elva år och modeslav.

28 maj / 14:35 av Michaela Forni under: fashion and stuff.

I måndags var 11-åriga Chloé (dotter till Nathalie Schuterman, ägare bakom butiken med samma namn som säljer bl.a. Balenciaga, Prada, Miu Miu, YSL mfl) hos Förkväll för att prata om mode. Ramaskri på bloggarna asap efter programmet. Föga förvånande. Jag har funderat lite kring det där. Vad som är okej och inte okej när det kommer till barn. För det första kan vi jämföra Chloé bakom superhyllade 12-åringen Tavi, som dör för fashion och är med i senaste Vogue typ. Alla älskar henne. Vad är det för skillnad på Tavi och Chloé? För mig är båda två barn som älskar mode.

Sedan känns det svårt att veta var man drar gränsen. Barn ska alltid få vara barn. Det är viktigt att ta vara på sin barndom. Samtidigt så vill inte alla barn vara barn. Jag ville inget hellre än att vara vuxen när jag var liten. Längtade efter den dag jag lagar min egen middag och fick post! Det handlar väl om att även barn är egna individer och ska få välja själv vad de vill göra. Låt ett barn ha sitt intresse, oavsett om det är ett intresse som är mer lämpat för vuxna eller inte.

Och varför är det så fel när ett barn har just mode som intresse? Jag vet själv när jag var barn hur mycket jag såg upp till min mamma. Man ville ju vara som henne. Jag vet flera barn som skaffar sig samma intresse som sin mamma, bara för att de ser upp till henne så mycket vilket inte alls är konstigt eller ovanligt. Dessa mammor kan ha intressen som matlagning, jobba som fotograf, jobba på ett gym eller vad som helst. Och gärna är barnet med och vill laga mat, använda kameran, springa på löpbandet på gymmet och använda trappmaskinen även om man kan klämma sig. Vad är det som skiljer just mode som intresse från alla andra intressen? En pojke som viger hela sin barndom åt att spela fotboll, på vilket sätt är det mer rättfärdigat än att älska kläder för att ens mamma gör det?

Jag vet nog inte vad jag egentligen tycker, och det är svårt att veta med barn om det är de själva som har valt detta intresse eller om det är ens föräldrar som har gjort det. Men jag tycker att man oavsett ålder ska få ha vilket intresse man vill, och inte bli idiotförklarad om man väljer mode som intresse. Fotboll räddar inte heller världen.

Se klippet här

Vad tycker ni? Hemskt eller förståeligt?

Jag reagerar precis som många andra på att vissa av hennes meningar känns inövade, dock tror jag knappast att det är hennes mamma som har tvingat henne lära sig om Chanels senaste kollektion, utan snarare att hon har snappat upp det från sin mamma eller någon annan och tagit efter. Precis som barn gör. Vilka barn slänger inte med svåra uttryck eller ord som de har hört från vuxna utan att kanske egentligen veta vad det betyder?

 

37 Kommentarer

jag håller med dig michaela, intresse som intresse. mode, fotboll, dockor eller hästar. det som upprör folk är kanske det att modebranschen är mer exklusiv än stallet. dessutom tror jag att folk blir arga därför att mode har en tendens att inte alltid bara handla om just mode utan även mycket om själva kroppen, ideal och oskrivna regler. många kanske tycker att hon kommer tvingas uppleva det ändå när hon blir tonåring och är man elva kanske det är viktigare att ha ett par byxor man kan klättra i träd i än gå på gala. jag vet inte riktigt.

28 maj / 14:58 av maria

Jag är en av dom som reagerade på det där klippet, och för mig handlar det så himla mycket om att det känns så konstlat. Och ja, precis som du säger så snappar barn upp det vuxna runt dem säger, men att en 11åring säger att hon bara andas fashion känns mest konstigt. Speciellt om man läser mammans svar i Resumé, där hon säger att man inte kan ta åt sig av folks kommentarer på nätet för folk kan vara arbetslösa och outbildade gör att allt känns mer och mer obehagligt. Skev världsbild kanske?

28 maj / 15:16 av emma

Jag såg precis det där inslaget och jag vet faktiskt inte vart jag ska ställa mig. Så länge Cloé själv vill och tycker det är intressant så känns det ju dumt att stoppa henne, det hade ju varit en annan sak om mamman hade pressat och drillat henne. Jag läste en intervju nu efter det där och att Nathalie svarar "– Jag tror att hon kan komma att jobba med mode, men jag vill att hon ska göra sin egen grej och utvecklas på egen hand. Jag vill inte att hon ska jobba i butiken." känns ändå rätt hälsosamt.

