Jobba jobba jobba

09 feb / 13:43 av Mia under: Uncategorized

Jag vill höra fler åsikter med bra argument för eller mot förhöjd pensionsålder. Läser Blondinbellas debattartikel och fnyser högljutt, för hon ser det bara ur sin egen synvinkel. Och då kan hon lika gärna fortsätta göra det. För hon älskar alla sina entreprenörsjobb, och det enda som hindrar henne från att fortsätta till döddagar är hennes egen hälsa. Alltså behöver hon inte oroa sig över någon sorts tvångspension. Hur resten av befolkningen har det verkar hon skita i, och då behöver hon heller inte tala och önska för någon annan än sig själv.

Då är jag helt klart mer inne på Avannas linje. Alla har ju inte jobbet som livsstil och livsluft och det är inte möjligt att alla kan ha det. Men, Avanna skriver att folk mellan 45 och 65 redan nu är ganska oattraktiva på arbetsmarknaden (och bör därför inte tvingas hållas kvar ännu längre). Men det är det jag tycker är synd. De som är mellan 45 och 65 har för det första en massa erfarenheter och kan därför bidra med mycket (även om nytt blod och nya kunskaper också är viktigt) OCH framförallt är de inte småbarnsföräldrar som behöver vabba och stressa. Det är ju sjukt egentligen att man ska anses som oattraktiv och passé när man precis har sluppit ifrån de värsta dubbelarbetaråren! Då finns det ju många år kvar att ge. Höjs pensionsåldern så höjs toleransen automatiskt för de som passerat 40 och 50.

Hanna Fridén menar att snittåldern är fel att gå efter, eftersom det här förslaget ändå inte rör dem som dör innan 60-årsåldern. De som överlevt 65 har ofta mycket mer än till 77 kvar att leva. Hon skriver också att det förhöjer livskvaliteten för folk att ha något att göra. Ja, det gör det såklart. Sjukgymnastik räcker inte för att stimulera en människa.

Men jag tänker bara på arbetslösheten. Någon smart bloggare som förklarar hur det ska finnas jobb åt alla. De roliga jobben som inte är så fysiskt och psykiskt krävande, de kommer ju vara belamrade med 65+are som inte vill flytta på sig för alla hungriga nyutexaminerade som vill in. Eller?

 

61 Kommentarer

Jag tappade verkligen respekten för Blondinbella efter denna debattartikel, hon framstår som otroligt naiv och empatilös!

09 feb / 13:59 av Anna

Här är vad jag tycker om det hela: http://mariethe.blogg.se/

09 feb / 14:09 av mariethe

Toleransen höjs kanske automatiskt för de som fyllt 40 och 50, men problemet skjuts ju bara upp några år för vem vill anställa en 65-åring om de redan nu tycker att det är motigt att anställa en 55-åring?

09 feb / 14:10 av Jo

Precis min tanke!

09 feb / 19:52 av Anna

Har ni läst Cissi Wallins twitter på senaste? Angående LCHF: http://www.aftonbladet.se/halsa/article14342592.ab

09 feb / 14:21 av Tahira Faye

Håller helt klart med! Reinfeldt o BB ser det ur sitt perspektiv för att de andas, äter, skiter sitt jobb i princip. Arbetslösheten lär ju gå upp ordentligt. När vi har tillräckligt med jobb åt alla, då kan man diskutera en eventuell FRIVILLIG åldersförhöjning. Just nu flyttar svenskar utomlands för att få jobb. Förstår inte varför man öht diskuterar jobb man inte har. Otroligt hur en statsminister kan se det så svartvitt.

09 feb / 14:24 av Anya

Blondinbella tänker inte längre än näsan räcker. Hon fattar inte att alla inte kan jobba med det dom helst av allt vill. Hon förstår inte att hennes städerska, chaufförerna på taxibolaget där hon är stamkund samt tanten bakom kassan på NK gör det för att överleva, inte för att dom tycker det är roligt (jo de kanske dom gör, men ni fattar grejen). Nej, jag tappade mycket respekt för blondinbella när hon skrev det där, och jag kommer inte respektera henne igen förrän hon anställer en 60-årig tant till hennes tidning...

