Utseendefixering ändå

31 jan / 13:47 av Mia under: Bloggkommentatorerna

Nu är antalet kommentarer uppe i över 800 under inlägget med Blondinbellas bikinibilder. Det verkar inte finnas någon ände på hur länge folk orkar diskutera om Bella är smal, tjock eller kurvig. De allra flesta kommentarerna handlar fanimej om det. Helt otroligt. Så tröttsamt att precis allting måste kategoriseras.

Sen stöts och blöts det en hel del om huruvida Bella är en bra förebild som visar upp sig i bikini. Och den frågan bygger på det första ämnet. För är man smal så är man tydligen ingen bra förebild som visar upp sig, gör man det som kurvig så är man en fantastisk förebild medan om man visar sig i bikini som tjock så är det tveksamt, för tänk om det inspirerar andra till att bli ohälsosamma och tjocka! Fast det kanske är bra ändå att visa upp sig som man är... Detta kan ältas hur länge som helst.

Jag tycker det är obehagligt när förebildstänket bygger på hur man ser ut. Så kan det ju inte ha varit tänkt? Vi får nöja oss med att det är härligt när folk är nöjda med sig själva, och vågar stå för det. Hur dessa nöjda personer sen ser ut får vi inte gå in och peta i. Då blir det ju helt sjukt.

Man måste ju få ha en kropp utan att det ska diskuteras politik och förebildshets kring en.

 

39 Kommentarer

Jag tycker det är så jävla sjukt att vi nu lever i en värld där utseendet har en så stor roll. Direkt ska det diskuteras huruvida en person är snygg eller ej, hälsosam eller ej. Bella tränar ju regelbundet nu, njuter av livet och jobbar mycket hårt. Dessutom försöker hon hjälpa unga tjejer just när det kommer till prestationsångest och vad andra tycker om en. Men nej, det enda intressanta är hennes kropp.

En glad söt tjej står på en paradisstrand och kommentarsfältet svämmar över av utseendefixering. Fy fan.

Har skrivit om det här: http://thenewred.blogspot.com/2012/01/jag-mar-illa.html

31 jan / 13:58 av red

Kan vi inte bara sluta prata om (kvinnors) kroppar överhuvudtaget? Jag har skrivit om det här: http://www.nippertippa.blogspot.com/2012/01/och-ja-jag-hatar-verkligen-ordet.html

31 jan / 14:08 av jessie

Folk är fan inte kloka!! Hur kan man tänka på och bry sig så mycket om hur andra människors kroppar ser ut? Går de omkring hela dagarna och glor och spekulerar om hur folk ser ut? Helvete,de måste ha fullt upp när de är på stranden eller badhuset!

31 jan / 14:30 av AJ

tycker det är lite lustigt att folk tar sig friheten och påstå att Bb är det ena och det andra

Hur vet de att hon inte är hälsosam?! har de tatt reda på hennes värden? vart med på ett fystest?

Helt otroligt att de vet allt detta om hennes tillstånd,

Ännu mer galet är att alla ska tycka så mycket, varför inte bara se dessa bilder som härliga soliga hälsningar från BB?!

Ja jag vet hon är ju "offentlig person" för att hon bloggar, men någon hejd måste det väl finnas

Jag orkade bara med att läsa typ de 30 första kommentarerna den blev jag spyfärdig av dem så jag stängde ner fönstret,

Jag hoppas att BB inte läser alla kommentarer, det är ju synd att man inte kan välja att bara se de positiva, för det finns ingen bifogad kritik som är väsentlig i kommentarerna, det är endast elakt provocerande och nedtryckande kommentarer

31 jan / 14:38 av izza

Bella är lat och bekväm, gillar gräddiga såser och chokladkakor.

Om hon trivs med sin kropp, fine. Men vi får väl se hur hon ser ut om ett år eftersom hon enligt henne själv gått upp 30 kilo det senaste året.

Hur stor är hon då inte nästa år?

Bara en tanke. För de här kurvorna är självförvållande inte genetiska. Bara en tanke.

31 jan / 14:50 av Camilla

Spelar det någon roll om kurvorna är genetiska eller självförvållade? Är min kropp "bättre" för att jag har naturligt kraftiga lår än den som har tränat till sig kraftiga lår?

Hur BB ser ut om ett år vet vi inte och det är inget vi behöver spekulera i heller.

31 jan / 15:05 av Ida

Vad spelar det dig för roll hur stor hon är nästa år? Är du rädd att hon ska rulla över dig och kväva dig eller varför är det relevant för dig hur "stor" hon är? Det är ett jäkla otyg att kommentera andra människors kroppar tycker jag, sköt er själva people.

