Ren svartsjuka

24 jan / 17:00 av Mia under: Michaela Forni

Michaela Fornis resonemang förstår jag inte riktigt, även om min slutsats egentligen blir likadan.

Hon tycker det är brist på respekt att sova över hos en killkompis när hon är i ett förhållande. Vuxna människor gör inte så, skriver hon. Det handlar inte om otrohet, utan om brist på respekt, betonar hon i rubriken.

Men jag förstår inte det respektlösa i att sova i samma hus som någon av annat kön. Jag kan inte inte tänka mig att det handlar om något annat än om en misstanke att det inte bara sovs.

Men jag förstår svartsjuka, och accepterar den inom rimliga gränser. Hade själv kunnat följa en sån regel om det var partnerns krav, herregud så jävla ofta är det ju inte man måste sova över hos en manlig vän utan annat sällskap. Men Michaela verkar så frågande till hur andra kan resonera annorlunda. Hon blir arg när hon hör att alla inte lyder dessa krav från partnern. Hon tycker det är helt självklart att den mest svartsjuka ska diktera villkoren i förhållandet.

 

18 Kommentarer

Men det känns inte som om det är ett så stort steg från "Får inte sova hos någon av motsatt kön" till "Får inte umgås (ensam) med någon av motsatt kön". Jag ser i alla fall inte den stora skillnaden i att sova hos någon eller bara vara hemma hos någon. Och att förbjuda sin partner från att umgås med kompisar av motsatt kön är verkligen inte okej.

24 jan / 17:49 av Madeleine

Har aldrig förstått hur man i ett förhållande kan "förbjuda" sin partner till något överhuvudtaget...

24 jan / 18:06 av Jasmine

Men oj vad löjligt. Jag brukar gilla Forni men dessa relationsregler ger jag inte mycket för... Jag hatar det här med att dela upp sina killkompisar och tjejkompisar i olika fack. Herregud det är KOMPISAR, hinten borde alltså vara redan vid namnet att man inte (förmodligen) kommer ligga eller göra nånting med dem (för det måste ju vara där skon klämmer, oro över det?). Kan man inte lita på varandra har man ju inte mycket till förhållande.

När min bästa killkompis bodde i USA för några år sedan, skulle jag med Fornis resonemang alltså inte fått åka och hälsa på honom. Då både han och jag hade flickvän/pojkvän just då och ingen av mina andra vänner hade råd att åka med. Hur löjligt som helst.

24 jan / 18:12 av Alex - modestudent i Barcelona

Det tycker jag är ett jättekonstigt resonemang som ger misstankar om en eventuell möjlighet till otrohet alldeles för mycket utrymme. Jag har vänner utspridda över i stort sett hela södra Sverige, ska jag kunna umgås med dem måste jag såklart sova över hos dem. Om jag skulle vara tillsammans med någon som tyckte att det var dåligt skulle sagda pojkvän åka ut ur mitt liv illa kvickt. Man måste kunna respektera och lita så mycket på sin partner att den kan sova hos sina vänner tycker jag. Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tolkar vad Forni skriver som att man inte kan vara vän med personer av olika kön på samma villkor, och det för att det finns en liten risk att något skulle hända, och det är ju den typen av resonemang, enligt mig, som upprätthåller den stora genusklyftan i Sverige.

24 jan / 18:47 av Anna

Som om man garanterade att ens partner aldrig skulle vara otrogen bara hen inte får sova hos någon med motsatt kön. Vill man vara otrogen kan man ju lika gärna vara det på dagen.

24 jan / 19:31 av Marie

Isf är det mycket mer respektlöst att inte lita på sin partner.

24 jan / 19:38 av Marie

Detta känns ju som ett ickeproblem... Jag och min partner tar oss hem, hur ofta sover ni borta egentligen? Åker vi till vänner i andra städer är oftast den andra med. Är vi i vår hemstad så tar vi oss alltid hem och sover hemma... Sover vuxna människor över hos varandra bara sådär? Jag hade tyckt att det var väldigt märkligt om min sambo ringde och sa att han inte kommer hem utan ska sova hos en kompis... tjej som kille. Sovit över hos någon har jag inte gjort på många många år när man var ute och sprang och inte ville komma hem full till sina föräldrar i tonåren.

