Står fast

24 jan / 22:31 av Mia under: Bloggkommentatorerna, Michaela Forni

Jag blir inte klok på om Michaela är arg för att jag skrev så korkat, eller om hon är arg för att hon uttryckte sig så felaktigt.

Men jag står verkligen fast vid att det hela handlar om misstankar om att det rör sig om något annat än att sova, när jag läser exemplet hon ger. Det handlar inte om att det är respektlöst att sova i samma hus som en man. Det handlar om misstankar om att det då kan förekomma otrohet. De misstankarna kan vara mer eller mindre välgrundade. Killen i exemplet beter sig respektlöst. Det blir inte bättre av att han börjar komma hem någon gång på småtimmarna. Han kan ha hunnit knulla med en eller flera tjejer innan dess. I så fall kvarstår problemet. Det har aldrig handlat om att sova över, så det var ett dumt exempel. Under vårt inlägg finns flera anledningar till att man behöver sova över hos en vän utan att bete sig respektlöst.

 

16 Kommentarer

jag blir alldeles ställd när jag läser michaelas inlägg samt kommentarerna under. att den gamla myten om att en tjej och en kille inte kan vara bara vänner fortfarande finns kvar. jag sover hos mina kompisar oavsett vilket kön de har.

24 jan / 23:12 av L

Ja jag håller med dig. Trodde de flesta av oss insett att tjejer och killar kan vara vänner utan problem?

Ifall man antar att tjejer och killar som umgås alltid har som mål att ligga med varandra kan jag förstå varför man inte vill att ens partnet ska sova över hos någon kompis av det andra könet. Fast då borde å andra sidan middagar, filmkvällar och utekvällar också förbjudas, för det kan ju också leda till att partnern är otrogen. Och eftersom typ allt kan leda till otrohet, måste tillslut allt förbjudas. Och det verkar jobbigt. Då är det väl bättre att bara lita på varandra fårn början?

25 jan / 00:48 av Isa

Precis. Jag förstår inte alls varför så många håller med henne, och då är jag ändå mer den avundsjuka typen.

25 jan / 04:25 av Matilda i Santa Barbara

Den hemlige miljonären - - Det vita pulvret...

24 jan / 23:29 av Den hemliga miljonären

man tänker ibland annorlunda i olika skeenden i livet. saker som kan verkar viktiga kan plötsligt inte betyda nåt speciellt öht. Cést la vie.

25 jan / 01:13 av xyz

Jag skulle aldrig låta min kille sova hos en tjejkompis, men det är alldeles förtjänt. Eller jo, det skulle han få men då skulle han inte få vara tillsammans med mig. Och det handlar inte om att det är jag som dikterar villkoren i vår relation utan jag som dikterar villkoren på vilka man får vara tillsammans med mig. Jag förstår Michaela, men förstår inte alls diskussionen som har uppstått. Alla har väl olika relationer.

25 jan / 08:47 av Ajlin

Men nu handlar det ju inte om de situationerna jag antar att ni sover över hos varandra där ni kommer ifrån. För jag antar att det är i ett stort hus där man sover i ett gästrum el dylikt. Det är även skillnad på att sova hos en vän för pga praktiska saker (man bor långt därifrån tex). Detta handlar ju om människor i ung ålder som bor i små ettor och när man sover över hos varandra sover man i allt som oftast i samma säng eftersom det är det enda som finns i lgh. Jag tror inte att du skulle uppskatta om din man plötsligt började sova hos Eva på jobbet som du aldrig träffat i hennes lilla etta och jag tror det skulle frambringa osäkerhet hos dig kring er relation. Skulle det inte det är vi helt enkelt väldigt olika som människor och det är ju helt ok. Det är som sagt stor skillnad på att behöva sova hos en vän och välja att göra det fast man lika gärna kan sova hemma. Jag förstår att det är svårt att förstå vad jag menar för du har troligen aldrig haft det problemet, men att försöka uttrycka det som att jag skulle vara en svartsjuk, dikterande flickvän när du inte har en aning om hur jag är i ett förhållande blir bara fel. Det är dessutom dumt och orelevant i den här frågan. Jag undrade vad mina läsare tycker om övernattningar och sa vad jag stod i frågan, jag bad er inte analysera hur jag själv är som flickvän.