09 feb / 14:30 av alexandra

Jo jag kom på en sak till, det värsta med den här diskussionen är vissa människor som påstår att "om du tycker ditt jobb är för tungt skulle du kanske tänkt på det innan du utbildade dig". ursäkta lixom? Så att inom ett par åt kommer vi inte ha undersköterskor etc. eftersom att ingen kommer orka jobba som det i 50 år och man vill inte byta yrke mitt i livet för att man inte vill använda pensionen till att betala av studieskulder?

09 feb / 14:33 av alexandra

Och DÄR försvann all min respekt för denna unga entreprenör som jag beundrat!

Man måste tänka på alla andra i vårt samhälle och inte bara sig själv och sina närmsta.

Jag har idag ångest över att jag röstade som jag gjorde sist då jag var väldigt egotrippad och tänkte på mig och MIN ekonomi just då. Inte på saker som kunde påverka andra som inte har det lika gott ställt som mig och kan jobba lika hårt som jag!

Önskar nästan att Blondinbella kunde för en dag leva i någon annans skor som inte har det så lätt. Kanske någon med en sjukdom som inte haft möjligheten att jobba ihop flera miljoner innan dom fyllde 20! Alla kan inte vara lika framgångsrika och det måste dom rika mer välbärgade komma ihåg!!!!

09 feb / 14:34 av Carola

Min mamma som jobbar inom vården blev helt gråtfärdig när hon hörde förslaget. Hon trivs och vill gärna jobba så länge som möjligt, men med hennes rygg och reumatiska leder kommer hon givetvis inte att kunna det. Visst finns möjligheten att skola om sig och jobba med något annat, men hur ska hon kunna försörja sig på csn-lånet? Och sedan när hon äntligen får gå i pension, ska hon då sitta och betala tillbaka lånet med pensionen? Jag tycker att det känns väldigt ogenomtänkt det här förslaget. Man sparkar på dem som redan ligger ner. För när mamma jobbar sönder sin kropp för att få ihop en pension att kunna leva på - sitter människor och utnyttjar ROT-avdraget för att anlägga swimmingpool i trädgården eller garageuppfarter med värmeslingor för att slippa skotta på vintern. Att dessa personer dessutom kan gå i pension vid 50 års ålder och ändå klara ett anständigt liv känns lite förnedrande.

Sedan att Reinfeldt säger att HAN tänker jobba till 75 tröstar ju ingen med ett fysiskt ansträngande jobb, för jag tror inte att han kommer att ta ett jobb på typ ett äldreboende och torka gamlingar i stjärten och springa livet ur sig för att hinna hjälpa tio personer som behöver hjälp med påklädning/dusch/uppstigning och vidare.

09 feb / 14:37 av Ida

Folk verkar hoppa över de väsentliga i hela den här diskussionen. Det är inte snack om att det ska bli krav på att jobba tills man är 75 år. Utan att arbetsgivarna inte ska ha laglig rätt att avskeda någon för att de har fyllt 67 år, så som det ser ut idag. De som vill kommer alltså att kunna fortsätta jobba, och de som inte vill det kommer inte behöva göra det.

Sen det där med csnlån. Varför skulle man inte kunna leva på det. Hin får väl extrajobba som de flesta andra studenter. De är ingen som säger att det är enkelt att skola om sig, men om kroppen inte orkar så är det kanske nödvändigt. Sen om man har jobbat innan så får man ca 11.000 från csn, och då räcker det säkerligen att extrajobba ett par gånger i månaden för att komma upp i samma lön som hon i vanliga fall har.

Sen har jag lite svårt för folk som tycker såhär "sitter människor och utnyttjar ROT-avdraget för att anlägga swimmingpool i trädgården eller garageuppfarter med värmeslingor för att slippa skotta på vintern. Att dessa personer dessutom kan gå i pension vid 50 års ålder och ändå klara ett anständigt liv känns lite förnedrande". Det är bra att rot-avdrag finns för det skapar jobb. Sen har de flesta som tjänar bra med pengar jobbat sig dit. Alla har vi val i livet. Vissa väljer att jobba som sjuksköterska medan andra prioriterar att utbilda sig och sedan jobba med mer välbetalda yrken. Och sen jobba väldigt hårt för att ta sig uppåt. De flesta som tjänar bra med pengar är värda pengarna och jag tycker att de ska få använda sina pengar utan att skämmas och utan att folk ska se ner på dom.

