Lyxtillvaro på olika sätt

19 feb / 08:03 av Anna-Maria under: Ebba von Sydow

Ebba von Sydow har en barnflicka som åker och lämnar Marianne på förskolan när Ebba är hemma med bebisen. Vilken lyx! Det är väldigt få förunnat och när jag läste det så blev det så verkligt att jag och Ebba tillhör två olika världar. Hon skriver om det som en självklarhet och det är det antagligen också i hennes värld. Har man resurser så varför utsätta sig för mer jobbiga saker än vad man behöver. Jag är helt med på det.

Men. Vi finns i samma bloggvärld men i verkligheten är det milsvid skillnad. Som tröst är vi ju många som inte har tillgång till en barnflicka/släkting/partner. Jag tänker tillbaka på hur jag hade det själv. Hur de flesta av oss har det. En del har tur att ha en släkting som kan hjälpa till i början eller en partner som har flexibla arbetstider som kan ta de andra barnen, men de allra flesta mammor sköter allt det där själva. Klär på barn vinterkläderna med den lilla vid bröstet, packar in alla i bilen eller bussen eller går till förskolan nyförlöst med tarmar och annat hängande utanför kroppen och en skrikande bebis. Det går långsamt, det är svettigt och man håller på att bli galen, men det går. För att man måste. Det finns inga alternativ. Jo, det finns ett och det är att ha alla barnen hemma tills man är stark nog att gå ut själv. Egentligen är detta ett lyxproblem också. För att ens kunna få barn är en gåva och skaffar man dem så får man skylla sig själv. ;)

 

117 Kommentarer

Å vad ville du ha sagt... egentligen? ;-)

Tycker det är konstigt att du skriver att "många av oss inte har tillgång till..." Det är väl ändå fler som har det än som inte har det?

19 feb / 08:08 av Johanna

Hon menar väl att de flesta ordnar med hämtningar/lämningar till förskolan själv, även när man har en spädis hemma? Det är nog "normalfallet" - inte att man får hjälp av en barnflicka/släkting/partner till vardags. Sen att man kan få hjälp av en farfar/mormor då och då är väl en annan femma...

"... nyförlöst med tarmar och annat hängande utanför kroppen och en skrikande bebis." Väldigt träffande formulering! :)

19 feb / 08:29 av Johanna (också)

Men get your facts straight. Hon gör det en gång när det inte går att få ihop pusslet och helt plötsligt är hon en lyxlirare som är för vek att hantera tarmar hängande utanför kroppen såsom "riktiga" mammor gör.

Helt otroligt onödigt dömande inlägg Anna-Maria.

19 feb / 11:55 av Britta

Det är inte EN gång som Ebba kommer ta hjälp av en barnflicka. Tror ni det är första gången Marianne träffar denna barnflickan? Och inte sista heller. Det är väl inget fel att ha barnflicka. Vad jag förstått är det vanligare att barnflickor hämtar barnen på dagis/skola än att föräldrarna gör det själva. Problemet är att Ebba ska vara så dömande mot andra. Skrev att det hade varit förskräckligt att ta med en vecka gammal bebis till förskolan (även om han legat i vagn). Vad gör alla andra dödliga som inte har barnflicka??

Jag är bara trött på att hon kan spotta ur sig vad som helst medan hon inte kan ta till sig någon som helst kritik själv. Jag har nog alltid tyckt hon tycker hon är lite finare än andra och det märks utåt.

19 feb / 13:07 av Freddie

Jag tror att vad som retar AM är att Ebba har haft nanny ända sedan Mariannes föddes. Men hon har mörkat det för att inte provocera.Det är ju hennes rätt att ha barnflicka,men varför dölja det?

20 feb / 08:07 av BC

Anna-Maria!! Jag förstår inte varför du kommenterar Ebbas blogg över huvud taget. Det känns som om det är den vanliga svenska avundsjukan igen. När hon behöver hjälp och kan lösa det på egen hand, angår det väl inte dig. Vet du att varje elak tanke man har om en annan människa, tar tid från dig att tänka fina tankar.

20 feb / 18:22 av Gittelitt

Undrar liksom Johanna vad det är du vill ha sagt? Att man har olika förutsättningar beroende på hur väl ställt man har det? Det är väl ingen nyhet direkt. Det är som det är.