31 jan / 15:07 av Emilia

Gått upp 30 kg? Det KAN INTE stämma.. När Bella var som smalast vägde hon ändå inte under 50 kg, och för ett år sen var hon ännu lite större, säga 55-60. Skulle hon idag väga 80-90 kg? Nejnej...

31 jan / 16:19 av Hanna

I detta inlägget har hon gått upp 23 kg och det var i från september. Hon väger minst 7 kilo till nu.

http://blondinbella.se/jag-alskar-min-kropp/

Hur hälosamt är det?

31 jan / 16:50 av Camilla

Är så trött på folk som blandar ihop kurvig och mullig/tjock, precis som det sistnämnda är för fult att säga...

01 feb / 09:18 av Fanny

Ja, hon har gått upp 23 kg, MEN INTE PÅ ETT ÅR. Hon var som smalast (47 kg) när hon medverkade i Lets Dance, de bilderna ni ser överst, och det är flera år sedan! Så hon har väl snittat en uppgång på 10g/år typ,

01 feb / 09:28 av Hanna

Plågsamt uppenbart att du varken är läkare eller biolog. Knappast välutbildad eller ens särskilt smart heller. FYI behöver det inte vara ohälsosamt att gå upp i vikt eller väga 70-80 kg. För övrigt missbrukar du uttrycket 'bara en tanke'.

02 feb / 17:33 av Åsa

Tycker att BB ser ut som de flesta normalviktiga tjejer i hennes ålder faktiskt gör under kläderna. Tycker att det är uppfriskande att se bilder på en sådan kropp som alternativ till Kenzas och andra modebloggares smala kroppar (inget fel med deras kroppar, men det är alltid de kropparna som får utrymme i media, även fast de är de minst vanliga i verkliga livet). Alla kroppar och former räknas och det är löjligt att föra en diskussion om hur hälsosam personen i fråga är eller vilket BMI den har. Trivs man och mår bra med sin kropp är det ju sjukt fånigt att andra ska sitta och bestämma om den är okej eller inte.

31 jan / 14:55 av Ida

Det är ju helt absurt! Vad är det att diskutera? Alla har olika referenser för vad de tycker är vackert, sunt osv. Sedan är det väl inget konstigt att hon lägger upp bilder där hon har bikini?! Hon har en blogg där hon brukar lägga upp bilder på sig själv, nu är hon på solsemester och då är det helt normalt att man har bilder i bikini eller små shorts. Hon delar med sig av sitt liv i sin blogg, och nu njuter hon av sol och bad och då brukar man ha baddräkt eller bikini... Folk är ju inte kloka som ens diskuterar det och tvunget ska kommentera hennes bilder!

31 jan / 15:00 av mamma82

Alla människor har rätt att finnas och synas. Tjocka, smala, kurviga, hälsosamma, ohälsosamma... Alla! Ju större variation desto bättre. Detta är ett utmärkt exempel på att folk behöver se mer "vanliga" kroppar. Om fler gjorde som Bella och stolt visade upp sina kroppar trots dess brister skulle inte folk inte sätta kaffet i halsen så fort de såg en kropp som inte tillhörde en sönderretuscherad modell.

31 jan / 15:13 av Mella

Tycker att det är fantastiskt att det finns de som vågar visa upp sig på bikinibilder utan att ha "perfekta" kroppar.

31 jan / 17:22 av Frida

Men isabella ÄR ju tjock! Hon har ju själv sagt att hon gått upp massa och har man ett bukomfång på mer än 88 cm (vilket det ser ut son hon har, och nej jag har inte mätt henne men det syns ju liksom på de som har en kagge), Och det är ju rent av farligt och ohälsosamt. Ingen av mina normalviktiga vänner som är i Bellas ålder ser ut sådär, så överviktig är hon ju. Men om hon trivs så är det väl skitsamma, bortsett från hälsoaspekten. Men att hyckla och säga att hon är smal och normalviktig är lögn. Ni andra som också ser ut så är också tjocka. Deal with it!

31 jan / 17:36 av Lina

Haha, men snälla! Du vet inte vad BB väger och du vet inte vad hon har för bukomfång, så du kan omöjligt säga om hon är överviktig eller ej. Jag ser ut som BB, väger 65 kilo och är 168 cm lång har bukomfång på 75 cm, jag äter bra och tränar regelbundet, påstår du då att jag är tjock och osund? Må så vara, men min kropp fungerar som den ska, jag har kanonvärden enligt läkare och jag är satans nöjd med min kropp. Deal with it!

31 jan / 17:54 av Ida

Ser du ut som Isabella så är du tjock, ja. Man kan fortfarande vara fet även om man tränar, om man inte äter rätt. Att du ens känner att du behöver försvara dig är ett tecken på att du inte är nöjd. Det syns ju att Bella är tjock. Jag vet inte vad Anna book väger heller eller vad hon har för omfång, men nog fan ser jag att hon är fet! Det måste du väl också se? Exakt samma med bella, och för er som misstolkar allt nej jag menar inte att Bella och Anna book är lika stora. Eller ska ni säga att Anna book inte heller är fet utan bara smal och lite juicy?