09 feb / 16:52 av prinsessanadia

"Vissa väljer att jobba som sjuksköterska medan andra prioriterar att utbilda sig och sedan jobba med mer välbetalda yrken".

Så en sjuksköterska har inte gått en treårig (eller är det fyra år nu?) utbildning på universitetet? Tack och lov för att det finns personer som utbildar sig till både sköterskor och lärare fastän det inte genererar i stora löner. Dock borde de ha mer i lön.

09 feb / 18:18 av Anna

Prinsessnadia: Tur att några gör de valen i livet så att vi har några sjuksköterskor! Och precis som tidigare kommentar: du utbildar dig till sjuksköterska.

09 feb / 18:51 av Kattis

Anna: Ja, det var en felformulering från min sida. Det jag menade på är att vissa väljer att utbilda sig till yrken som ger bättre betalt. Och de som tjänar bra lägger ofta mer tid på jobbet än de som inte gör det, i form av att välja att utbilda sig inom yrken där man kan tjäna bra med pengar men där man får vara villig att jobba hårt för att komma någonvart, t.ex advokat.

09 feb / 18:51 av prinsessanadia

Prinsessan nadia: En sjuksköterska utbildar sig i tre år på universitetet, längre om man väljer att gå en specialistutbildning. Så sjuksköterskor är väldigt välutbildade, men ändå så lågavlönade...Du skriver att det bara är att extrajobba som alla andra studenter, visst, men en kvinna/man i 55 års åldern med utsliten kropp pga hårt arbete som måste ombilda sig i tre år kanske inte har orken att plugga heltid och sedan jobba extra på det som en student i 20 års åldern?

09 feb / 19:06 av Lisa

Fast min Mamma jobbar ju hårt, trots att hon hon inte är advokat eller någon annan höginkomsttagare. De är sjukt underbemannade på de flesta äldreboenden idag. Hon kan nästan aldrig ta rast och har hon en åtta timmar lång arbetsdag så får oftast jobba över för att hinna hjälpa alla gamlingar som behöver hjälp. Sedan är det tänkt att de ska lägga schema själv och det ska ske utanför arbetstid. Att hon dessutom förstör sin kropp (bland annat genom att hjälpa tanter och farbröder på 140 kilo upp ur sängen) för att ge andra människor ett värdigt slut på sitt liv tycker jag är helt fantastiskt. Att hennes slit ska vara mindre värt än en advokats tycker jag är helt vansinnigt. Sedan kan man kanske förstå att hon blir ledsen när hon får höra BBs (och många andras) resonemang att det bara är att sätta sig i skolbänken om man känner att kroppen inte håller längre än till 65. Hon hade tänkt att äntligen få vila sin onda kropp efter 65, inte känna sig manad att sätta sig i skolbänken igen.

Och jag ser inte ner på höginkomsttagare (är förlovad med en själv). Jag tycker bara att det känns fel att man sitter och utnyttjar avdrag till så fåniga grejer som eluppvärmda garageuppfarter när andra tvingas jobba hårdare än de egentligen orkar för att ens kunna försörja sig. Givetvis är det klart att man ska få göra av med de pengar man tjänar utan att skämmas, min sambo gör ju det. Men han är också ödmjuk inför det faktum att det finns de som arbetar minst lika hårt som honom (fast med andra arbetsuppgifter), men tjänar mycket sämre.

