Dagens ungdom

20 sep / 20:23 av Mia under: Anitha Schulman

Först: jag skrattar ihjäl mig åt att folk som söker jobb hos Calle Schulman inleder ansökan med "Tja dvärgjävel". Hahahaha. Hur dumma i huvet är människor? Finns det ingen lägstanivå?

Sen har Anitha skrivit om det där som vi har diskuterat flera gånger på den här bloggen, om föreställningen att unga människor idag är så himla lata och bortskämda.

För det första tror jag att folk i alla tider har förfasat sig över ungdomens förfall. "På min tid var det minsann annat..."

För det andra så undrar jag hur det kan vara möjligt att just dagens unga tar karriär och chefsjobb för givet? Det är just sena 70-talister och 80- och 90-talister som har haft hög arbetslöshet som ett hot efter utbildningen. Innan dess var det betydligt enklare att få ett jobb utan att ens ha tagit studenten. Men kanske har curlande och moderna föräldrars sätt att se sina barn gjort dem bortskämda, och utrustade med enormt självförtroende. Jag vet inte?

För det tredje, de där listorna hon beskriver, över folks prioriteringar (vet inte varifrån hon fått dem), de är inte alls särskilt förvånande. Klart att 70-talister tycker att familj är viktigare än vad 90-talisterna tycker. De senare har ju inte hunnit få någon än! 90-talisterna har heller inget yrke. De har nära vänner, och dessa betyder rimligtvis mycket för dem. Det kommer ändra sig med tiden, och i framtiden kommer 70-talisernas yrke hamna låååångt ner på listan över viktiga saker. Då kanske bridge och barnbarn kommer högst upp...

Sist: om det stämmer att 90-talisterna tror att den största chansen att bli rik är att vinna på lotto, så tolkar jag inte det som bortskämdhet eller lathet, utan snarare som uppgivenhet. Det finns ingen chans att få ett vettigt jobb som man tjänar ordentligt med pengar på. Större chans på triss. Så hade jag kunnat tänka när jag tog studenten 1999. Och då spelade jag inte ens...

 

20 Kommentarer

Håller med om allt du skriver. Men Anitha är ju inte direkt känd i bloggkretsar för att vara den skarpaste kniven i lådan...

20 sep / 20:55 av Signe

Är det inte ganska tröttsamt med folk som minsann ska berätta hur andra tänker. Well, ursäkta, men Anitha är inte 90-talist. Och ändå tror alla i hennes ålder att dom genomskådat vår bortskämdhet och gnällighet medan dom själva tydligen är så himla bra.

20 sep / 20:56 av Karin

Riktigt bra inlägg, med sunda och nyanserade åsikter. Vad är det med människor som envisas med att sätta sin egen generation som den främsta samtidigt som man generaliserar och kritiserar de yngre?

Times change, so does people!

20 sep / 21:04 av sara

Jag kan ju bara tala för mig själv och inte för alla andra nittiotalister, men karriär och chefsjobb är verkligen inget jag förväntar mig. Jag pluggar till socionom och när jag är klar vill jag bara ha ett bra jobb där jag tjänar hyfsat och trivs. Att bli chef eller göra karriär har aldrig intresserat mig.

Men det är kanske inte konstigt att många nittiotalister har höga förväntningar, då vi har vuxit upp i ett allt mer amerikaniserat samhälle och fått höra saker som att "man ska jobba med sitt intresse" och "allt går om man bara vill". Men det är ju knappast vårt fel, utan snarare den generationen som uppfostrat oss.

20 sep / 21:18 av Mella

Jag håller med dig i sista stycket i din kommentar. Jag tror att det handlar en hel del om hur 90-talisterna har blivit uppfostrade och hur samhället har sett ut undertiden de har växt upp. Förstår inte varför 90-talisterna tar så jäklans illa upp när man tycker att de tar vissa saker förgivet.

20 sep / 21:56 av prinsessanadia

Jag tror det där med chefsjobb handlar om vilket universitet du tar din examen från. Själv läser jag i Uppsala, ALLA ska tamigtusan bli VD/revisor/domare/specialistläkare. Vi peppas redan från dag 1 att vi kommer att ha bland de fiiiinaste examen som går att få i Sverige och ngt lägre än tidigare nämnt är oacceptabelt. Typ. Efter det präntas det in från kurskamrater och till slut står man där själv och tror "ja men tamigtusan jag kan också!"

