Folk är så rädda

31 jan / 14:49 av Mia under: Anitha Schulman, Bloggkommentatorerna

A-M har redan skrivit bra om hen-kriget här så jag drar det inte en gång till.

Men jag noterar att utöver dessa människor som värnar om kvinnors och mäns olikheter, finns det också en del som främst värnar om språkets ursprung. De vill inte att svenskan utvecklas. Icke. Det är onödigt och obegripligt. Låter dumt, gör det också.

Men de slåss mot väderkvarnar, de rädda krakarna. Språket utvecklas hela tiden, och finns det behov för ett nytt ord så dyker det förr eller senare upp. Sonja skriver här om att hen faktiskt är ett användbart ord för många. Och hon nämner inte med en stavelse dessa föräldrar som enligt Anitha envisas med att dölja sitt barns kön med bruna overaller och en övertygan om att barnet heter "hen" i förnamn.

Jag tycker "syskon" är ett bra ord i svenskan, till exempel. Det gör inte alls folk förvirrade. Det är ett samlingsord för "systrar och bröder", som de ofta säger i engelskan (även om det finns ett samlingsord även för syskon). Pratar man om sina syskon så kan man om det är relevant särskilja systrarna från bröderna, men det är inte nödvändigt att gå in på könstillhörigheten. Syskon är ett effektivt ord att använda när könet är okänt, irrelevant eller dubbelt (alltså om man menar både systrar och bröder). Hen är menat att använda likadant. Känns det farligt? Är ni rädda?

 

49 Kommentarer

Hen är skitbra! Jag försöker använda det så mycket som möjligt för att liksom vänja min omgivning. Och visa de rädda stackarna att det inte är så farligt trots allt.

31 jan / 15:16 av Mella

Svenska språket utvecklas /avvecklas kontinuerligt utan att några irrande hens - ja HÖNOR - ska sätta trenden..!

Självklart ska det nya avskönade ordet vara DEN..!

01 feb / 08:52 av Estetica

Så vitt jag vet pratar vi om att införa "hen" i det svenska språket och inget annat. I svenskan har "hen" lika mycket med hönor att göra som ordet "fart" har med fisar att göra. Det vill säga inget.

Använd du "den" om du föredrar det. Ordet hen är inget man ska tvinga folk att använda, det ska bara finnas som ett alternativ.

01 feb / 14:12 av Mella

Nya ord utvecklas ju för att det plötsligt finns ett behov för dem. Hen verkar ju inte vara ett ord som folk har längtat efter att få använda, det verkar fylla en plats som inte så många direkt tyckte behövdes fyllas. Hela diskussionen kring användandet av Hen kommer ju ur genusdiskussioner.

Jag säger inte att det är något fel med det, bara att argumentet att språket ständigt utvecklas inte riktigt kan användas, eftersom hen är ett ord någon kommit på och vill få folk att börja säga.

31 jan / 15:27 av Anna

Där satte du verkligen huvudet på spiken!

31 jan / 16:22 av Katarina

Jag hade gärna varit medveten om ordet när jag pluggade, det ser så oproffsigt ut i akademisk text att skriva "han/hon" eller "henne eller honom" när man skriver om människor man inte vet könet på. Hen hade sett så stilrent ut.

01 feb / 18:48 av sandra

Och vilka ord har folk INTE kommit på? Tror du att träd växte upp med en skylt på sig där det stod "Träd" och det var så människorna visste att träd skulle heta träd? Nej, språket är något som skapats och hela tiden omskapas. Nya saker kräver nya ord. Transgenderpersoner är relativt nytt, och de kräver ett pronomen som de gillar. Hen är ett bra ord med en bra funktion, påhittat, javisst, men det är alla ord.

02 feb / 11:53 av Josefin

Jag kommer aldrig använda hen, bland annat för att jag inte vet när jag skulle använda det isf. Pratar jag om en tjej använder jag "hon", pratar jag om en kille använder jag "han". När ska det användas är det tänkt? Och jag är inte rädd alls, tycker bara inte det är ett användbart ord. Andra får väl prata hur de vill men varför tvinga det på andra?

31 jan / 15:29 av Emma

Hen ska väl användas (som jag har förstått det och som jag använder det) när man inte vet könet på personen man pratar om.

31 jan / 15:39 av sandramaria

Ja, men när gör man det egentligen? :P Jag kan inte komma på en situation.. Vet man inte könet på en person ok, men om jag pratar om något som hände på bussen igår t.ex. "det gick på en kvinna och hon skrek och alla tittade". Det är inte ju inte relevant om det var en kvinna eller inte, det jag ville berätta var att nån galning gick på bussen och skrek. Ska man också använda hen då?

