An auf hinter in neben über...

04 feb / 14:53 av Mia under: Hanapee

Det svider att tänka på hur mycket tid man la ner på att öva skrivstil i de små skrivböckerna på lågstadiet på 80- och 90-talet (och antagligen så långt skolplikten sträcker sig bakåt i tiden), när man vet att plitandet aldrig lönade sig. Någon som använder sig av sin skolskrivstil idag?

Jag försöker tänka att det kanske var ett bra sätt att öva finmotoriken i händerna, men ärligt talat så kunde ju Gameboy eller en helt vanlig mobil fixa det jobbet lika bra.

Men allvarligt, hur lätt är det att veta vad barnen kommer ha användning av i framtiden? Min lågstadielärare tyckte såklart att skrivstil var ett otroligt vettigt ämne, eftersom hon själv skrev på det sättet hela livet.

Sen var datorundervisningen otroligt komisk på 90-talet, betraktad ifrån nutiden. Första datalektionen jag hade var någon gång på högstadiet. Då fick vi lära oss att starta datorn och använda musen. Sen gick jag två gymnasiekurser som gick ut på att lära mig skriva snabbt med tangentbord. Det kunde jag redan eftersom jag chattade mycket på den tiden. Så jag gick kurserna för att få några MVG att väga upp mot mina tveksamma kunskaper i tyska. Man satt i 40 minuter och skrev av text på tid, och sedan fick man strafftid om man skrivit någon bokstav fel. Kanske även det slöseri med lärotid, men med facit i hand så är snabbskrivning något av det jag har mest nytta av idag.

Tänk däremot när man skulle lära sig att hoppa bock! Fy fan vad hemskt, och om man inte klarade det när man var 10 år så klarar man det aldrig. Alla andra ämnen handlar väl främst om att man ska rustas för framtiden, men redskapsgymnastik blir man ju bara sämre på för varje år om man inte elitsatsar. Så bockhoppning kan man nog lista ut att ingen kommer ha speciellt stor nytta av i livet.

Vad är det konstigaste ni lärt er i skolan?

 

52 Kommentarer

Jag hade maskinskrivning, alltså snabbskrivning på en SKRIVMASKIN och jag är ändå åttiotalist!

04 feb / 15:10 av Linda

Det har jag också lärt mig. Mycket användbart när man tex ska skriva D-uppsats :-P

Mia, du glömmer en viktig sak. Skolan är inte enbart för dig eller ina intressen utan ska erbjuda en bredd och variation så att det passar så många som möjligt. i den bästa av världar får varje elev bara göra det som intresserar en och som fyller dess behov, men jag betvivlar på att samhället är beredd på att betala så mycket skatt som det skulle kräva att ha resurser för det.

Skrivstilsövning har man fortfarande i många skolor och det är som du säger väldigt viktigt för finmotoriken, det är en helt annan sorts träning än vad gameboy ger. Touchpads ger dessutom inte finmotorik utan ökar känsligheten i fingertopparna vilket också är en värdeful förmåga. Att lära sig ett språk och att lära sig att skriva är en oerhört komplicerad process för hjärnan. De allra flesta skolor har fortfarande läsinlärning och skrivning för hand, även om man givetvis använder datorer i de flesta andra sammanhang. Att koppla ihop, tanke, språk och formabokstäver är en viktig del i att lära sig skriva.

05 feb / 12:55 av Anna

"51 talesätt"!

Vi fick öva och öva och öva på den listan i mellanstadiet, tills den satt som ett rinnande vatten. Visst minns jag dom fortfarande.. Hoppa aldrig i galen tunna! Liten tuva skälper ofta stora lass! Men jag kan inte påstå att jag har använt mig eller haft nytta av dom en enda gång ;P

04 feb / 15:11 av Emelie

"....skälper ...."

Du skulle haft mer nytta av att lära dig att stava.

Stjälper!

Men du är inte ensam, de flesta yngre än 40-45 stavar som kråkor nuförtiden.

04 feb / 15:41 av Christina

Jag utbildar mig för tillfället till jurist så stava kan jag! Men ja, du har rätt, ett stavfel blev det där ja.

Men du är inte heller ensam, de flesta äldre tycker det är viktigare att kunna stava än att vara glad och trevlig!

04 feb / 16:22 av Emelie

(För att slippa påhopp)

Självklart är det viktigt att kunna stava men ibland blir det fel. Det betyder inte att man inte KAN stava.

04 feb / 16:25 av Emelie

Åh, Emelie du har så rätt så! <3

Christina: Man säger väl ändå att man stavar som en kratta? När vi ändå ska hålla på att anmärka på småsaker. *Blir arg.*

05 feb / 15:23 av Tove

Håller med om redskapsgymnastik!