19 feb / 08:27 av Petra

Vem har sagt att det är en nyhet? Anna-Maria kommenterar och reflekterar över ett blogginlägg hon tyckte var intressant. Är det inte det den här bloggen alltid gått ut på?

19 feb / 08:55 av Anna

Vi är inte skapta för denna tvåsamhetsvardag. Förr i tiden så hade man andra människor runt sig, släkt, vänner, grannar, som alla hjälpte till med barnen och bestyren. Att ha en nanny är väl ungefär samma sak, med en negativ sida: nannys kommer och går och blir aldrig en del av familjen (sällan iallafall). Hur detta påverkar små barn kan man spekulera i.

Men att man hjälps åt med avkomman är ju inget konstigt.

19 feb / 09:00 av Lady Dahmer // postpatriarkal

Fast jag tror att det är vanligt att man har en nanny länge länge... Och således blir de en del av familjen. (Ex Perrellis) Där tror jag du har fel. JAg har själv jobbat så och bodde med familjen och har fortf kontakt med familjen, 13 år senare. Och skulle det inte vara så, så tror inte jag att det måste vara negativt. Det handlar ju lite om vad man själv vill förmedla till sina barn...

19 feb / 09:30 av Johanna

Väldigt bra kommentar Lady Dahmer! (Håller du eller jag på att förändras, med tanke på att jag brukar tycka dina kommentarer är de mest ogenomtänkta och idiotiska på denna sida...? :) )

Problemet är helt rätt att kärnfamiljboendet, med ensast 2 vuxna, som dessutom oftast arbetar på annan plats, är onaturligt.

Jag tycker det är bra att denna "Ebba" gör det bästa hon kan för att skapa en bra miljö kring hennes barn, med flera vuxna förebilder omrking. Det är ensast positivt. Och det känns som att det där argumentet om att man ej har råd i Sverige är lite missvisande. Alla som levt som studenter vet hur oerhört lite pengar som behövs för att leva ett gott liv i Sverige om man verkligen sparar. Jag tror att många fler skulle ha råd med barnvakt eller "nanny" någon gång då och då om de verkligen sparade och ej la pengar på tex godis, cigaretter etc etc.

Det luktar lite avundsjuka om Anna-Marias inlägg.

19 feb / 13:56 av Ols

Sen måste jag säga att offenlig (och starkt subventionerad) barnomsorg är en lyx i sig det med, som jag inte tycker att man ska förringa. Finns väldigt få länder i världen där mammorna kan lämna sina barn på dagis på morgonen, för att gå vidare till sitt jobb och utveckla yrkeskarriären under dagen. Jämför du med nästan alla andra mammor/kvinnor i världen, inklusive nordeuropa, blir de gröna av avundsjuka av denna *lyxiga* möjlighet. Förringa inte denna unika möjlighet vi har i Sverige.

19 feb / 14:02 av Ols

Skulle vilja påstå att lyxen ligger i att ha barnomsorg trots att man ÄR HEMMA. Herregud, vi skär ned på allt möjligt viktigt (vård, skola osv), men låter ändå folk ha sina barn på förskola till subventionerat pris när DE ÄR HEMMA. Ja, jag är lite chockad över detta, faktiskt. Det är ju helt absurt egentligen.

19 feb / 09:02 av Julia

Håller verkligen med.

Genom att utnyttja sina rättigheter så blir den rike rikare på bekostnad av nedskärningar i bl.a vård o skola. Sannerligen omoraliskt.

19 feb / 09:10 av BB

På vilket sätt mot t.ex en fyraåring bra av att man sliter hen ur förskolan och från vännerna för att vara hemma med mamma? (för att sen skolas in PÅ NYTT med en ny grupp och kanske nya pedagoger?)

Visst är förskolan ett verktyg för arbetande föräldrar först och främst, men man ska inte glömma bort barnens behov. Jag tycker snarare det är vansinne att ha det stora barnet hemma om hen redan börjat förskolan.

19 feb / 09:32 av Lady Dahmer // postpatriarkal

''på vilket sätt MÅR en fyraåring....'' skulle det stå. Inte ''mot''.