09 feb / 19:39 av Ida

Lisa: Det är ingen som har sagt att det kommer bli lätt. Men om man istället skulle orka jobba med sitt slitiga jobb i 15 år till, så klarar man nog av att i några år sitta i skolbänken samtidigt som man tar några extrapass i månaden. Och sen får man kanske räkna med att omutbilda sig om man väljer ett sådant slitigt yrke. Jag har jobbat som servitris i många år. Ett yrke som jag tycker är väldigt roligt, men slitigt. Jag har börjat känna av det i mina knän, men hade säkert kunnat jobba några år till, men istället så tänker jag på hur sliten jag kommer vara i framtiden, och att det är ett yrke där man inte kommer kunna jobba tills man är 65 år, och därför väljer jag att utbilda mig till ett lite mer långsiktigt yrke.

Jag tycker att det är jättebra att de finns dom som vill ha slitiga yrken. Men man kanske ska ta med i beräkningen att kroppen kanske inte orkar. Eller tycker ni att jag kanske ska jobba som servitris tills jag är ca 40 år, och då är helt slut i kroppen, och sen bara sitta och plocka ut sjukbidrag? Det tycker inte jag är rätt. Kan man inte längre jobba med det man utbildade sig till så får man på något vis skaffa ett annat jobb. Och då kan utbildning vara en bra idé.

Sen håller jag med dig om att t.ex sjuksköterskor har för låga löner. Men det är en annan fråga.

09 feb / 20:40 av prinsessanadia

Ida: Jag håller med dig om att de som jobbar inom vården har dåligt betalt. Men alla jobb kan inte ha lika mycket betalt. Det hade inte funkat då. Jag tycker att det är fint att folk väljer att jobba med att hjälpa människor, och jag förstår att de sliter. Men det är ändå ett aktivt val man gör. Om man utbildar sig till ett lågbetalt jobb så vet man ju vad man har att vänta sig. Och jag tycker då inte att man ska ha rätten att klanka ner på människor som valde en annan utbildning som ger bättre betalt.

Sen vill jag påpeka än en gång att det är helt valfritt för din mamma om hon vill sluta jobba när hon är 65 år eller inte.

09 feb / 20:51 av prinsessanadia

Jag tycker att man ska fa jobba till 75ar om man vill och orkar, men man ska fa pensionera sig vid 65 om man vill/behover. MEN, i och med att vi lever langre sa tycker jag att tar man beslutet att pensionera sig vid 65 sa far man noja sig med en mindre summa. Det ar ju inte rimligt att tro att man "fortjanar lite ledighet" i 25-30 ar (om man lever till 90+ vilket manga kommer gora i den snara framtiden).

09 feb / 14:43 av Jen

Fast varför ska de som är sjuka och klena få mindre i pension för att de pensioneras vid 65? Det är ofta de som jobbar hårdast och då tycker jag att det är lite fult att straffa dem för att de slitit ut sig..

Sedan FÅR man jobba hur länge man vill redan idag, däremot har arbetsgivaren rätt att säga upp dig när du blivit 72 (tror jag, orkar inte kolla upp nu) år. Och de som jobbar längre än 65 får ju bättre pension än de som slutar redan. Ingen tvingas att gå i pension vid 65 idag.

09 feb / 15:00 av Ida

Ida: Här har du fel igen. De som väljer att jobba till 65 år kommer INTE att få mindre pension om detta förslaget går igenom, som om de inte skulle göra det. De kommer alltså INTE förlora några pengar på det! Det enda som händer är att det möjliggör för de SOM VILL att jobba längre och därmed också få bättre pension. Men de kommer alltså INTE gå ut över de som väljer att pensionera sig när de är 65 år.

Sen så har arbetsgivaren idag laglig rätt att avskeda dig när du är 67 år. Sedan kan de dock återanställa dig som konslut om de skulle vilja. Dock är detta väldigt krångligt och många arbetsgivare väljer därför istället att anställa någon som är yngre och som antagligen kommer kunna stanna längre på företaget än en 67-åring kommer kunna. Så det Reinfeldt vill göra är alltså att underlätta för de som vill jobba längre att göra det.

09 feb / 16:59 av prinsessanadia

Jag vill jobba så länge som möjligt, och har ofta tänkt att det KAN funka tills jag är 65 med lite tur. Å andra sidan så är mitt jobb både tungt och krävande, och har redan nu vid 26års ålder jobbrelaterade problem med min kropp. Så är det ju inom vissa brancher. Jag VILL jobba inom restaurang. Jag brinner för det, jag älskar det.