31 jan / 18:12 av Lina

Vet du vad Lina? Om nu Bella och Anna är tjocka så kan de ju banta. Men vad ska du göra åt att du är korkad?

31 jan / 19:13 av Jill

Håller med dig Lina.

Jag stör mig på alla som säger att Bella är normal och sund. Nej, hon är inte normal, hon är tjock, och sund är man knappast om man gått upp 23 kg på ett år.

Sen kan man ju tycka att Bella är fin, men att säga att hon är sund och Kenza, som äter både nyttigt och onyttigt, men tränar regelbundet, är för smal och underviktigt, det är bara skevt.

Majorioteten av alla tjejer skulle välja Kenzas kropp framför Bellas, men det får man tyvärr inte säga högt i dagens Sverige, för då mår alla överviktiga dåligt.

31 jan / 19:45 av Isa

Saken är ju den att folk inte tänker på att smala människor också kan vara feta på insidan. De flesta smala bloggerskor visar upp den ena bilden efter den andra på skålar med chips och godis, samt säger att de bara "har snabb ämnesomsättning", men deras fettprocent på insidan kan vara lika högt som den fetaste ungen i UK. Med det sagt så är en viktökning på 23 kg/ år inte så hälsosamt nej, pendling är en riskabel affär för invärtes organ. Men det är inget fel på kroppen BB visar upp, den är fin. Som alla andra kroppar.

31 jan / 22:18 av L

L, jag håller helt med om det du säger, smala är inte automatiskt hälsosamma, precis som att tjocka inte per automatik är ohälsosamma.

Men rent generellt är smala människor hälsosammare än överviktiga människor. Äter man rätt och motionerar tillräckligt så blir man inte överviktig. (Det är ytterst få som faktiskt har någon sjukdom som gör dem feta.)

Och när det gäller alla bloggbrudar som lägger upp bilder på allt gott de goffar i sig, så tror jag det är för att de inte vill erkänna att de faktiskt anstränger sig för att hålla formen. Det är en grej att visa upp en chipspåse och en marabou-kaka, men vi vet ju inte om de faktiskt äter alltihop, eller om de vill att vi ska tro det? För det är ju "coolare" att kunna säga att man äter vad man vill, men ändå är smal, än att erkänna att man faktiskt äter sallad, och bara tog en näve chips?

01 feb / 00:08 av Isa

Att gå upp mycket snabbt behöver inte betyda att man går till något sämre. Jag gick upp tjugo kilo på ett år, gick från undervikt och noll energi, huvudvärk och extremt pendlande humör till precis där på överviktsskalan. Och jag skulle säga att jag var mer hälsosam som lätt överviktig än underviktig. Jag tränade fem dagar i veckan, mådde bra som sjutton, åt inga extrema mängder osv. Tror även det var kroppen som blev så till sig av det ökade energiintaget att det blev lite svårt att kontrollera, men jag behövde gå upp till den där övervikten för att kunna balansera mig. Nu har jag gått ner några kilo och ligger på normalvikt, men på den övre skalan.

Jag hade jättefina värden när jag var överviktig och det påverkade inte mitt liv alls, om man bortser från de ideal som finns om hur en kvinnokropp bör se ut. Så snabb viktuppgång och övervikt behöver inte betyda någonting annat än en större kropp. Punkt.

01 feb / 07:12 av Josefine

Strongt av henne att lägga upp dessa bilder med tanke på att det alltid finns dom som ska skriva en massa skit.

Hon är inte trådsmal och hon är ju inte heller väldigt överviktig. "normalt" överviktig kallar jag detta.

31 jan / 17:55 av Jilina.se

Helt sjukt att folk lägger sig i. Ofta någon av dem hade reagerat om de såg Bella på stan, då hade de ju tänkt "snygg tjej" eller inte ens märkt henne... Detta påminner mig om Lady Dahmers blogginlägg där hon bad folk skärpa sig och titta på henne ordentligt och fatta att hon inte var en macka från en hjärtinfarkt. Bella är långt ifrån fet, det fattar alla som tar en titt på bilderna och vågar släppa bilden av Kate Moss som perfekt samtidigt...

31 jan / 18:34 av Ania

Att folk orkar! Bilderna hon lagt upp är ju tagna i de mest fantastiska miljöerna och det enda jag tänkte på var hur gärna jag skulle vilja byta snöiga norrland mot en kritvit strand och knallblått hav, inte på huruvida hon är smal, tjock, förebild eller inte förebild. Trist att det är där fokus hamnar...