19 feb / 09:33 av Lady Dahmer // postpatriarkal

Håller med dej här LD!

19 feb / 09:51 av Petra

Jag håller med Julia i detta, tycker att det är helt galet att barngrupperna blir större och större medan föräldrar som går hemma skickar iväg sitt barn. Säg att man är hemma i ett och ett halvt år, ja då är barnet ju också ett och ett halvt år äldre och klarar säkert en omskolning bra. Ofta då ihop med sitt yngre syskon. Är det verkligen okej att pedagogerna knappt hinner med de barn som passas för att föräldrarna jobbar eftersom de också måste ha ett gäng "deltidsbarn" som går där trots att hen kan vara hemma med föräldern.

Det värsta argumentet är enligt mig "Ja men jag vill kunna ägna lika mycket tid och lillasyster/bror som jag gjorde med ettan och därför får ettan gå på dagis". Det finns föräldrar som säger så och jag baxnar. Då får man väl nöja sig med ett om man känner så. Öppna förskolan finns ju för de som behöver aktivera sina äldre barn. Knappast vettigt att alla andra barn ska behöva "lida" för att dessa barn ska gå sina 15/30h på förskolan när föräldern är hemma.

Helt galet, det är en lyx som verkligen borde diskuteras!

19 feb / 10:52 av Fröken Gredelin

Skulle vara intressant att veta hur många med dessa åsikter som själva är i samma situation som Ebba??? Och vilka som faktiskt har barn och har/har haft dem hemma när barn nr2 kommit.... Kasta inte sten i glashus...

Klart man ska ta till hjälp av olika slag för att få livspusslet att gå ihop. Glad, utvilad mamma (och pappa) = glada och harmoniska barn.

Och i virustider som dessa vem vill gå till öppna förskolan med en nyfödd bebis? de är ju som att be om en RS infektion. Förskolan erbjuder stimulans och pedagogik för de större barnet medan mamma och bebis kan vara hemma- inget fel i de!

19 feb / 11:05 av Sandra

LD - det är ett bra argument som absolut är viktigt att ta i beaktande.

Sandra - Ja, det går ju inte att ha en åsikt om något utan att själv ha varit i situationen... Hjälp ska man absolut få ta, hur mycket man vill och när man vill, men jag anser inte att mina skattepengar ska gå till att "stimulera" barn vars förälder/rar är hemma! Vill man ha förskoleplats, trots att man är hemma, så får man betala för det. Dessutom finns det ingen tre-åring i världen som behöver pedagogisk "undervisning" för att utvecklas normalt.

Dock är det ju här problemet ligger, att vi matas med "fakta" som påstår att vi INTE kan ta hand om våra barn själva. Vi vet inte hur man gör, vi får inte lära oss hur man gör, utan istället får vi det itutas i oss att vi inte är kapabla att "stimulera" våra barn. Dessutom, om fler faktiskt hade sina större barn hemma eftersom de är föräldralediga med yngre barn, så skulle det vara mycket lättare att hitta lekkompisar och "vuxenkompisar". Det är klart att det är superbekvämt att få många timmars ensamtid med ny bebis, medan storasyskon får leka av sig och ha roligt på annan plats, men jag anser inte att det är en bekvämlighet som ska finansieras av skattebetalarna.

19 feb / 11:23 av Julia

Men herregud, det handlar om femton timmar i veckan. Min dotter skulle bli skitledsen om hon helt plötsligt inte fick vara på dagis. Eller ursäkta, förskola, vilket det numera är. Det är ingen förvaring medans föräldrarna jobbar utan ungarna LÄR sig saker där. arbetslösa får ha sina barn där, studerande...sluta sura och inse att förskolan är BRA för BARNET!

19 feb / 12:16 av issa

Men saken är den att dagvård är BARNETS subjektiva rätt, inte förälderns. Och därför har BARNET rätt till förskola också om föräldern är hemma. Det finns många barn (över tre år) som mår fantastiskt bra av att gå i förskola. Speciellt barn i familjer med någon sorts problematik, eftersom förskola kan ge struktur, stöd och inlärning som barnet kanske inte skulle få hemifrån. Att föräldrar som är hemma med tvåan skulle behöva betala för barnets dagplats går emot det socialpolitiska tänkande som hela välfärdssamhället bygger på, och skulle antagligen slå hårdast mot fattiga och utsatta familjer. Dessutom är det inte den enskilda förälderns ansvar att minska överfulla förskolegrupper, utan samhällets.