Att jobba med det man älskar hela livet, för att sen vid 60års ålder tvingas skola om sig och göra något helt annat bara för att jobba 15 år till känns så himla.. nerslående. Och ovärdigt.

09 feb / 14:45 av Madde

Jag brukar ALLTID vara på BBs sida. Jag tycker att hon är häftig och duktig och har glimten i ögat. Jag förstår att hon fortfarande gör en hel del för att provocera och att hon nog tycker att all PR är bra PR. Men det här var bara helt fel. Det är stötande och irriterande och hon uttrycker sig som en trettonåring som tror att hela världen ser ut som hennes eget liv.

Det känns som att det kanske blev lite mycket Riesling där hon satt och skrev på flygplatsen? Ogenomtänkt, klantigt och onödigt skrivet.

Vi behöver inte ens diskutera en pensionsålder på 75 bast, för det kommer aldrig att ske. Reinfeldt har aldrig föreslagit det och kommer, förmodligen, aldrig göra det heller. Däremot att man skulle ha möjlighet att jobba till 75. Om man vill.

Dock är det ju så att pensionsåldern bör höjas, med åtminstone ett år eller så. När medellivslängden ökar bör ju även pensionsåldern höjas, det är väl ingenting konstigt med det? Snarare naturligt! :)

09 feb / 14:59 av airaM

Man FÅR redan jobba till 75 om man vill och orkar (arbetsgivaren har dock rätt att säga upp dig, men vilken arbetsgivare gör det om det är en kompetent människa som fortfarande klarar arbetet galant? Och klarar du inte arbetet, ja då kanske det är dags att gå hem ändå).

09 feb / 15:06 av Ida

Tack äntligen någon som förstod vad Reinfeldt sade! Varför har folk svårt att lyssna? Han menade bara på att om man vill/kan så ska möjligheten finnas att jobba till 75. Han är ute efter ett samhälle som helt enkelt öppnar upp möjligheter för olika typer av människor. Lyssna på vad han sade, istället för att läsa tidningar och lyssna på nyheterna...snacka om att blåsa upp något!

09 feb / 15:07 av Maria

Precis det jag tänker på.. Jobb till oss unga då? Det är ju förtidspension som har varit en lösning på många platser som har behövt varsla många anställda.

Jobb som skulle kunna bli lediga nu, ska istället inte bli lediga förrän om 10 år?

Jag jobbar just nu inom hemtjänsten och märker att de som är över 50 redan börjar bli för slitna för jobbet. Det är skrattretande att påstå att de som har tunga jobb ska byta karriär, och utbilda sig när de blir för gamla för sina jobb. DET FUNKAR INTE SÅ! kom ner med fötterna på jorden snälla. Och om man har förstört sin kropp genom tungt arbete, är det inte ens så säkert att man klarar av ett stillasittanse jobb efter det heller - det kan vara försent.

Jag är snart färdigutbildad och kommer inte ha ett fysiskt krävande jobb i framtiden. Jag kommer ha en bra lön och klara mig fint även om detta går igenom. Men aldrig kommer jag stå på alliansens sida, för det handlar inte bara om MIG. Men det är så alla moderatjävlar tänker.. Precis som blondinbella. De kan bara utgå ifrån sig själva och TROR att de förstår hur andra människors liv ser ut- men de har inte en aning. De lever inte i samma verklighet.

Jag tycker synd om moderater - de är så ovetande.

09 feb / 15:02 av jenny

Jag tycker synd om folk som generaliserar och har en sned uppfattning om att alla moderater är likadana. Snacka om att se ner på någons åsikter. "Ovetande" SUCK

09 feb / 15:45 av Alex - modestudent i Barcelona

Jag tycker synd om moderater. Jag tycker synd om moderater eftersom att antingen är de dumma som inte förstår vad det är för nåt de står för - och dumma människor tycker jag synd om.

Eller så förstår de precis, och då kan de inte ha en särskilt bra människosyn. Som blondinbella. Jag beundrar henne som fan. Men hon har skev människosyn - synd om henne.

