Bloggbråk om ett pronomen

31 jan / 11:35 av Anna-Maria under: Anitha Schulman, Lady Dahmer

Vilket liv det har varit på Anitha Schulmans blogg. Allt handlar om ordet hen.

Anitha ger sig in i diskussionen om ordet hen och tycker att det är barnmisshandel att använda det ordet på barn. Lady Dahmer hoppar in och diskuterar på ett lugnt och sansat sätt. Anitha svarar och tycker att Lady Dahmer skall hålla till på sin egen blogg och sen gör Calle och Anitha en parodi på Lady Dahmer i två videoinlägg med Penny på armen. Vad lär sig Penny av det? Att när man inte har något vettigt motargument så kan man förlöjliga den personen som man diskuterar med och vinna billiga poäng? Jag tycker att det är väldigt barnsligt gjort av Calle och Anitha. Kom med riktiga argument istället för att fåna er så. Ni framstår som väldigt osäkra.

Vad tycker jag om ordet hen då?

  • Det berikar språket. Allt som berikar språket är bra. Jag har ofta behov av att använda ett könlöst pronomen och jag gjorde det i ett inlägg för inte så länge sedan. Perfekt. Det ger oss människor större frihet och ger oss möjligheten att identifiera oss neutralt. Jag är inte det som sitter mellan benen, jag är en människa.

  • Hen är bra på det sättet att det är ett tydligt statement mot de förväntningarna som vilar på oss som kön. Det visar att man vägrar delas in i ett fack på grund av vad som sitter mellan ens ben. Det visar också på att man står upp för de orättvisor som det patriarkala maktstrukturerna i samhället lägger på oss människor. Det visar att man är feminist och vill göra något åt orättvisorna. Man väljer att se orättvisor, prata om dem och krossa dem. Det borde vara en självklarhet för alla att man som människa vill lika stor rätt och möjlighet att utvecklas som den individ man är oberoende av kön.

Till sist så vill jag tillägga att jag tror att Calle och Anitha är rädda. Deras okunskap om genus sätter dem i en position där det inte vet var de skall ta vägen. De vill så klart att Penny skall få det så bra som möjligt och i deras värld har det varit att följa vissa koder som samhället har satt upp för dem. Möjligtvis är könskoderna starkare i en liberal och konservativ övre medelklass som de båda kommer ifrån för där tror jag att förväntningarna är högre på individer att lyckas? För vad händer om man kastar omkull de här koderna? Vad skall man följa då om inte de som redan finns? Det är det som är den största utmaningen som förälder som jag ser det. Man måste se till att ens barn följer sin egen väg och vågar göra det oavsett kön, klass eller etnicitet.

 

42 Kommentarer

Bra och skarpt ställningstagande där BK

31 jan / 11:40 av lolo

väl rutet!

31 jan / 11:51 av Hannah

Håller med om allt ni skriver. Utom att könskoderna skulle vara starkare inom liberal medel/övre medelklass. Aktuell forskning visar att det är just inom den delen av samhället som traditionella könsroller ifrågasätts som mest och kunskaperna är störst om genus och kön och hur vi påverkas av yttre faktorer och förväntingar.Det är betydligt tuffare att komma ifrån en arbetarklassbakgrund och försöka bryta mot de gällande koderna.

31 jan / 12:01 av Emma

Jag är benägen att hålla med dig där. I de sammanhang där bildningen varit låg har jag stött på mest fördomar om människor av utländsk härkomst och om genus. Men inom konservativa grupper lever åtskillnaden mellan könen också kvar, men det behöver inte innebära övre (monetär) medelklass.

31 jan / 13:36 av sandra

Bra skrivet! Varje gång Anitha går in i en diskussion är hon både otrevlig och dryg. Men det är väl så okunskap ofta yttrar sig.

31 jan / 12:01 av Lovisa

Det mest imponerande trots allt, det är att Lady Dahmer pallar att diskutera med Schulmans. Personligen skulle jag känna att det vore som att prata in i en soffkudde.

31 jan / 12:03 av Pelle

Varför lägger sig Calle ALLTID i när Anitha har satt sig själv i skiten? Hon startar krig, hon får motstånd, hon kan inte svara, hon svallarar för honom, tillsammans kan de inte argumentera för sin åsikt utan smutskastar sina motståndare istället.

Jag är hjärtligt trött på dem. Bara jag ser namnet Antiha får min mage att vönda sig ut och in. Svaga jävla människa. Och så undrar hon varför hon blev påhoppad att hon slutade blogga. Ja, undra varför?

31 jan / 12:05 av A

Så sant, så sant! Calle får alltid komma och rädda lilla Anitha när hennes tunna argument inte räcker. Grejen är ju att dom förstår inte ens vad de argumenterar för. Anitha är den mest provocerande bloggare jag känner till, hon kräks ur sig en provocerande åsikt på sin blogg, och så fort hon får kommentarer som inte håller med henne så kallar hon alla troll och tycker sig vara påhoppad. Den värsta debattören ever! Jag tål henne inte!