Nu blir det väl lite extra gnäll när hon får en väska för 15000. Hade det varit hockeyutrustning eller något annat så hade folk knappt reagerat (oj vad dyrt det är med sport...) men när det är något så onödigt som en väska då flyger folk i taket, för det är ju så, mode har ju inte särskilt hög status.."det är ju något sånt där fjantigt som tjejer med för mycket fritid sysslar med, inget SERIÖST"

28 maj / 15:23 av Therese

Fast för mig handlar det verkligen inte om att hon får väskor för 15000, vill dom lägga pengar på det så gör det. Precis som vissa lägger tusentals kronor på hockey, ridning eller något annat intresse. Dels handlar det om mammans dolda människoförakt och att det känns som att tjejen drillas, fast lite i smyg.

28 maj / 15:57 av emma

Förstår delvis det där med att pojkars hockeyutrustning klagar ingen på. Men kanske det är för att en märkesväska säger så mycket mer ang status och klass. Folk är rädda för det det signalerar.

Tycker det inte är så farligt att hon har en sådan väska alls, men kanske reagerar man negativt pga att mamman hade så osympatisk utstrålning.

Prova att byta ut orden mode och fashion mot sport och fotboll eller hockey, då kanske ingen hade klagat alls? Värt att tänka på också.

28 maj / 17:05 av Sandra

För ett barn som vill klättra i träd är ett par byxor som det går att klättra i träd med såklart viktgare än ett par som man kan gå i gala i. Men som sagt alla barn vill inte klättra i träd. Jag ville inte det. Jag ville spela fotboll, så ett par fotbollsskor var viktiga då. Nu vill jag dansa i höga klackar, så nu är höga klackar viktiga.

Jag tror även att man kan se detta ur ett genusperspektiv. Fotboll räddar inte världen, inte mode heller. Men fotboll har alltid varit manligt, en sport av män, för män. Så självklart ska alla små pojkar få spela precis hur mycket fotboll som helst, titta på sporten med pappa och diskutera matchresultat och ibland då göra detta som den värsta sportkommentatorn, då är det kul. Bra! Han är ju driven, han brinner för sitt intresse. Om han har ärvt/fått det påtvingat av sin pappa spelar det ingen roll.

Men sen kommer det till kläder, mode. Något som kvinnor idag gör karriärer av att skriva, blogga om, blir det mer hotfullt. Det gäller ju att förminska, förlöjliga detta intresse så fort, brutalt som möjligt. På samma sätt som modebloggar idag är, enligt många, bara skit.

Jag säger inte att pojkar inte ska spela fotboll. Jag säger att barnen väl ska få göra som de själva vill. Sen att pojkar just spelar fotboll och leker med bilar medans flickor är prinsessor och mammor kan man självklart också fundera på. Men det tycker jag är en annan diskussion

28 maj / 15:41 av Alexandra

Problemet i det här ligger väl i att modebranschen fortfarande ses som något ytligt och löjligt. Om det va en 11årig unge som hade en egen häst (och som är betydligt dyrare än en balenciaga väska) skulle ingen höja på ögonbrynen, men det är just att mode inte ses som en riktig hobby eller ett ordentligt intresse.

Jag tycker att det är kul att hon brinner för något och jag tycker att man ska låta henne brinna för det.

28 maj / 15:46 av rebecka

Men det mest märkliga tycker jag är att hon låter sin 11 åriga dotter kolla på satc med avsugningar och analsex och massa annat som en elva åring inte borde veta nåt om än på några år.! Undra hur den ungen kommer bli när hon blir äldre..

28 maj / 15:52 av Elin

Du har absolut en viktig poäng där!

29 maj / 09:41 av Sandra

Jag tycker också det är för tidigtatt se på SatC när man är elva år, men här i USA verkar det inte helt ovanligt att de redan har koll på sånt vid den åldern. Jag tar hand om just en elvaårig tjej (är au pair i USA) och blir ständigt förvånad när det visar sig att hon fattar sexskämt på tv:n och sånt...och hon och hennes mamma såg nyligen SatC 1 (dock visste inte hennes mamma att det var så mycket naket) och hon tyckte inte det var så farligt...!

Så kanske är det bara en ny generation?