09 feb / 16:10 av jenny

Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt din inskränkthet. Vad hände med att respektera andras åsikter?

09 feb / 17:07 av Alex - modestudent i Barcelona

Och jag tycker synd om dig Jenny. För det första läs om vad Reinfeldt egentligen sa. För det andra måste du begrunda det faktum att för behålla välfärden i framtiden måste vi arbeta längre. Vad är din lösning? Förutom att hacka på moderater lite sådär allmänt?

09 feb / 17:07 av Caroline

Alex: Jag håller verkligen med dig i din kommentar! Är trött på folk som fått för sig att alla moderater är egoistiska idioter som saknar empati.

09 feb / 17:40 av prinsessanadia

Jag förstår inte hur man kan tycka att högre pensionsålder ens kan vara ett alternativ när arbetslösheten bland unga är så stor. Det blir ju ännu färre jobb kvar åt oss då?

När jag jobbar inom hemtjänsten blir jag redan alldeles frustrerad över hur långsamt alla 50 plussare jobbar. Jag kan göra tre gånger så mycket som dom på samma tid. De går långsamt fram och klagar över att de har det så stressigt när en annan har arbetat klart sitt schema för länge sen och mer än gärna plockar uppgifter från deras schema för att över huvud taget få dagen att flyta på. Och då är jag extra vikarie, inte ordinarie.

Att tänka att dessa skulle jobba kvar i 10 år till är för mig bara löjligt.

09 feb / 19:52 av jenny

jenny, du skriver "Jag förstår inte hur man kan tycka att högre pensionsålder ens kan vara ett alternativ när arbetslösheten bland unga är så stor. Det blir ju ännu färre jobb kvar åt oss då?"

Känner du samma sak för den höga invandringen? Att den är dålig för att det blir färre jobb kvar till "oss"? Om inte bör du omvärdera ditt uttalande. De som jobbat i hela sitt liv och vill fortsätta jobba efter 65 ska väl för sjutton få göra det om de vill det, utan att tänka att de "tar" någon annans jobb?

09 feb / 20:20 av airaM

Fast Aira, det där är inte svar på min fråga? Pensionsåldern har varit så här så länge jag kan minnas. En del förtidspensionerar sig för att de helt enkelt inte orkar mer, och en del (typ blondinbella) fortsätter att jobba. Men de flesta stannar upp vid 65 och anser att det är alldeles lagom pensionsålder. Att FÅ jobba längre är inte samma sak som att faktiskt höja pensionsåldern.

Och Nej. Med tanke på att arbetslösheten bland unga är ett så jävla stort problem just nu, som Reinfeltd påstår sig försöka lösa, genom sänkta löner och arbetsgivaravgifter (och tyvärr ofta sämre arbetsförhållanden på typiska ungdomsjobb)- sätt som man faktiskt kan förstå är en lösning, då kan jag faktiskt inte förstå hur höjd pensionsålder kan vara en av lösningarna, eftersom att det fördröjer.

Och angående invandringar, så anser jag att den har gått överstyr. Vet inte hur det ser ut hos er andra, men där jag bor är arbetslösheten större än någon annanstans i sverige (sist jag kollade), och vi är också en av de mest invandrartäta orterna. Jag är inte rasist om nu någon får för sig det, jag är förlovad med en invandrare, men det har gått överstyr på sista tiden och det tycker även de flesta invandrare som bott här sen typ 90-talet. Att "de tar våra jobb" är inte direkt det centrala i problemet.

Men det här är ingen diskussion om invandring AiraM, det är en diskussion om pensionsåldern.