19 feb / 12:43 av Ciria

Ciria - Svinbra inlägg! Ska lägga dina argument på minnet. Tack!

19 feb / 13:55 av Maria

För oss som har den äldsta på dagis 15 timmar i veckan så kan jag meddela att det inte är gratis och skulle vi välja att ha henne hemma så förlorar vi platsen och newsflash det är platsbrist! Sen att prata om att det är stora grupper, men om man plockar bort alla 15 t barn så ersätts ju dom av 40-50 t barn. Blev det mindre grupper nu?

20 feb / 18:29 av Malin

Ja, och en del nyförlösta mammor har snälla mor- och farföräldrar som hjälper till. Och en del mammor har en partner som kan jobba hemifrån och avlasta. Och en del har kompisar som ställer upp. Alla familjer har olika förutsättningar. Men jag är genuint glad för att Ebba kan få hjälp med hämtning och lämning en vecka efter förlossningen, särskilt eftersom hennes man var bortrest och hon verkar ha ett helvete med amningen.

Mer hjälp och avlastning åt mammor!

19 feb / 09:07 av Sara

Ja. absolut. Jag är grymt avundsjuk på Ebba, men inte det minsta missunnsam. Jag fick lite ångest bara av att läsa att maken hennes var bortrest. Jag tänkte bara på hur skör jag var en vecka efter förlossning, dock med första barnet men ändå.

19 feb / 09:42 av Alex

Jag skulle påstå att det hör mer till vanligheten än ovanligheten att man får hjälp från en tex farfar/mormor, moster, en vän etc. Har man inte en sådan person o har möjligheten har man en nanny eller tex ett grannbarn (i lämplig ålder) som hjälper till att hämta/lämna. Jag skulle nog rätt ut sagt planera så jag har hjälp speciellt om barn nr två är en vecka gammal.

19 feb / 09:24 av Anna

Vi har inga föräldrar i närheten som kan hjälpa till och inte råd att anställa en nanny och jag tror att det är så för majoriteten av föräldrar. Ibland kommer våra föräldrar hem till oss några dagar och sköter barnen och ibland hjälps vi och våra vänner åt och hämtar varandras barn på skola och förskola. Jag skulle önska att våra föräldrar kunde hjälpa till mer men de jobbar och har många år kvar till pension och jag och min man skulle inte kunna få jobb utifrån våra utbildningar i den stad våra föräldrar bor.

Jag skulle dock ALDRIG anställan ågon för att hjälpa till med barnen. Lika lite som jag skulle anställa någon som städar mitt hem. Vem är nanny åt nannyns barn? Vem är städerska åt städerskan? Visst låter det fint och bra att skapa fler jobb men det är bara tillfälliga jobb. Och det är jobb för att ta hand om någon annans stress och smuts. Det vidmakthåller och ökar på klassklyftor och segregering. Det är illa att människor med mycket pengar ska få dessa tjänster delvis finansierade av allas våra skattepengar. En konstig ekvation. Jag vill inte vara med och betala för Ebbas nanny (just hon kanske inte får rut-avdrag för detta, det vet jag inget om och har jag fel så ber jag om ursäkt). Jag vill att mina skattepengar ska gå till de svaga i samhället. Inte de som redan har "allt". En enkel lösning vore väl att den andra föräldern går ner i arbetstid och därmed har möjlighet att sköta dagislämningar och städning? En sådan lösning innebär så klart lägre inkomster och då kanske ett billigare boende måste ordnas. Men det kanske är ett billigt pris att betala för familjens välmående? Och för ökad jämställdhet? Att köpa hemtjänster är ett enkelt sätt att slippa jobba för jämställdhet.

Avslutningsvis vill jag bara påpeka att jag mycket väl förstår hur skönt det måste vara att ha en nanny eller en städerska. Och att jag inte dömer någon som betalar för dessa tjänster. De personerna (som Ebba i det här fallet) har gjort det de tycker är bäst för deras familj.