29 maj / 18:17 av Mici i USA

Herregud ja. Att en elvaåring kollar på SATC är ju bara sjukt. Och mamman verkar ju som sagt inte så sympatisk när hon avfärdar kritiken med att det kan vara arbetslösa som kommenterar på internet. Får inga bar vibbar av detta.

29 maj / 23:55 av Malin

i think it's sick. poor kid, let her be one for god sake.

28 maj / 16:39 av eva

Jag håller med dig till 100%. När jag var i hennes ålder var jag tokig i allt som hade med djur att göra. Min mamma har varit hunduppfödare, kanin uppfödare ect, jag ville ju vara som henne.

Men det känns som att hon har snabbat upp lite för mycket uttryck för sin ålder. Men det är väll bara kul. eller? :)

28 maj / 17:50 av Josefin

Jag tycker att det känns lite påtvingat kanske? vet inte riktigt..

28 maj / 17:59 av juliasbullar.blogg.se

jag tycker faktiskt att det är väldigt problematiskt att jämföra mode med sport. fotboll räddar inte heller världen? nej men det är ett sätt att lära sig lagspel, träffa barn i sin egen ålder och sport är för många människor världen över ett livsnödvändig intresse.... det jag tycker är det värsta är att man bara ser till den rika västvärlden när det handlar om detta. en väska för tiotusen är kanske svårare att rättfärdiga när man lyfter blicken från vår privilegierade tillvaro och sätter sig in i andras perspektiv. jag är själv intresserad av kläder och tycker det är ett sätt att uttrycka sig på men alla kan väl hålla med om att det är väldigt egoistiskt också? det jag menar är självklart inte att alla ska rädda världen som du skriver utan snarare att alla borde bli lite mer intresserade och engagerade i sin omvärld. bästa sättet att bli det är förmodligen inte genom en tiotusenkronorsväska.

28 maj / 18:59 av sara

Hade det varit en pojke som pratat hockey skulle ingen ha reagerat, men det verkar som vi har kvinnoförtryck som hobby i Sverige. Chloé verkar en helt normal liten flicka.

28 maj / 20:22 av anah

Håller med dig! Jag tyckte det var skönt o se att mamman inte lade sig i vad hennes dotter pratade om. Så det kändes ändå på något sätt naturligt, kanske inövat..men inövat på ett sätt som att hon ville prestera. Jag tyckte bara det var kul att hon hade ett enormt intresse för mode. Tycker inte alls hon är för liten. För att ha en mamma som jobbar i modebranschen, tycker inte jag att det är så konstigt alls. Hon verkar ju älska det! Tycker bara att media reagerar just på att det är mode, med tanke på att de är känsligt med barn som är utseendefixerade osv. Men samtidigt tycker jag barn ska få göra de dem tycker är roligast. Och är det att lära sig alla designers namn, eller alla länder och dess huvudstäder, eller alla bilsorter...upp till var och en! Ifall detta ska ifrågasättas bör barn som kan exempelvis läsa vid "för ung" ålder också ifrågasättas, men då helt plötsligt är barn intelligenta och ska hyllas fast dom egentligen ska leka med leksaker vid den åldern. Tror det är just intresset för mode som sticker folk i ögonen!

28 maj / 21:44 av Linda

Det blir lite befängt att jämföra fotboll med mode i detta fall. Det som provocerar är väl inte själva klädintresset som sådant, utan konsumismen, statusfixeringen och ytligheten. Att ungen, elva bast, redan anammat de mest osympatiska delarna av vuxenlivet är bara jävligt tragiskt.

28 maj / 22:11 av a

Förstår dig också, men om en pojke älskar bilar och kan rabbla lyxiga bilmärken etc är det ju samma sak. Men jag tror inte man reagerar lika mycket då. Eller det beror ju på ungen, är det en vidrig brat-unge blir man nog provocerad hehe.

29 maj / 09:50 av Sandra

Jag tycker det verkar som att alla har någon romantisk, nostalgisk bild av hur 11-åringar skall vara.

11-åringar idag ÄR inte barn så som vi äldre gärna tror. Det handlar inte om Chloe utan om ett samhälle som ser annorlunda ut än tidigare. Vi vill gärna tro att barndomen är en trygg, lycklig och fredad plats, men så är det naturligtvis inte. Barnen påverkas också av hur samhället fungerar nu, och samhället är rätt stressigt, opersonligt och på sätt och vis ångestfyllt.