31 jan / 14:24 av Linnéa

Jag blir fan illa berörd av hur dom där två tar den här diskussionen. Anitha tar inte in någonting, missuppfattar och sen gör dom de där jävla klippen också. Det är så jävla illa av dom, och jag fattar inte att hon kan bli så upprörd över ett jävla ord.

31 jan / 12:10 av emma

Inget ont mot LadyD men jag tyckte faktiskt att parodin var rolig! :) Fast det kanske inte är PK att säga här...

31 jan / 12:16 av Alexandra (KAKHUSET)

word

31 jan / 12:47 av emma

anitha verkar ha svårt att ta kritik. Kolla bara på hennes tidigare inlägg om röka och allt vad de nu var som tillslut ledde till att hon stängde ner bloggen.

jag tycker ordet "Hen" är fjantigt. Vi är olika och det är de som gör att vi dras till varandra, men självklart ska tjejer ha samma möjligheter utifrån de förutsättningar som krävs.

31 jan / 12:34 av me

Hur är vi olika, menar du? Bortsett från fysiologiska primära och sekundära könskaraktäristika. Är du likadan som alla kvinnor och helt olik alla män? Är man inte kvinna om man råkar ha traditionellt "manliga" intressen och kan ingen kvinna dras till en man som syr och lagar mat? Vad är det för jävla skitsnack?

31 jan / 13:19 av Mewlin

Jag har alltid undrat hur det är att vara som kommentatorn "me" här, liksom att inte fatta saker som är så enkla att förstå. Ifrågasätter ni aldrig era tankar och åsikter?? Jag gör det hela tiden, jag försöker alltid sätta mig in i era tankegångar, nu håller tyvärr inte era argument men ändå, det är ju så man utvidgar sitt tänkande.

31 jan / 13:50 av sandra

Nu tänker jag inte diskutera huruvida vi är olika eller ej, men jag undrar försiktigt vad det har med "hen" att göra? Hen är ett könslöst pronomen. Inte en koncpiration för att göra människor könslösa.

31 jan / 13:55 av Lady Dahmer

jag säger bara go lady dahmer och BK!

31 jan / 12:40 av emmi - pysslar och designar

Ni får gärna gå in på min blogg och läsa vad jag tycker om ämnet. Sammanfattningsvis så tycker jag att det bara är ett ord. ett bra ord dock. Men det förändrar ingenting. Det behövs handling. Jag ger ett exempel från förskolan där mitt bonusbarn går där de har klantat sig riktigt ordentligt vad gäller genus. Det visar bara på okunskap och nonchalans.

storalivet.wordpress.com

31 jan / 12:43 av Alexandra

Snälla alla, kan ni inte bara sluta att läsa hennes blogg? Alla dessa medvetet idiotiska inlägg är till för att boosta besöksstatistiken. Klicka in er på bloggar drivna av vettiga människor med vettiga åsikter så stöttar ni dem istället.

31 jan / 12:52 av Ida

Och människor undrar varför det finns barn som mobbar..

31 jan / 12:56 av Sophie

Intressant debatt! Tänkte inflika att i finskan så finns det, och har alltid funnits, endast ett ord som betyder både han och hon: hän. Jag har alltid tyckt det är lite jobbigt för man vet ju inte om folk pratar om en kvinna eller en man, men på ett sätt är vi ju föregångare då, haha.

31 jan / 13:01 av red

Anitha verkar ha väldigt svårt att hantera kritik för det första. För det andra så känns det som att hon, medvetet eller omedvetet, missförstår vad ordet "hen" i Lady Dahmers mening är tänkt som. Alltså inte en vilja att göra alla barn till en enda brunklädd homogen massa, där "flicka" och "pojke" är förbjudna ord, utan ett epitet som inte förutsätter en massa saker om en person på förhand. För mig är "hen" ett ord som kan tas till så länge vi har alla de förväntingar inbakade i orden "pojke" och "flicka" som vi fortfarande har. Den dagen "pojke" och "flicka" är två helt värdeneutrala ord som enbart betecknar vad barnet har för typ av könsorgan och inte säger ett dugg om vilka fördomar, förväntningar och stereotyper som är kopplade till "pojke" respektive "flicka", den dagen har "hen" spelat ut sin betydelse och blir onödigt. Men till dess, ja, visst.

31 jan / 13:09 av Sara

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av fyra och tre med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 31
Fredag 25 maj - 18
Torsdag 24 maj - 48
Torsdag 24 maj - 70
Torsdag 24 maj - 103
Torsdag 24 maj - 89
Onsdag 23 maj - 155
Onsdag 23 maj - 115
Tisdag 22 maj - 139
Tisdag 22 maj - 88
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.