25 jan / 10:36 av Michaela

Irrelevant, inte orelevant. Puss

25 jan / 11:21 av sandra

Eh? Den enda som går in på personliga förhållanden och drar in någons respektive är du, när du drar in min man och "Eva" i det här. Jag har överhuvudtaget inte berört dig och hur du är som flickvän. Jag trodde du diskuterade rent generellt i ditt första inlägg, och det var just där jag tycker det felaktiga låg. Det lät då på dig som att vuxna människor inte sover över hos andra, oavsett hur förhållandet och omständigheterna ser ut. Du skrev att du blir frustrerad över att det finns folk som inte förstår och respekterar att partnern kräver ett förbud mot det.

Hade jag trott att du pratade om ditt förhållande och dina regler så hade jag överhuvudtaget inte lagt mig i diskussionen. Du får ha vilka principer du vill, så länge din partner är med på det. Jag trodde du menade att detta gäller generellt för vuxna människor i förhållanden och att allt annat är respektlöst. För det var så det stod.

Sen kan ju misstankarna vara befogade och då är det ju inte så bra och det har jag redan skrivit. Jag har inga problem med att du blandade in mig och min man i den här diskussionen. Varsågod, här kommer min personliga syn på saken: hade min man börjat sova över hos Eva efter jobbet så hade det varit lika med skilsmässa. Inte för sovandet i sig, utan för att det inte hade funnits någon annan anledning. Hade han börjat sova över hos någon helt omotiverat så hade det antingen berott på sinnesförvirring, eller att han vill slippa se mig. Jag hade inte kunnat föreställa mig någon annan anledning i det fallet. Så jag är inte alls helt med på allting och galet frigjord eller naiv, som du försöker få det till bara för att jag inte håller med om allting i ditt resonemang. Sedan finns det omständigheter som hade gjort att jag inte hade reagerat alls om han sov hos någon annan kvinna i en annan situation. Det hela handlar om hur sannolikt det är att det handlar om otrohet, det är det jag har sagt hela tiden.

25 jan / 11:34 av Mia

Det verkar ju som om ni egentligen har samma åsikt? Att sova över hos en kompis är okej om det är uppenbart varför man gör det (extremt exempel: barndomsvän av motsatt kön som flyttat till USA, er partner hälsar på), men det är inte okej i det fall som beskrevs i mailet (kille drar hem till andra tjejer efter krogen, istället för att gå hem till sin egen, utan uppenbar anledning till det). Och så tycker ni båda att andra par gör som de vill, om båda i relationen är med på det. I mail-fallet var ju dock inte båda med på det. Då antar jag att ni även där, är överens om att tjejen "har rätt" att känna att detta är fel av hennes kille, och att han "bör" visa henne respekt genom att sluta? Så tycker jag, och som jag förstår er, tycker ni också det. Jag kan verkligen förstå att Forni har svårt att förstå att man som en vuxen individ "kan" tycka annorlunda - det har jag också. Herregud, att bara pallra sig hem, hur svårt kan det vara?! Att man i en vuxen relation inte går ut och super och sen regelbundet sover i andra tjejers sängar - hur svårt kan DET vara?! I en sund relation borde detta inte vara ett problem, meaning killen borde växa upp (vilket ju de flesta tids nog gör, säkert han också).

25 jan / 11:54 av Karin

Håller HELT med Mia. Om Michaela kanske hade kunnat skriva ett bra och KLART inlägg (hon är väl van vid att skriva ändå, trodde man?) hade det absolut inte blivit samma uppståndelse. Även efter hennes andra inlägg där hon försöker förklara blir man ju helt förvirrad för man fattar inte om hon menar att det är respektlöst i ALLA situationer eller bara några specifika.

Nu verkar hon ju blivit nervös så hon minskar liksom ner det till en väldigt väldigt specifik situation (man är ung, bor i etta, sover i samma säng, även om man kunnat sova hemma) och då blir hela grejen plötsligt HELT irrelevant att ens skriva om från första början. Dålig idé från början till slut helt enkelt, nästa gång tänker hon förhoppningsvis efter mer innan hon skriver.