Till viss del är det också vårt eget fel för vi vill så gärna att 11-åringar skall vara små (kanske för att själva slippa bli vuxna?) att vi glömmer att de också behöveer stimulans, att de behöver lära sig saker. Skolan ställer inte krav på samma sätt som förr, det är inte viktigast att vara bäst och hela "du-duger-precis-som-du-är"-mentaliteten (som förstås är viktig) kan lätt få baksidan att det inte finns något att kämpa för. Det är ju inte fint att kämpa för bra betyg, det är inte fint att vara duktig, sportig, smart eller någonting. Möjligtvis att vara snygg och att vara på TV... Men vad skall 11-åringarna sträva efter i ett sådant samhälle? Var passar de in? De är för gamla för att bara leka, men får inte alls vara med i vuxenvärlden. Vad göra?

För övrigt - det ÄR ett klockrent exempel på genusförtryck. INGEN hade höjt på ögonbrynen om det gällde en kille och hockey, bilar, tåg eller något annat.

29 maj / 16:27 av Jonna

men tjejen. hela vårt samhälle drivs av ångest. klart att den här lilla dockan kommer ha ångest och må dåligt...

29 maj / 03:30 av emma

Det, som jeg reagerer på, er ikke så meget hendes interesse. Som de fleste andre siger, så har alle børn noget, de går helt overdrevet meget op i på det ene eller andet tidspunkt. Men det er en dårlig redaktionel beslutning at lave indslaget i Förkväll, det er min mening! For det virker udelukkende, som om moren vil udstille sin egen datter, for at det skal gavne hende selv. Eftersom moren var med i studiet, kom det netop til at handle om mode og luksus på en voksen måde, og ikke bare som et "uskyldigt" barns interesse. Jeg synes, de i stedet skulle have lavet et indslag, hvor de for eksempel havde to-tre børn inde (deriblandt gerne Chloé), som hver især fortalte om deres store interesse - om det så var mode, fodbold eller heste. Så havde man fået et helt andet billede af Chloé, tror jeg. Og jeg synes ærligt talt, det er lidt synd, at kritikken skal handle om hende, når det i mine øjne er moren og Förkväll-redaktionen, der har udstillet hende på en forkert måde!

29 maj / 08:25 av Anne

Skriv en kommentar:

Namn
E-post (Kommer inte att publiceras)
Hemsida
Kontroll (Summan av ett och fyra med stora bokstäver)
Kommentarerna innefattas inte av Stureplan.se:s utgivarbevis. Det innebär att du själv ansvarar för innehållet i dina kommentarer, även vad gäller straffskyldighet.
MER PÅ STUREPLAN
Fredag 25 maj - 46
Fredag 25 maj - 13
Fredag 25 maj - 22
Fredag 25 maj - 43
Torsdag 24 maj - 62
Torsdag 24 maj - 87
Torsdag 24 maj - 112
Torsdag 24 maj - 106
Onsdag 23 maj - 172
Onsdag 23 maj - 129
BILDREPORTAGE FRÅN SVERIGES BÄSTA FESTER OCH NATTKLUBBAR
Premiär: Wall
Premiär: Wall
Torsdag 24 maj
Invigning: Brands
Invigning: Brands
Torsdag 24 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Torsdag 24 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Torsdag 24 maj
Invigning: Humlegården
Invigning: Humlegården
Onsdag 23 maj
Club X
Club X
Onsdag 23 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Onsdag 23 maj
Laroy
Laroy
Onsdag 23 maj
White Room
White Room
Onsdag 23 maj
Helgens bästa bilder
Helgens bästa bilder
Söndag 20 maj
PUSH
PUSH
Lördag 19 maj
Ambassadeur
Ambassadeur
Lördag 19 maj
Magenta
Magenta
Lördag 19 maj
Sturecompagniet
Sturecompagniet
Lördag 19 maj
Utecompagniet
Utecompagniet
Lördag 19 maj
Hell's Kitchen
Hell's Kitchen
Lördag 19 maj
Hem

Hem  |  Nyheter  |  Bilder  |  Nöje  |  Folk  |  Uteliv  |  RSS  |  Disclaimer  |  Om Stureplan 

Stureplan Web AB | Box 55719, 114 83 Stockholm | redaktion@stureplan.se
Ansvarig utgivare: Carl M Sundevall | Redaktionschef: Mathias Nordgren | Redaktör: Karin Sjödin

Annonsering: Leonard Müller - leonard@stureplan.se

 
Copyright Stureplan.se - All information (gäller även bilder) på Stureplan.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering.
Stureplan.se är en del av Stureplansgruppen.