31 jan / 15:49 av Emma

Jag är i behov av ett okönat pronomen bl.a vid skriftliga uppgifter i min utbildning. Om man skriver om, t.ex, en tänkt patient vet man inte om det är en man eller kvinna (då det kan vara vilket som och patienten är påhittad). Bara för att du inte behöver hen i din vardag betyder det inte att det är likadant för alla. Var snäll och låt mig behålla "hen", det förenklar för mig!

31 jan / 15:59 av Sandra

Emma: ett exempel jag kan komma på är t.ex om du säger "Jag ska på födelsedagskalas hos min kompis ikväll" och personen du pratar med svarar "Jaha, hur mycket fyller hen?". Det är ju faktiskt mycket jobbigare att säga "hur mycket fyller han eller hon?" och dessutom låter det knäppt.

Med det sagt är jag ändå rätt skeptiskt till ordet "hen" mest för att det är ett så fult ord (tänker på en höna). Kunde vi inte kommit på något vackrare ord?

31 jan / 16:44 av Alex - modestudent i Barcelona

Exempel på vardaglig situation då jag kommit på mig själv med att använda ordet hen för att det förenklar:

"Jag var hos doktorn idag."

"Jaha, vad sa hen?"

Att säga "Vad sa doktorn?" känns krystat, i alla fall för mig. Innan skulle jag nog sagt "Vad sa han... eller hon?", och känt mig lite fånig. "Vad sa den?" låter inte heller bra i mina öron.

Jag använder hen, sporadiskt men ändå, inte för att jag tagit ett politiskt beslut utan för att det förenklar mitt språk.

31 jan / 16:50 av Hanna

Om man har en bebis i magen som man inte vet könet på är hen också väldigt praktiskt att använda. Eller som någon skrev är det väldigt praktiskt när man skriver uppsatser och liknande. Tycker folk här har gett väldigt bra exempel på när hen kan användas! :)

31 jan / 18:08 av emeliejohanna

Personligen tycker att ordet mjölk känns lite obehagligt. Hur ska jag kunna förhålla mig till det om jag inte vet vilken SORTS mjölk folk snackar om? Tänk om jag går omkring och pratar om lättmjölk medan någon annan tror att jag syftar på mellanmjölk? Det skulle vara traumatiserande.

31 jan / 15:29 av Sandra

Syftar du på mig eller? Som sagt bryr jag mig inte om vad DU använder för ord, men i mitt huvud är det ganska självklart att man säger "han" och "hon". Har inget behov av något samlingsord. Pratar jag med någon om min mamma varför skulle jag använda "hen" när alla redan vet att det är en kvinna?

31 jan / 15:44 av Emma

Nej jag hade inte ens sett din kommentar när jag skrev min, ville bara göra mig lite löjlig över en diskussion jag tycker är märklig. Känner du att du inte har nån användning av ett ord så kan ju ingen tvinga dig att använda det.

Jag använder inte hen för det får mig bara att tänka på en höna. Fast tanken med ordet tycker jag är god.

31 jan / 15:51 av Sandra

Du behöver inte använda hen om din mamma, men om du pluggar någon gång så kan ordet komma väl till pass när du skriver uppsatser etc. Eller som sagt, när någon pratar om någon du inte vet könet på, då kanske du säger hen en gång, sedan upplyser den andra dig om vännens kön och då kan du säga han eller hon i fortsättningen om du vill.

01 feb / 18:52 av sandra

Bra liknelse till ordet 'syskon'.

Det är precis det det är. Ett ord att använda när man antingen inte vet kön eller när det inte är relevant. Bor i Norge sen ett par år och i norskan har man olika ord för kvinnliga och manliga kusiner (kusine, fetter), man använder olika ord för att beskriva kvinnliga och manliga vänner (veninne vs. kompis (m)) og selv om ordet 'søskenbarn' finns så har jag sällan hört det användas, istället kör man på köntypade orden nevö og niese.

Personligen så försöker jag ofta (inte alltid så framgångsrikt, men det är en annan historia) använda norska när jag pratar så mycket som möjligt. Men vid t ex dessa exepel så brukar jag faktiskt ta till svenskan för att kunna kommunicera mer obehindrat. Så med det som bakgrund skulle jag säga att också 'hen' är ett ord som faller in under den kategorien. Ett berikande tillägg till språket.

Och egentligen fattar jag inte uppståndelsen helt. Precis som du säger så är ju inte det här det första könsneutrala ordet vi har. Vi kan säga 'barnet' istället för 'flickan' eller 'pojken' om vi tycker att det passar bättre, t ex.

