Blir ni provocerade?

26 jan / 13:34 av Anna-Maria under: Carolina Gynning

Gynning försöker provocera lite. Blir ni provocerade? Inte jag. Jag tycker att det är roligt. Carolina tror nog att många tror att hon inte kommer att bli en bra mamma och spelar lite på det.

Jag tror att hon kommer att bli en fantastisk mamma. Hon kommer göra fel som alla andra men också väldigt många rätt. Tänk vilket kul liv att vara dotter till Carolina Gynning. Händer saker hela tiden. Det hade jag älskat.

 

25 Kommentarer

Att vara en bra mamma hänger inte på hur genusmedveten man är. Men jag blir jävligt irriterad på oviljan att ta till sig problematiken kring det här könandet. Hon är ju själv ett offer för en jävligt dålig kvinnonorm och har antagligen en vilja att hennes barn ska få andra möjligheter.

26 jan / 13:45 av Lady Dahmer

Jag tror inte nödvändigtvis att hon försöker provocera, snarare skämta eller driva med folk. Och det ÄR roligt! Jag tror förresten också att hon blir en fantastisk mamma. En varm, intelligent, erfaren, kreativ och kärleksfull sådan :)

För övrigt tror jag att den där Lady Dahmer är ett MINST lika stort "offer för en jävligt dålig kvinnonorm", 'nuff said!

26 jan / 14:04 av ina

Ja det är jag verkligen. På många sätt. Har aldrig påstått nåt annat.

Därför vill jag att mina ungar får andra möjligheter. Jag vet ju av personlig erfarenhet vad könandet gör.

26 jan / 14:06 av Lady Dahmer

Jag hoppas att du av personlig erfarenhet även får veta vad okönandet gör.

26 jan / 14:13 av ina

Jag ser resultatet varje dag i mina barn. :-)

Men är nyfiken på vad för effekter annat än positivt det skulle ha, att INTE bemöta barn olika beroende på kön samt trycka in sina barn i trånga könsmallar.

26 jan / 14:15 av Lady Dahmer

Jag blir så less på den här könshetsen. Och jag är så less på att kvinnor som inte är uttalade "feminister" och könsneutrala ses som offer. Varför måste man passa in i "feminist" mallen för att vara en godkänd feminist och inte ett offer? Jag anser mig själv vara en stark kvinna och jag är stolt över att vara kvinna med alla de egenskaper som detta medför, bra och dåliga och ja, jag är feminist. Jag har en dotter som jag hoppas kommer bli lika stark som mig, vare sig om hon väljer att bära rosa, bruna, blåa, gula kläder eller vilja spela hockey eller dansa balett eller vad hon nu vill göra. Varför måste man passa in i alla dessa mallar som feminister, icke- feminister, könsneutrala etc sätter upp? Begränsar inte det i sig barnen? Ska barnen lära sig att kön är ngt fult? Jag undviker att klä min dotter i rosa och jag undviker Hello Kitty - och det är för att det är en till mall som man satt upp för henne, lika mycket som jag undviker att kalla henne för "hen" eller undviker att säga till henne att hon är söt för då kommer hon säkerligen växa upp o tro att allt handlar om hennes utseende... Snälla nån, varför vara så inskränkt och inriktad på rätt och fel och fokuserad på att passa in i alla normer och icke- normer som finns? Varför är det så viktigt att ständigt rättfärdiga allt hela tiden? Vad hände med " jag lever mitt liv som jag tycker är bäst"? Varför är det så viktigt att sätta stämplar på allt hela tiden? Och komma med pekpinnar på hur folk lever? Är man inte helt puckad så tror jag nog att man klarar sig rätt bra ändå- även om som jag som uppfostrades som tjej- jag har karriär, vänner, ett intresse, en jämställd relation och så vidare. Lite vett har man väl ändå? Man ska nog sluta underminera folk och se alla som offer hela tiden.

26 jan / 14:34 av S

Precis, lite jävla vett har väl folk ändå?! Tack för att du satte ord på en del tankar och känslor jag själv inte längre orkar ordsätta (eftersom den här evighetslånga, överdramatiserade genusdebatten helt och hållet spårat ut!)