19 feb / 10:12 av Anna

Vem bakar bagarens bullar? Vem sköter om sjuksköterskan? Vem klipper hårfrisörskans hår?

19 feb / 10:29 av Elefanten

Jag tycker att du visar på ett slags klass- och kvinnoförakt när du nedvärderar traditionellt kvinnliga arbetaryrken.

Du tycker att nanny och städhjälp är att "Ta hand om annans stress och smuts" - är det sämre än att vara revisor och ta hand om någons slarviga bokföring? Eller att vara läkare och knipsa av någons hemorrojder?

En del av oss lägger inte in några sådana värderingar i människors sysselsättning, men det är väldigt tråkigt att du gör det.

19 feb / 10:35 av Sara

skillnden mellan vem som "klipper hårfrisörskans hår" är att det inte är våra skattepengar som betalar det! det är min ofeta lön som går till att pröjsa subventioneringen av ebbas nanny. och det är fan ta mig inte okej!

19 feb / 12:26 av nina

Vem är barnpassare till dagisfrökens barn? Vem är städare åt städerskan på ditt kontorrum?

Tja, där har du svaret.

19 feb / 14:15 av Ols

Jag kan förstå att du inte vill att dina skattepengar ska gå till det, men jag tycker som ovanstående att du visar på ett förakt för de jobben. Varför är det fel att ta hand om någon annans barn eller smuts? Det är väl det städerskor på kontor och förskolelärare gör? Jag förstår inte heller vad du menar med att det är tillfälliga jobb?

21 feb / 10:52 av M

Nej men var inte en sån martyr! Det är utmärkt att använda sig av utomstående hjälp för att få ihop vardagen då det behövs. Ibland släkten, ibland genom att betala för det. Det är inte överklassigt (vilket i och för sig inte är något fel att vara). De flesta som arbetar med två löner i huset har råd med extra hjälp hemma i någon mån om man väljer att prioritera det. Verkligt FULT är det dessutom av dig att mobba Ebba, hon jobbar garanterat mer än du gjort i hela ditt liv, jag hoppas du skäms!

19 feb / 10:58 av Anna

Heja, kunde inte sagt det bättre!

19 feb / 11:05 av Jenny

Jag måste nog också säga att jag tycker att du ska be Ebba om ursäkt. Här sitter en hårt arbetande och nyförlöst mamma ensam hemma med mjölkstockning och mår piss. Istället för att skriva ett stöttande inlägg (som ju hade varit det naturliga) väljer du att klanka ner, mobba och hitta fel. Fyfan.

20 feb / 14:03 av Anna

Jag fattar inte att du kan vara så missundsam! Om du nu själv hade det så besvärligt, varför vill du då att alla andra ska ha det så? Skulle du då inte ha velat ha lite hjälp och kan du då inte unna någon annan att ha det lite bättre!

ALLA ska tydligen ha tagelskjortan på enligt din mening! Jag säger som någon annan sa: SKÄMS

20 feb / 22:12 av En farmor

Åh, det är klart att alla kan be om hjälp. Förlåt mig, men det handlar om ett val, alltid. Jag kan välja att sträva mot ett mer ansvarsfyllt arbete med lite högre ersättning, så att jag har råd att anställa en barnflicka. Jag kan välja att handla mina kläder på second hand och på så vis att prioritera hjälp

Att skriva ett blogginlägg som detta är att lite sätta sig på en hög häst och titta neråt. N Ä R ska vi börja stötta varandra istället? Det är en så omöjlig ekvation som det är nu.

Be Ebba om ursäkt!!!

19 feb / 11:02 av Jenny

TACK ELEFANTEN!!!! Huvudet på spiken!!! Fy 17 för missunsamma människor! Om Ebba behöver hjälp att l'mna äldsta barnet på förskolan när hon samtidigt skulle till amningsmottagningen för att få hjälp med sin krånglande amning så är väl det hennes sak!!! Hade ni varit nöjda om hon hade nyförlöst och ensam åkt kommunalt från stan till Danderyd med bägge barnen och sedan inte kunnat koppla av och få info på mottagningen för att hon samtidigt ska se efter Marianne....?????