24 jan / 20:03 av Agnes

Låter som om du är 10-20 år äldre än Forni. Att sova hos kompisar är normalt tills man slutar vara ungdom, stadgar sig eller bara ja.. Blir vuxen "på riktigt".

24 jan / 22:58 av Helena

Det kanske beror på vem det är man sover hos?

Jag har själv sovit hos en killkompis, och han har sovit hos mig, eftersom vi känt varandra sen dagis och är uppvuxna ihop ser jag inte det som något konstigt alls, trots att jag har pojkvän sen över fem år tillbaka. Självklart hade jag tagit mig hem om jag hade kunnat, men alternativet fanns inte, om man inte vill betala ca 800 för en taxi mitt i natten.

Detsamma skulle "gälla" för min pojkvän, om han sov hos en gammal barndomsvän skulle jag inte ha något emot det, om det däremot var en ny bekantskap kanske jag skulle bli lite mer obekväm, tror jag...

24 jan / 20:07 av stina

Jag och min sambo sover inte över hos andra om det inte finns något behov av det. Vissa sover väl över på kul om jag har förstått det rätt men det har inte jag gjort på många år. Men skulle min kille behöva sova över någonstans och det fanns sängplats hos en tjejkompis till honom så skulle jag inte bli sur om han sov där. Jag litar på honom.

Kaaanske inte hade velat att de sov i samma säng, fast det handlar inte om brist på tillit eller så, men det känns fel...

24 jan / 20:09 av Mella

Jag tycker att man får skilja på att sova över för att det är kul eller att sova över för att man "måste" eller att det underlättar massor. Om du måste sova över i en stad 30 mil bort och du har en manlig kompis där så tycker jag att det inte vore det minsta konstigt att sova hos honom trots pojkvän där hemma. Skulle det däremot vara så att du vill sova över hos din manliga kompis trots att du har en halvtimmes busstur hem så skulle det kännas lite mer fel...

24 jan / 20:40 av jess

Jag förstår inte alls det konstiga i det? Jag tycker det är jättemysigt att sitta uppe länge på nätterna och snacka, både med tjejkompisar och killkompisar (även när jag är hos min pappa), för att sedan sova över och käka frukost tillsammans på morgonen. Jag har alltid gillat det och kommer nog aldrig "växa ifrån" det :-P Varför inte mina tidigare pojkvänner och inte heller min nuvarande har brytt sig är nog för att jag ALLTID har låtit de träffa alla kompisarna...så det har inte blivit något smussel eller liknande. Jag är även noga med att höra av mig, smsa min pojkvän osv då JAG VET att det finns människor som reagerar på det. DET tycker jag är att ha respekt för sin partner OCH sig själv, jag respekterar honom för att han möjligtvis kan tycka att det är lite jobbigt och jag respekterar mig själv genom att inte sluta med saker som jag verkligen gillar att göra och alltid har gjort. Jag hjälper ju varken mig själv eller en svartsjuk människa genom att följa dennes regler, däremot hjälper man både den svartsjuke och sig själv genom att fortsätta med det man tycker om att göra men göra det på ett respektfullt sätt :-)

24 jan / 21:44 av Kattis

Konstigt vet jag inte, men som sagt tycker jag att det skulle kännas lite fel att sova över ensam hos en annan kille när man har pojkvän bara för skojs skull. Typ "det är så mysigt att bara äta middag, titta på film och sedan gå och lägga sig" skulle kännas fel för mig iaf. Har man en anledning till att behöva sova över tycker jag däremot att det vore konstigare att inte "låta" sin partner göra det. Iofs gillar jag inte att sova över hos folk i allmänhet, oavsett kön, så det kanske hade varit annorlunda om jag hade varit en person som uppskattade det.