Jag är också just nu gravid med just en hen som jag inte vet könet på. Här skulle jag önskat att jag hade varit bättre på att använda just det ordet (även om jag verkligen aldrig hört det här i Norge) när jag pratar om bebisen, men har istället får resultera i ett 'den' eller det samtalflytsmässigt tokkrångliga 'han eller hon'.

31 jan / 15:40 av Jasmin

Här i Finland har vi bara ett ord för hon och han, det heter hän på finska. Vi har klarat utmärkt med det. Inga problem alls.

31 jan / 15:43 av maria

Jag är en av dem som jublade när jag hörde talas om "hen". Inte för att jag vill avköna hela min omgivning, utan för att jag under mina mångåriga universitetsstudier tröttnat på att skriva "han eller hon" när jag inte vet könet. Hen är inte till för att användas när man vet könet utan vid se tillfällen då könet är okänt eller irrelevant. Som så många före mig har påpekat. Hur Schulmans (med sällskap) vägrar ta till sig detta faktum är ofattbart. Är de så ängsliga att de hellre klamrar sig fast vid en direkt osanning?

31 jan / 15:54 av Sandra

Håller med! Jag är också universitetsstuderande och är också trött på att skriva "hon eller han" och "personen i fråga". i uppsatser mm. Det känns omständigt och krystat. Hen är ju ett kanonord i dessa fall liksom i andra fall när man inte vet vilket vilket kön det är eller om det är irrelevant. Jag tycker att användingsområdet är stort, inte minst när jag kör bil och ideligen muttrar/gastar "men hur kör hen egentligen?!", för oftast ser man ju inte om det är en man eller kvinna som kör och jag är trött på att säga "hur kör han eller hon egentligen?" :P

31 jan / 19:22 av Julias pyssligheter

För övrigt vore det ju himla trevligt om man år 2012 (!) kunde ta och uppdatera lagboken och inte använda HAN hela tiden. Där finns inget "han eller hon" eller bara hon utan enbart HAN när en person ska nämnas. Hen skulle passa fint där.

31 jan / 19:26 av Julias pyssligheter

Där är faktiskt våra böcker (mäklarstudent) uppdaterade, redan i första boken vi hade som litteratur i fastighetsförmedlingskursen så utgick hela boken ifrån att mäklaren är en hon. Men det är väl diskriminering det med, fast åt andra hållet?

01 feb / 00:15 av stina

Jag kan bara EN fördel med att språkligt avköna Sverige..!

Den fördelen är faktiskt riktigt angelägen..!

HEN skulle avskräcka alla muslimer från Sverige..!

31 jan / 16:22 av Estetica

Tror du att det inte finns några muslimer i Finland då eller? Det där var nog dagens löjligaste kommentar, så fullsprängd med fördomar så det gör ont att läsa.

02 feb / 11:48 av Nelin - STOLT hårunderarming!

Jag tycker att det är töntigt att skriva hen. Det finns han och hon. Visst kan jag förstå att det kan vara bra att använda när man t.ex. skriver en uppsats i skolan som någon nämnde men folk börjar ju använda det i vardagligt tal? Hen hit och hen dit.. Är det en tvåkönad person? en hermafrodit?

31 jan / 16:34 av Anna

Alla dessa rabiata henmotståndare har sådana kreativa argument emot själva begreppet men inget som egentligen är logiskt. En del hävdar bestämt att de minsann inte är några hen. "Jag är kvinna, ingen hen!" och då kan jag tillägga att nej, det är inte jag heller.

-

Jag är inget pronomen och jag blir inte mindre kvinna/människa bara för att någon använder ett könsneutralt pronomen när de talar om mig. OM mig, inte till mig. Eller ja, en del av den äldre generationen kanske brukar tilltala människor med pronomen men annars är det väl rätt så sällsynt. "Vill hon ha en köpp kaffe?" Själv tilltalar jag människor med namnet eller helt enkelt ett "du".

-

"Det finns två kön av en anledning!" menar nån annan och ja det finns kanske nån gudomlig plan, men det finns ju även en anledning till att det finns både hermafroditer och tvekönade (djur) samt intersexuella människor. Detta är dock helt irrelevant eftersom att dessa kön varken förminskas eller försvinner bara för att man använder ett neutralt pronomen om människor man talar om.

-

Men sen kommer vi till ordents egentliga funktion. I svenska språket (såväl som i samhällstrukturerna) så är mannen norm. Vet man inte könet så säger man oftast "han". Det sker per automatik. "Imorgon ska jag ringa en läkare och se vad han säger". Djuren i sagorna och sångerna är pojkar och de anonyma människorna i nyhetsartiklarna är män såvida det inte specifieras; "Den kvinnliga läkaren" eller "54 personer dog, varav 12 kvinnor". Hen är alltså ett alternativ som förenklar språket, speciellt när könet är osäkert eller okänt. "Vad heter hen?"