ANg att ha äldre barn på förskolan samtidigt som man är hemma så kan jag berätta att det ur ett barnpsykologiskt perspektiv är positivt att få umgås med jämnåriga och att ha en plats i tillvaron där inget har förändrats då det är en stor omställning att få ett syskon..

Jag kommer få min 3:a i juni och min ädsta börjar skolan i augusti, ska jag då ha henne hemma tycker ni för att jag inte ska profitera på era skattepengar??? 6-års är ju faktiskt inte skolpliktigt och hon komer ju då tära på samhällets skatteresurser!!??

19 feb / 11:07 av Jessica E

Jag fattar överhuvudtaget inte argumentet med att tära på skatteresurser. Offentlig barnomsorg (dagis) är ju extremt mycket mer skattesubventionerat. Där om något kan man i så fall tala om att "tära på skatteresurser", för de som använder den diskursen.

Fullständigt irrationellt argument.

19 feb / 14:26 av Ols

Det är väl bättre att köpa tjänster som barnflicka en sån krismorgon när man verkligen inte kan gå ut i kylan med pyttebebis och ömmande bröst, än att köpa städhjälp och låta nån annan dammsuga under soffan. Det KAN man faktiskt göra själv.

19 feb / 11:11 av Maria

Varför hålla på och jämföra sig med andra? Livet är orättvist - punkt. Get over it.

19 feb / 11:25 av Cecilia

Varför är det ingen som reflekterar över att den en vecka gamla bebisen har en pappa som väljer att jobba istället för att vara hemma och stötta sin fru och lämna sin dotter? Nej just det, han måste ju jobba....

Konstigt att det går bra att hacka på mamman men inte på den frånvarande pappan.

19 feb / 11:29 av Lina

Jag håller med om att det verkar vara "okej" att kritisera mammors beslut i större utsträckning än pappors, men bara för det behöver man inte skriva en kommentar som klingar negativt om pappan i det här fallet.

Alla kan inte ha "vanliga" jobb, med niotillfem-tider och föräldraledighet när som helst. Det går inte. För vissa är obekväma abetstider och resor i jobbet ett måste. Alla har olika förutsättningar helt enkelt.

19 feb / 12:04 av Tahira Faye

Det är SÅ typiskt detta landet, och speciellt kvinnor, att lägga sig i andras liv, och speciellt hur andra ska vara som föräldrar.

Koncentrera er på era egna liv istället! Bygga lite självkänsla kan ju vara en bra idé, då behöver man inte visa missunnsamhet gentemot andra för att må bra i sig själv!

19 feb / 12:06 av Jenny

Bittra mamma-tanter som är avundsjuka, finns inget värre...! Usch!

19 feb / 11:44 av Mary

Gud vad du dömer Ebba (och alla andra som tar hjälp utifrån) utan att veta någonting om hela situationen!

19 feb / 11:46 av Helen

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av nio och nio med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 24 maj - 32
Fredag 24 maj - 55
Fredag 24 maj - 35
Fredag 24 maj - 24
Torsdag 23 maj - 60
Torsdag 23 maj - 30
Torsdag 23 maj - 27
Onsdag 22 maj - 337
Onsdag 22 maj - 47
Onsdag 22 maj - 22
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Air by PUSH
Air by PUSH
Fredag 24 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Fredag 24 maj
Laroy
Laroy
Fredag 24 maj
Magenta
Magenta
Fredag 24 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Fredag 24 maj
White Room
White Room
Fredag 24 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Fredag 24 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Fredag 24 maj
Invigning: Humlan
Invigning: Humlan
Torsdag 23 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Torsdag 23 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Torsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 22 maj
Invigning: Gården
Invigning: Gården
Tisdag 21 maj
Guldfesten @ The Wall
Guldfesten @ The Wall
Måndag 20 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 18 maj
Magenta
Magenta
Lördag 18 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 18 maj
White Room
White Room
Lördag 18 maj
Om Bloggkommentatorerna

Anna-Maria och Mia kommenterar, diskuterar och analyserar bloggar. Här uppdateras du om det senaste i bloggvärlden. Den vinklade versionen.

Du når dem bäst på mail.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kategorier
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Bylund

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.
cookies