Den kurs som jag under min skoltid själv tyckte var den mest värdelösa måste varit "kryddornas värld". Numera kanske jag skulle tyckt det var LITE intressant, men inte när jag var elva eller tolv. Kommer inte ihåg mycket från den kursen.

04 feb / 15:14 av A

Ja, jag har funderat på det där att man lärde sig mycket konstigt i skolan. Minns att vi fick lära oss att när man tecknar får man alltid bara rita med färgpännorna i samma riktning. Och aldrig lämna en enda vit fläck på pappret. Många konstnärer som jobbar så? Och religionsundervisningen i låg- och mellanstadiet där bibeln i princip var fakta.

04 feb / 15:15 av sofie

det där med att bibeln är fakta gällde även på gymnasiet för oss, då min religionslärare var sjukt kristen...

04 feb / 15:30 av alexandra

Det va synd, lärarna ska ju vara objektiva. Ämnet religion ska inte handla om kristendomen, det ska ju handla om alla religioner på ett objektivt sätt.

05 feb / 20:22 av jenny

Jag vet inte om jag kan påstå att jag har "haft nytta" av att kunna skriva skrivstil, men jag älskar det! Jag var så duktig på rättstavning i mellanstadiet så jag slapp vara med på det och fick istället öva på skrivstilen. Jag är nog den enda jag känner i min ålder som kan det, och jag använder det flitigt! När jag skriver vykort, brev och saker i den stilen. Men jag skulle inte få för mig att göra det i skolan när jag skriver anteckningar, då skriver jag någon slags blandning av textat och skrivstil.

04 feb / 15:25 av Maria

Min lärare på mellanstadiet gick in lite väl djupt på geografin ibland, det var långa listor på städer och floder i typ tunisien som man skulle memorera. Inte det mest givande direkt.

04 feb / 15:31 av Tora

Jag älskade blindkartorna och skyndade mig att göra klart de andra uppgifterna i geografin så att jag kunde få blindkartor som extrauppgift. Även nu, typ 20 år senare kan jag roa mig med Seterra och spelet Hitta städerna på datorn :)

04 feb / 15:44 av Anna

Jag gillar skrivstil. Även om det kanske inte är så himla användbart så ser jag inget fel i att lära sig skriva begripligt, vilket jag tror att man gör när man sedan förenklar stilen till vardagsbruk.

Annars blir jag alltid deprimerad när jag tittar på "smartare än en femteklassare" och liknande program. Eftersom jag minns att jag en gång kunde allt det där.. Tänk om man hade kommit ihåg allt man en gång lärt sig?

Det mest onödiga för min del måste vara att lärarna kämpade i flera år med att få mig att hålla pennan på "rätt" sätt. Tänk så många onödiga timmar jag har suttit och försökt skriva med pennan i en för mig onaturlig vinkel, och tänk så mycket jag hade kunnat lära mig istället om det bara hade varit lite mer tillåtet att vara en smula annorlunda.

04 feb / 15:44 av Lilian

Det där med pennan höll lärarna på med hos oss också på lågstadiet. Måste ha berott på att vi hade gamla lärare? För seriöst, i början/mitten på nittiotalet KAN det inte ha stått med i skolplanen att lågstadieelever skulle lära sig att hålla en blyertspenna rätt? De som höll fel fick en sån där gummigrej att ha på pennan för att de skulle lära sig att placera fingrarna rätt..

04 feb / 15:55 av Ida

Fan det där hade jag ju förträngt! Jag är också en sån där som håller pennan fel. Jag håller den helt krampaktigt och så håller jag den precis nere vid spetsen. Jag fick också en sån där gummigrej där jag skulle ha fingrarna, och läraren kom alltid och flyttade på mitt ena finger när jag skrev, vilket resulterade i att texten blev skit ful eftersom att det för mig var väldigt obekvämt att hålla pennan så.

04 feb / 16:11 av prinsessanadia

Och vi fick inte lära oss handstil för fem öre (jag är född 1988). Det var datorer nästan från start som gällde för oss och det tycker jag är lite tråkigt såhär i efterhand. Min son som är sex får lära sig skrivstil och det kommer nog inte dröja länge förrän han skriver bättre än min för hand.

Något som vi däremot FICK lära oss var källkritik, vilket många verkar ha missat. Åh vad det bankades in från mellanstadiet och uppåt "kolla alltid källor", "se till att ha flera källor", "vad är en trovärdig källa?", "hur kontrollerar man trovärdighet", och så vidare. Det är jag otroligt tacksam över idag, och jag träffar hela tiden på människor, både på internet och irl som verkar helt oförmögna att tänka kritiskt.