20 sep / 22:40 av anonym

those who criticize our generation forgot who raised it.

20 sep / 21:29 av emma

TRUTH!

22 sep / 15:37 av vixen

Jag är själv född 90 och läste för ett tag sedan en artikel som gick ut på att 90talister idag inte vill ha chefsjobb och göra karriär utan hellre vill spendera tid med sin familj. Detta tycker jag stämmer överrens med min verklighet. Nästan alla mina vänner längtar efter familj och vill bara ha ett vanligt jobb. Vissa har redan skaffat barn. Läste en annan artikel i finska hufvudstadsbladet att 90talisterna idag väljer könstraditionella yrken. Kvinnor går till sjukskötare, närvårdare, frisörer och lärare. Männen till byggare, elektriker osv.

20 sep / 21:35 av Liz

Konstigt nog så förstår jag ändå "kompis-problemet". Jag uppfattar ofta att jag känner människor jag vet mycket om, händer ibland att jag hälsar när jag möter en känd person på stan för att jag i ett ögonblick tror att det är min vän. När man samtidigt dagligen bombarderas med dessa "sköna" och avslappnade sidor, då just Calle mest visar denna sida (iaf senast jag läste något av/med honom). Vi blir dessutom ständigt påminda om att vi måste vara så SPECIELLA och minnesvärda i våra personliga brev och CVn, vi måste sticka ut. Och visst, genom att förolämpa sin framtida arbetsgivare sticker man verkligen ut. Men precis samma sak som alltid, en bästa kompis kan skämta med mig att jag är ful för det är en jargong vi klarar av och kan tycka är kul, men jag skulle bli extremt förolämpad om en okänd person gjorde det mot mig. Nej usch, så synd jag tycker om de arbetsökande. De lär sig nog en läxa.

20 sep / 21:37 av Maja

på samma sätt pratade man ju om 70-talisterna när de var unga. det är bara en generell schablonbild av unga människor, sedan väljer man ut exempel som stödjer den och blundar för exempel som motsäger sig den.

det råder arbetslöshet och den drabbar precis de grupper som man hade kunnat förvänta sig - unga och invandrare. den förklaringen räcker fullgott i sig självt.

20 sep / 21:42 av sofia

känns som att ni alltid får en hög oförtjänta kommentarer om hur "bittra och avundsjuka ni är", vilket jag inte alls håller med om, så nu tänkte jag passa på och hurra lite över hur bra jag tycker det här inlägget är! Och er blogg också givetvis, men det här inlägget var extra prick på.

20 sep / 22:19 av Frida

Diskussionen om att "90-talister är så lata" är riktigt ointressant om den inte sätts in i en större kontext. Det blir bara ett bajskastande på varandra om vilken som var den "sämsta" generationen. Vi är alla människor, det som skiljer oss åt hur samhällets strukturer sett ut under den tid vi blivit uppvuxna i. Vad fanns det för förutsättningar och begränsningar i samhället för 70-talisterna, 80-talisterna och 90-talisterna? Det är när man ser den skillnaden som man förhoppningsvis kan förstå en generation och dess beteenden, och det är först då jag tycker man kan föra en vettig diskussion.

20 sep / 23:16 av Elin

Jag vet inte om det är så att de som ÄR lata (och vad mer kritiken handlar om) utmärker sig mer än andra (genom t.ex. bloggar)? Majoriteten av mina vänner och bekanta har i alla fall oglamourösa jobb som de kämpar på med, och många av dessa pluggar heltid och jobbar på varenda ledig stund.

Vi, liksom alla generationer, har självklart "fel" som är typiska för oss eftersom vi formats i samhället under samma tidsperiod, men det är tråkigt när folk drar en hel generation över en kam på det där sättet.

Gillar citatet som någon annan skrev här uppe: Those who criticize our generation forget who raised it. Mycket tänkvärt!