-

Nej, man måste inte använda det men så vitt jag vet så är alla ord som finns idag ett alternativ, inte ett tvång. Du behöver t.ex inte använda ordet "kvinna" heller för det går alldeles utmärkt med alla synonymer eller varför inte helt enkelt en beskrivning? "Människa med snippa" Eller kanske "inte man"? Och måste man verkligen tycka om alla ord man använder? "Det låter löjligt!", "Det är fult!" Jaha? Språket har en funktion, det är inte till för att behaga användaren. Det är till för att göra sig förstådd. Givetvis kan man göra sig förstått med ett begränsat ordförråd, men håller vi inte alla med om att ju fler ord vi har desto bättre?

-

Sen så har "hen" en ganska viktig uppgift i skrift. Min man är spelutvecklare och skriver väldigt mycket speldesign. Istället för att skriva "han eller hon" om spelaren så kan ett enkelt "hen" ge texten ett bättre flyt:

- "spelaren behöver fullfölja quest'et för att han eller hon ska kunna gå vidare"

- "spelaren behöver fullfölja quest'et för att hen ska kunna gå vidare".

I en mening så spelar det ingen roll, men föreställ dig flera sidor av det. Ja du kan skriva han/hon, h*n eller vad fan du vill, men än en gång; är det inte bra med fler alterativ?

-

Slutligen så förstår jag verkligen inte hur man kan vara motståndare till ett ord. Ett jävla ord. Nej jag fattar det verkligen inte. Är det inte snippa så är det hen. Hur jävla bakåtsträvande konservativ kan en människa bli egentligen? Ok, jag erkänner att jag hade svårt att acceptera cd-skivan när den kom för att inte tala om mp3-spelaren, men ett ord? Det är ett jävla ord, inte en ideologi och definitivt inte en konspiration för att göra alla könslösa.

31 jan / 17:16 av Lady Dahmer

Nja, jag vet inte... Själv är jag t ex motståndare till ordet "tjejsamla" och uppfattar inte mig själv som särskilt varken bakåtsträvande eller konservativ.

På danska fungerar "vedkommende" ofta bra när man inte vet könnet på personen ifråga, men det kanske inte finns på svenska?

31 jan / 19:13 av Hazel

Och ni, hen-förespråkare, tror ni att vi "motståndare" kommer börja använda ordet bara för att ni skriver argt om varför vi borde det? Är det så sjukt svårt att acceptera att alla INTE tänker likadant? Jag kommer aldrig börja använda det där ordet för att det låter sjukt onaturligt att säga, och för att jag är sjukt obrydd i själva ämnet. Har någon varit hos en läkare frågar jag alltid: vad sa HAN då? Det förstör ingenting, jag är bara inte brydd nog att tänka efter varenda gång jag ska säga något. Det finns, enligt mig, viktigare saker att lägga energi på i livet än att fundera varenda gång man ska säga något, om det är diskriminerande eller inte.

Låt folk vara som inte VILL använda ordet. Rädda? Ehh, nej. Bra argument, verkligen...

01 feb / 08:03 av Anna

Alltså, jag har fått uppfattningen om att väldigt många människor är rädda för sådant som är nytt och att saker och ting förändras. Till exempel: att Blondinbella går upp i vikt, ordet Hen, Facebooks timeline, invandrare, NoPoo-metoden. Förr var det ju mobiltelefoner, bananer och att åka ut i rymden? Kom igen nu liksom!

31 jan / 17:57 av Elin

Som jag har förstått av diskussionerna så är det inte ordet hen i sig som många är emot utan hur en del förespråkare vill att det skall användas.

Ok att använda när man inte vet könet på en person, men inte ok att använda på tex barn för att göra dem könsneutrala. Dvs inte ok att kalla alla för hen oavsett vem, eller om man vet könet osv och istället byta ut hon och han mot hen.

31 jan / 18:07 av Freja

Men asså, förklara för mig nu, HUR blir ett barn könsneutral för att man använder ett könsneutralt ORD när man talar om denne? (åh nej nu använde jag ett annat könsneutralt ord; "denne") Är alla finska barn könsneutrala?

31 jan / 18:11 av Lady Dahmer

Varför skulle finska barn vara könsneutrala? Fattar inte kopplingen.

31 jan / 19:33 av Freja

I Finland används inte han eller hon utan man säger hän istället.