Jag är också 88:a och vi hade både skrivstil och kalligrafi (stavas hur?) i låg/mellanstadiet. Tänk så olika det kan vara :) Jag gillade det dock, åtminstone kalligrafin!

04 feb / 18:48 av Malin | Mamma Träning Mode

Pa lagstadiet hade jag en larare som totalforstorde hela klassens engelskunderviskning. Bland annat larde hon oss att K:et skulle uttalas i ordet "knife", och att alla ord i princip ska uttalas pa "svenska". Nar vi kom upp i mellanstadiet holl nya engelsklararen pa att fa en hjartattack nar hon horde hur vi pratade - sa det var bara att borja om fran borjan.

04 feb / 16:00 av Anna

Vi fick inte kalla det "skrivstil" utan "handstil", och det var i stort sett bara ihopbundna tryckbokstäver. Inte ens kursiva. Supertråkigt! Jag kan garantera att ingen ur min mellanstadieklass använde den "handstilen" utanför just de lektionerna.

Jag skriver oftast någon form av skrivstil, men den liknar inte direkt mammas eller farmors "riktiga" skrivstil utan är någon sorts hotchpotch av kalligrafibindning och det som kommer naturligt. Kan dock texta väldigt tydligt och prydligt om det behövs...

Född '82.

04 feb / 16:06 av Anna

Den mest onödiga kursen jag haft var Datorkunskap första terminen i ettan på gymnasiet (2010).. Vi fick "lära oss" hur man ändrar storleken på texten i ett Word-dokument. Hela klassen fick MVG...

04 feb / 16:15 av Saga

På hemkunskapsundervisningen i högstadiet fick vi lära oss att koka saftsoppa, mangla och att vika kökshanddukar så att monogrammet skulle synas. Detta var för tre år sedan på en kommunal skola i centrala Stockholm.

04 feb / 16:16 av Anna

Haha, mangla ja! Det fick vi också lära oss på högstadiet (10 år sen, men ändå). Jag hade aldrig sett en mangel innan, och aldrig sett någon efteråt heller. Så nä, ingen jättenödvändig kunskap. Jag hade hellre fått lära mig att stryka, men det ingick inte i hemkunskapen.

05 feb / 11:14 av Sofia

Det jag kommer att tänka på är när våran franskalärare fick för sig att vi skulle lära oss alla olika fåglars namn på franska. Hade en lista på säkert 30 olika fåglar. Största problemet var nog att väldigt få av oss hade någon aning om hur fåglarna faktiskt ser ut. Och med tanke på hur lite franska jag kan hade man nog kunnat använda den där tiden på ett bättre sätt.

04 feb / 16:31 av Johanna

Hehe, jag har bott i Frankrike i fem år och kan MAX tio olika fåglar på franska. Så mycket användning har man av det alltså...;)

04 feb / 20:56 av M

Vi skrev sjukt mycket skrivstil i låg- och mellanstadiet. Typ om man skrev noveller på 7-8 a4 så skulle man renskriva dessa för hand sedan med skrivstil... Men jag tror det är bra på ett sätt för min vanliga handstil har formats av det och det är enklare att skriva så.

Och jag kan se charmen i det mesta vi lärde oss i skolan och varför de tyckte att det var viktigt för oss att kunna, eller åtminstone ha ett humm om. Däremot tycker jag att det är rätt roligt hur otroligt mycket tid man la ner på att gå till biblioteket och slå i gamla böcker om alla möjliga saker man skulle forska om. För det var så otroligt viktigt att veta precis var man hittar allt i böckerna osv.

Så några år senare sitter man och googlar varenda fråga som kommer upp i huvudet..

04 feb / 16:57 av Hellolinda

Haha, jag som är ledsen över att jag aldrig fick lära mig skrivstil i skolan! Jag är född -92 och har inget minne av att vi någonsin övade på det. Men jag har alltid velat kunna, så sedan ett par veckor tränar jag lite varje dag här hemma. Jag har en fin och jämn handstil i vanliga fall som jag ofta fått beröm för, men min skrivstil ser ut som en 8-årings så det känns lite hopplöst för tillfället...

Redskapsgymnastik hade vi däremot två gånger om året i grundskolan. TORTYR!

04 feb / 17:22 av Alicia

själv tyckte man att fotboll VARJE LEKTION var tortyr, haha.

himmelriket dom två gångerna man fick ha redskapsgymnastik!

05 feb / 19:49 av kelli

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av sju och fyra med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 31
Fredag 25 maj - 18
Torsdag 24 maj - 48
Torsdag 24 maj - 70
Torsdag 24 maj - 103
Torsdag 24 maj - 89
Onsdag 23 maj - 155
Onsdag 23 maj - 115
Tisdag 22 maj - 139
Tisdag 22 maj - 88
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
White Room
White Room
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.