21 sep / 01:00 av Alicia

Läste kommentarerna under Anithas inlägg, Katarinas kommentar var riktigt bra och satte saker i perspektiv då hon är född på 50-talet, det var fler bra grejer hon skrev ang ämnet men denna mening tyckte jag var en rätt bra förklaring till ungdomarnas brev till Calle:

"Jag tänker som så att dom som skriver så till Calle bara lyssnat på honom,beundrar honom och försöker likna honom.Dom gör vad dom tror ska gå hem hos honom för han har ju gått före och angett tonen.eller hur?"

21 sep / 07:31 av sandra

Majoriteten av 90-talisterna går ju fortfarande i skolan eller har precis tagit studenten...

21 sep / 10:05 av Alexandra

Jag är 90-talist och så fruktansvärt trött på alla(äldre) som säger saker som "vill man ha ett jobb så är det bara att skaffa sig ett, det går inte att sitta hemma och lata sig". Nej det är inte bara att skaffa sig ett jobb, jag har sökt väldigt många men inte utan framgång och jag sitter inte bara hemma och latar mig!

21 sep / 11:16 av Anna

bra! ta inte den där skiten. gör inte misstaget att ta ett samhällsproblem personligt. det råder brist på arbetstillfällen, det är inte dig det är fel på.

jag blir så jävla ledsen när jag tänker på hur många unga människors självkänsla som får ta smällen när vi försöker bortförklara arbetslösheten på personliga egenskaper hos arbetslösa. det är helt jävla fel. både fel förklaring och fel rent moraliskt.

mvh 80-talist

21 sep / 13:38 av sofia

Jag är själv född i mitten på åttiotalet, och jag tycker verkligen jag ser en stor lathet bland många, många 80- och 90-talister. Sen vet jag inte om de är latARE än vad t.ex. 70-talisterna var när det begav sig, men lata tycker jag väldigt många är. Det gäller såklart inte alla, men jag har sett så många som vägrar söka jobb på McDonald's t.ex. eller som om de faktiskt gör det får skämmas för sina kompisar för att de jobbar där. Nu snackar vi tjejer och killar som precis kommit ut ur gymnasiet och inte sommarjobbat innan. Jag tycker man får ta det som går att få. Visst, ibland finns det inte ett enda jobb - om man t.ex. bor i en småstad. Men bor man i någon av storstadsregionerna finns det ALLTID en McDonald's eller liknande som behöver folk. Om inte idag, så säkert om en vecka eller en månad. Alla tycker inte det är världens roligaste jobb, men man måste ju få pengar någonstans ifrån? Och bor man i en småstad där det inte finns jobb - då kanske man faktiskt får börja fundera på att flytta. Eller ska man sitta där utan jobb hela livet?

Jag tror det har blivit lättare för ungdomar att vara lata nu, för nu finns det så "många" (egentligen ganska få) som tjänar pengar på roliga saker som bloggar, egna klädmärken m.m.. Klart de då tänker att "varför ska jag behöver jobba på ett skitjobb för, jag kan ju blogga istället", men alla blir som bekant inte toppbloggare.

Sen finns det såklart väldigt många unga som är superambitiösa, tar vilket jobb de än kan få och har rätt syn på det hela. Det är klart det finns. Men jag skulle nog tro att det finns fler av den andra sorten idag än för säg tio eller tjugo år sedan.

22 sep / 12:00 av Emmeline

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av sju och tre med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 24 maj - 24
Fredag 24 maj - 55
Fredag 24 maj - 35
Fredag 24 maj - 24
Torsdag 23 maj - 60
Torsdag 23 maj - 30
Torsdag 23 maj - 27
Onsdag 22 maj - 337
Onsdag 22 maj - 47
Onsdag 22 maj - 22
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Air by PUSH
Air by PUSH
Fredag 24 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Fredag 24 maj
Laroy
Laroy
Fredag 24 maj
Magenta
Magenta
Fredag 24 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 24 maj
White Room
White Room
Fredag 24 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Fredag 24 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Fredag 24 maj
Invigning: Humlan
Invigning: Humlan
Torsdag 23 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Torsdag 23 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Torsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 22 maj
Invigning: Gården
Invigning: Gården
Tisdag 21 maj
Guldfesten @ The Wall
Guldfesten @ The Wall
Måndag 20 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 18 maj
Magenta
Magenta
Lördag 18 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 18 maj
White Room
White Room
Lördag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Bylund

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.
cookies