26 jan / 14:55 av ina

Fy fan så jävla bra skirvet! Snacka om att sätta ord på hur (även) jag ser detta!

26 jan / 15:17 av Zarah-Lou

Kan bara hålla med, kunde inte ha sagt det bättre själv! :)

26 jan / 15:46 av Freja

Om jag förstått dig rätt håller jag också med dig, fast jag förstår inte vem du riktar dig till? Det vore intressant om du kunde länka till något där det du är upprörd över förekommer, för jag känner inte igen det från något jag läst.

26 jan / 17:12 av Elin Maria

Håller med

26 jan / 19:56 av PetramedAochE

Elin Maria: Du har en länk lite längre upp, för jag är rätt säker på att det (bland annat) är Lady Dahmer hon vänder sig till!

26 jan / 20:06 av Emelie

Emelie: Då håller jag inte med längre för jag tycker inte att Lady Dahmer beter sig så, men om om det finns någon mer specifik länk där hon gör det så läser jag gärna. Det enda som stämmer är väl att hon låter bli att ge sin dotter komplimanger för utseendet. Men lära sig att kön är fult? Kalla sin dotter för "hen"? Sätta stämplar på allt? Kalla folk för offer? Jag har aldrig sett Lady Dahmer göra något av det, så jag tog för givet att det var någon annan som det syftades på.

26 jan / 20:18 av Elin Maria

Elin Maria - <3

--

Kallar folk för offer gör jag ogärna eftersom att det antyder att man är passiv, jag använder hellre ordet "produkt". Och produkter är vi alla. Av våra erfarenheter, det bemötandet vi fått i livet, vår historia, samhällets normer, kulturen osv.

Och det utesluter inte att vissa människor faktiskt faller offer för olika normer eller händelser. Carolina här har kämpat mycket med sin egna dåliga självkänsla, ätstörningar, ångest, kroppshat osv. Hon om någon är ett offer för en kultur som är utseendefixerad och framförallt könad.

Men i övrigt så tar jag inte heller åt mig av det som S skriver här. :-)

26 jan / 20:36 av Lady Dahmer

Vad bra skrivet! Precis så tycker jag också.

26 jan / 21:24 av Hanna

Var jag den enda som antog att S menade "folk i allmänhet" efter Carolinas pik till "folk i allmänhet"?

Jag tolkade det inte som att hon menar LD, men det kan väl bara S svara på själv.

26 jan / 21:45 av Zarah-Lou

Zarah-Lou: Så tolkade jag det också, fast jag tyckte att det vore intressant att vara mer specifik för jag vet ju aldrig vilka som menas med "folk i allmänhet". Min erfarenhet är att de inte finns på riktigt, utan bara är hur man tror att andra är. Därför vore det intressant med exempel, men alltid när jag frågat om exempel i liknande situationer så har de uteblivit.

26 jan / 22:00 av Elin Maria

Jag utgår ifrån mina egna erfarenheter och det jag sammanfattat genom otaliga diskussioner med råfeminsiter, icke- feminister, bakåtsträvare- framåtsträvare, media etc. Mitt inlägg var väl mer generellt än att svara på Carolina Gynnings inlägg eller Lady Dahmers svar. Hela den här debatten har gått överstyr till den grad att den stora massan inte orkar höra mer om det, folk stänger av när de hör ordet feminism eller könsneutral. Jag tror att i vår strävan att bli hörda, att få mer jämställdhet så har vi själva satt käppar i hjulet. Folk i allmänhet, och det är väl ändå de som ska "upplysas" om orättvisorna orkar inte mer. Det har nästa gått och blivit till åtlöje hela den här debatten just för att det är ett par få som alltid kommer med samma onyanserade pekpinnar. Vad gör det att ungen har rosa kläder? Är det verkligen DET som är det viktiga? Då tycker jag att alla dessa "feminister" har missat poängen. Jag håller med Lady Dahmer på många punkter men jag inser också att jag vill hellre kunna njuta av mitt barn, njuta av mig själv som kvinna utan att ständigt tänka- oj nu är jag lite för snygg elr ler lite för mycket mot en person som råkar vara man, elr mitt barn har en rosa strumpa på sig idag- nu är vi alla offer för det patriarkala samhället. När slutar man vara ett offer som kvinna? Är just det faktum att man har ett kvinnligt kön liktydigt med offer? DET tycker jag är fel, för jag skulle aldrig vilja byta. Varje människa skapar sina egna förutsättningar och sitt eget liv efter det man har och man hoppas väl i slutändan att det kommer bli bra. Jag tror på individen och dess potential- det må vara krasst men jag kan inte hålla med den här glorifieringen av kvinnan som ett ständigt offer för samhället, männen, kvinnorna som ser ner på kvinnor som bejakar sin kvinnlighet etc. Istället för att hacka på varandra i sann kvinnoanda så kanske vi skulle kunna lyfta upp varandra?