Säger inte att hon är dum i huvudet, hon verkar som en söt och trevlig tjej, men andra människor är inte lika trevliga och om hon vill slippa sådana i sin blogg kanske hon som sagt ska skriva lite mer uttänkta inlägg.

26 jan / 15:07 av Anna

Michaelas resonemang är bara för mycket, alla påståenden bara faller. Det känns som en väldigt omogen diskussion från början till slut (framförallt i slutet!). Men det jag stör mig mest på är hur M hela tiden använder "orelevant". Det är INGET ord!!! Irrelevant letar du efter.

25 jan / 11:03 av PR

Jag personligen blir orolig om min kille inte kommit hem dagen efter att han varit ute eller så. OM han inte hört av sig! Oftast ringer han om han inte tar sig hem och berättar vart han hamnat. Så länge vi båda visar respekt och är öppna och ärliga finns inga anledningar till misstro eller svartsjuka.

25 jan / 14:17 av Gudrun

Jag fattar fortfarande inte VARFÖR man inte sover hemma?? Den enda orsaken jag kan komma på är att man är bortrest, hälsar på en kompis och därmed sover hos den personen (kille som tjej). Och det har jag inget problem med. Men leker vuxna verkligen pyjamasparty och sover över hos sina vänner bara för att det är kul?

25 jan / 14:42 av Alina

Jag gör och jag tycker inte att det är något konstigt med det. Jag kan slappna av på ett helt annat sätt om jag vet att jag ska sova över hos någon, annars sitter jag bara och stirrar på klockan, rädd för att tågen ska vara inställda/mycket försenade osv. Mycket bättre då att bestämma i förväg att man sover över hos någon :-) Ska väl tilläggas att denna vana uppstod när jag bodde i en liten håla i 6 år och var tvungen att sova över hos kompisar om jag inte skulle behöva åka hem klockan 18.00 :-P

Däremot tycker jag absolute INTE det är OK att ringa min pojkvän klockan tre på natten efter att ha varit ute och festat och säga att jag ska sova hos någon random snubbe. Det trodde jag inte ens var med i Michaelas argumenation för att inte sova hos någon med motsatt kön. Hade jag förstått att hon menade så så hade jag hållit med henne, DET ser jag verkligen inget behov för - varken som singel eller i ett förhållande.

25 jan / 17:22 av Kattis

Jag tycker inte att man ska utsätta sin partner för en obekväm situation. Jag hade själv inte tyckt att det vore speciellt kul om min pojkvän valde att sova hos en tjejkompis än hemma hos mig. Han har massor av tjejkompisar men han har aldrig fått för sig att sova hos någon av dom (i alla fall inte under tiden vi har varit tillsammans). Tror inte ens att han har kommit på tanken heller och jag vet att han inte skulle gilla om jag gjorde samma sak heller.

Anledningen till att jag tycker såhär har väl mycket med att göra att jag har blivit utsatt för otrohet ett antal ggr och har legat sömnlös på nätterna med magont och tankarna snurrandes i huvudet. Mitt ex hade en nära tjejkompis som han ofta umgicks med och sov även över där ibland och jag litade på honom då men i efterhand visade det sig att det kanske inte hade blivit så mycket sömn på de gångerna han sov där... Hade jag inte blivit behandlad såhär tidigare så kanske jag hade tyckt annorlunda.

Jag försöker lita så gott jag kan på min nuvarande pojkvän men jag har fortfarande väldigt svårt med tilliten och jag är glad att han respekterar det så att jag kan få chansen att bygga upp den igen.

26 jan / 22:47 av Anna

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av ett och nio med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 26
Fredag 25 maj - 18
Torsdag 24 maj - 48
Torsdag 24 maj - 70
Torsdag 24 maj - 103
Torsdag 24 maj - 89
Onsdag 23 maj - 155
Onsdag 23 maj - 115
Tisdag 22 maj - 139
Tisdag 22 maj - 88
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.