättet Tyra skrev på kan feltolkas. Sedan undrar jag varför "ungdomars svårigheter att ta till sig text" tas upp i anslutning till Tyras blogginlägg? Om inte jag minns fel är hon en kvinna på 25 år, kanske 26, och kan väl sannerligen inte betraktas som en ungdom... ;)"

23 jan / 16:05 av Linda (igen)

Måste bara säga att A-M är himla kass på att ta kritik. Varför inte bara svara här i kommentarerna att hon tabbat sig? Hon har tid att skriva nya inlägg men inte erkänna sitt misstag...

23 jan / 16:10 av Andrea

A-M har inte alls tabbat sej, inte Tyra heller. Självklart förstår A-M (hoppas jag verkligen) att Tyras edit/förklaring kom dit i efterhand. Jag feltolkade inte Tyras inlägg innan hon la dit den, självklart undrar hon varför ett fint pris symboliseras av en äcklig skalbagge. Folk, ungdomar som vuxna vill ha något att klaga över, skrika ut att klart som fan vet de bäst innan de har läst klart inlägget.

23 jan / 16:50 av Lollo

Varför jag tror att folk misstolkar (vettifan om man kan kalla det för att misstolka, då jag faktiskt inte kan förstå hur man kan tolka texten på något annat sätt än att hon inte förstår varför det är skalbaggar på inbjudan) är för hur hon uttrycker sig. Varför inte bara skriva "varför heter det guldBAGGE-galan?"? :-P

Hur många hade förstått vad jag menade om jag skrev om en kaffegala, fått en inbjudan med kaffekoppar på och undrat varför de har kaffekoppar på inbjudan? VEM hade tolkat det som att jag undrade varför det hette kaffegalan? :-P

23 jan / 17:50 av Kattis

Ja jo visst. Livet hade varit mycket enklare om hon hade utryckt sej så. Hade du fått en sådan inbjudan, till en kaffegala som handlade om årets godaste kaffe hade ingen undrat, men är den en kaffegala där det är en skådespelare som får en kaffekopp för deras insattser i olika filmer kan man undra, varför själv priset är en kaffekanan eller en äcklig skalbagge. Nu blev det mycket, alla tolkar olika :)

23 jan / 18:27 av Lollo

Jo, jag förstår varför hon undrar precis som folk hade kunnat undra varför det hette kaffegalan. Men, så som hon skriver det så låter det som hon menar skalbaggarna på inbjudan. Dels för att hon använder plural men även för att hon skriver om inbjudan, visar upp ett kort på inbjudan och frågar om dessa skalbaggar i en och samma mening. HUR ska man kunna tolka det på ett annat sätt? Det är inte ens tolkningsbart om man bara läser texten, utan det står klart och tydligt att hon undrar varför det är skalbaggar på inbjudan :-P

23 jan / 20:19 av Kattis

Jaja, du har rätt. Jag hoppas iaf att hon menade frågan som hon skrev den senare.

23 jan / 20:24 av Lollo

Jag tror att vissa läsare inte ens läser igenom texter ordentligt utan har så bråttom att det lätt blir fel !

23 jan / 19:38 av Film&serier blogg

Haha, blir ganska komiskt att klaga på "ungdomars läsförståelse" när det uppenbarligen är du som inte fattat att det där sista var en edit som var skrivet EFTER kommentarerna...Haha...

23 jan / 20:20 av Lu

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av tre och åtta med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 26
Fredag 25 maj - 18
Torsdag 24 maj - 48
Torsdag 24 maj - 70
Torsdag 24 maj - 103
Torsdag 24 maj - 89
Onsdag 23 maj - 155
Onsdag 23 maj - 115
Tisdag 22 maj - 139
Tisdag 22 maj - 88
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.