25 jan / 18:00 av jess

Jag sover ofta över hos kompisar, killar som tjejer, oftast för att mina bussar hem har slutat gå. Hade min partner haft något emot hade det aldrig funkat, om han inte hade varit villig att betala taxi hem var och varannan dag. Plus att det efter en festkväll kan vara kul att vakna tillsammans med sina vänner, gå och ta en bakispizza och fortsätta "festen" dagen efter. Vissa kvällar förtjänar faktiskt en sådan uppföljning! :D

24 jan / 20:44 av Emma Hå

Jag förstår hennes resonemang efter hennes edit, men jag vet fortfarande inte om jag håller med. Jag tycker att man ska lita på varandra så mycket det bara går, tills någon bevisar motsatsen.

Själv går jag ofta ut med vänner av motsatt kön, och det händer att jag sover över där för att jag inte orkar ta vagnen hem själv. Jag ringer pojkvännen, berättar vart jag är och att jag kommer hem dagen efter, och det är ingen big deal. Enda gången han blivit sur är när jag inte hört av mig och det förstår man ju..

Samma sak gäller självklart även honom, vill han sova hos tjejkompisar så är det inga problem för mig så länge han är öppen med vart han är.

Jag har varit i förhållanden där jag inte ens får umgås ensam med andra killar, och aldrig aldrig igen. Den killen som försöker begränsa mig så kommer jag att dumpa direkt, för jag vill känna mig fri och vet själv att jag inte kommer vara otrogen, så det bör han också veta.

Men om båda parter känner för att sätta upp sådana regler så varför inte, men att prata om att det är respektlöst att inte vilja göra det tycker jag är bullshit.

24 jan / 21:52 av Hellolinda

Jag förstår inte det respektlösa i att sova över hos andra? Handlar det alltid om vad partnern tycker och vad hen upplever som respektlöst? Var går gränsen?

Jag hade ett ex som hade massvis med regler. Jag fick inte umgås med män, tala med män, se åt män. Jag fick heller inte umgås med vissa kvinnor, gå ut på krogen själv eller bära smink. Han hade samma argument; det är respektlöst.

Vad som verkligen är respektlöst är att komma med krav och regler kring vad man får och inte får göra i relationen (utöver det självklara t.ex att inte slå, vara otrogen etc). Min partner är inte min förälder och verkligen inte min ägare.

24 jan / 23:51 av Lady Dahmer

jag förstår inte detta heller. jag kan också förstå svartsjuka, förstå att en misstanke kan uppkomma om man ska sova hos en vän av motsatt kön. MEN. känner man inte att man kan lita på varandra och någon sätter sådana här förbud. då är det kanske inte ett förhållande värt att kämpa för. nog för att respekt såklart är en bra byggsten, men så är även tillit.

nu är jag visserligen inte hetero, men jag har nästan lika många tjejkompisar som killkompisar och skulle jag inte få sova hos mina VÄNNER (hatar ju egentligen att dela upp i tjej/kille) så skulle jag göra slut. bums.

(ps. ironiskt att kontroll-bokstäverna jag skulle skriva innan jag skickar detta, blev SEX. haha)

25 jan / 11:11 av Madeleine/Sister Disco

Jag har svårt att förstå Fornis resonemang, håller med Bloggkommentatorerna om att det är misstanken om att det sker något mer än att sova som är problemet. För det handlar om svartsjuka, inte om respekt. Som någon skrev i en tidigare kommentar, är det även respektlöst att umgås själv med någon av motsatt kön? Vart går gränsen? Jag tror att man måste jobba med sig själv och sin svartsjuka istället för att sätta regler för sin partner..

25 jan / 20:34 av Johanna

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av fyra och åtta med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 26
Fredag 25 maj - 18
Torsdag 24 maj - 48
Torsdag 24 maj - 70
Torsdag 24 maj - 103
Torsdag 24 maj - 89
Onsdag 23 maj - 155
Onsdag 23 maj - 115
Tisdag 22 maj - 139
Tisdag 22 maj - 88
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.