31 jan / 18:35 av annawii

Seriöst. Alla ni som säger att Bellas vikt är ohälsosam är tamejfan dumma i huvudet samt ätstörda så det smäller om det. Nej, övervikt är inte per automatik farligt. Det är inte i övervikten det sitter utan i livsstilen man för; tränar man eller inte? Äter man bra mat eller inte? Genetik. Biologiska förutsättningar. Stillsittande? Stress?!

Men oavsett så är Bella inte så överviktig att hennes hälsa är hotad. Det är en jävla skillnad på 20 kilo extra och 50 kilo. Innan jag fick barn så hade jag samma övervikt som Bella. Jag frågade både läkare och barnmorska (i början av grav) om min vikt var farlig och de skrattade. Fan ta er jävla amatörvetare som sitter här och ojjar er över hur FARLIGT det är att vara tjock, ni vet fan inte vad ni snackar om.

Bella var dessutom underviktig innan. Hon späkte sig och levde osunt. Inte konstigt att man rusar upp i vikt när man äntligen slutar misshandla sin kropp.

31 jan / 20:07 av Lady Dahmer

WORD! Sen har jag en kompis som är precis i Blondinbellas storlek och gjorde ett hälsotest (väger 72kg, 173cm lång) & hon fick veta att hon var normalviktig, kunde nästan tom gå upp lite. Detta är en tjej som tränar 5 dagar i veckan men pga hennes kroppsbyggnad (tester på skelett gjordes) väger hon helt enkelt lite mer än vissa andra. Att ha lite magfett som Blondinbella har, vem har inte det? Såvida man som du skriver, inte späker sig själv. Jag har då aldrig träffat på någon iaf! & oavsett tycker jag för en gång skull att Blondinbella är cool! Det är en förebild att visa att man duger fast man inte är pinnsmal!

31 jan / 21:06 av H

H: Varför skulle läkaren säga till en tjej som är 173 cm och väger 72 kg hon kunde gå upp lite i vikt? Tyckte läkaren att hon skulle väga mer än så?!

01 feb / 00:11 av Isa

Ja herregud att folk inte fattar att det är ohälsosamt att vara underviktig som helt uppenbart tex Engla är (om vi nu ska koncentrera oss på stora bloggare). Det är inte så konstigt att dessa smaaaala kvinnor är trötta,matta.bleka och ofta sjuka... Jag har själv varit underviktig ofrivilligt och herregud vad trött jag var. Alla kvinnor jag känner som är så där magra har noll energi och fryser ta mig fan jämt. Som LD skrev: Ni har en ätstörning eller så är ni helt jävla knäppa om ni tror tror att BB:s vikt är ohälsosam!

01 feb / 00:32 av AJ

Isa: Ja, om läkaren sa att hon gott kunde gå upp lite i vikt, då låter det onekligen som att han tyckte att hon skulle väga mer än så. Eller upplever du att man kan tolka budskapet på något annat sätt?

01 feb / 11:07 av Annika

Annika: Varför ska en tjej som väger 72 kg gå UPP mer i vikt för? Nu ska man inte stirra sig blind på bmi-skalan, men bara några kilo till och hon skulle klassas som överviktig. Vad skulle det vara bra för? Övervikt och fetma ökar risken för bland annat diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Knappast något en läkare uppmuntrar till.

01 feb / 13:39 av Isa

Där kan Engla titta och lära, för nu ser hon ju helt anorektisk ut igen. Hennes hetspromenander 2-3 gånger om dagen fattar ju vem som helst syftet med! Köper inte att det handlar om vanlig motion för hade det endast handlat om det så hade hon ta mig fan inte gått ut på morgonpromenader innan frukost var och vareanda dag plus 2-3 powerwalks på dagen. Det hela handlar om att förbränna fett! Alla som en gång bantat vet att morgonpromenader på tom mage handlar om att gå ner i vikt!

31 jan / 21:14 av Malin

Att kommentera en sjuk människa så här känns onödigt. Dock kanske man borde ta en allmän diskussion om hur folk pepper och hyllar bloggorskor som uppenbarligen mår dåligt.

31 jan / 22:45 av Jill

Man kan inte se på någon om den är anorektisk. Att säga att Engla är för smal känns precis lika onödigt som att säga att BlondinBella är för fet. Kan inte folk bara sluta kommentera kvinnors kroppar som att de var allmän egendom hela jävla tiden?

02 feb / 17:42 av Åsa

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av sju och åtta med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 31
Fredag 25 maj - 18
Torsdag 24 maj - 48
Torsdag 24 maj - 70
Torsdag 24 maj - 103
Torsdag 24 maj - 89
Onsdag 23 maj - 155
Onsdag 23 maj - 115
Tisdag 22 maj - 139
Tisdag 22 maj - 88
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.