31 jan / 20:27 av Karin

Eller persiska eller japanska barn... där har man inte heller pronomen för han och hon.

Men då tänkte jag såhär, eftersom vi inte märker att något av de här länderna är ovanligt jämställda eller före alla andra genusmässigt (med förbehåll att de kanske är det, ber om ursäkt då), så kanske hen inte bidrar så mycket? Detta var bara en tanke. Jag är på hen-förespråkarnas sida.

01 feb / 19:02 av sandra

En fråga för att underlätta mitt användande av hen: hur uttalas det? Med långt e (som "len") eller med kort e (som "Ken")?

31 jan / 20:26 av Alice

med tanke på att "hon" och "han" uttalas med korta vokaler skulle jag tippa på att så är fallet med "hen" också :)

31 jan / 20:35 av Alex - modestudent i Barcelona

Men vad är folks problem?! En pojke föds till pojke för att han er det, en flicka för att hon är det. Den lilla prosenten som föds till fel kön ska inte hindra resten att leva ut sitt kön. Hade jag fött en pojke som absolut kände sig som en flicka hade jag försökt hjälpa han med det, inte kallat han Hen. Det hjälper väl ingen?! Vi vill inte ha en könsneutral värld. Om det till slut inte är nån skillnad mellan en kille och tjej försvinner attraktionen. Ska vi alla gå runt och vara killar med kortklippt hår? Eller tjejer med långt hår? Fy fan så hemskt. Respektera biologin! Lägg energin på saker som e viktiga istället. Mänskliga rättigheter? Tortyr?

31 jan / 22:40 av Soraya

åh herregud.

motståndarsidans argument är inte så väldigt övertygande alltså.

31 jan / 22:50 av Stina

Nej nej nej. Folk vill ha uppmärksamhet och måste komma på nya saker att skriva om hela tiden, så att folk blir upprörda och de uppmärksamhetskåta människorna får uppmärksamhet!

Ojojoj vad folk är rädd för ett ord. Fan vad barnsligt att resonera så. Det är bara tragiskt och fegt att säga hen. Så jävla löjligt. Han och hon har fungerat bra hitills. Är ni rädda? Ja så jäkla rädd är vi. Att vi ska se er son i en klänning kanske? Kom inte och gråt sen över att ert barn blir mobbat i skolan för att ni är idiotiska föräldrar som måste hänga på de senaste trendera.

31 jan / 23:28 av Emma

Men alltså Soraya, det är ju det här som hela diskussionen har gått ut på, har du läst några kommentarer här eller hos Antiha överhuvudtaget?

Hen finns INTE för att göra folk könslösa och ta bort han/hon man/kvinna pojke/flicka, det finns för att användas när en inte är medveten om vilket kön personen en pratar om har, eller i de fall där det är totalt jävla ointressant att köna personer.

Exempel: "Tack för middagsinbjudan, får jag ta med en kompis?"

"Absolut, är hen allergisk mot något?"

Hur hemskt är det där? Tar jag bort personens manlighet/kvinnlighet genom att kalla personen hen när jag faktiskt inte är medveten om vilket kön personen har? Jag kallar mina syskonbarn för deras namn, inte för könet.

Soraya, kan du svara på varför det är så viktigt att A L L T I D vara medveten om vilket kön en person har?

31 jan / 23:32 av emma

Skulle alla dessa menlösa människor få bestämma skulle vi nog ha samma hårfärg, kortklippt efter en potta. Så det inte syns skillnad på vem som är han eller hon. Alla är hen. Jättefin och bra värld.Sen kan vi ju klä barnen i gula dressar med bruna elefanter. Så vet man inte vem som är kille eller tjej. Såklart får ju alla killar som vill ha klänning. Jättegulligt såklart.

De enda som är rädda här är ni som äger bloggen. Rädda för att få för få kommentarer. Och då måste man skriva om dieter för det går hem, och könsindelning. Och jag är så dum att jag går på det, jag borde rycka på axlarna och tänka att ni är patetiska idioter. Men jag kan inte rycka på axlarna till allt skitsnack.

31 jan / 23:34 av emma

Emma, eller så är det andra föräldrar/vuxna som kommer se till att en kille i klänning blir mobbad genom att kommentera och reagera på barnets klädsel.

31 jan / 23:34 av emma

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av tre och sex med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 31
Fredag 25 maj - 18
Torsdag 24 maj - 48
Torsdag 24 maj - 70
Torsdag 24 maj - 103
Torsdag 24 maj - 89
Onsdag 23 maj - 155
Onsdag 23 maj - 115
Tisdag 22 maj - 139
Tisdag 22 maj - 88
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.