27 jan / 11:19 av S

S: Grejen är att jag aldrig har sett några onyanserade pekpinnar. De mest peppande och icke-dömmande människor jag vet är engagerade feminister, både bland vänner och i offentligheten. Aldrig att de skulle döma folk för vilka kläder de eller deras barn tar på sig. Jag tror att mycket av det är missuppfattningar, att man har förutfattade meningar om hur feminister ska vara? Men jag kan ju ha haft tur också, som bara träffat snälla feminister?

27 jan / 19:56 av Elin Maria

Tog det inte som ett försök till provokation, hon blev väl bara trött på kommentarer om hur hon bör inreda rummet och uppfostra sin kommande dotter. Alla föräldrar måste ju få göra sina egna val. Är väldigt tröttsamt med alla mammor som måste kommentera på "mamma-bloggar" och kritisera. Förstår inte varför? Samma gäller ju alla elaka kommentarer på övriga bloggar... Man blir bara trött och irriterad.

26 jan / 14:54 av mamma82

JAg tycker hennes blogg är oerhört tråkig.

26 jan / 18:41 av Anna

Tror att hon kommer att vara en fruktansvärt dålig mamma. Vem vill ha en pundare till mamma?

Eller en osäker skrikhals?

Jag fattar inte varför folk skaffar barn när de ändå lämnar bort ungen så snabbt, eller bloggar om längtan efter ett glas vin. Men drick då ditt jävla vin och ge fan i att skaffa barn. Det är bara idioter som längtar efter vin och inte uppskattar sitt barn. Jag tror verkligen att hon kommer att vara en värdelös mamma.

26 jan / 22:20 av Emma

Såg nu vad inlägget handlar om. Och det är inte därför hon blir dålig mamma, utan för att hon är en pundare som skriker efter uppmärksamhet.

Jag blev inte provocerad ett dugg nu när jag gick in där. Såg bara några fula saker som jag inte skulle vilja ha i min dotters fina rum. Håller på att fixa till det nu, rosa tapeter såklart, en prinsessbård och en prinsesslampa i taket. Det kommer att bli ett tjejigt och fint rum. Man blir glad i vårt hem av att se alla rosa och fina saker som min dotter har. Min sambo och jag är helt övernes där, det ska synas att hon är tjej. Och hon ska inte ha gröna kläder på med lila elefanter eller vad ni nu har som måste klä barnet könsneutralt. Tycker synd om er människor som är sådär, stackars era barn som kommer att bli helt förvirrad av vilket kön de egentligen är.

26 jan / 22:25 av Emma

Ja, för könet sitter ju i färgen. Det vet ju ALLA!

26 jan / 22:30 av sandramaria

Emma, nu är det tydligt att det är DU som är ute efter att provocera. Lite väl genomskinligt dock, du får anstränga dig mer nästa gång om du vill verka trovärdig. Inte överdriva så mycket.

27 jan / 01:16 av Isa

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av fem och två med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 26
Fredag 25 maj - 18
Torsdag 24 maj - 48
Torsdag 24 maj - 70
Torsdag 24 maj - 103
Torsdag 24 maj - 89
Onsdag 23 maj - 155
Onsdag 23 maj - 115
Tisdag 22 maj - 139
Tisdag 22 maj - 88
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.