10 feb / 11:44 av jenny

Både Reinfeldt och Blondinbella är otroligt opedagogiska. Jag har läst både arbetsmarknadskunskap och nationalekonomi på universitet och för att finansiera välfärd måste vi jobba längre, inga konstigheter. Vi blir äldre, friskare, och på så sätt kommer inte "förändras" då en 70åring kommer må som en 60-åring gjorde förr. SJÄLVKLART kommer inte pensionsåldern att höjas till 75 pang poff, men däremot om flera decennier, det vet vi dock inte. Men säkert 67, och framförallt så bör det finnas möjlighet för dem som är friska och vill arbeta att göra det, lyssna ex på Leif GW Perssons sommarprat där de tvingar honom att sluta på polisen. Hur och när detta kommer genomföras är mycket oklart. Självklart är alla själviska, vi vill vara lediga mycket, men då får vi nöja oss med mindre komsumtion och mindre välfärd, och det vill iallafall inte jag. Den stora frågan är nämligen vem som ska bekosta just välfärden. Anledningen till att Reinfeldt säger att man ska "ombilda sig" är ju just för att man inte kan ha vissa arbeten när man blir äldre, och därför är det inte så konstigt som det låter att man istället hittar något som passar bättre och man mår bra av.

09 feb / 15:07 av Sara

och sen är det såhär att om man ökar arbetskraftsutbudet så kommer arbetskraftsefterfrågan att öka, och det är precis det man håller på med. Jag fattade inte heller först men har nu pratat med professorer... detta beror på att människor "kommer igång" och börjar göra saker, ex. startar företag som kan anställa andra. Sedan får vi tänka på att vi är i en ekonomisk lågkonjunktur som förhoppningsvis (antagligen) inte kommer vara för alltid och därmed kommer arbetenstillfällena att öka.

09 feb / 15:13 av Sara

Faktum är att Sverige står inför en enorm utmaning. Har ni sett hur Sveriges befolkningspyramid ser ut? Då vår föräldrageneration (aka köttberget) går i pension kommer andelen pensionärer växa stort i förhållande till befolkningen i arbetsför ålder. Dessutom lever vi allt längre. Sammantaget gör det att allt färre kommer att försörja allt fler under allt längre tid.

Det är bra att denna diskussion äntligen uppstått, för jag tror ingen av oss vill bli utan pension o sjukvård när vi blir gamla. Det Reinfeld sa var att OM vi ska klara välfärden så kan vi inte förvänta oss att gå i pension vid 65. Om det är rätt lösning låter jag vara osagt, men oavsett politiskt system är fortfarande så att om folk vill ha pension och sjukvård så måste det finnas pengar till det.

När folk inte verkar vilja betala skatt till det gemensamma ELLER jobba mer/längre undrar man ju verkligen hur de tänker kring det här.

09 feb / 15:17 av mirja

Väl rutet! Den demografiska pyramiden håller på att slå runt. Framför allt med anledning av den stigande medellivslängden och det minskade barnafödandet. Andelen äldre med behov av omsorg kommer öka dramatiskt, vilket innebär att den offentligt bekostade äldreomsorgen står inför en gigantisk utmaning. Det finns inte tillräckligt med yrkesarbetande människor för att nära det bemanningsbehov som kommer att utvecklas. Vi behöver arbeta längre för att välfärdssystemet ska upprätthållas.

09 feb / 17:28 av Anna

Anna: Ja, och om människor nu ska orka jobba längre krävs det förutsättningar för det. Rättvisa arbetsvillkor som inte sliter ut folk, effektiv rehabilitering av arbetsskadade, möjligheter till omskolning senare i livet etc. Det rimmar illa att tala om att folk ska jobba mer och längre samtidigt som något av det första nuvarande regering gjorde när de tillträdde 2006 var att montera ner typ all forskning om arbetsliv och arbetsmiljö genom att lägga ner Arbetslivsinstitutet och dra ner på Arbetsmiljöverkets finansiering. För att inte tala om försämringen av vuxenutbildningen.

Jättebra och efterlängtat att vi nu äntligen fokuserar på politik och välfärdsfrågor istället för partiledarskandaler!

09 feb / 17:46 av mirja

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av tre och sju med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 40
Fredag 25 maj - 18
Torsdag 24 maj - 48
Torsdag 24 maj - 70
Torsdag 24 maj - 103
Torsdag 24 maj - 89
Onsdag 23 maj - 155
Onsdag 23 maj - 115
Tisdag 22 maj - 139
Tisdag 22 maj - 88
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Torsdag 24 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Laroy
Laroy
Lördag 19 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.